K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Accept fra vores omgivelser

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Accept fra vores omgivelser Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre oplever,at blive accepteret af jeres omgivelser, familie , venner og bekendte og evt kollegaer. Jeg spørger selvfølgelig fordi, jeg selv har oplevet at det er svært, at blive accepteret når man ikke virker 100 procent i erhvervslivet, på grund af sygdom. jeg håber vi kan få en god debat i gang om dette, jeg tror der er mange der tumler med det.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-04-2010, 09:19   #1
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Hvad ville I gøre?

Har næsten lige fået en besked på facebook fra en af mine bekendte og jeg ved helt ærligt ikke hvordan jeg skal reagere, lige nu er jeg bare slået helt ud.

Hun ved jeg er syg, hun ved jeg ikke har været på arbejdsmarkedet siden jeg blev sygemeldt fra min job i 2005. Hun ved jeg har haft flere tilbagevendende depressioner, lider af angst, har PTSD, bl.a. har problemer med stress og at jeg nu også har fysiske problemer. Hun har oplevet hvordan jeg knoklede en hvis legemsdel ud af bukserne i 2007 med at tage en 1-årig handelsskole og forsøge at finde elevplads, hvordan jeg har kæmpet som en gal og alligevel gik helt ned med flaget igen.

Vi har utallige gange "diskuteret" på facebook og på msn at jeg har det som jeg har det og jeg har MASSER af gange forsøgt at forklare hende hvordan det umulige sygedagpengesystemet hænger sammen. Stort set alle gange er det endt ud i at jeg har følt mig SÅ forkert fordi jeg er syg, ikke kan arbejde, at jeg nasser på samfundet og da bare burde have mig et job. Da talen en dag faldt på pension - hun spurgte - så gik det da helt galt med vores kommunikation.

Siden da, har vi stort set ikke talt om hvordan jeg har det, hvordan det går med min sag osv. og det er vel hvad... 4-5 måneder siden. Vi kan sagtens chatte om andre ting, ingen problemer der.

I dag har hun så sendt mig en besked omkring en elevstilling som hun præcis mener er mig

Citat:
Overskrift: Dit drømmejob!
Hej søde,

Faldt lige over en job-annonce der bare stod (mit navn) henover ;-)

Tv2 i Odense søger to IT-supportelever. Check it out!
Kan bare lige forestille mig dig, i tv2-regi ;-)

Håber du har det godt og har haft en god påske.
Knus!
Dum som jeg jo er, så går jeg jo på TV2's hjemmeside og finder annoncen og læser den og jeg... ja... blev faktisk både ked af det og såret.

Den stilling kan jeg jo ikke bestride. Jeg har en tussegammel IT-uddannelse der er ved at være 8-10 år gammel, jeg har ikke grundforløbet på den her uddannelse og alt det man skal kunne - fleksibilitet, mange mennesker, skiftende arbejdstider osv - er præcis det jeg ikke kan holde til. Og det HAR jeg forklaret SÅ mange gange!!!

Jeg ved godt, at hun gør det i en god mening, men jeg ved ærligt talt ikke hvordan jeg skal reagere og jeg ved da slet ikke hvad jeg skal svare hende, for jeg ved, at det ender alligevel ud i at jeg sidder og retfærdiggør mig selv og til sidst ender med, at jeg føler mig totalt mindreværd og en ussel plet på samfundet fordi jeg ikke kan arbejde.... og det er da også bare fordi jeg ikke vil lave noget, er doven, vil krydre røven osv.

Hvad ville I gøre? Hvordan tackler I sådan noget?

Jeg kan ellers rigtig godt lide hende, men jeg er også godt klar over, at hun hele sit liv har været igennem helt andre ting end mig, at hun har sit på det tørre og ikke skal kæmpe som mig og at hun derfor heller ikke har forudsætningerne til at forstå hvad jeg går igennem.
Men hvorfor føler jeg så at jeg skal retfærdiggøre mig så meget når der er noget?

Faktisk føler jeg mig ret ussel over at udstille hende her, men jeg har bare brug for at vende det her med nogen som med garanti ved hvordan jeg har det og hvad jeg mener.

Er jeg helt forkert på den ved at reagere som jeg gør?
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 09:24   #2
Jytta
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2010
Indlæg: 15
Styrke: 15
Jytta er ny på vejen
Hvorfor ikke bare kort og godt skrive til hende.
Tak fordi du tænkte på mig det var da rart, men desværre har jeg ikke uddanelse til at bestride den stilling og heller ikke helbred til det, men rart at folk tænker på en.
Og så noget om at du håber hun også har haft en god påske, lad være med at retfærdiggøre dig er der en ting jeg har lært for længst så er det at jeg ikke skylder nogen forklaring for mit helbred og at der kun er mig selv min familie og min kommune der har krav på forklaringer
Jytta er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 09:34   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeg giver Jytta helt ret og hla, husk på din veninde kan ikke "se" hvad du fejler, du vil aldrig kunne forklare hende hvilke lidelser du går igennem og hvordan du har det og det skal du heller ikke.

Hold din veninde og dit venskab med hende som I nu har det, så kan du grine lidt at hende i ny og næ, hun vil jo dig bare det godt. Nogle veninder er nemmere at tale med om ens helbred end andre og sådan er vi jo så forskellige.

Knus EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 09:34   #4
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære hla72

Jeg ville gøre som Jytta foreslår, men ville nu samtidig flette noget af det ind, som du har beskrevet.
Det kan vel forhindre hende i at spilde sin tid med at kigge jobannoncer for dig
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 09:39   #5
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Tak alle tre, kan godt se, at jeg nok bare skal være neutral og sige tak, pænt af dig, men det kan jeg desværre ikke... og så ikke mere... altså lige ud over at spørge om hun også har haft en god påske.

Jeg ved godt, at jeg overreagerer, det gør jeg altid når jeg bliver taget på sengen og den her var jeg slet ikke forberedt på at få.

Tak for jeres svar.
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 09:42   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Jeg vil også gøre som Jytta foreslår

du skal ikke bruge kræfter på at forklare din sygdom, for når man efter så langtid endnu ikke forstår du er syg. Så kommer hun nok heller aldrig til det.
har været igennem flere venner på den måde og det er alså slut.
især når man igennem mange år ikke har haft nogen rigtig diagnose
de få stykker jeg har tilbage nu, har set mine lægepapir efter at have fået min diagnoser og så taler vi ikke mere om det.
kun om kampen mod kommunen.

Du bliver nødt til at sige fra og sige du har prøvet alt og hvis hun ikke kan acceptere det.
så vil jeg ikke kalde hende for en ven.
men det er min holdning

Sidst redigeret af MTVRV1; 06-04-2010 kl. 09:45.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 09:52   #7
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære hla72
Hvis du får dette sagt til hende :
Citat:
jeg føler mig totalt mindreværd og en ussel plet på samfundet fordi jeg ikke kan arbejde..
Det var DET jeg mente, at du skulle flette ind på en eller anden måde.
Så må hun da kunne forstå ?
Ellers må du overveje DET venskab.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 09:54   #8
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Jeg vil også gøre som Jytta foreslår

du skal ikke bruge kræfter på at forklare din sygdom, for når man efter så langtid endnu ikke forstår du er syg. Så kommer hun nok heller aldrig til det.
har været igennem flere venner på den måde og det er alså slut.
især når man igennem mange år ikke har haft nogen rigtig diagnose
de få stykker jeg har tilbage nu, har set mine lægepapir efter at have fået min diagnoser og så taler vi ikke mere om det.
kun om kampen mod kommunen.

Du bliver nødt til at sige fra og sige du har prøvet alt og hvis hun ikke kan acceptere det.
så vil jeg ikke kalde hende for en ven.
men det er min holdning
Nej, det er rigtigt nok hvad du skriver. Forstår folk det ikke når de har kendt mig så længe - vi er ikke nære veninder, men gode bekendte og har kendt hinanden i 3 år - så kommer de nok heller aldrig til at forstå det. Men inden i mig tror jeg jo naivt på, at jeg måske kan omvende folk.

Jeg har oplevet at rigtig gode nære veninder har forladt mig - to på en gang faktisk - fordi de blev trætte af jeg var syg og ikke bare ændrede mig. Det tager hårdt på en når man i forvejen ikke har den store vennekreds og ikke er så god til at få nære venner. Og når man er syg, så bliver det da endnu sværere.

Jeg tror også, at det at venner og endda meget nære venner/veninder har forladt mig, gør, at jeg reagerer som jeg gør. Og jeg har i forvejen issues omkring det at blive forladt, at være forkert og uelsket... det gør ikke ligefrem tingene lettere. Men det er så noget i mig og ikke noget jeg skal bebrejde dem der omgås mig.

Men du har ret, den der ikke kan acceptere at man er syg, er ikke en ven.

P.s.
Har nu svaret hende, ganske som I har foreslået. Pænt, venligt og uden anden forklaring end at jeg har ikke grundforløbet til uddannelsen og min tussegamle IT-uddannelse er forældet. Og så har jeg sagt pænt tak fordi hun har tænkt på mig og spurgt om hun også har haft en god påske.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Kære hla72
Hvis du får dette sagt til hende :
Det var DET jeg mente, at du skulle flette ind på en eller anden måde.
Så må hun da kunne forstå ?
Ellers må du overveje DET venskab.
Har valgt den diplomatiske løsning, men jeg kan godt følge dig
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab

Sidst redigeret af hla72; 06-04-2010 kl. 09:57. Årsag: svar til florken
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 10:03   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja det er ikke nemt og være syg.
kommune
læger
venner
famillie
ens egen tanker
usikkerhed

de ting til sammen, går det næsten umuligt og være syg. så når man har kæmpet i flere år i dette system. så er man alså syg.
ellers er man da først rigtig syg, hvis man ikke vil væk fra dette system.
Men når man er syg og ikke kan klarer et arbejde, så er den alså bare ikke meget længere.
det må dem omkring en alså acceptere

men det er svært og kan udmærket følge hele din tankegang.
tro mig har været hele turen igennem

Sidst redigeret af MTVRV1; 06-04-2010 kl. 10:06.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 10:13   #10
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Ja det er ikke nemt og være syg.
kommune
læger
venner
famillie
ens egen tanker
usikkerhed

de ting til sammen, går det næsten umuligt og være syg. så når man har kæmpet i flere år i dette system. så er man alså syg.
ellers er man da først rigtig syg, hvis man ikke vil væk fra dette system.
Men når man er syg og ikke kan klarer et arbejde, så er den alså bare ikke meget længere.
det må dem omkring alså acceptere

men det er svært og kan udmærket følge hele din tankegang.
tro mig har været hele turen igennem
Tak MTVR1, du rammer præcis nerven i det hele.

__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad ville i gøre (8dage til at beslutte sig). JesperJensen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 38 05-05-2015 11:45
Hvad ville i gøre? Sabrina K Spørgsmål ang fleksjob 14 11-08-2010 23:32
Hvad kræves der på arbejdesmarked som det offlige ikke ville se! UllaCliffShads Dit og Dat 2 26-05-2009 19:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension