K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-03-2013, 19:53   #1
Stjerner
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2013
Indlæg: 11
Styrke: 12
Stjerner er ny på vejen
Hvilke oplysninger bruges til vurdering af førtidspension?

Er der nogen af jer som ved hvilke oplysninger kommunen/pensionsudvalget bruger/ser på, til vurdering af førtidspension? Jeg tænker på, er det alene ressourceprofilen, som jo er en sammenfatning af lægeerklæring, mine egne oplysninger og arbejdsprøvning eller ser de også på lægejournaler/lægeerklæring, breve som jeg selv har skrevet, dokumenter jeg har afleveret osv?

Og er der forskel på hvad de ser på, alt efter om det er paragraf 17 eller 18 - ressourceprofilen eller hele min sag med alle papirer?
Stjerner er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2013, 22:33   #2
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stjerner Se meddelelser
Er der nogen af jer som ved hvilke oplysninger kommunen/pensionsudvalget bruger/ser på, til vurdering af førtidspension? Jeg tænker på, er det alene ressourceprofilen, som jo er en sammenfatning af lægeerklæring, mine egne oplysninger og arbejdsprøvning eller ser de også på lægejournaler/lægeerklæring, breve som jeg selv har skrevet, dokumenter jeg har afleveret osv?

Og er der forskel på hvad de ser på, alt efter om det er paragraf 17 eller 18 - ressourceprofilen eller hele min sag med alle papirer?
Der er ikke forskel på, hvad de ser på i forhold til om det er en § 17 eller 18. En § 18 er, hvor sagsbehandler indstiller til førtidspension, når han/hun mener, at sagen er tilstrækkelig oplyst.

Ved en § 18 skal sagen gennem to led - først skal der tages stilling til om sagen kan overgå til behandling. Kan den det, skal der så tages stilling til om borgeren er berettiget til førtidspension.
Ved en § 17 overgår sagen automatisk til behandling, så den skal kun gennem sidste led.

Ressourceprofilen er jo, som du skriver, en sammenfatning af det hele, men altså også af lægejournaler osv, da alt der ligesom er kommet ind i sagen (bør) ligger til grund for lægekonsulents sammenfatning.

I den retfærdige verden burde pensionsudvalget derfor grundigt gennemlæse hele ressourceprofilen og ud fra helheden tage en beslutning. Ved dog, at det langt fra altid er tilfældet - i en del kommuner er det kun ét medlem af pensionsudvalget, der læser sagen og derefter fremlægger den for det øvrige nævn. Beslutningen kan derfor blive noget subjektiv, og det kan nemt virke omsonst, at der så skal sidde flere medlemmer, hvis det reelt kun er én, der tager beslutningen.

Jeg tror derfor, det afhænger lidt af, hvilken kommune du er bosat i, hvor meget af din ressourceprofil, der medtages - eller om det primært bliver de sammenfattende konklusioner.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 09:06   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Som udgangspunkt er alle dokumenter vigtige, og skal vedlægges.

Men Ressourceprofilen er omdrejnings punktet, hvorfor det er vigtigt, at alle væsentlige oplysninger(sammenfatningen af disse) er medtaget, og evt fejl, er rettet.(Du selv har skrevet, henvidst til dette, under borgeres kommentarer).

Isør er helbredsoplysninger, div, afprøvninger, og sammenfatningen, de vigtigste, i Ressourceprofilen.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 10:25   #4
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Ressourceprofilen blev afskaffet i forbindelse med flex/førtidspensionsreformen.
Den er kun aktuel i 3 tilfælde:

1. Der er søgt pension før 31.12.2012.
2. Ved pensioner, der er givet med kontrol før 31.12.2012
3. Hvis en revalideringssag fra før 31.12.2012 skal revurderes


Der er kommet et andet dokument, der hedder rehabiliteringsplanens forberedende del. Det er en slags ressourceprofil i meget, meget light udgave. Og der er ikke mulighed for at lave vurderinger, kun beskrivelser.

Rehabiliteringsplanen skal - når den er udfyldt - afleveres til et rehabiliteringsteam sammen med relevante bilag. Dvs. lægepapirer, beskrivelser af arbejdsprøvninger mm.
Her kan også vedlægges en ressourceprofil, hvis den er udarbejdet før 31.12.2012, men der er ikke et krav om, at den skal opdateres efter 31.12.2012.

Der er mere om rehabiliteringsplanen her http://www.ams.dk/Viden/Indsatser/Rehab.aspx


Der er dog en forskel ift. § 17 og 18.
Der er kommet en ny lovpligtig lægeerklæring (LÆ 265), som skal indhentes ved din egen læge i forbindelse med rehabiliteringsplanen. Denne lægeerklæring skal ikke indhentes i forbindelse med § 17, der er jo er tale om det foreliggende grundlag.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 18:38   #5
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
... som jeg læser Hans' indlæg, har det så ret stor indflydelse, hvornår du har søgt eller er indstillet til FP, Stjerner, før eller efter 1/1-2013?

Og er det en § 17 på foreliggende grundlag eller en § 18?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 20:28   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er enig kommet helt an på om det er før 2013 eller efter 2013
der er søgt eller skal søges

det giver nemlig så forskellige svar på dit spørgsmål
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvilke tilskud og formue på ny førtidspension kathrin Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 25-11-2011 09:51
kan dette bruges??? annli Alt det andet 4 31-05-2010 18:02
Kan det mon bruges. annasen Dit og Dat 0 15-01-2009 01:26
Ansøgning om førtidspension - Vurdering ønskes Helenevind At søge førtidspension 94 29-11-2008 16:44
Hvilke oplysninger må kommunen udlevere til forsikringsselskaber? Lise W Alt det andet 4 11-11-2007 10:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension