K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-12-2010, 11:05   #11
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Anja,

Har lige læst din tråd og giver Mella ret i at der godt nok er sket nogle misforståelser ved din psykiater og din sagsbehandler. Psykiateren "påstår" at du kan være på det ordinære arbejdsmarked inden for 1 år og kan sættes i aktivering om 3 mdr. Jeg fatter heller ikke lige hvor det kommer fra når du selv siger max 2 - 3 timer om dagen ??

Fint at du har fat i din fagforening, problemet er bare at de ikke er for veldrevne til at få genoptaget sygedagpenge sager så du bliver nødt til at hjælpe dig selv også eller hjælpe dem lidt på vej. Du skal jo have klaget over sygedagpenge stoppet og så vidt jeg ved er klagefristen 4 uger, står der ikke det i din afgørelse ?? Hvis det er skal de vel have klagen inden i morgen d. 30 dec.

For at få forlænget sine sygedagpenge skal man kunne komme under et af punkterne i §27. Du finder disse citeret under "sygedagpenge stop på K10´s forside.

Jeg vil mene at du bør kunne få dine sygedagpenge forlænget dine sygedagpenge iht. §27 stk. 1, 2 eller 4 som flg.

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,


Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Kilde: Lov om sygedagpenge


Citat:
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,« (ændret til 39 uger)


Det er vigtigt at du får nedfældet dette i din klage og du kan jo bruge din psykiaters udtalelse blot for at få forlængelsen sat på plads. Når først dette er sket kan du altid arbejde videre mod en afklaring, men det er vigtigt at få klaget først til kommunen og derefter BAN (beskæftigelsesankenævnet). Din sag ser stærk ud til en forlængelse, men der er ingen kære mor med mindre du får sendt denne inden for fristens udløb.

Endvidere er det vigtigt at du lægger vægt på at kommunen skal overholde §28 inden stop af sdp. :

I denne står der:

Citat:
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.

Tag den med i din klage, jeg ved ikke hvor du står nu, men spørg hvis du er i tvivl, vi er mange der har erfaret at sygedagpenge loven er meget snæver og kun de færreste for forlænget dem, men det er værd at kæmpe for.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2010, 11:17   #12
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
jeg forstår faktisk ikke en Psykiater kan forudsige om et år kan man komme på det
ordinære arbejdsmarked
det kan ingen vide noget om
sættes i aktivering om 3 mdr kan jeg bedre gå med til
i dette spil er det lige meget hvad man selv siger desværre
der kommer en arbejdsprøvning i spil og når en Psykiater siger aktivering om 3 mdr
så kan man nok ikke undgå det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2010, 11:34   #13
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
opdateret version af §27, stk. 1

"Kapitel 9 – Forlængelse af sygedagpengeperioden
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus."
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2010, 12:00   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Uanset hvad andre herinde mener om, at psykiateren forudsiger eller ej, må vi være enige om at han er fagperson, og kommunen SKAL forholde sig til hans udtagelse.

Ergo burde du forlænges med 2x52uger.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2010, 12:04   #15
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Uanset hvad andre herinde mener om, at psykiateren forudsiger eller ej, må vi være enige om at han er fagperson, og kommunen SKAL forholde sig til hans udtagelse.

Ergo burde du forlænges med 2x52uger.

VH Popiae
det har du helt ret i, men ses desværre sjældent
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2010, 12:41   #16
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Hvis det var mig selv dengang jeg for nogle år siden, ville jeg ikke have kunnet overskue alle de her punkter, love og regler...
I dag ved jeg, hvorfor det på et tidspunkt gik grueligt galt for mig.
Bland andet, fordi jeg blev presset langt udover mine grænser med arbejdsprøvninger og tilsidst en fatal revalidering.

Mit bud:
Jeg ville i k k e bruge psykiaterens status i en anke!
Er ikke velbevandret i skakspillet med/mod kommunerne i sygedagpenge.
Dog. Jeg ville være omend meget nervøs for, at hvis jeg medtog hans udtalelser om jobtræning og tilbagevenden på arbejdsmarkedet -
så ville jeg vel underforstået give mit samtykke til, at han og dermed jeg selv, giver ham ret i disse påstande?
Som jeg ser det, så kan kommunen så køre løs med disse tiltag med henblik på fuld beskæftigelse indenfor et år?

Jeg ville i den situation bruge §27, punkt 4.

Netop fordi der står, 'at den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er e n d e l i g t a f k l a r e t, om den syge vil være berettiget til et flexjob eller førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger'.

Jeg tror, at hendes sagsbehandler også tvivler på psykiaterens udtalelse og måske ved, at Anja derfor kan risikere, at blive presset unødvendigt.
Der er vel en grund til at hun nævner FP.
Jeg fornemmer, at sagsbehandleren er okay og gerne vil hjælpe.
Er jeg helt forkert på den her, Anja?
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2010, 01:39   #17
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis først sygedagpengene forlænges, er der jo ingen der senere kan bebrejde den syge, hvis situatioenen ændre sig.

Derfor skal der jo for nuværende være noget at hænge hatten på.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2010, 10:41   #18
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeg giver Popia ret; hæng hatten der hvor den kan hænges for at få sygedagpenge forlænget.

Pt. vil det være på psykiateres udtalelser og der mener jeg at både pkt. 1, 2 og 4 kan bruges. Jeg ser ingen grund til at de har lukket sygedagpengene og håber at Anja vil kæmpe for en forlængelse.

Din sagsbehandler ser jo ikke klagen og denne vil udelukkende blive behandlet udfra de dokumenter der ligger i sagen og som begge parter kan relatere til. Her kan der ikke bruges hvad der er sagt og ment fra den ene eller anden undervejs.

Håber du får klaget Anja.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2010, 13:25   #19
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Godt spørgsmål. Du ved bedst selv, hvordan du har det.

Jeg var i lokal psykiatrien, og de havde svært ved at vurdere mig, fordi jeg udadtil bruger MEGET energi på at virke ressoruce fyldt.

Så de snakkede med min søster, som forklarede, jeg altid havde været mærkelig

Og så måtte jeg gribe mig selv i kraven, og virkelig smide mine tanker på bordet. Så kunne de jo se, hvordan jeg havde det indeni. Og de kunne så se, jeg var generelt forstyrret SS, havde stort set alle tænkelige lidelser.

Jeg har fået FP, og har fået det så meget bedre, nu jeg har fået ro. Kan handle, kan gå udenfor mit hus, kan være social etc.
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 19:28   #20
AnjaW
På vej til at lære K10
 
AnjaWs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-12 2010
Lokation: Tønder
Indlæg: 11
Styrke: 14
AnjaW er ny på vejen
Opdatering herfra!!

Jeg tog jeres råd, og kontaktede min fagforening, var inde hos dem mellem jul og nytår.
Og de gav mig 200% ret i, at kommunen har lukket min sygedagpenge uden grund. Så de har hjulpet mig med at anke sagen. Så nu er det vel bare at vente.

Førtidspensionen har aldrig været på tale mellem min sagsbehandler og jeg, det er hendes egen konklusion. Og det er ikke noget jeg selv ønsker.

Jeg holder jer opdateret herinde.

Jeg er ikke så meget inde i de regler, omkring forlængelsen af sdp, men heldigvis har min rigtige gode fagforeningen styr på det.

Tak for alle jeres gode råd, og ind put.
AnjaW er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad skal der ske efter endt arbejdsprøvning??? mijanse82 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 14-02-2012 21:12
Efter endt uddannelse stolpesten Alt det andet 0 08-01-2012 22:08
Forværrelse af sygdom efter endt visitiering til fleksjob spætte Spørgsmål ang fleksjob 11 12-08-2010 08:43
endt i det sorte hul! buster Politik og Samfund 4 23-11-2009 10:24
ledighedsydelse efter endt udannelse? kbh Spørgsmål ang fleksjob 10 01-01-2007 02:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension