K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-07-2017, 13:45   #1
madsmac
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2017
Lokation: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 4
Styrke: 0
madsmac er ny på vejen
Fra Resourceforløb til efterløn, hvordan?

Hej derinde

Jeg er efter en mislykket operation kommet på morfin så jeg ikke længere må køre som buschauffør.

Der er ingen udsigter til at jeg kan slippe morfinen og vende tilbage til jobbet. (Er nu blevet ”afsluttet” af sundhedssystemet”) Ellers er jeg som sådan ”fit for fight”/arbejdsdygtig, men har indtil nu gået og håbet at der kom en løsning på problemet.

Har været sygemeldt siden maj 2016 og er nu i resourceforløb.

Jeg fylder 62 til oktober og kunne godt tænke mig at gå på efterløn, da mine chancer, uden en uddannelse som andet end chauffør, for at få et andet arbejde i min alder, er ret minimale!

Hvad gør jeg rent praktisk for at ”gøre det rigtigt” så jeg ikke havner i en eller anden blindgyde, når jeg skal raskmeldes for at få efterlønnen?

Raskmeldingen vil jo fortælle at jeg ” ikke må køre med betalende passagerer”, og derfor, af ”nidkære” personer, kan (!) betegnes som værende betinget arbejdsdygtig!

(Min A-kasse (3F) er til meget lidt hjælp, når jeg prøver at snakke med dem.)

NB: Hvor kan jeg kontrollere om jeg ER berettiget til efterløn? Mener bestemt jeg er, men kan ikke se det nogen steder.

Bedste hilsner fra Mads
madsmac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2017, 14:04   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
(beklager hvis jeg har regnet forkert, men ret mig hvis du ikke er født før 1956)

"Du skal have ret til dagpenge, når du går på efterløn. Det betyder, at du bl.a. skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Du må ikke være syg eller ude af stand til at påtage dig et arbejde. Du skal også opfylde indkomstkravet, dvs. have haft en indtægt på 223.428 kr. (2017) inden for de sidste tre år. I nogle tilfælde skal du i stedet for indkomstkravet opfylde et beskæftigelseskrav på 1.924 løntimer inden for tre år. Og i visse tilfælde kan du få ret til efterløn, selvom din ret til dagpenge er brugt op, før du når efterlønsalderen."

https://www.borger.dk/pension-og-eft...-faa-efterloen

Jeg tror at du får svært ved at opfylde det punkt, medmindre du kan påtage dig et arbejde på 37 timer om ugen. Er du i stand til det?
Og fra oktober 2014 til 2017 skal du enten have opfyldt lønkravet eller timekravet. Jeg ved ikke om det er årligt, eller over perioden på de tre år. Det lyder til at være minimum, i alt de 3 år.
Her håber jeg at nogen lige kan opklare den del.
For hvis det er årligt, så har du jo ikke opfyldt den det sidste års tid.

I mit link under "Kan jeg få efterløn?" står alle de punkter man skal opfylde. Jeg fremhævede kun det ene punkt, fordi det var det punkt der så ud til at kunne være problematisk. Jeg håber at mit svar gjorde dig bare lidt klogere, eller at linket til borger.dk måske gør

(Begrebet arbejdsdygtig/rask er forresten ikke ensbetydende med, hvorvidt man kan fortsætte i samme erhverv. Kan jo være at man sagtens kan arbejde fuld tid i f.eks. supermarked )

Sidst redigeret af MistyMiss; 09-07-2017 kl. 14:07.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2017, 14:10   #3
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af madsmac Se meddelelser
Hej derinde

Jeg er efter en mislykket operation kommet på morfin så jeg ikke længere må køre som buschauffør.

Der er ingen udsigter til at jeg kan slippe morfinen og vende tilbage til jobbet. (Er nu blevet ”afsluttet” af sundhedssystemet”) Ellers er jeg som sådan ”fit for fight”/arbejdsdygtig, men har indtil nu gået og håbet at der kom en løsning på problemet.

Har været sygemeldt siden maj 2016 og er nu i resourceforløb.

Jeg fylder 62 til oktober og kunne godt tænke mig at gå på efterløn, da mine chancer, uden en uddannelse som andet end chauffør, for at få et andet arbejde i min alder, er ret minimale!

Hvad gør jeg rent praktisk for at ”gøre det rigtigt” så jeg ikke havner i en eller anden blindgyde, når jeg skal raskmeldes for at få efterlønnen?

Raskmeldingen vil jo fortælle at jeg ” ikke må køre med betalende passagerer”, og derfor, af ”nidkære” personer, kan (!) betegnes som værende betinget arbejdsdygtig!

(Min A-kasse (3F) er til meget lidt hjælp, når jeg prøver at snakke med dem.)

NB: Hvor kan jeg kontrollere om jeg ER berettiget til efterløn? Mener bestemt jeg er, men kan ikke se det nogen steder.

Bedste hilsner fra Mads
Du må melde dig rask og opfylde de krav der er i forhold til at søge arbejde.
Så må du jo søge det der er.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2017, 14:38   #4
madsmac
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2017
Lokation: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 4
Styrke: 0
madsmac er ny på vejen
Hej "Disede Frøken"

Tak for svar!

Opfylder betingelserne mht arbejde og dagpengeret, og efter egen mening osse kravet om fuld arbejdsdygtighed, blot ikke som buschauffør!.

Det jeg mangler lige nu, er et sted hvor jeg kan se en rubrik med et "flueben" ud for "medlem af efterlønsordningen" for lige at være helt sikker!
Har været meget rundt på nettet for at finde dette, men uden held!
madsmac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2017, 16:25   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Dette link er mere eller mindre en gentagelse

https://www.min-a-kasse.dk/betingelser-for-efterlon

Men tag fat i din a-kasse igen og kræv at komme i dialog med en person, der kan rådgive dig i lige netop din sag.

- Og få endelig svaret på skrift.

Sidst redigeret af stampe; 09-07-2017 kl. 16:28.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2017, 18:44   #6
madsmac
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2017
Lokation: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 4
Styrke: 0
madsmac er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Dette link er mere eller mindre en gentagelse

https://www.min-a-kasse.dk/betingelser-for-efterlon

Men tag fat i din a-kasse igen og kræv at komme i dialog med en person, der kan rådgive dig i lige netop din sag.

- Og få endelig svaret på skrift.
Tak for svar Stampe!

Jeg forstår heller ikke min A-kasses manglende vilje til at rådgive mig, de burde jo være på min side!

Jeg går lidt hårdere til dem denne gang.
madsmac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2017, 19:28   #7
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Kontakt Din akasse og spørg på seniorførtidspension
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...fortidspension
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2017, 02:07   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Mads

Har for 4 år siden hjulpet én i lign. situation, som din.

Det første du skal gøre for at få efterløn er at få dit efterlønsbevis, hvis ikke du har et i forvejen. Hvilket din tekst kan tyde på du ikke har.

Der står konkret i denne bek., at fagforeninger er forpligtet til at rådgive omkr. efterløn:

Citat:
Oplysninger til efterlønsbevis

§ 28. Hvis a-kassen mangler oplysninger fra medlemmet for at kunne udstede efterlønsbeviset, skal a-kassen i sin henvendelse til medlemmet herom gøre opmærksom på, at hvis fristen på 3 måneder ikke bliver overholdt, vil efterlønsbeviset blive udstedt med en senere dato og på betydningen heraf.

Efterlønsbidrag

§ 29. A-kassen skal vejlede sine medlemmer om betingelserne for ret til efterløn efter reglerne i bekendtgørelse om betaling af medlems- og efterlønsbidrag til en a-kasse.

Stk. 2. A-kassen skal vejlede medlemmer, der aldersmæssigt er omfattet af § 74 a, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., om, at indbetaling af efterlønsbidrag senest skal være påbegyndt ved det fyldte 30. år, at efterlønsbidrag skal være betalt i alt i 30 år for at kunne gå på efterløn, og at medlemmet efter eget valg kan indlægge pauser i bidragsbetalingen.
https://www.retsinformation.dk/Forms...2-7362897dbc5a

Det var en "hård fødsel" for at få dette efterlønsbevis pga. forudgående sygdom, men det lykkes dog til sidst. Men ikke uden sværdslag. Det er et meget indviklet sæt af regler, hvorfor du bør tale med en, som er hjemme i stoffet og ligedan bør du veje dine udtalelser omkr.spørgsmål om rådighedskravene, da disse nogle gange tillægges en anden betydning end man selv lægger i dem.

Og sørg for skriftlighed, specielt hvis der er flere inde over sagen. Det gav vanskeligheder i den omtalte sag, at der havde været møder med flere og hver tolkede lovgivning lidt forskelligt, og ikke mindst at de forsøgte at undslå sig efterlønen.

Mange hilsner

Gunvor

PS. glemte vejledning til bek. om rådighed

Hvilket har relevans i forhold til udstedelse af efterlønsbevis og efterløn, læs kap. 9 indtil "krav om jobsøgning" nøje inden du henvender dig.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=189943

Og bemkr. flg. i teksten:

Citat:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan give tilladelse til, at medlemmet får udstedt et efterlønsbevis, selvom medlemmet ikke ville kunne anses for at stå til rådighed efter § 27 om rådighedsvurdering i forbindelse med forbehold af arbejdskraft. Der henvises til § 41.

Der henvises i øvrigt til bekendtgørelsen om efterlønsbevis, bekendtgørelse om fleksibel efterløn og bekendtgørelse om overgang til, udtræden af og genindtræden i efterlønsordningen samt optjening af præmie med tilhørende vejledninger.
Min fremhævning og ovenstående kilde.

Link til bek. om efterlønsbevis:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=186130
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2017, 09:13   #9
madsmac
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2017
Lokation: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 4
Styrke: 0
madsmac er ny på vejen
Stor tak til Gunvor og Østerbro for svar og links!

Det hjælper at have lidt ekstra udstyr når man skal ud i "junglen"

Bedste hilsner til alle de dejlige og hjælpsomme mennesker der har bidraget her!

(Og osse mange gode hilsner til alle andre på denne mandag!)
madsmac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2017, 13:29   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Obs hvad angår seniorførtidspension.

Det er "kun" ansøgningsproceduren, der er lidt lempeligere.
Kravene til at at opnå førtidspension er uændrede.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension