K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Kommunernes Tavshedspligt

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Kommunernes Tavshedspligt Skal kommunen fortsat være omfattede at loven om tavshedspligt i fald en borger går til pressen.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-11-2011, 11:57   #1
Pinny
Klart Afhængig af K10
 
Pinnys avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2011
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 494
Styrke: 13
Pinny er ny på vejen
Exclamation Aktinsigt = læk af personfølsomme oplysninger

For tredje part!
Min søster var ind over min sag, som bisidder- og hun fik aktindsigt. Problemet er, hun (og hendes mand) fik indsigt i noget, der egentlig kun kom mig og min mand ved.

Min mand (samlever) blev ret gal, og det betød, jeg var nød til at oplyse min søn om det. Min søster og svoger er flinke mennesker- men! Jeg forventer ikke, nogen kan holde på mine hemmeligheder, hvis jeg ikke selv kan. (Det kunne jeg- men kommunen kunne ikke)

Min samlever blev IKKE oplyst om, at andre fik adgang til noget, der for ham er meget privat!

Nu er det længe siden- men rent principrielt: Omfatter min tilladelse til aktindsigt- at min samlevers liv skal lægges blot?

Jeg troede, ikke de ville udlevere den slags- ellers havde jeg forlangt, de papirer pillet ud af sagen. Klart.

Mvh
Pinny
Pinny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 12:57   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Pinny

Jeg er lidt uklar over om de oplysninger kun andrager din mand el. jer begge, og vil bestemt ikke "snage" konkret, så skriv ikke mere end du har lyst til. Tager selv personfølsomme oplysninger meget alvorligt.

Sagen skal ses fra 2 vinkler, dels hvor omfattende en fuldmagt gav du til din søster? Vel kun på din sag og dit personnr. el. på en konkret sag? Hvis det kun er på en konkret sag, så er det kun det der andrager denne sag, din søster har fuldmagt til. Men det kræver en afvejning af formulering af fuldmagt.

Ang. oplysninger om din samlever, så er det igen centralt om, hvad der er skrevet i denne fuldmagt i sin tid.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 15:17   #3
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Altså, man må jo gå ud fra at Du er vidende om hvad der står i "agten"(læs: sagen), og når du så giver nogen agtindsigt bør/skal de vel have mulighed for at kende hele sagen... -eller hvad ???

Kommunen kan ihvertfald ikke hænges ud for ikke at nærlæse sagen, for derefter at spørge, om det og det nu også skal udleveres...

.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 22:32   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pinny Se meddelelser
Nu er det længe siden- men rent principrielt: Omfatter min tilladelse til aktindsigt- at min samlevers liv skal lægges blot?
Hvis oplysningerne om din mand fremgår af de papirer der ligger i din sag, altså som omhandler dig, så har du jo selv givet din søster fuldmagt til, at få akterne udleveret.

Hvis papirerne om din mand ikke ligger i din sag hos kommunen, og intet har med din sag at gøre, så mener jeg ikke, at kommunen skal udlevere dem til din søster hvis hun kun har fået fuldmagt til at få aktindsigt i din sag.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 00:42   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Som bisidder i din sag kan din søster ikke kræve at få aktindsigt....

Det kan hun kun hvis hun er partsrepræsentant for dig...og så har du selv givet hende lov til at få aktindsigten...

Med hensyn til om de oplysninger din søster har fået...så kan vi jo ikke vide om det er nogle oplysninger der burde være i din sag...da vi ikke ved hvad det er for oplysninger...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 18:33   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ja rigtigt ja som bisidder får man ikke bare aktindsigt. Partsrepræsentanten kan, da denne har fået fuldmagt fra parten til at føre sagen.

Jeg tænker også på, at kommunen må kun notere noget i journalen som vedrører sagen. Når det har været din sag, så kan jeg egentlig ikke se, hvorfor de skulle skrive noget om din mand.... Hvis det har interesse i at gå videre med det, så er det nok datatilsynet, du bør høre dig ad: http://www.datatilsynet.dk/
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 22:15   #7
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Ja ok, jeg gik ud fra søsteren fik en godkendelse til aktindsigt fra Pinny... -beklager hvis mit indlæg forvirrer

>>>Min søster var ind over min sag, som bisidder- og hun fik aktindsigt.<<<



.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 23:44   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Ja ok, jeg gik ud fra søsteren fik en godkendelse til aktindsigt fra Pinny... -beklager hvis mit indlæg forvirrer

>>>Min søster var ind over min sag, som bisidder- og hun fik aktindsigt.<<<



.
Hej Multe. Du har ikke forvirret nogen da? Man kan godt som bisidder få aktindsigt, dog med fuldmagt... Det har jeg lidt svært ved at finde ud af i denne tråd, om søsteren havde fået det... Det ville ikke være så smart, hvis en sagsbehandler bare udleverede en bisidder aktindsigt uden fuldmagt fra parten.

Egentlig synes jeg, at det er endnu mere underligt, at de skal skrive noget om ægtefællen....

Jeg fandt den her gode link, som jeg har kendt til i et stykke tid... Der står noget om fuldmagt....osv... :
http://www.ast.dk/page_pic/pdf/Vejle...2009_11_37.pdf
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2011, 01:13   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej nej Multe...

For vi ved jo reelt ikke om hun har fået en fuldmagt af Pinny...

Jeg skrev bare at man ikke automatisk som bisidder kan få aktindsigt...hvis det nu var sådan det var forgået...

Det er jo svært for os herinde at svarer 100 % korrekt når man ikke kender forholdene...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2011, 08:06   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pinny Se meddelelser
Nu er det længe siden- men rent principrielt: Omfatter min tilladelse til aktindsigt- at min samlevers liv skal lægges blot?
Det er dette (min fremhævning) jeg hæfter mig ved.

Men måske vi skal lade den ligge til trådstarter lader høre fra sig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Aktinsigt Abraxus Dit og Dat 23 10-08-2013 09:27
Andres personfølsomme oplysninger ligger i min sag. NY TRÅD. Stonie Kommunernes Tavshedspligt 27 21-02-2013 17:29
andres personfølsomme oplysninger ligger i min sag ! hutti Kommunernes Tavshedspligt 28 20-11-2012 12:33
Aktinsigt. hwm Alt det andet 2 16-10-2009 12:41
læk af personfølsomme oplysninger til pressen zuza Kommunernes Tavshedspligt 1 18-04-2008 10:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension