K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-04-2012, 14:38   #1
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Økonomi - kontant gave - gæld - samlever osv

Håber i kan hjælpe med at afklare noget for mig

Jeg er på kontanthjælp pga afklaring til fleks - jeg bor sammen med min kæreste, og vores to børn. Min kæreste har alm arbejde. Pga vi ikke er gift, har han jo ingen forsørgerpligt over mig, så på papiret seperate økonomier - jeg får forsørger kontanthjælp.

Vi har bil - eller dvs har kæresten jo så. Og så har vi et fælles forbrugslån, hvor vi hæfter 50/50 .. nu ligger landet så sådan, at kærestens far gerne vil give en penge gave til min kæreste + børnebørn (jeg må jo ikke modtage) - og det betyder at vi kan få skiftet bilen ud til en nyere og større.
Men så er det jo at vi tænker i de baner - hvad der er bedst økonomisk samlet set - at det nok bedre kan betale sig at betale forbrugsgælden ud, og så tage et bil lån istedet (bilen kan ikke undværres).

Men men men .. hvis nogen betaler min halvdel af lånet ud, betragtes det så, som en pengegave til mig? - det vil jo ikke være penge jeg får i hånden/penge jeg kan disponere over. Eller er det helt ok, hvis en person betaler min gæld? .. Eller må kæresten overtage min gæld, uden vi roder os ud i noget, med pengegave/forsørger pligt m.m.?


Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2012, 15:21   #2
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Det at i hæfter 50/50 har ingen betydning for kommer i i den situation at den ene ikke kan betale så hæfter den anden 100%. Banken kan selv vælge hvor de vil inddrive en restance så din kæreste kunne jo se dig som en risiko og for at minimere evt. fremtidig tab for ham kan han jo afvikle gælden fuldt ud. Om det kan betale sig at afvikle et forbrugslån kommer an på f.eks renten og omkostningerne med at skifte til et billån i stedet. men som renten er faldet gevaldigt vil det meget sikkert kunne betale gammel gæld til høj rente og i stedet optage ny gæld til lavere rente...
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2012, 12:37   #3
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Min tanke er jo bare - nu vi bor sammen, har fælles børn m.m. .. om de så kan rette en vis forsørgerpligt til min kæreste, ved at mene, at hvis han kan afvikle gælden, at han så også kan tage forsørgerpligten .. har iøvrigt kontaktet min sagsbehandler, for at høre om min kæreste må overtage lånet 100% uden det har betydning for mig - om ikke andet, så får jeg det på skrift. Hun er dog ikke svaret endnu, så mon ikke hun lige skal forhøre sig ved andre
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan arv og gave modregnes i førtidspension ? OTC Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 22-07-2013 13:33
økonomi ftp, med samlever. Emma79 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 17-09-2011 09:31
En værdifuld gave Juliane Dit og Dat 5 21-12-2006 14:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension