K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2012, 16:42   #1
odense
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2012
Indlæg: 22
Styrke: 13
odense er ny på vejen
For syg til fleksjob

Hej
Stiller lige et, vist nok, klassisk spørgsmål.
Hvis man har været i afklarende forløb med arbejdsprøvning, lægelig udredning mv og kommunen finder én for syg til fleksjob, hvad så? Bliver man så indstillet til førtidspension? - og hvis denne ikke bevilges, har man så ret til fleksjob alligevel?
Tillægsspørgsmål: i tiden hvor en evt pensionssag kører, får man da udbetalt sygedagpenge, selvom man tidligere har fået forlængelse pga arbejdsprøvning?
Håber nogen af jer ved noget om dette. Tak :-)
God dag til jer.
odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 17:18   #2
CLM
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2011
Indlæg: 51
Styrke: 13
CLM er ny på vejen
Det afhænger helt af hvad lægelig dokumentation og arbejdsprøvning vurderer omkring prognosen for din sygdom.
Jeg har været i nøjagtig samme situation, hvor arbejdsprøvningen konkluderede usikker prognose (modsat lægerne). Er der ikke enighed om at din funktionsnedsættelse er varig uden behandlingsmuligheder, så er det hverken pension eller flex.

Men jeg ved ikke hvor langt du er i forløbet. Har kommunen allerede foreslået flex som en mulighed, betyder det vel at din tilstand er vurderet som varig, og så bør det være enten pension eller flex.

Det med sdp forlængelsesmuligheder er jeg ikke så skrap til, men det afhænger af hvilken af mulighederne der allerede er brugt til din nuværende forlængelse.
CLM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 17:55   #3
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Mht. sygedagpengene så bliver de forlænget, hvis der påbegyndes sag om førtidspension (hvis altså man modtager sygedagpenge op til tidspunktet, hvor sagen påbegyndes).
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 20:01   #4
odense
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2012
Indlæg: 22
Styrke: 13
odense er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af CLM Se meddelelser
Det afhænger helt af hvad lægelig dokumentation og arbejdsprøvning vurderer omkring prognosen for din sygdom.
Jeg har været i nøjagtig samme situation, hvor arbejdsprøvningen konkluderede usikker prognose (modsat lægerne). Er der ikke enighed om at din funktionsnedsættelse er varig uden behandlingsmuligheder, så er det hverken pension eller flex.

Men jeg ved ikke hvor langt du er i forløbet. Har kommunen allerede foreslået flex som en mulighed, betyder det vel at din tilstand er vurderet som varig, og så bør det være enten pension eller flex.

Det med sdp forlængelsesmuligheder er jeg ikke så skrap til, men det afhænger af hvilken af mulighederne der allerede er brugt til din nuværende forlængelse.
Tusind tak for jeres tilbagemelding.
Kommunens læge og egen læge har vurderet tilstanden som varig. Har været igennem en arbejdsprøvning og er nu igang med et afklarende forløb i forhold til flexjob. Kommunen har vidst vurderet at det er udelukket med tilbagevenden på arbejdsmarkedet på normale vilkår. Afklaringsforløbet er således for at vurdere om det er realistisk med flexjob,- og dette er der meget tvivl om.
Vedr. forlængelse af dagpenge, er disse forlænget mhp 2. afklarende arbejdsprøvning.
odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 20:20   #5
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af odense Se meddelelser
Kommunens læge og egen læge har vurderet tilstanden som varig. Har været igennem en arbejdsprøvning og er nu igang med et afklarende forløb i forhold til flexjob. Kommunen har vidst vurderet at det er udelukket med tilbagevenden på arbejdsmarkedet på normale vilkår. Afklaringsforløbet er således for at vurdere om det er realistisk med flexjob,- og dette er der meget tvivl om.
Vedr. forlængelse af dagpenge, er disse forlænget mhp 2. afklarende arbejdsprøvning.
Hvis lægelige vurderinger peger på betydeligt og varigt nedsat funktionsevne som i din sag - og hvis arbejdsprøvning videre vurderer varigt nedsat arbejdsevne, som jeg læser din arbejdsprøvning vurderer - skal der videre peges på fleksjob eller førtidspension i ens sag.

Hvis kommunen ikke peger på fleksjob - ud fra de oplysninger du fremlægger her - om betydeligt og varigt nedsat funktionsevne lægefagligt vurderet - og betydeligt og varigt nedsat arbejdsevne jf. arbejdsprøvning - skal der videre peges på førtidspension - har Inger Støjberg svaret i forespørgselsdebat herom forår 2011:

http://www.ft.dk/samling/20101/almde...556/948069.pdf
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 20:38   #6
odense
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2012
Indlæg: 22
Styrke: 13
odense er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Hvis lægelige vurderinger peger på betydeligt og varigt nedsat funktionsevne som i din sag - og hvis arbejdsprøvning videre vurderer varigt nedsat arbejdsevne, som jeg læser din arbejdsprøvning vurderer - skal der videre peges på fleksjob eller førtidspension i ens sag.

Hvis kommunen ikke peger på fleksjob - ud fra de oplysninger du fremlægger her - om betydeligt og varigt nedsat funktionsevne lægefagligt vurderet - og betydeligt og varigt nedsat arbejdsevne jf. arbejdsprøvning - skal der videre peges på førtidspension - har Inger Støjberg svaret i forespørgselsdebat herom forår 2011:

http://www.ft.dk/samling/20101/almde...556/948069.pdf
Tak for det.
Jeg kan se, jeg ikke helt er stiv til betydningen af de kommunale og lægelige udsagn.
Min helbredstilstand er vurderet varig af læge og sociallæge. Arbejdsevnen er vidst vurderet moderat til svært nedsat. Blev arbejdsprøvet mhp flexjob, men ved gennemgang af forløbet blev kommunen i tvivl om det er realistisk og ville derfor gerne have en afklarende arbejdsprøvning i Revahus, hvilket jeg er indforstået med. Jeg er blot nervøs for at "falde mellem 2 stole", da jeg gerne vil flexjob, men nok ikke har den fornødne arbejdsevne. Derfor ved jeg ikke om kommunen dermed er forpligtet til at tilkende mig førtidspension, hvis de selv vurderer at flexjob ikke er realistisk?
odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 21:03   #7
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af odense Se meddelelser
Min helbredstilstand er vurderet varig af læge og sociallæge.

Arbejdsevnen er vidst vurderet moderat til svært nedsat.

Blev arbejdsprøvet mhp flexjob, men ved gennemgang af forløbet blev kommunen i tvivl om det er realistisk og ville derfor gerne have en afklarende arbejdsprøvning i Revahus, hvilket jeg er indforstået med.

Jeg er blot nervøs for at "falde mellem 2 stole", da jeg gerne vil flexjob, men nok ikke har den fornødne arbejdsevne. Derfor ved jeg ikke om kommunen dermed er forpligtet til at tilkende mig førtidspension, hvis de selv vurderer at flexjob ikke er realistisk?
Ovenstående lægefaglige vurdering af funktionsevne og vurdering af arbejdsevne i arbejdsprøvning peger på både nedsat funktionsevne og nedsat arbejdsevne - med behov for opfølgende fleksjob eller førtidspension.

Det er understreget i principafgørelse A-38-02, at hvis du ikke afklares m.h.p. fleksjob inden for forlængelse af afklaringsperiode arbejdsprøvningsmæssigt m.h.p. endelig afgørelse af fleksjob eller førtidspension så skal du have ledighedsydelse i resterende afklaringsperiode:

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...&h=True&page=1

Denne bestemmelser er videre retsligt fastsat ved Helsingørdom fra efterår 2009:

http://avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf :

Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.

Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.

Efter forarbejdet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.

Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.


Det betyder, at hvis du af jobcenter vurderes for rask til førtidspension, og læger samstemmende har vurderet varigt nedsat funktionsevne og arbejdsprøvning har vist moderat til svært nedsat arbejdsevne, så må jobcenter videre pege på fleksjob.

Held og lykke!
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2012, 11:27   #8
odense
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2012
Indlæg: 22
Styrke: 13
odense er ny på vejen
Tusind tak,- det hjalp på forståelsen og beroligede mig, da jo her ser ud til at man ikke kan "falde mellem 2 stole" i min situation.
odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2012, 13:11   #9
ekseleven
Afhængigheds tegn af K10
 
ekselevens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: København
Indlæg: 378
Styrke: 0
ekseleven er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af CLM Se meddelelser
Jeg har været i nøjagtig samme situation, hvor arbejdsprøvningen konkluderede usikker prognose (modsat lægerne).
Hvad må de som står for arbejdsprøvningen (jobfirmamedarbejderen) egentlig vurdere og udtale sig om ?

Håber at en socialrådgiver læser med og vil give en forklaring.


Ekseleven
ekseleven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2012, 14:47   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af odense Se meddelelser
Tusind tak,- det hjalp på forståelsen og beroligede mig, da jo her ser ud til at man ikke kan "falde mellem 2 stole" i min situation.
Det kan man såmænd godt, vi ser desværre en del herinde der ryger ud af sygedagpenge ved udløb af sdp. tiltrods for at de er oplagte kandidater til ftp. eller fleksjob.

Du har heldigvis været igennem en del udredning og hvis ikke lige at de tilkender dig fleksjob eller vil starte en pensions sag bør de om ikke andet forlænge din sygedagpenge iht. §27 stk. 1 nr. 4 for videre/endelig afklaring mod ftp. eller fleksjob.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension