K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-11-2015, 14:27   #1
Rytter16
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Rytter16 er ny på vejen
På herrens mark!!

Hej allesammen!
Jeg ved ikke om det er det rigtige sted, men jeg prøver alligevel.
Historien kort:
Jeg har arbejdet på en virksomhed i ca. 20 år som en, følte jeg, betroet medarbejder, med lovning på personlig udvikling osv. Mit arbejde var stressbetonet og hvad dertil måtte høre. Jeg mente ikke virksomheden helt levede op til det lovede og klager min nød, via mail til HR-afd. De sender min besked videre til fabrikschefen, som indkalder mig til at stå skoleret hos ham.
Her får jeg at vide at jeg bare kan tage en uddannelse, eller pisse ned i produktionen, ellers er det ud af vagten
Det resulterer i, at da jeg skal tage bussen hjem senere, kan jeg ikke finde ud af køreplanen. Jeg får kontaktet lægen og bliver sygemeldt med depression. Efterfølgende bliver jeg fyret (tak for det), og går sygemeldt. Jeg kommer omkring jobcentret. Jeg vil gerne skifte spor og vælger en pædagogisk uddannelse. Denne gennemfører jeg (er tæt på at stoppe flere gange), på SU og SU-lån. Har svært ved efterfølgende at finde job, men finder et på en skole, hvor jeg er støtte på en dreng.
Jeg får en dag en konflikt med drengen (dem er jeg vant til), og så vælter læsset bare. Jeg sætter mig efterfølgende ud i bilen og tuder. Jeg må efterfølgende sygemeldes og får stillet 5 timers psykologhjælp til rådighed. Her får jeg at vide at jeg har haft en stressrelateret akut belastningsreaktion. Jeg bliver opfordret af jobcenteret til at køre en sag hos arbejdsskadestyrelsen, så de kan forlænge mine dagpenge. Jeg får sagen afvist trods anke, da psykiske sygdom ikke kan anerkendes. Jeg bliver henvist til psykiater samtidig med psykolog. Jeg bliver undersøgt og testet, medicineret. Testene er ikke opløftende og psykiateren taler om udbrændthed og overvejer om der skal åbnes en pensionssag.
Jeg har sagt at jeg føler mig som belastning (jeg ved at jeg er det) for mine omgivelser, familie osv. Ærligt magter jeg ikke og kan IKKE overskue flere års ressourceforløb osv. Så tager jeg hellere mit eget liv, så får ALLE ro og kommunen sparer penge og jeg er ikke til last. Det er min ærlige mening.
Mentalt klarer jeg ikke meget mere.
Min hustru mener at en pension vil være det bedste for mig, da det vil give mig den nødvendige ro.
Min alder er +50 og jeg er kun i a-kasse.
Hvad skal jeg gøre.....????
Rytter16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2015, 18:21   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Rytter16 Se meddelelser
Ærligt magter jeg ikke og kan IKKE overskue flere års ressourceforløb osv. Så tager jeg hellere mit eget liv, så får ALLE ro og kommunen sparer penge og jeg er ikke til last. Det er min ærlige mening.
Mentalt klarer jeg ikke meget mere.
Min hustru mener at en pension vil være det bedste for mig, da det vil give mig den nødvendige ro.
Hvad skal jeg gøre.....????
Velkommen til K10, jeg er helt sikker på at du er landet det rigtige sted.

Desværre ved jeg ikke hvad du skal stille op i forbindelse til kommune osv. da jeg ikke selv har været i kommunens kløer længe nok til at have den slags erfaringer.

Jeg vil dog skynde mig at sige at jeg ved hvordan det føles at gå ned med stress og ved at det er ikke spor nemt at blive rigtigt rask efter sådan et forløb.

Jeg er helt sikker på at hvis du nævner dine tanker om at tage eget liv til dine nærmeste, så bliver de rystede.
Det vil med garanti ikke blive en forbedring for dem, tvært imod risikerer du at ødelægge deres liv endnu mere end du tror du gør lige nu.

Jeg havde selv samme type tanker om at det ville være den letteste måde at undslippe problemerne, men efterhånden som jeg har fået det bedre har jeg opdaget at det var sygdommen der talte til mig.

Men det er desværre efterhånden blevet noget nær umuligt at få førtidspension, som du selv nævner er ressource forløb nok mere sandsynligt.

Jeg ville i din situation hellere se på jeres økonomi, hvad kan I klare ?
Kan du varetage et andet eller samme job med færre timer ?
Har du en privat tegnet pension ? Nogle personer som ikke kan få pension fra det offentlige kan alligevel få pension fra deres pensionsselskab, det skal i hvert fald undersøges.

Selv var jeg heldig ikke at blive fyret under min stress sygdom og trappede langsomt op i tid og har efterfølgende valgt at gå så meget ned i tid som min chef har tilladt, da det hjælper på mine symptomer.
Derudover har jeg fået en paragraf 56 aftale som gør at min arbejdsgiver får tilskud fra første dag hvis jeg bliver syg pga. den sygdom der er nævnt i aftalen.

Er du blevet fyret ?
Har du måske mulighed for at trappe langsomt op ?
Har du mulighed for at blive på din nuværende arbejdsplads ?
Evt. ved hjælp af en paragraf 56.

Pas nu rigtigt godt på dig selv.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2015, 19:56   #3
Rytter16
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Rytter16 er ny på vejen
Tak for svaret Nørd!
Jeg har hos min psykolog fået lavet en kriseplan (kontaktpersoner), hvis jeg skulle få nogle "dumme" tanker.
Min hustru siger selv, at hun har været bange for at jeg ville gøre noget dumt.
Hun trækker læsset som hun selv udtrykker det, og det er hårdt for hende. I forhold til det er jeg selvfølgelig også en belastning. Jeg har som manden i huset, forstå mig ret, været skafferen.... Ligger nok tilbage i urtidens mennesker, altid været vant til at knokle for at tjene pengene.
Jeg skal i næste uge på arbejdsmedicinsk klinik til samtale og vurdering.
Jeg vil fortælle dem min situation uden omsvøb, har jeg besluttet.
Jeg må ærlig tilstå, at jeg ikke har den mindste uro ved at træffe den for mange forkerte beslutning.....jeg behøver ro...det er det vigtigste.
Jeg er opsagt i min stilling og kan ikke varetage andre mennesker, eller være ansvarlige overfor andre, i og med jeg knap kan tage vare på mig selv.
Jeg ser IKKE mig selv i pædagogisk arbejde, med konflikter og problemstillinger...det kan jeg simpelthen ikke forholde mig til.
Rytter16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2015, 21:04   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Ja, når man er gået ned med flaget, så er man ikke meget bevendt, det ved jeg af erfaring.

Hvis det ikke er gjort er du nød til at sætte dig sammen med din hustru og tale om situationen.
Giver hun udtryk for ikke at orke at trække læsset længere ?
Eller er det din egen formodning ?
Hvordan er jeres økonomiske situation ?
Find jeres plan A og en plan B, jeg kan huske at min egen psykolog sagde til mig at vi måtte finde ud af en plan B hvis jeg skulle blive fyret.
Jeg ved at det med skafferen har ligget til mennesket i generationer, men jeg vil tro at din hustru hellere vil have sin mand til at blive rask end en skaffer som ødelægger sig selv.

Jeg forstår ikke rigtigt din kommentar om at lave en forkert beslutning, en forkert beslutning set med mine øjne er en beslutning som forværrer dit helbred, derfor skal du altid tage de rigtige beslutninger første gang.

Ud fra det du skriver om ikke at kunne varetage andre mennesker når du ikke kan varetage dig selv, er jeres udgangspunkt jo nok ikke hvad der skal ske hvis du bliver fyret, det er jo allerede sket, men rettere hvad der kommer til at ske når du stopper.

Stil de forskellige scenarier op, hvad er det værste der kan ske ?
Hvordan håndterer I så situationen ?

Der er godt at du snart skal til arbejdsmedicinsk klinik, så du kan få hjælp til din situation der.

Sidst redigeret af Nørd; 29-11-2015 kl. 21:09.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2015, 08:32   #5
dds
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 117
Styrke: 15
dds er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Rytter16 Se meddelelser
Hej allesammen!
Min hustru mener at en pension vil være det bedste for mig, da det vil give mig den nødvendige ro.

Jeg tror at du skal lytte til din kone. Forsøg denne udvej, dvs. at søge førtidspension, og hvis den ikke lykkedes - du kan altid argumentere til hende at du traf dine beslutninger i samråd med hende (altså hvis hun forsøger at stikker af ud af ægteskabet).
dds er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2015, 11:14   #6
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Kære Rytter16

velkommen til k10, her er masser af hjælp at hente.

men iblandt svarene vil du også finde svar som du umiddelbart ikke vil kunne lide, sådan et er jeg på vej med, for du skal kende til virkeligheden mht. den kommunale sagsbehandling.

når jeg lige læser din sag, er det spildte ressourcer for dig at søge førtidspension, her er du langt fra.

grunden hertil er:

du er stadig i behandling = i kommunens verden betyder det, der er stadig behandlingsmuligheder. ved pension skal ALLE behandlingsmuligheder være udtømte.

du har så vidt jeg forstår ikke været i nogen arbejdsprøvning som skal afklare om du stadig har en arbejdsevne. eks. idag bliver borgere visiteret og sendt i fleksjob med en arbejdsevne på 13 minutter om dagen, og ofte medbringede en hospitalsseng til at hvile i .

jeg ønsker ikke at fratage dig håbet, jeg forstår om nogen til fulde dit ønske om ro, og fred fra kommunens pres, men du skal kende til virkeligheden og høre om den fra os der har prøvet den på egen krop.

når det er sagt, så skal du vide at du er i din gode ret til at søge førtidspension, så skal du sende en såkaldt §17 stk. 2 ansøgning, dvs ansøgning på foreliggende grundlag. så vurdere kommunen din ansøgning på de papirer der pt. ligger i din sag, de indhenter ikke nye.

I skal som andre skriver sætte jer ned og kigge på jeres økonomi, er der noget der kan ændres mv. hvis du fx bevilges ressouceforløb? ved ressourceforløb er ydelsen ikke afhængig af din ægtefælle.

hvis fx. får førtidspension er pensionens størrelse afhængig af din ægtefælles indkomst. jeg får eks. efter skal 7500 kr fra det offentlige, grundet ægtefælles indkomst( som er under 30000 før skat pr. md), samt lidt fra mit pensionsselskab. så det er ikke alverden man får men kan klare sig hvis man tilretter sin økonomi efter det.

du skal kende til følgende side DUKH.dk, de er til for at hjælpe os, de har uvildige rådgivere ansat man kan ringe til når man er i klemme i kommunen.

spørg endelig om mere, du har sikkert flere spørgsmål,.

mange gode ønsker til dig
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2016, 13:33   #7
Rytter16
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Rytter16 er ny på vejen
Opdatering:
Jeg var i december på arbejdsmedicinsk klinik, hvor jeg fik samtale med en ansat (psykolog). Egentlig var det min historie om igen, men sådan er det efterhånden tit. Jeg fik nogle spørgeskemaer som jeg skulle udfylde og returnere. Det drejede sig om depression og udbrændthed.
De er returneret og jeg afventer nu indkaldelse til klinikken igen.
I mellemtiden er jeg pr. 1-1-16 overgået til jobafklaring, da der ikke var muligheder for forlængelse af sygedagpenge.
Jeg er indkaldt til møde med sagsbehandler inden jeg skal for rehabiliteringsteamet.
Jeg kan se i papirene at der er indhentet info. Fra læge, psykolog og psykiater, men de er ikke helt nye. Jeg ved at psykiater har tilføjet yderligere til min diagnose, men det fremgår ikke af det fremsendte fra min sagsbehandler. Ydermere har jeg ikke fået noget svar fra arbejdsmedicinsk endnu.
Er det ikke relevant at informationerne er opdaterede inden mødet medrehabilitetsteamet? Kan jeg kræve dette inden mødet med dem?
Jeg går stadigvæk til psykiater og psykolog. Sidstnævnte må jeg nok stoppe med, da vi ikke har råd til det. Jeg går ikke ud fra kommunen vil betale.

Takker for responsen.
Rytter16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2016, 14:01   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Rytter16:
Hvis du vil forsøge at søge om betaling af egenbetalingen til psykolog, kan det søges efter §82 aktivloven.
Man skal have en henvisning til psykologen, så det kun er den delvise egenbetaling man betaler (og søger om). Henvisningen dokumenterer også behovet for psykolog.

Når man søger den paragraf, kommer det an på om kommunen vurderer at man har råd til at afholde udgiften. Det gør de ud fra dokumentation på ens faste udgifter og faste indtægter.

Håber de vil godkende det
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2016, 17:55   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Selvfølgelig er det relevant med det nyeste inden for din sag....

Du bør få fortalt at der er mere i din sag og at de bør indhente det..

Du kan evt selv søge aktindsigt hos lægerne og disse papirer vil du kunne få lagt i din sag...mere hvis kommunen ikke indhenter disse ting..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2016, 18:26   #10
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
og når du fortæller dem at der er nyt i din sag, som du skønner er vigtigt at få med, så husk at gøre kommunen opmærksom på det SKRIFTLIGT, sådan at det ikke kan komme bag på dem at du har gjort opmærksom på at der er nyt i dine lægelige papirer.

og som web skriver, hvis de ikke indhenter disse, så gør det selv så er du helt sikker på de er i din sag.

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension