K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-09-2011, 09:36   #11
Solen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solens avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2010
Lokation: Jylland
Alder: 54
Indlæg: 164
Styrke: 15
Solen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Andersine, man kan ikke få dagpenge før efter 6 måneders alm fuldtids ansættelse, man er IKKE dagpengeberettiget hvis man fx kommer fra en udd, og ikke kan finde job, man skal ligesom først optjene retten til dagpenge, og det kan man først efter endt revalidering.
Lum, det passer ikke. Hvis revalideringen har bestået af en videregående uddannelse, så er man dagpengeberettiget efter afsluttet uddannelse/revalidering - ganske vist på dimittendsats, men man er dagpengeberettiget og dermed ude af det socialesystem, hvilket jo er formålet med revalidering.
Solen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 09:47   #12
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Solen Se meddelelser
Lum, det passer ikke. Hvis revalideringen har bestået af en videregående uddannelse, så er man dagpengeberettiget efter afsluttet uddannelse/revalidering - ganske vist på dimittendsats, men man er dagpengeberettiget og dermed ude af det socialesystem, hvilket jo er formålet med revalidering.
...men først efter en 4-5 uger EFTER afslutning af uddannelse, så vidt jeg husker.

Der er en kortere periode, hvor man er uden indkomst - sådan var reglerne i start 90'erne, kan naturligvis være ændret siden da...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 10:09   #13
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...men først efter en 4-5 uger EFTER afslutning af uddannelse, så vidt jeg husker.

Der er en kortere periode, hvor man er uden indkomst - sådan var reglerne i start 90'erne, kan naturligvis være ændret siden da...
Nej sådan er det stadigt..

Der er en karensperiode på 5 uger.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 10:33   #14
Solen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solens avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2010
Lokation: Jylland
Alder: 54
Indlæg: 164
Styrke: 15
Solen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...men først efter en 4-5 uger EFTER afslutning af uddannelse, så vidt jeg husker.

Der er en kortere periode, hvor man er uden indkomst - sådan var reglerne i start 90'erne, kan naturligvis være ændret siden da...
Mange gange kan man undgå karensperioden, ved at være medlem af en "uddannelsenfagforening" - jeg kan ikke huske, hvad de hedder
De to gange jeg har taget en videregående uddannelse, har jeg undgået karensperioden ved at melde mig ind i sådan en forening.....som jeg altså ikke kan huske, hvad hedder. Men man kan altså undgå karensperioden, hvis man tænker sig lidt om.
Nu ved jeg naturligvis ikke om prisen er steget så meget, at det ikke kan betale sig mere, men for mig har pengene været godt givet ud.

Et eller andet siger mig, dog at der kan være visse vanskeligheder ved at få et gratis medlemsskab af en "uddannelses-forening" og dermed gratis optjene dagpengeretten i karensperioden, hvis man er under revalidering - sådan mener jeg i hvert fald det var i PLS.
Min seneste uddannelse var på revalidering, og jeg havde ingen karensperiode. Det var i 2009, men reglerne mht. karensperioden kan naturligvis være ændret i forbindelse med dagpengestramningerne.
Den særlige sats for nyuddannede eksistere dog stadig, så efter 5 uger er man under alle omstændigheder dagpengeberettiget.
Jeg formoder, at det er blevet meget vanskeligere at optjene ret til at få maks dagpengesats i forbindelse med dagpengestramningerne.

Sidst redigeret af Solen; 21-09-2011 kl. 10:45. Årsag: tilføjelse
Solen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 11:03   #15
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære joseemma

Det er en træls situation, men jeg er ret sikker på,
at du ikke kan komme til at betale differensen.

I Lov om Aktiv Socialpolitik, står der :
https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=127214#K12

Kapitel 12 Tilbagebetaling m.v.


Læs §91 og efterfølgende §§§


Jeg kan ikke se, at du kommer ind under nogen af dem.
Som Tassi skriver, så kontakt en med den fornødne juridiske baggrund,
for det er da helt hen i vejret, hvis du skal straffes for at have fulgt kommunens påbud.

Tilføjelse :

Nu har jeg støvet nettet tyndt, fandt dette : http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/re547.pdf

På side 2 står der ikke noget om tilbagebetaling.
Underskrev du et lignende stykke papir ?

Selvfølgelig skal du anke !!!
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN

Sidst redigeret af Florken; 21-09-2011 kl. 11:28. Årsag: Tilføjelse
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 13:13   #16
ekseleven
Afhængigheds tegn af K10
 
ekselevens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: København
Indlæg: 378
Styrke: 0
ekseleven er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
De fleste gange skulle en revalidering nu gerne (hvis det er en uddannelse) gå imod en kompetencegivende uddannelse, hvilket vil sige dagpengeret.
Hej Andersine


Det er rigtig hvad du skriver.
Jeg fik en revalidering på Hans Knudsen Instituttet (HKI) for nogle år siden. Min nye uddannelse gav mig ret til dagpenge på dimittend-sats fra a-kasse.
Den første måned får man ikk penge fra a-kasse men derefter udbetaler de efter dimittend-sats.

Det er vigtigt at melde sig ind i a-kasse senest 14 dage efter uddannelsen er afsluttet. Ellers mister man retten til at blive optaget i a-kasse som nyuddannet og skal arbejde 1 år for at optjene til dagpenge på normale vilkår.

Efter revalidering kommer man altså ikk på kontanthjælp hvis uddannelsen fuldføres.
Hvis man ikk kan klare at gøre sin uddannelse færdig under revalidering så er det straks en anden sag.

Største problem ved revalideringen er at finde et sted hvor man får en god uddannelse og hvor elever bliver behandlet pænt.


Ekseleven
ekseleven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 14:40   #17
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Og skal så lige gøre opmærksom på, at der faktisk er kommet nye regler, sådan at man kan undgå karensperioden, hvis man melder sig ind i a-kassen mindst 1 år før uddannelsen slutter. Man skal så vidt jeg husker ikke betale det fulde beløb for medlemsskabet, men så kan man få dagpenge fra dag 1 efter uddannelsen! (På dimitentsats).
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2011, 13:04   #18
ekseleven
Afhængigheds tegn af K10
 
ekselevens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: København
Indlæg: 378
Styrke: 0
ekseleven er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Og skal så lige gøre opmærksom på, at der faktisk er kommet nye regler, sådan at man kan undgå karensperioden, hvis man melder sig ind i a-kassen mindst 1 år før uddannelsen slutter.
Det er da godt nyt.

Jeg har kun positivt at sige om revalidering når man set bort fra at jeg fik min uddannelse et dårligt sted.
Derfor vil jeg anbefale andre at få en ny uddannelse på revalidering hvis helbredet tillader det.
Helbredet skal osse tillade at man kan klare et job når uddannelsen er forbi. Det er vigtigt at finde ud af under arbejds-prøvningen.

Arbejds-prøvningerne som skal bruges til at vurdere om folk kan klare fx revalidering har jeg kritiseret her på K10.
Derfor vil jeg spørge dig om der findes regler for hvordan en arbejds-prøvning skal laves på et værksted. Jeg tænker mest på hvad personalet som står for arbejds-prøvningen må udtale sig om men osse hvilke regler der findes for uddannelse af værkstedets personale.
I det jobfirma (HKI) hvor jeg fik min revalidering kom der hele tiden folk i arbejds-prøvning på værkstederne og personalet skulle skrive om de folk i noget som blev kaldt observations-skema.
Jeg går ud fra at det observations-skema blev sendt til kommunen.

Hvis en person kommer i arbejds-prøvning hos fx en maler så kan maleren vurdere om personen kan lave maler-arbejde. Men er der andet maleren må udtale sig om ?

Her på K10 har jeg kritiseret at jobfirmaet HKI propper 8 personer ind i en genbrugs-butik og kalder det ’arbejds-prøvning i en rigtig butik’.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=17723



Ekseleven
ekseleven er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan det være rigtig søsser98 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 25-11-2012 01:21
At være eller ikke være en flæskesteg.. phhmw Politik og Samfund 3 29-03-2012 09:57
Er det rigtig?! Caly666 Alt det andet 11 26-10-2011 07:04
“Hvis man er rigtig, rigtig syg, kommer man ikke til at deltage i en aktivering” Razmo Politik og Samfund 2 29-05-2009 13:08
Fortvilet kan det være rigtig thomsen Alt det andet 4 01-10-2008 15:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension