K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-04-2010, 22:51   #1
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
hvorfor får enlige så meget

hej

har en pensionsag igang ved min kommune. bor sammen med en kæreste. han betaler ikke mine regninger. bekymrer mig at man som samlever får så meget mindre end en enlig. især fordi de trækker fra ens pension hvis en samlever tjener mere end mindstelus løn! kan forstå hvis man er gift, eller ens mand er rig men er godt nok vred ved tanken om man blir straffet for at ha en kæreste? ville jo ku klare mig bedre alene så... hvad gør i andre der har samlever..

min pension er ikk gået igennem og ved jo ikk om den gør men det bekymrer mig med den økonomiske udsigt...
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 22:56   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Nensypigen,

Ja det er et stort problem, havde man fleksjob var, der ikke noget, der blev trukket "bare" fordi man er samlevende eller gift.

Naturligvis må man sige at man som enlig har højere udgifter, man er alene om husleje og alle andre faste udgifter, men jeg ved at der er en underskrift indsamling igang på K10, som du vidst nok kan se på forsiden for det er mega problematisk for mange med ægtefælle forsørgelse både i ftp og kh. regi.

Held og lykke med din sag trods alt.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 23:00   #3
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg kender ikk helt talne for samlevende og enlige ,men er man enlig så er man jo alene om huslejen lys gas og andre faste udgifter, det er nok grunden til den er højer for enlige..
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 23:49   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Undskyld, men hvis du bor sammen med en kæreste, hvorfor betaler han så ikke til det fælles? Skal det forståes sådan, at det er dig der afholder alle udgifter i forbindelse med husleje, lys, mad, telefon, internet, toiletsager og alt det andet der indgår i en fælles husførelse, og han bare ér der og bruger sine penge for sig selv??
(Bare af ren nysgerrighed)

Ellers er det jo af oplagte grunde, at en enlig får lidt mere end et par.

En enlig på kontanthjælp må feks kun have 10.000 kr på en opsparing, hvor et par jo må have 20.000 kr osv. Så der er fordele og ulemper begge veje.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 23:58   #5
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
nej jeg betaler halvdelen men er stadigvæk mere end da jeg var alene.. to bruger jo næsten dobbelt så meget..bor større som jo os er dyre. er nu også mere det med at en enlig kan have skånejob og derved ekstra indkomst det ville jeg jo ikke engang kunne da han får alm løn. som jo så gør at der intet er tilbage til et evt lille skånejob... nu er jeg jo ung så kan bare heller ikke se at når man blir straffet udfra partners indtjening endda når det en lav løn så vil det jo være umuligt nogensinde og få råd til børn og lign.

kan man gi sine børn et godt liv som fp??

nu det os fordi min partner har stor gæld så hans løn er ikk noget da halvdelen går til det...

nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 00:26   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
nensypigen.
Jeg tror de fleste er enige i, at det er uretfærdigt, og bunder i levn fra fortiden om ægtefælle forsørgelse, hvor kvinder oftest gik hjemme.
Forhåbentlig bliver denne uretfærdighed, ændret med tiden. Vi kan kun gøre politikkerne opmærksom på dette, og lægge pres alle steder, vi kan.
Jo flere der gør opmærksom på problemet, jo mere pres kommer der forhåbentlig på politikkerne.

Personligt mener jeg også, at det er dybt uretfærdigt, idet pensionen jo skal dække den indtægt, man jo ikke har mulighed for at tjene. Dels svarer den langt fra tidligere løn, og dels er der jo ingen andre sammenlevende/gifte, der går ned i løn fordi man flytter sammen.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 00:27   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, jeg har da 4 børn og de har et dejligt liv selvom jeg er førtidspensionist...

Da jeg fik børnene var jeg så på kontanthjælp og det gik også

Jeg ved ikke om man kan sige, at man bor større og dyrere hvis man er to - selv har jeg 5½ værelse og kan dårligt bo større, og vi er 5.....selvom jeg er enlig.
Der er mange der skal have tøj på kroppen, mange munde at mætte, mange der skal med på ferie, mange der skal have ny cykel osv, så mit budget er jo meget højere end jeres.

Da jeg var på kontanthjælp fik jeg 9200 kr om måneden i kontanthjælp, for den steg jo ikke uanset om jeg havde to børn eller 4, og pensionen er knabt 12.000 kr om måneden, det er ikke den vi lever fedt på i hvertfald. Den går lige til regninger, og så må jeg endda skyde nogle af børnepengene ind i regningsbudgettet for at få det til at løbe rundt.

Men jeg mangler ikke noget, og har nok meget mere end de fleste pga de mange børn.

Men hvis jeg ikke havde børnene, så ville jeg have 13400 kr om måneden inklusiv boligsikring.


Sidst redigeret af Ninja; 05-04-2010 kl. 00:32.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 00:35   #8
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
hvis satsen som samlever er 13.000 ca før skat hvordan får du så 12000 udbetalt? får man egentlig ikke ekstra ting hvis man få et barn engang.. friplads og lign?? ikke at det ringer babyalarmer endnu skal nok lige have styr på mit liv først:-)
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 00:50   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Førtidspensionssatsen er 16.000 'et eller andet' som enlig, og jeg har knabt 12.000 kr udbetalt som enlig.

Jo når man har barn/børn, så kan man søge om friplads til vuggestue/børnehave.

Mine børn går på privatskole som jeg så selv betaler...ok, løgn...som deres Far betaler
De større udgifter i forbindelse med skolegangen splejser vi så til (rejser, kolonier, bøger mm).

Dertil kommer der boligsikring som jo er højere når man har børn.

Og som enlig kan man få børnebidrag - de penge fra Faderen, som er obligatoriske.

Der kan vist også søges ekstraordinært børnetilskud.

Og alle får jo børnecheck hver 3 måned. Om man er enlig eller ej.

I mit tilfælde, ville det klart være en økonomisk fordel hvis jeg var gift med børnenes Far idet han tjener kassen, og alene har udgifter for 16.000 kr alene i forbindelse med hans lejlighed. Nok ville jeg hverken kunne få boligsikring eller børnebidrag, eller noget særligt i pension, men hvis man kiggede på forsørgerpligten, så ville jeg kunne leve sorgløst til mine dages ende......

Så igen, man kan ikke skærer alle over én kam. Men blot følge sit hjerte.

Sidst redigeret af Ninja; 05-04-2010 kl. 00:57.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 00:59   #10
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg synes ogsaa, det er uretfaerdigt, at man bliver trukket yderligere alt efter hvad ens samlever tjener, men jeg kan godt forstaa, satsen er en smule lavere. Man faar trods alt faerre udgifter, naar man er 2, det er langtfra alt der bliver fordoblet, man faar jo ikke en dobbelt saa hoej elregning, internet, varmeregning, licens, husleje osv selvom man er 2 fremfor en.

Sidst redigeret af gh72; 05-04-2010 kl. 01:04.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vejledning for enlige og samlevende. Debutanten Nyttigt at vide for Førtidspensionister 7 11-07-2013 18:36
Mere om reelt enlige bfritz Politik og Samfund 1 12-03-2013 01:56
Ankestyrelsen gør det vanskeligere at jagte enlige carolines Politik og Samfund 1 05-02-2013 12:55
Børnecheck til enlige forsørgere supersus Politik og Samfund 4 11-11-2012 12:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension