K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2018, 14:31   #1
2adoks
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2017
Indlæg: 10
Styrke: 7
2adoks er ny på vejen
recurceforløb / jubilæum

hej
min venindes mand er på et recurceforløb ( ligesom jeg selv er )
han er åbenbart stadig ansat i sit gamle firma. forleden havde han så 40 års jubilæum , hvor han var til højtidelighed og fik en gave : som var 25.000 kr,-
når skatten var betalt , var der ca 14.000 kr tilbage . Kan kommunen modregne pengene som en lønindtægt ? de vil pludselig se alle lønsedler osv.
( skulle ikke undre mig om de kunne tage pengegaven )
2adoks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2018, 11:30   #2
2adoks
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2017
Indlæg: 10
Styrke: 7
2adoks er ny på vejen
mange har læst mit spørgsmål. ( over 100 ) , men ingen kan/ vil / tør svare på det ?
2adoks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2018, 12:32   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Desværre nok ja.

Du skal have fat i Aktivlovens §68
Formue modregnes ikke, men her er der jo tale om en skattepligtig indtægt.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=188312

Prøv at vende problemet med dukh.dk
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2018, 12:36   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ja det afgørende er hvorvidt det skal ses som indtægt eller formue.

Hvis det er formue= ingen modregning.
Hvis det er lønindtægt= "Stk. 2. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter § 68 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inkl. pension udgør 14.398 kr, og med 55 pct. af lønindtægten derudover. "
(Fra aktivloven §68a)

Jeg synes han skal kontakte skat, og høre om beløbet er at betragte som en indtægt i deres øjne.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2018, 16:23   #5
2adoks
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2017
Indlæg: 10
Styrke: 7
2adoks er ny på vejen
en lille skrive fejl.= Han er ikke i recurceforløb, men jobafklaringsforløb ( ved ikke om det gør nogen forskel) Han er syg og kommer ikke til at arbejde mere.
Han siger at hvis kommunen modregner pengene , vil han sende dem retur til arbejdspladsen , ( så er det bedre at de drikker pengene op )
2adoks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2018, 16:24   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så er det bare §69j i stedet for:
"Stk. 9. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, bortset fra indtægter efter stk. 6 og 7, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter stk. 2 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inklusive pension udgør 14.398 kr, og med 55 pct. af lønindtægten derudover. "
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2018, 16:25   #7
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af 2adoks Se meddelelser
en lille skrive fejl.= Han er ikke i recurceforløb, men jobafklaringsforløb ( ved ikke om det gør nogen forskel) Han er syg og kommer ikke til at arbejde mere.
Han siger at hvis kommunen modregner pengene , vil han sende dem retur til arbejdspladsen , ( så er det bedre at de drikker pengene op )
Men det er ikke sikkert han undgår modregning fordi han sender dem retur. Er de først registeret ved skat, indgår de som indtægt uanset hvor han sender dem hen. Så pas på han ikke bliver straffet uden at modtage pengene
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2018, 16:29   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Enig i det Gisne skriver.
I bedste fald ville det så være "uforsvarlig økonomi", og i stedet for at få mindre i ydelse, vil det de ville have modregnet, blive bevilliget med tilbagebetalingspligt.
Dvs så de bare skal have de penge igen senere
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2018, 16:57   #9
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Den korrekte fremgangsmåde er at spørge arbejdsgiveren hvordan beløbet indberettes til skat, altså hvilken rubrik.
Derefter kontakter man skat for at undersøge hvilken type indkomst det betragtes som.
Og til sidst skriver man til kommunen med de oplysninger man har fået.

Men for at gøre det hele lettere, hvorfor så ikke spørge arbejdsgiver om de vil vente med udbetaling til man er ude af systemet?
Alternativt, bed arbejdsgiver indbetale hele beløbet på en pensionskonto, hvor man så også får et fradrag for skatteværdien af det indbetalte.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension