K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2011, 00:38   #1
Den smukke vej
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Den smukke vej er ny på vejen
Erklæring om oplysningspligt

Kære Alle

Jeg vil gerne spørge om man under revalidering, og modtagelse af erklæring af oplysningpligt, til underskrivning og kun modtager den ordinære revalideringsydelse dvs. intet andet ingen boligsikring eller lign.

Har man da pligt til at oplyse om eks. husstand/civilstand, boligforhold og formue?

Jeg synes det virker forkert at oplyse om de ting, da reva. ikke er afhængig af det eller det ikke har indflydelse på en revalidering om man er gift, hvad man betaler i husleje eller har et par kr på en konto eller lign. -vundet 100 kr i lotto og hvad jeg ellers kan komme på af eksempler. el vand varme osv

Håber nogen kan hjælpe m svar.
Den smukke vej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2011, 11:41   #2
FrkNorden
Klart Afhængig af K10
 
FrkNordens avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Indlæg: 408
Styrke: 15
FrkNorden er ny på vejen
Jeg tror generelt at det er sådan at ALT der udbetales fra det offentlige kræver at man er åben omkring sin økonomi. Lige gyldig om det modregnes eller ej.

Jeg har personligt været i systemet så længe, at jeg efterhånden ikke tænker over hvad de vil vide når det drejer sig om økonomi. Der skal langt mere til at undre mig... (ikke forkert ment mod DIG)
__________________
Kæmper på som en i h...... - selv de biiiitte små skridt er et skridt nærmere afklaring...

K10 - tak for hjælpen og støtten
FrkNorden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2011, 15:05   #3
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Står der i erklæringen at du skal oplyse disse forhold, hvis ikke, nej så skal de ikke bruge de oplysninger .
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2011, 16:51   #4
Den smukke vej
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Den smukke vej er ny på vejen
Tak for jeres svar, der står at jeg skal underskrive atder ikke har været ændringer i de forhold samt at såfremt der kommer det frem ad rettet så skal jeg oplyse dem herom. Det der direkte står er at såfremt min elregning stiger xx kr. skal jeg oplyse det, så fremt jeg har 4 rigtigte i lotte og derved gevinst så skal jeg oplyse det, jeg ved det kan lyde dumt eller banalt i nogens øre, men jeg tænker at rent juridisk vil kommunen have ret til at stoppe min revalidering såfremt jeg ikke oplyser hvis en af eksempelvis ovennævnte ekselmpler skete. Derfor kan det i min øre lyde mærkeligt at jeg skal underskrive at jeg vil oplyse om sådanne ting, da det intet har med min revaliderings ydelse at gøre, men som jeg forstår det kan få konsekvenser for den såfremt jeg underskriver og ikke oplyser senere hen da jeg jo så har sagt at jeg ville gøre det! Er der ingen der kan følge mig?

Sidst redigeret af Den smukke vej; 16-09-2011 kl. 17:09.
Den smukke vej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2011, 16:58   #5
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Tja, du må f.eks. ikke tjene for mange penge på revalidetingsydelse, så nogen ting kan kommunen nu godt have interesse i.

Men som nævnt længere oppe, man skal altid oplyse alt med økonomi, bare for at være på den sikre side, så har man i hvert fald gjort sit!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2011, 17:06   #6
Den smukke vej
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Den smukke vej er ny på vejen
Det er bestemt heller ikke iforhold til indtægt, arbejde lønnet som ulønnet, uddannelse, opholdssted eller kursus min sti er ren, og det skriver jeg gerne under på, men punkterne husstand/civilstand, boligforhold og formue, det kan jeg ikke se vedrører kommunen for at jeg kan modtage revaliderings ydelse, da ydelsen jo ikke er afhængig af de forhold! vil gerne hører din mening herom Anderesine85, såfremt du har lyst til at svarer?

Sidst redigeret af Den smukke vej; 16-09-2011 kl. 17:11.
Den smukke vej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 15:54   #7
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Tja, jeg har det sådan, hellere på den sikre side, man er som almindelig bruger/borger f.eks. ikke altid opmærksomme på evt. lovændringer, hvor den slags oplysninger kan være vigtige at få med, og så kan man risikere, at komme i klemme... så jeg ville til enhver tid bare oplyse om det de bad om!

Hvis man komme med for mange oplysninger, skal folk nu nok sige fra
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2011, 08:38   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
I princippet har du ret -densmukkevej- og lov til at fastholde denne ret:

kommunen har ikke lov til at bede om disse oplysninger medmindre de beder specifikt om disse MED begrundelse i loven.

Det handler også om Datalovgivningen og dette gælder begge veje såå...nej, de oplysninger de beder dig om at underskrive har netop ikke relevans for udbetaling af reva ydelse
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2011, 12:23   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Den smukke vej.

Sagen er speget eft. min mening pga. af politikerne, kommunerne og sagsbehandlerne ser stort på retsikkerheden og dermed persondataloven i gennem de sidste 10 år i bureaukratiets vanvittige højder og på nemhedens alters - dette koster for den enkelte retssikkerhed, (og til tider snagen i privatliv eft. min mening), som man åbenbart ikke mener, man som borger i DK har ret til, hvis man får overførselsindskomst.

Hvilket udmærket illustreres i Andersines holdning:
Citat:
så jeg ville til enhver tid bare oplyse om det de bad om!
Konkret kan jeg henvise til Persondataloven i kap. 4, hvoraf det fremgår:

Citat:
Behandling af oplysninger

§ 5. Oplysninger skal behandles i overensstemmelse med god databehandlingsskik.

Stk. 2. Indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og senere behandling må ikke være uforenelig med disse formål. Senere behandling af oplysninger, der alene sker i historisk, statistisk eller videnskabeligt øjemed, anses ikke for uforenelig med de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet.

Stk. 3. Oplysninger, som behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.
Link: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828


Mine fremhævninger, og bemærk specielt den sidste.

Sidstnævnte kan bruges, som henvisning til kommune, samt hvis den overtrædes til indberetning til Datatilsynet på flg. link:

http://www.datatilsynet.dk/borger/kl...-datatilsynet/

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 18-09-2011 kl. 14:24. Årsag: stavefejl, sorry
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2011, 14:12   #10
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Vel talt, Gunvor!

Din indsigt og dit engagement i Persondataloven påskønnes :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Oplysningspligt Livsglad Alt det andet 2 28-06-2012 12:46
Erklæring om oplysningspligt - hvor ofte? Kanogvil! Alt det andet 13 08-04-2011 09:54
Erklæring om oplysningspligt UllaCliffShads Spørgsmål ang fleksjob 17 20-12-2009 23:12
underskrive erklæring om oplysningspligt palette Spørgsmål ang fleksjob 2 23-07-2009 20:12
erklæring om oplysningspligt metsen Alt det andet 10 10-03-2008 20:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension