K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-12-2010, 19:01   #271
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.744
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Scleroseforeningen skriver.....

Ændring af økonomi i 6-årsperioden


Spørgsmål:
Jeg har et spørgsmål vedrørende afdrag på handicapbil i henhold til BEK nr. 615 af 15. juni 2006 (jf. §6, stk. 3).

Jeg fik bevilget bil for 2,5 år siden og oplyste mit indkomstgrundlag på daværende tidspunkt, hvorpå det månedlige afdrag blev fastsat. Nu er jeg imidlertid kommet i fleksjob og min indkomst er en del større. Jeg ved ikke, om jeg stadig er i det job om for eksempel 12 måneder, men jeg er urolig for at jeg bliver præsenteret for en efterregning, hvis afdragsbeløbet ikke bliver reguleret efter min nuværende indkomst.

Gælder gældsbrevet derfor fra tidspunktet for aftalens indgåelse? Er kommunen selv opmærksom på ændringer i mine økonomiske forhold, når de yder tilskud til mit fleksjob?

Ekspertens svar:
Der er vedtaget ny bekendtgørelse og vejledning med ændrede regler pr. 1.10.2010. Det har dog ingen betydning for dit spørgsmål, da disse forhold er uændrede.

Vejledning nr. 95 af 12.11.2010 pkt. 216 drejer sig om ændrede indkomstforhold i løbet 6-årsperioden:

Udnyttelsestidspunkt

216. Efter bilbekendtgørelsens § 21, stk. 2, er det ansøgerens indkomst på tidspunktet for bevillingens udnyttelse, der danner udgangspunkt for beregningen af indkomstgrundlaget. Udnyttelsestidspunktet vil normalt være slutsedlens dato, men hvis der er tale om lån til en bil, der er anskaffet før modtagelse af bevilling, anses tidspunktet for bevillingens modtagelse som udnyttelsestidspunkt efter bekendtgørelsens § 21, stk. 2.

Det er den kommune, pågældende bor i på udnyttelsestidspunktet, der er ansvarlig for beregningen af indkomstgrundlaget (og de øvrige opgaver vedrørende den praktiske gennemførelse, herunder udbetaling af lån).

Skatteministeriet stiller oplysninger til rådighed til brug for opgørelse af indkomstgrundlaget, jf. servicelovens § 183.

Ændrede økonomiske forhold på udnyttelsestidspunktet kan medføre ændring i forholdet mellem den afdragspligtige og afdragsfri del af lånet, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 3. Ændrede økonomiske forhold i løbet af 6-årsperioden medfører ikke ændring i beregningen af støtten. Der kan dog eventuelt være grundlag for henstand eller eftergivelse, jf. bekendtgørelsens § 18, stk. 1.

Hilsen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 19:08   #272
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.744
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Scleroseforeningen skriver.....

Økonomi ved genbevilling



Spørgsmål:
Jeg har d. 4 november 2010 fået godkendt en genbevilling af lån til køb af handicapbil. Udregning af lån betyder at jeg skal have 42.000 kroner op ad egen lomme, trods salg af bil på 35.000 kroner (jeg har selv betalt ca. 40.000 kroner i merpris for bilen da jeg købte den).

Jeg har denne gang købt en bil, der er 20.000 dyrere end bevilget, hvilket jeg er klar over, at jeg selv skal betale.

Ansøgningstidspunktet var d. 11. februar 2010, altså lang tid inden de nye regler trådte i kraft pr. 1. oktober. En sagsbehandler, der havde et vikariat og nu er stoppet, fortalte mig at genbevilling af lån blev nedprioriteret. Det betyder så at sagsbehandlingen er trukket ud nøjagtig længe nok til at jeg kommer ind under de nye regler.

Det er jeg selvfølgelig ked af, da det betyder at jeg skal betale 42.000 her og nu. Jeg har regnet ud at det, i forhold til de gamle regler, betyder en merudgift på 7.800 kroner over 6 år. Jeg skal samtidigt betale 42.000 kroner her og nu.

Hvordan er loven for sagsbehandlingstider for genbevilling af lån? Og hvordan får jeg ændret beregningen af lånet?

Ekspertens svar:
Ændringerne vedr. handicapbil trådte i kraft 1.10.2010:

§ 24. Bestemmelserne i denne bekendtgørelse finder anvendelse på ansøgninger om støtte til køb af bil efter servicelovens § 114 indgivet fra og med den 1. oktober 2010. Stk. 2. Sager efter de hidtil gældende regler, hvori der den 30. september 2010 ikke er truffet afgørelse, færdigbehandles af kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse efter de nye regler.

Socialministeriets bekendtgørelse nr. 1043 af 1/9 2010.

Din sag er således behandlet efter de nye regler.

Du skriver ikke noget om din bevilling drejer sig om almindeligt lån eller udvidet lån, men jeg antager, at det er almindeligt lån. Nettoprovenuet fra tidligere handicapbil skal bruges til afdrag på den nye bil, men har du foretaget et merkøb i den bil, hvor der tidligere er bevilget støtte skal du have en forholdsmæssig andel af provenuet fra den tidligere bil. Ud fra dit spørgsmål kan jeg ikke lige gennemskue beregningen, men din kommune skal kunne redegøre for beregningen.

I vejledning om ændring af vejledning om hjælpemidler, biler mv. nr. 95 af 12.11.2010 er nogle beregningseksempler. Vejledningen kan hentes her: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=134311.

Sagsbehandlingstider ved genbevilling fastsættes af den enkelte kommune og skulle gerne fremgå af deres hjemmeside. Hvis det ikke er tilfældet, vil kommunen skulle oplyse dig om det ved henvendelse.

K10 kommentar

Her ser vi et tydeligt eksempel på at hvis kommunen og klienten havde sat sig ind i Retssikkerhedslovens §3 stk.2 var denne sag afsluttet til fordel for borgeren........... ærgeligt.
http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616

Hilsen

Sidst redigeret af phhmw; 09-12-2010 kl. 19:10.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 01:07   #273
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
må ægtefælle køre min invalidebil?

Hejsa

Hvis og såfremt jeg får bevilget en invalidebil må min ægtefælle så køre i bilen uden mig? Eller skal jeg være med som passager? Eller er det kun mig der må fører bilen?

Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 08:50   #274
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.744
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Din mand og alle andre kan....

Kære Mams.

køre i din invalidebil, inden for rimligheden grænse.

God tur

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 23:48   #275
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Tak for svar Peter
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2010, 17:16   #276
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.744
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Trivsel/ genbevilling/ kørselbehov/ dokumentation

Fra Scleroseforeningen

http://www.scleroseforeningen.dk/da/...2004%2002.aspx hvor der bla nævnes:

"Pr. 1.10.2010 er en ny bekendtgørelse og vejledning trådt i kraft. Formålet med ændringen var primært en forenkling af reglerne og ikke at ændre på personkredsen, som er berettiget. Kørselsbehovet har altid været en faktor ved behandling af ansøgning om støtte til bil. Ved den nye bekendtgørelse lægges vægt på, at der er et betydeligt kørselsbehov. Selve vejledningen kan læses her"

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20735

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-01-2011, 17:34   #277
ritalindy
Banned
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2011
Indlæg: 67
Styrke: 0
ritalindy er ny på vejen
hvad koster en handicapb il kan jeg få sådan en ?

hej hvor meget skulle du betal for handicapbil for 2.5 år siden?
jeg vil gerne ha sådan en bil men hvordan får jeg penge til og råd på den ?
ritalindy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2011, 17:50   #278
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.744
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til.....

Kære Ritalindy.

Det kommer an på hvilken bil du ønsker. Men du skriver at du godt kunne tænke dig en invalidebil.

Så må du forklare lidt om hvad du har af handicap, da bevilling af invalidebil er særdeles svært.

Hvis man får bevilget en invalidebil skal man selv betale fra 0 kr til ca 2000 kr om måneden i 6 år.
Bevillingen fra det offentlige udgør ca 140.000,00 kr og hvad bilen evt koster udover dette beløb, skal du selv betale.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-01-2011, 18:10   #279
ritalindy
Banned
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2011
Indlæg: 67
Styrke: 0
ritalindy er ny på vejen
sådan en der er almindlig bil ikke invalidebilen
jeg kan ikke betale 2000

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Ritalindy.

Det kommer an på hvilken bil du ønsker. Men du skriver at du godt kunne tænke dig en invalidebil.

Så må du forklare lidt om hvad du har af handicap, da bevilling af invalidebil er særdeles svært.

Hvis man får bevilget en invalidebil skal man selv betale fra 0 kr til ca 2000 kr om måneden i 6 år.
Bevillingen fra det offentlige udgør ca 140.000,00 kr og hvad bilen evt koster udover dette beløb, skal du selv betale.

Hilsen Peter
så jeg kan komme ud det er jeg kan ikk e fprstå alt det der du skriver om penge
ritalindy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2011, 18:32   #280
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.744
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du mener....

Trivselses invalidebil?

Fordi du er handicappet og ikke kan tage offentlige transportmidler?

Hvis kommunen bevilger dig en trivsels-invalidebil koster den ca 140.000 kr.

Hvis du selv tjener ca 350.000 kr om året skal du betale ca 2000 kr om måneden i tilbage til kommunen i 6 år.

Hvis du tjener 150.000 kr om året skal du måske kun betale 100 kr om måneden.

Det er din indtægt der bestemmer hvad du skal betale tilbage, til kommunen.

Hvis du kan tage offentlige transportmidler som bus og tog i dag, kan du ikke få bevilget en trivsels-invalidebil.

Hilsen Peter

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning af trivselsbil søsser98 Hjælpemidler til handicappede 15 18-08-2013 19:43
Trivselsbil forløb frup Alt det andet 27 02-07-2013 16:07
handicap/trivselsbil Chin Alt det andet 1 04-04-2010 14:40
Trivselsbil nielsen Hjælpemidler til handicappede 1 16-01-2009 01:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension