K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-03-2011, 23:02   #11
SmallAngel
Hvor skulle jeg ellers være
 
SmallAngels avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2011
Lokation: Struer
Alder: 36
Indlæg: 126
Styrke: 14
SmallAngel er ny på vejen
Jeg synes først og fremmest du skal tage og snakke med dem.. Det kommer man rigtig langt med.. Hvis du allerede HAR en afbetalingsaftale, så kan du jo foreslå dem at I øger den med en 100-lap?

Hvis de vil være nogle stride bananer, så må de GERNE gøre lønindhold når du skylder en kommunal instans penge, også selvom du er på førtidspension. Det gør de ved at sætte din trækprocent op.

Her er lovgivningen:

"Ny lovgivning per 1. juni 2008:

Hvis du har en forfalden gæld (dvs. en gæld, du skulle have betalt) til det offentlige, kan SKAT inddrive gælden via din løn. Det vil sige, at noget af din løn holdes tilbage som en afbetaling på din gæld, og du får mindre udbetalt, end du ellers ville have fået. Det hedder "lønindeholdelse".
Fra og med juni 2008 kan lønindeholdelse ske ved, at dit A-skattetræk forhøjes. Det vil sige, at SKAT forhøjer den trækprocent, der bruges til at beregne din A-skat.

Hvis du har en forfalden gæld, der skal betales via lønindeholdelse, vil din trækprocent således blive sat op, så din gæld kan betales af på denne måde. Hvis din trækprocent ændres, vil du få et brev om det fra SKAT.

SKAT har indført et digitalt skattekort, der betyder, at din arbejdsgiver/lønudbetaler som udgangspunkt får dit skattekort digitalt, og i den nyeste version, fra SKAT. Arbejdsgiveren informeres ikke om, og behøver ikke at vide, at din trækprocent således er forhøjet og at du har en lønindeholdelse.

I hvilken løn kan der indeholdes gæld?

Lønindeholdelse sker - med enkelte undtagelser - i al A-indkomst, altså ikke alene i løn. Kontanthjælp, starthjælp og SU-ydelser er dog undtaget for lønindeholdelse. Undtaget er også visse andre indkomstarter (komplet fortegnelse fremgår af Inddrivelsesbekendtgørelsens § 12)."


(kilde: www.skat.dk)


Se også: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=117219
Kapitel 5, §12.
__________________
Bare fordi enhver er sig selv nærmest, behøver man ikke skide på dem som står lidt længere væk...
SmallAngel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 23:09   #12
mlj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-03 2011
Indlæg: 11
Styrke: 14
mlj er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SmallAngel Se meddelelser
Jeg synes først og fremmest du skal tage og snakke med dem.. Det kommer man rigtig langt med.. Hvis du allerede HAR en afbetalingsaftale, så kan du jo foreslå dem at I øger den med en 100-lap?

Hvis de vil være nogle stride bananer, så må de GERNE gøre lønindhold når du skylder en kommunal instans penge, også selvom du er på førtidspension. Det gør de ved at sætte din trækprocent op.

Her er lovgivningen:

"Ny lovgivning per 1. juni 2008:

Hvis du har en forfalden gæld (dvs. en gæld, du skulle have betalt) til det offentlige, kan SKAT inddrive gælden via din løn. Det vil sige, at noget af din løn holdes tilbage som en afbetaling på din gæld, og du får mindre udbetalt, end du ellers ville have fået. Det hedder "lønindeholdelse".
Fra og med juni 2008 kan lønindeholdelse ske ved, at dit A-skattetræk forhøjes. Det vil sige, at SKAT forhøjer den trækprocent, der bruges til at beregne din A-skat.

Hvis du har en forfalden gæld, der skal betales via lønindeholdelse, vil din trækprocent således blive sat op, så din gæld kan betales af på denne måde. Hvis din trækprocent ændres, vil du få et brev om det fra SKAT.

SKAT har indført et digitalt skattekort, der betyder, at din arbejdsgiver/lønudbetaler som udgangspunkt får dit skattekort digitalt, og i den nyeste version, fra SKAT. Arbejdsgiveren informeres ikke om, og behøver ikke at vide, at din trækprocent således er forhøjet og at du har en lønindeholdelse.

I hvilken løn kan der indeholdes gæld?

Lønindeholdelse sker - med enkelte undtagelser - i al A-indkomst, altså ikke alene i løn. Kontanthjælp, starthjælp og SU-ydelser er dog undtaget for lønindeholdelse. Undtaget er også visse andre indkomstarter (komplet fortegnelse fremgår af Inddrivelsesbekendtgørelsens § 12)."


(kilde: www.skat.dk)


Se også: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=117219
Kapitel 5, §12.
Men det kan vel ikke være lovligt at de både laver lønindholdelse 10% af
hvad jeg får udbetalt,og derefter hiver mere ved skattetræk forhøjes
Og der er vel stadig et minimumbeløb man skal have som forsøger,
Til at opretholde minimum levestandart her i dk eller?

Sidst redigeret af mlj; 22-03-2011 kl. 23:15.
mlj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 23:29   #13
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Min egen erfaring er at de trækker så meget som muligt.

For nogle år siden havde jeg en slags resultatorienteret løn, hver gang et mål blev opnået steg jeg i min faste løn. hver gang kom SKAT og indrev flere procenter hvilket var frustrerende for min arbejdsgiver og mig. Da min trækprocent nåede de 80% stoppede vi den ordning med resultatorienteret løn, nogle gange fik jeg mindre udbetalt end forriige måned selvom min løn var steget-

Dette var squ stressende, så meget at jeg idag er på førtidspension.

Skal lige sige at jeg idag ikke skylder SKAT en krone men de skylder min 6 kroner.
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 23:45   #14
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
Citat:
Men det kan vel ikke være lovligt at de både laver lønindholdelse 10% af
hvad jeg får udbetalt,og derefter hiver mere ved skattetræk forhøjes
er det ikke 2 forskellige steder du skylder borgeservice og så selve skat.men igen skat er normalt ti lat snakke med lig kortene på bordet så er de altid til at snakke med
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 00:34   #15
mlj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-03 2011
Indlæg: 11
Styrke: 14
mlj er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af keld60 Se meddelelser
Min egen erfaring er at de trækker så meget som muligt.

For nogle år siden havde jeg en slags resultatorienteret løn, hver gang et mål blev opnået steg jeg i min faste løn. hver gang kom SKAT og indrev flere procenter hvilket var frustrerende for min arbejdsgiver og mig. Da min trækprocent nåede de 80% stoppede vi den ordning med resultatorienteret løn, nogle gange fik jeg mindre udbetalt end forriige måned selvom min løn var steget-

Dette var squ stressende, så meget at jeg idag er på førtidspension.

Skal lige sige at jeg idag ikke skylder SKAT en krone men de skylder min 6 kroner.
Har jeg selv prøvet som selvstændig,Hver man havde lavet en aftale,Gik
der ikke en mrd før de brød den og kaldte en til ny samtale for at hive mere!
Og ja det var meget stressende,Så meget at jeg tilsidst opgav og lukkede
firmaet.
mlj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 00:38   #16
mlj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-03 2011
Indlæg: 11
Styrke: 14
mlj er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af extra Se meddelelser
er det ikke 2 forskellige steder du skylder borgeservice og så selve skat.men igen skat er normalt ti lat snakke med lig kortene på bordet så er de altid til at snakke med
Jo det er det og de taler åbenbart ikke sammen,Selvom det er skat begge
Og nu må vi se ringer igen imorgen,Da jeg ikke blev meget klogere idag af
at ringe!
Bare surt ikke at vide hvad den lov paragraf hun skriver som står i første
indlæg,At jeg ikke kan finde den og hvad den betyder
mlj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 00:45   #17
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
mlj, du blir nok nødt til at henvende dig igen til Skat og ja, tilstået, jeg har ikke det store overblik udi skattelovgivningen, dog kan jeg "afsløre" at jeg selv pt bakser med noget totalt uigennemskuligt fra Skat -SUK!

Har dog prøvet at google din § og frem kommer dette:

http://www.skm.dk/publikationer/skat/1595/1596/

Indrømmet, laaaaang teknisk tekst som jeg på ingen måde har knold til at oversætte, men det håber jeg at du selv eller måske andre har
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 01:03   #18
mlj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-03 2011
Indlæg: 11
Styrke: 14
mlj er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
mlj, du blir nok nødt til at henvende dig igen til Skat og ja, tilstået, jeg har ikke det store overblik udi skattelovgivningen, dog kan jeg "afsløre" at jeg selv pt bakser med noget totalt uigennemskuligt fra Skat -SUK!

Har dog prøvet at google din § og frem kommer dette:

http://www.skm.dk/publikationer/skat/1595/1596/

Indrømmet, laaaaang teknisk tekst som jeg på ingen måde har knold til at oversætte, men det håber jeg at du selv eller måske andre har
Hæ hæ har osse googlet på det uden at blive klogere,Og nej det kan desværre
ikke have noget med virksomhed at gøre,Men tak for forsøget
mlj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 09:09   #19
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Læs her

Kære mlj

Hvis du er på kontanthjælp eller førtidspension har du ingen betalingsevne.

Hvis du, som i dit tilfælde, har restskat, der vil blive, eller er blevet indregnet i din skat for i år, skal du ringe til SKAT og sige du er på kontanthjælp og vil bede om henstand. Så får du henstand.

Vedtagelse af dette er forholdsvis nyt og ikke mange ved det. SKAT giver ikke henstandt uden du henvender dig, men så gør de det også uden videre.

Jeg ringede i sidste uge og sagde, jeg var på kontanthjælp og bad om henstand og fik det.

Du vil måske også få glæde af at vide, at hvis du skylder penge til borgerservice eller det offentlige og ikke har haft betalingsevne i tre år i træk, bortfalder din gæld. Det gælder for boligindskud, gæld med tilbagebetaling o.lign.

Det er heller ikke tilladt at lave lønindholdelse, når du er på pension eller kontanthjælp.

Skriv igen, hvis du er i tvivl om noget. Jeg har paragrafferne.

Sidst redigeret af Hanna; 23-03-2011 kl. 09:35. Årsag: forglemmelse
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 09:31   #20
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Til skatteministeren (Kristian Jensen). (29/11 07) af:
Line Barfod (EL).
Spm i fuld tekst

Vil ministeren oplyse, om han vil tage initiativ til, at der bliver en fast procedure for, at der først indregnes restskat i en borgers forskudsskat, når SKAT har undersøgt at borgeren ikke efter de nye regler om inddrivelse har så lav indkomst, at der ikke er betalingsevne?


Skr begrundelse:

De nye regler om inddrivelse beskytter borgere på kontanthjælp, førtidspension og andre lave indkomster mod lønindeholdelse for offentlig gæld. Og efter de samme regler kan en borger kontakte SKAT og få taget en indregnet restskat ud af forskudsopgørelsen, da der kan være tale om op til 1.000-1.500 kr. om måneden, hvilket er rigtig meget i et stramt budget.

Men mange borgere kender ikke disse regler, deres sagsbehandlere heller ikke. Og når SKAT næste år ophører med automatisk at udsende forskudsopgørelse, er det slet ikke sikkert, at de opdager at der er indregnet forskudsskat.

Derfor bør SKAT efter spørgerens opfattelse undersøge, om der er betalingsevne, før de indregner forskudsskat.

Svar dato:11/12 07

Læs svaret her http://www.ft.dk/doc.aspx?/samling/2...1211/index.htm

Spørgsmål:

Vil ministeren i forlængelse af svar på S 42, oplyse, så enkelt skrevet, at

selv spørgeren kan forstå det, om ministeren vil sikre, at SKAT ikke må indregne restskat i en borgers forskudsskat, hvis borgeren har en lav indkomst, nøjagtig ligesom SKAT ikke må foretage lønindeholdelse?

(Spm. nr. S 196).



Svar:

Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at jeg finder det meget vigtigt, at borgerne bliver informeret om de rettigheder, de har. Det gælder naturligvis også spørgsmålet om skattebetalingen.

Som jeg nævnte i mit svar på spørgsmål S 42, indeholder kildeskattelovens § 61, stk. 3, reglerne om indregning af restskat under et vist beløb i næste års forskudsskat. Hvis der f.eks. for indkomståret 2006 skal betales restskat, vil restskat op til et beløb på 16.800 kr. blive indregnet i forskudsskatten for 2008 med et tillæg på 7 pct.

Jeg finder, at indregningen af restskatter er en både effektiv, og for langt de fleste borgere en rimelig måde at opkræve restskatter.

De pågældende skatteydere slipper således for at skulle betale restskat under et vist beløb over tre rater, normalt i september, oktober og november i året, der følger efter indkomståret.

Endvidere kan ordningen bidrage til, at borgerne undgår, at komme i restance med betalingen af deres restskat med deraf følgende stigning i restancen hidrørende fra renter og omkostninger mv.



Det fremgår af årsopgørelsen, som sendes ud på papir om foråret, om der skal indregnes restskat i det kommende års forskudsskat og med hvilket beløb. F.eks. fremgår det af årsopgørelsen for 2006, som blev udsendt i foråret 2007, hvilke restskatter der vil blive indregnet i forskudsskatten for 2008.

Med udgangspunkt i disse oplysninger kan borgere, der på grund af indkomstforholdene ikke har nogen betalingsevne søge om henstand med den indregnede restskat.

Der kan gives hel eller delvis henstand, hvis skyldner ikke har en aktuel betalingsevne på ansøgningstidspunktet, eller ikke forventes at have en betalingsevne i det indkomstår, hvor der vil ske indregning af restskatten. Henstand kan gives uanset at restskatten efter kildeskattelovens § 61, stk. 3, sidste pkt., anses for betalt.

Det beløb, der gives henstand med, trækkes ud af forskudsregistreringen og omdannes til et skattetilsvar som B-skat eller restskat.

Som det fremgår af mit svar på spørgsmål S 42 bliver der i SKATs inddrivelsesvejledning, der kan ses på www.skat.dk orienteret om denne henstandsmulighed. Jeg mener, at det er en betryggende måde at informere borgerne på.

Det er formentlig teknisk muligt maskinelt at udsøge borgere med en indkomst under en nærmere fastsat grænse og undlade at indregne restskat for disse, men det vil af tekniske grunde ske på grundlag af oplysninger, som måske ikke længere er aktuelle.

F.eks. må en undladelse af indregning restskatter i forskudsskatterne for 2008 baseres på indkomstlysningerne for 2006. Det kan f.eks. komme til at betyde, at borgere, der i 2006 ikke havde betalingsevne, men som i 2008 har betalingsevne, ikke får indregnet restskat.

Omvendt kan der blive tale om, at borgere, der i 2006 havde betalingsevne, ikke har det i 2008. Disse borgere vil i forskudsskatten for 2008 få indregnet en eventuel restskat. En ordning som beskrevet vil efter min mening bidrage til at skabe mere usikkerhed end sikkerhed, og jeg kan derfor ikke gå ind for at arbejde videre med en sådan løsning.

Forældelsesfrist for gæld plejer at være 5 år, men er nu i visse tilfælde sat ned til 3 år.


Citat:
Til samtlige kommuner m.v.

Orientering om ny bekendtgørelse om kommunernes opkrævning af
tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv socialpolitik

Arbejdsdirektoratet har udarbejdet en ny bekendtgørelse om kommunernes
opkrævning af tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv socialpolitik. Bekendtgørelsen
træder i kraft 1. januar 2008.
Bekendtgørelsen har nr. 1341 af 4. december 2007 og kan findes på direktoratets
hjemmeside www.adir.dk og på www.retsinformation.dk. Bekendtgørelsen
ophæver den hidtidige bekendtgørelse nr. 1056 af 7. november 2005
og ændringsbekendtgørelse nr. 1248 af 6. december 2006.
I bekendtgørelsen er indarbejdet den nye forældelsesfrist på 3 år, der følger
af Justitsministeriets lov nr. 522 af 6. juni 2007 om forældelse af fordringer
(forældelsesloven) og lov nr. 523 af 6. juni 2007 om ændring af forskellige
lovbestemmelser om forældelse af fordringer m.v.
Den nye forældelseslov erstatter de hidtil gældende forældelsesregler i Danske
Lov 5-14-4 fra 1683 og lov nr. 274 af 22. december 1908 om forældelse
af visse fordringer (1908-loven).Der er som følge heraf foretaget følgende konsekvensændringer i bekendtgørelsen:
• I § 9 og § 11, stk. 2, er bortfald af tilbagebetalingskrav ændret fra 5 år
til 3 år.
• I § 20 er der lavet en overgangsbestemmelse, som tager udgangspunkt
i den overgangsbestemmelse, som findes i Justitsministeriets
lov nr. 523 af 6. juni 2007 om ændring af forskellige lovbestemmelser
om forældelse af fordringer m.v.
Stormgade 10
Postboks 1103
1009 København K
Tlf. 38 10 60 11
Fax 38 19 38 90
[email protected]
www.adir.dk
Vores sag
05-22-0031
alh
Y1
Orienteringsbrev til kommunerne nr. 20/07
17. december 2007


Fra www.retsinformation.dk


Citat:
Bekendtgørelse om kommunernes opkrævning af tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv socialpolitik

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=113412


Og lov om aktiv socialpolitik er her:


Citat:
Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik


https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=113596

Sidst redigeret af Hanna; 23-03-2011 kl. 09:36.
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Det må skat... Hanna Politik og Samfund 7 10-11-2011 20:57
skat...?? jette2 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 23-03-2011 17:23
Råd ang. skat Mølgaard Alt det andet 1 06-03-2011 20:46
Skat LUM Dit og Dat 3 28-12-2010 14:21
SKAT kan ikke finde ud af skat zuza Politik og Samfund 2 27-11-2009 01:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension