K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-05-2015, 14:05   #1
stuffhappens
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-03 2014
Indlæg: 10
Styrke: 11
stuffhappens er ny på vejen
Question Manglende paragraf?

Hej med Jer. Jeg snakkede for nogle år tilbage (ca. 2009 så vidt jeg husker) med en sagsbehandler i den kommune jeg boede i før, vedr. mulighederne for at søge om FTP.
Vedkommende sagde at der var 2 måder at søge på og at den ene var §17, hvilket hun stærkt frarådede mig at søge under da det nærmest automatisk giver afslag uanset hvad.
Jeg har desværre glemt hvad den anden mulighed/paragraf hedder.

Min sagsbehandler i den nye kommune jeg er flyttet til, benægter hårdnakket at der findes andre måder and søge om FTP end §17. Hvilket jo vil sige at hun enten er fuld af løgn, eller (af uforklarlige årsager) ikke kender til den anden paragraf.

Er der nogen her der kan huske, og være så elskværdige at fortælle mig hvad den anden mulighed var (den der ikke er §17)?

På forhånd tak.

(ps jeg ved ikke hvorfor "vis udkast" laver ordet AT om til "and". Det er ikke en tastefejl).
stuffhappens er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2015, 14:57   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Den anden mulighed er paragraf 18, hvor kommunen søger for dig
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2015, 15:55   #3
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
§17 har to muligheder en stk. 1 og stk 2 se her på følgende link

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...on-pa-to-mader

vh sortepigen

Sidst redigeret af sortepigen; 29-05-2015 kl. 15:56. Årsag: fejl i link
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2015, 19:36   #4
Ms_MoneyPenny
Føler sig hjemme på K10
 
Ms_MoneyPennys avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2014
Alder: 47
Indlæg: 44
Styrke: 10
Ms_MoneyPenny er ny på vejen
§ 17 er den man som borgere bruger og § 18 er når kommunen vurderer sagen er belyst nok til at sagen kan forelægges Rehabiliteringsteamet.

§ 17 giver oftest men ikke altid, afslag.
Ms_MoneyPenny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2015, 19:47   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ms_MoneyPenny Se meddelelser
§ 17 er den man som borgere bruger og § 18 er når kommunen vurderer sagen er belyst nok til at sagen kan forelægges Rehabiliteringsteamet.

§ 17 giver oftest men ikke altid, afslag.
Ikke helt korrekt ang paragraf 18

Rehabilitets teamet kan indstille til at kommunen indleder pensionssag efter paragraf 18

Det har intet med at sagen kan forelægges rehabilitetsteamet at gøre
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2015, 03:29   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er som @Sortepigen skriver....

Man kan søge ud fra to forskellige måder via paragraf 17....henholdvis stk 1 eller stk 2...

Hvis man søger efter 17 stk 1 ....ja så skal kommunen undersøge ALLE muligheder inden for de sociale kapitler...det vil sige at de skal kigge på alt....revalidering, fleksjob, ressourceforløb osv osv

Søger man efter 17 stk 2....ja så er dette på det foreliggende grundlag....det vil sige at de ikke indhenter nye papirer eller undersøgelser eller arbejdsprøvninger.....men ser på det som ligger i sagen på det tidspunkt hvor der søges...

Alle borger har ret til at bede kommunen om at tage stilling til om man er berettiget til førtidspension...efter paragraf 17 stk 2 på det foreliggende grundlag...

Når sagen har været på et rehabiliteringsmøde....og de har givet deres indstilling...ja så har kommunen 3 måneder til at afgøre sagen.....hvis man søger efter paragraf 17 stk 2 på det foreliggende grundlag...

Paragraf 18....det er den paragraf de bruger når de skal lade en sag overgå til behandling efter reglerne om førtidspension.....og denne paragraf bruger de uanset hvilken paragraf der er søgt efter...

Læs selv paragrafferne i lov om social pension her https://www.retsinformation.dk/forms...id=165512#Kap3
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2015, 07:58   #7
Ms_MoneyPenny
Føler sig hjemme på K10
 
Ms_MoneyPennys avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2014
Alder: 47
Indlæg: 44
Styrke: 10
Ms_MoneyPenny er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Ikke helt korrekt ang paragraf 18

Rehabilitets teamet kan indstille til at kommunen indleder pensionssag efter paragraf 18

Det har intet med at sagen kan forelægges rehabilitetsteamet at gøre
Rehabiliteringsteamet kan gøre det hvis sagen behandles i teamet, ja. Men for at sagen kan forelægges teamet, skal der først udarbejdes en
Rehabiliteringsplan uanset om det er en § 17 eller § 18 og det er gennem en sagsbehandler.

Kommunen (jobcentret) kan så tage beslutning om at følge Rehabiliteringsteamets indstilling eller ej - men Pensionsnævnet træffe endelig afgørelse.
Ms_MoneyPenny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2015, 02:50   #8
stuffhappens
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-03 2014
Indlæg: 10
Styrke: 11
stuffhappens er ny på vejen
Mange tak for svar alle sammen

Jeg er lidt forvirret. Så vidt jeg kan regne mig frem til har jeg mulighed for at søge under § 18: Hvilket jeg kan forstå betyder at kommunen kan/må indhente alle relevante oplysninger (og tro mig, jeg giver dem gerne al den dokumentation de har brug for). Jeg har papir på at jeg lider af social fobi, svær depression, PTSD, panik angst, generaliseret angst og paranoid psykose. Samt at disse tilstande er kroniske (bl.a. dokumenteret i et "FÆ165" dokument fra min egen læge, samt bekræftelse fra en overlæge/psykiater på at de ikke tør behandle mit PTSD af frygt for at det kan forværre min psykose).

En veninde siger hun har fået sin FTP via. § 20, og tilråder mig at søge efter denne.

Er der nogen der kan fortælle mig under hvilken paragraf der er bedst mulighed for at få tilkendt FTP? (PS. jeg har intet imod at de tjekker op på mig hvert 2. år, for at se om min arbejdsevne har forbedret sig).

På forhånd mange tak. SH.
stuffhappens er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2015, 03:09   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er ellers forklaret tydeligt her i indlæg nr 6 hvad du kan søge ud fra http://www.k10.dk/showpost.php?p=325993&postcount=6

Man kan ikke søge efter paragraf 18.....den paragraf er noget kommunen bruger når en sag skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension...

Hvis du vil have kommunen til at tage stilling til om du er berettiget til en førtidspension....

Ja så kan du kun søge efter paragraf 17 stk 2 på det foreliggende grundlag...

De vil så kigge på det der ligger i din sag og se om du er berettiget....

Mangler der noget eller hvis der er ting som ikke er belyst...ja så får du et afslag...

Hvis du søger efter paragraf 17 alene (altså ikke på det foreliggende grundlag)...men den paragraf hvor de godt må indhente papirer og sende dig til diverse undersøgelser....ja så skal kommunen kigge inden for alle de sociale kapitler....alt lige fra revalidering, fleksjob, ressourceforløb osv...og dette kan tage utroligt lang tid...

Der findes kun en måde hvorpå du kan tvinge kommunen til at tage stilling til om du er berettiget til førtidspension.....og det er ved at søge efter paragraf 17 stk 2 på det foreliggende grundlag

Men for at dette skal kunne lykkes ja så skal du være sikker på at der findes nok dokumentation i din sag til at de kan afgøre den...søg evt aktindsigt så du kan se hvad de har liggende på dig...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2015, 03:43   #10
stuffhappens
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-03 2014
Indlæg: 10
Styrke: 11
stuffhappens er ny på vejen
Tak for svar webmaster.

"Mangler der noget eller hvis der er ting som ikke er belyst...ja så får du et afslag...". Vil det sige at jeg IKKE har ret til at give dem nyere, mere relevant dokumentation, eller at det ligefrem vil blive ignoreret?

Og hvad med § 20? Jeg fatter brik af den der slags jura vendinger. Sorry, vil bestemt ikke være til belastning for nogen, synes bare de beskriver det på en så kompliceret måde at jeg må give op halvejs. Det lader til at nærmest alt er åben for fortolkning.
stuffhappens er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension