K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-07-2011, 19:00   #1
Jupiter
Føler sig hjemme på K10
 
Jupiters avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 28
Styrke: 13
Jupiter er ny på vejen
Kan man klage over overskredet frist for udlevering af aktindsigt?

Kære K10ére,

Jeg spekulerer på, om man kan klage over, at kommunen har overskredet fristen for udlevering af aktindsigt.

Jeg anmodede kommunen om aktindsigt pr. email d. 7/6 2011. Jeg modtog samme dag en email kvittering på, at kommunen havde modtaget og læst min email. Det skete der imidlertid ikke mere ved.

D. 22/6 2011 anmodede min fagforening (med min fuldmagt) så om aktindsigt hos kommunen på mine vegne. Min fagforening modtog da sagsakterne d. 1/7 2011.

Jeg synes, det er utroligt, at kommunen aldrig responderede på min email anmodning (på trods af, at de havde læst den) og aldrig sendte mig sagsakterne, som jeg bad om.
Jeg er ikke 100% sikker på, hvad den formelle frist for udlevering af aktindsigt er, men jeg har fundet et dokument, der omtaler "den lovmæssige ramme på 10 dage" (iflg. Lov om offentlighed i forvaltningen §16 stk. 2.).

Man kan sige, at:
- Enten har kommunen helt ignoreret min anmodning om aktindsigt (og udelukkende responderet på min fagforenings henvendelse).
- Eller også har kommunen først givet aktindsigt 24 dage efter min anmodning (og aktindsigten blev jo så stadig ikke sendt til mig, men til min fagforening). Jeg tror dog mest på førstnævnte forklaring.

Uanset synes jeg, at det er alt for dårligt (specielt taget i betragtning af, hvor sindssygt pernittengryn kommunen er med, hvad jeg foretager mig). Sagsakterne skulle i øvrigt bruges i forbindelse med en klagesag (over kommunen), som min fagforening fører for mig, men fordi kommunen var så sløve til at udlevere mine sagsakter (både til mig og til min fagforening) endte min fagforening med at måtte bede om udsættelse af klagefrist. Paradoksalt

Er der nogen, der ved, om det er rigtigt, at fristen for udleveringen af sagsakterne er 10 dage?

Kan man i givet fald klage over, at kommunen har overskredet fristen for udlevering af aktindsigt - og i givet fald, hvem man skal klage til?

Håber, at nogen ved noget
Jupiter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 19:08   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Jeg ved det ikke, men bedte selv om aktindsigt, og fik mail retur, at den ville komme efter 14 dage, da det var en administrativ opgave, har intet modtaget.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 20:56   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja det er inden for 10 dage man skal have den aktindsigt og hvis de ikke kan nå det...så skal de skrive det til en og fortælle hvornår man så kan få den..

Bekendtgørelse af forvaltningsloven

Citat:
Afgørelse af sager om aktindsigt

§ 16. Afgørelsen af, om og i hvilken form en begæring om aktindsigt skal imødekommes, træffes af den myndighed, der i øvrigt har afgørelsen af den pågældende sag.

Stk. 2. Myndigheden afgør snarest, om en begæring kan imødekommes. Er begæringen ikke imødekommet eller afslået inden 10 dage efter, at begæringen er modtaget af myndigheden, skal denne underrette parten om grunden hertil samt om, hvornår afgørelsen kan forventes at foreligge.

Stk. 3. Har det betydning for en parts mulighed for at varetage sine interesser at få afskrift eller kopi af sagens dokumenter, skal en begæring herom imødekommes. Dette gælder dog ikke, hvis dokumenternes karakter, antallet af dokumenter eller deres form med afgørende vægt taler herimod. Justitsministeren fastsætter regler om betaling for afskrifter og kopier.

Stk. 4. Afgørelser om aktindsigtsspørgsmål kan påklages særskilt til den myndighed, som er klageinstans i forhold til afgørelsen af den sag, begæringen om aktindsigt vedrører. Bestemmelsen i § 11 gælder tilsvarende.

Stk. 5. Vedkommende minister kan fastsætte regler, der fraviger bestemmelserne i stk. 1 og stk. 4, 1. pkt.

§ 17. Hvor adgangen til at påklage afgørelsen i en sag er tidsbegrænset og begæringen om aktindsigt fremsættes efter, at afgørelsen er meddelt parten, men inden klagefristens udløb, kan myndigheden bestemme, at klagefristen afbrydes. Klagefristen løber i så fald videre fra det tidspunkt, hvor aktindsigt er meddelt parten eller er afslået, dog med mindst 14 dage. Underretning om, hvornår klagefristen herefter udløber, skal samtidig gives til andre klageberettigede, der har fået skriftlig meddelelse om selve afgørelsen.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=105127#Kap4

Det er beskæftigelsesankenævnet man skal klage til over manglende aktindsigt

http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=5842

Man kan finde sin lokale statsforvaltning her http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=4621
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 22:54   #4
Jupiter
Føler sig hjemme på K10
 
Jupiters avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 28
Styrke: 13
Jupiter er ny på vejen
@jasch: Æv. Skræmmende, at de kan være så ligeglade med andre folks liv og ve og vel (siger selvfølgelig ikke, at alle sagsbehandlere er dumme, men det er - hmm - "tankevækkende", hvor meget "sjusk", der foregår af den slags).

@Webmaster: Tusind tak for et meget udførligt og brugbart svar. Super!!
Så skal der klages

Stort kram til jer begge
Jupiter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 22:57   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Læs følgende....

Klagemuligheder.:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=13712

Mange er af den mening at aktindsigt på 10 kalenderdage ikke er så nødvendige, men........

Man skal forstå, at de valgte 10 kalenderdage ikke er tilfældigt valg Folketinget.

Fordi, at aktindsigt hos det offentlige er en særdeles vigtig juridisk ret borgeren har iht Retssikkerhedsloven.

I dette tilfælde, aktindsigt på 10 kalenderdage netop er så vigtig at overholde da denne regel, som en af de eneste, kan forlænge en KLAGEMULIGHED og udskyde den udover de 4 uger = 28 kalenderdage på minuttet, som ALTID skal overholdes af borgeren.

Så SELVFØLGELIG skal du klage over manglende overholdelse af aktindsigt.

http://www.kl.dk/ImageVault/Images/i...ltHandler.aspx

God adfærd i det offentlige

"Eksempel: En medarbejder bliver bedt om at vente et par uger med at reagere på en begæring
om aktindsigt, fordi der er andre og mere presserende sager, der skal behandles først. Medarbejderen gør opmærksom på, at den, der beder om aktindsigt, efter offentlighedsloven har krav på et
(eventuelt foreløbigt) svar inden 10 dage. Der må herefter træffes en ny beslutning, således at offentlighedslovens bestemmelser respekteres. "

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 04-07-2011 kl. 23:10.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-07-2011, 06:56   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Du kan betragte den manglende reaktion som værende afslag på at få aktindsigt.

Du kan faktisk være så strid at du i breve kan give kommunen en rimelig frist, hvilket er 14 dage 4 uger alt efter hvad din anmodning er, og har du så intet hørt kan du betragte det som afslag, og der ved faktisk anke afslaget, eller tillade dig at klage over manglende reaktion.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 11:35   #7
Jupiter
Føler sig hjemme på K10
 
Jupiters avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 28
Styrke: 13
Jupiter er ny på vejen
@phhmw: Tusind tak for en god forklaring og for linksne
@LUM: Mange tak for svaret

Kram
Jupiter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 11:46   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Klage kan man da heldigvis altid og bede om at få en forklaring. Men generelt: Vælg dine kampe med omhu.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 20:17   #9
FrkNorden
Klart Afhængig af K10
 
FrkNordens avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Indlæg: 408
Styrke: 15
FrkNorden er ny på vejen
Jeg har lige et tillægsspørgsmål i forbindelse med aktindsigt...

Er der NOGEN steder det står at det er 10 KALENDERdage og ikke 10 ARBEJDSdage?

Grunden til jeg spørger er, at jeg den 24 juni ansøgte om aktindsigt med "vores" formular. 5 juli havde jeg stadig ikke modtaget noget, og jeg valgte derfor at sende en klage til jobcenter chef med kopi til min sb'er.

Igennem mine 4 år har jeg altid sendt anmodning til hovedmail, hvorefter en administrativ medarbejder har håndteret denne, da sb har 1000 andre ting at give sig til. Derfor valgte jeg også denne gang at skrive til hovedmail og ikke til sb.

Idag modtager jeg aktindsigt inkl alt som ønsket, og med hilsen fra sb'er at jeg vil høre fra hendes chef ang klage. Jeg læser så brevet fra ham og han hentyder til at de først har modtaget anmodningen mandag d. 27 juni og at de har 10 ARBEJDSDAGE til at sende min sag til mig. Og yderligere er det min sb'er der tager sig af den slags.

Jeg har en rigtig dårlig smag i munden, for bare det at sende klagen krævede ALT af mig. Jeg er ekstremt konfliktsky og ønsker på ingen måder at skabe dårlig stemning, da min sb'er faktisk er den første i rækken på 8 eller 9 sb'ere, der har hjulpet mig på vej.

OG så kom tanken om mit spørgsmål jo igen... Er det 10 arbejdsdage eller 10 kalenderdage, og HVOR kan vi finde et på skrift?

Undskyld jeg låner din tråd Jupiter, men tænkte det måske var mest relevant at lægge mit spørgsmål.

Web jeg har selvfølgelig læst lovgivningen bla det du har lagt ind - men ser ingen steder at det er 10 KALENDERdage...
__________________
Kæmper på som en i h...... - selv de biiiitte små skridt er et skridt nærmere afklaring...

K10 - tak for hjælpen og støtten
FrkNorden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2011, 14:27   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Frk Nu har jeg brugt et par timer på at lede efter om det er 10 kalender dage eller 10 arbejdsdage og har absolut intet kunne fundet, i samtlige lovtekster og vejledninger står er "bare" 10 dage.
Jeg har sågar været inde på ombudmandens side, også uden yderlig opklaring.

Som det står, ville jeg læse det som 10 dage uanset helligdage ferie og hvad har vi ellers af lukke-dage. MEN samtidig er kommunerne godt klemte, så at de siger 10 hverdage, forstår jeg altså udemærket.

Af samme årsag giver jeg altid 10 hverdage, og skriver dato-fristen på min ansøgning, for så er der ingen der kan være i tvivl om hvad jeg forventer, OG det giver kommunen mulighed for at reagere hvis de er af en anden mening.

At jeg så alligevel aldrig nogen sinde har fået udleveret sagsakterne inden for fristen, eller er blevet gjort bekendt med at de ikke har kunnet nå det, for den sags skyld, er en anden historie.
Faktisk har jeg før ventet måneder på sagsakter, eller dvs jeg venter faktisk stadig på nogle, som jeg bad om for snart et år siden, og kommunen holder på at de ikke eksistere (efter flere rykkere på i det hele taget at modtage aktindsigt... det tog næsten 4 måneder) det er ellers bla (jeg mangler 3 forskellige) en afgørelse der er truffet af kommunen og dem må de IKKE kassere før min sag er afsluttet, afgørelser kan ikke gå ind under forældelsesreglen som kommunerne normalt kører med på 5 år.

Noget lidt andet er så at retten til aktindsigt IKKE er 10 dage, retten er at man inden 10 dage skal have svar hvis myndigheden ikke kan nå at efterkomme begæringen inden for de 10 dage.

Men lige meget om det er 10 hverdage eller 10 kalenderdage, så tæller det fra den dag myndigheden har modtaget begæringen, og det har de den dag du afleverede den uanset om du så afleverede den på deres kontor som ligger på månen, det er IKKE din hovedpine at sørge for at tingene bliver bragt rundt, dertil tager det dem forhåbentlig ikke 10 dage at få overleveret tingene fra en afdeling til en anden, så de har haft massere af mulighed for at skrive til dig at de altså ikke kan nå det inden for de 10 dages frist, samt hvorfor.

Med andre ord: du kan roligt holde fast i at du burde have fået besked om at din begærring ikke kunne nås inden for 10 dages fristen.

Jeg har lige talt lidt på dagene *ss* hvis vi kun tæller arbejdsdage, klagede du "kun" 2 dage før 10 dages fristen, dvs du klagede den dag kommunen senest skulle have proppet dine sagsakter i postkassen, hvis du endnu ikke har modtaget den, eller modtaget et brev om at de ikke kunne nå det samt hvorfor, ja så er din klage faktisk berettiget.

Der kunne du evt vælge at skrive en ny klage alle... grundet misforståelser og forvirring omkring lovteksten i Offentlighedsloven §16 stk. med en svarfrist på 10 dage ved ansøgning om aktindsigt, vil jeg her med godtroende trække min klage a 5/7-11, i det xxx (jobcenterchefens navn) anførte at de 10 dage var hverdage og ikke kalenderdage.

Men i det jeg endnu ikke har modtaget mine sagsakter, ej heller har modtaget et brev med begrundelse for hvorfor xxxkommune ikke har kunnet nå det inden for den 10 dages frist, ønsker jeg at fremføre en ny klage over manglende aktindsigt, da tidsfristen på 10 dage er overskredet med mindst 2 hverdage og 7 kalenderdage.

Dette er en klage over manglende aktindsigt, inden for den 10 dages frist, og jeg forventer at den bliver taget mere alvorlig end den forrige. (dette kan du vælge at skrive aller øverst, hvis du hellere vil det)

NU er din klage sten sikkert berettiget uanset den gamle klage er eller ikke er, og det sys jeg da bare du skal lade dem vide, for selvfølgelig skal de overholde loven uanset hvad de sys om det, og går det ud over din SB´ers måde at køre din sag på, så må du jo klage over manglende professionalisme hos denne.

Spørgsmålet er så nærmere om det er besværet værd, man skal vælge sine kampe med omhug, og diskutere om det er 10 kalenderdage eller 10 hverdage, er altså en bagatel, som det ikke kan betale sig at hænge sig i.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Aktindsigt - klage? - til hvem? saksen Spørgsmål ang fleksjob 2 29-04-2013 18:57
Afslag på FTP klage frist ? Lupo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 16-12-2012 21:01
Ang. klage frist c.l.e.o. Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 13-09-2012 09:15
HURTUGT SVAR: Frist for bemærkninger til partshøring VS. aktindsigt Bellini Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 28 29-01-2011 15:53
Opfølgning klage over aktindsigt LUM Dit og Dat 12 28-02-2009 02:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension