K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-01-2011, 18:42   #1
Siv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2010
Indlæg: 136
Styrke: 14
Siv er ny på vejen
Udd. på revalidering eller su eller?????

Hej herinde:-)

Jeg har gennem nogen tid fulgt med på sidenlinjen herinde og er blevet både forfærdet, forarget og forundret over hvad der foregår når man er en del af "systemet"
Men heldigvis er der da også iblandt en person der oplever et reelt og godt forløb...og gudskelov for det.

Selv er jeg ny i dagpengesystemet og har forsøgt at læse i mange forskellige indlæg for at se om jeg kunne finde svar på nogle af de spørgsmål jeg især tumler med. Jeg synes ikke det lykkes helt, nok mest fordi jeg ikke kan holde fokus når jeg hopper rundt i trådene.

Så her kommer min "historie" ...så håber jeg I kan byde ind med de svar jeg mangler:-)

I 1990 får jeg min første depression under min 3 graviditet- hormonelt betinget siger lægen. og den forsvinder da også da jeg har født.

2004 får jeg en arbejdsskade i den ene skulder-anerkendes med 10% mèn

2005 får jeg min anden depression.Denne gang stressrelateret. Det anmeldes som arbejdsbetinget men anerkendes ikke.

2006 får jeg arbejdsskade i anden skulder -anerkendes med 25% mèn
Jeg afventer afgørelse om størrelsen på tabt erhvervsevne fra ASK

2007 kan jeg ikke længere klare det skulderbelastende job jeg har og omskoler mig for egen regning og starter som selvstændig i jan 2008. Min tanke er at jeg derved selv kan tilrettelægge dagen og opgaverne og derved tage maximal hensyn til skånebehov.

2010 sælger jeg min lille virksomhed idet jeg ikke kan forsørge mig selv med det antal kunder jeg fysisk kan holde til.

I erkendelse af mine fysiske begrænsninger søger jeg herefter kun administrative job og får et sådan som vagtplanlægger i en hjemmehjælpsgruppe...Hurtigt står det mig klart at min koncentrationsevne, evnen til at have mange bolde i luften og ikke mindst min hukommelse er stærkt forringet efter den sidste periode med stress og efter 6 uger er jeg så psykisk stresset at lægens diagnose er "udbrænt" og stressrelateret depression.

Jeg sygemeldes 9 nov og er idag igang med et forløb hos anden aktør hvor jeg i disse dage laver ressourceafklaring med en konsulent...
Jeg har haft møde med en neuropsykolog som skal komme med en ....tja...hvad kan det hedde det hun laver mon...en udtalelse/erklæring/status...
Der foreligger speciallægeerklæring på mine skuldre som siger at jeg ikke kan udføre skulderbelastende arbejde og ikke kan honorere fuld tid ...

og SÅ kommer spørgsmålene:

1) der er jobs jeg sagtens kan bestride men som vil kræve en ny udd. Kan kommunen pålægge mig at betale selv (igen) eller tage udd på su. Det vil vores økonomi ikke hænge sammen til. Jeg er gift, har 1 hj.boende barn og huset et min mands.Det hænger sammen på sygedagpenge men mindre ville reelt ikke kunne fungere.

2) Jeg har forstået at det ikke er diagnosen der baner vejen men derimod arbejdsevnen. Hvem fastsætter den?

Tak fordi du tog dig tid til at læse mit indlæg og tak for evt. input.
Siv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 19:32   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til.....

Kære Siv

Læs følgende som beskriver forløbet.:
http://www.hk.dk/www/servicenavigati...r/job/fleksjob

Sæt dig ind i følgende:

Sygedagpengestop.
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Arbejdsevnemetoden....skal kunne uden ad til i morgen!
http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

Det er korrekt at det eneste der tæller er din ARBEJDSEVNE.
Det er din sagsbehandler der indsamler alle relevante oplysninger som så afleverer det til et team hvor der gives grønt lys, alt efter hvad kommunens lægekonsulent vurderer om der findes andre behandlingsmuligheder.

Dette kan tage år.

Men hvis så sagen skal til afgørelse til en pension siger loven at der skal falde en afgørelse inden 3 mdr.

Ingen kan tvinge dig til selv at betale for en ny uddannelse, men i det øverste link fra HK kan du se forløbet om REVALIDERING.

Bliv her på DIN tråd fremover så bliver det lettere at råde dig.
Hold orden i alle papirer...der kommer mange.
ALT foregår på skrift .....ingen hyggesnak over tlf.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 19:38   #3
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hejsa!

Måske vil du være berettiget til Handicaptillæg til SU. Det kræver dokumentation for, at du på grund af fysisk eller psykisk lidelse ikke vil kunne have et arbejde samtidig med at du studerer.

http://www.su.dk/SaerligStoette/hand...r/default.aspx
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 20:18   #4
Siv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2010
Indlæg: 136
Styrke: 14
Siv er ny på vejen
.........vil lige tilføje at jeg er en "gammel kone" på vej til 45 år

SU er ikk en mulighed, heller ikke med handicaptillæg. En su berettigt udd. ligger heller ikke lige til højrebenet...det skal være en mindre bolig udd.

I forhold til "at blive tvunget til ny udd for egen regning" går min bekymring mere i retning af om kommunen kan konkludere at jeg ikke kan vende tilbage til arbejdsmarkedet i stillinger jeg kan bestride med mine nuværende uddannelser og at jeg derfor må tage en ny MEN at jeg selv må arrangere at få taget ny udd. Hvad er afgørende for om kommunen går ind og tilbyder revalidering eller om en evt udd må afholdes for egen regning???
Siv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 17:00   #5
Siv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2010
Indlæg: 136
Styrke: 14
Siv er ny på vejen
Hvem skal nu betale??

Hvad er afgørende for om kommunen går ind og tilbyder revalidering eller om en evt udd må afholdes for egen regning???

Min anerkendet arbejdsskade har udløst speciallæge erklæring på at jeg ikke må/kan udføre skulderbelastende arrbejde og derfor hverken kan vende tilbage til mit job som SSA eller fodplejer.

Jeg afventer ASK´s afgørelse af tabt erhvervsevne som ankenævnet har hjemvist til dem efter jeg ankede min sag.

Er det sådan noget som arbejdsevne der afgør om man tilbydes revalidering eller om man selv skal afholde udgifter til en evt udd.

God dag fra Siv
Siv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 17:24   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Prøv at læse det 1ste link som jeg sendte til dig...

Kære Siv.

http://www.hk.dk/www/servicenavigati...r/job/fleksjob og læs/se "det social landkort" på side 4.

Her nævnes:
Fleksjob kan dog kun oprettes, når det er dokumenteret,
at man ikke kan opnå ansættelse
på almindelige betingelser.
Forsøg på beskæftigelse
gennem omplacering til andet arbejde,
brug af sociale kapitler, revalidering og andre
muligheder skal være afprøvet og udtømt,
inden der kan ske visitation til et fleksjob.


Du skal ikke selv betale en evt revalidering.

Information.:
https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=126443

http://www.dukh.dk/search?SearchableText=revalidering

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 17:36   #7
Siv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2010
Indlæg: 136
Styrke: 14
Siv er ny på vejen
Hej Peter.

Tak fordi du bragte citatet også for jeg sys jeg har været inde på dit første link flere gange unden at finde noget "relevant" ....men det er nok fordi jeg læser det som fanden læser biblen...jeg kan ikke rigtig holde fokus og flakser rundt på siderne.

....men er det mons tro SÅ enkelt at når jeg ikke kan vende tilbage til det jeg er uddannet til så kan jeg forvente en ervalidering??? Jeg oplever nemlig at de fra systemets side presser lidt på ved foreks at sige " hvis du går med uddannelse i tankerne og har tænkt på at tilmelde dig en uddannelse nu her så er der jo ikke grund til at VI sætter en masse i værk med "jobspor" ect" Lidt som om de prøver at fange mig på det forkerete ben...
Siv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 17:53   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Dine fornemmelser er helt korrekte, desværre

Men let er det ikke Siv. Vi kan godt forstå "nybegyndere" og dem med konsentrationsbesvær ikke lige kan følge med.

Vi har jo været i samme båd.

Derfor råder vi, desværre, ALTID at man taler ikke sammen med kommunen. Man skriver sammen....fordi om få uger får du skiftet din sagsbehandler ud og så begynder problemerne, med det der er aftalt mundligt.

Læs her fra en tilfældig kommune:
http://www.odense.dk/web1/jobcenter/revalidering.aspx

og så skriver du til din sagsbehandler at du ønsker rådgivning til revalidering og samtidig beder du om løbende aktindsigt.

Så begynder der en konstruktiv sagsbehandling.

Aktindsigt.:
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Du vender bare tilbage.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 12-01-2011 kl. 18:37.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 18:14   #9
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
At blive fanget, på alt det forkerte

Det kan du roligt regne med de gør - altså prøver at fange dig på det forkerte ben!

Hvis du på nogen måder selv skaffer pengene til en ny uddannelse, har du jo sparet Fælleskassen for den udgift , og der er så til ét års længere ministerpension til en af dem der du ved nok...

Så nu gør du bare som onkel Peter siger, først og fremmest - stærk te, og næsen i LÆSErillen!

Hav evt. en blok parat ved siden af, og notér, når du kommer i tvivl.
Du skal forstå, at VIDEN ER MAGT, og at du selv har det ultimative ansvar for at dit liv ikke ender i ruiner.
Og det er ikke dommedagsprofetier - det er den skinbarlige sandhed.
De der har tvivlet og blot ladet sig føre med af sagsgangen har fortrudt bitterligt.

Til gengæld er der en del hjælp at hente herinde på k10, men husk, at folk der svarer på spørgsmål og hjælper med at tyde paragraffer selv er SYGE, eller meget meget klemte af systemet.

Det er derfor hjælp til selvhjælp.

Der kan også ryge en enkelt forkert information afsted, men det bliver som regel opdaget og rettet - det er dog virkelig vigtigt at du forstår, at du nu skal bruge dine sidste kostbare ressourcer på at redde dig selv, og at du selv, igen og igen, vil få smidt ansvaret i hovedet.

Glem ALT om fortidens pengeposer, støtte, hensyn, omsorg og flere penge fra Statens side.

Du har i øvrigt opstillet en forkert præmis - der er ikke nogen model der hedder: enten bliver jeg godkendt til at få betalt en uddannelse - eller også er jeg tvunget til at betale én selv.

Systemet kan IKKE TVINGE dig til at tage en uddannelse for egen regning - men de kan vælge, at undlade at betale for én.
Dét er noget helt andet.

Selvom læsemængden kan virke uoverskuelig, så er der ikke anden vej.

Del det op i bidder, afsæt et par timer (mindst) hver dag, skab ro omkring dig, og gå så igang.

Start med arbejdsevnebegrebet, da det kan sætte din hjerne i "rette tankegang."

Men du er ikke længere alene.

God læselyst og herfra

Her er da også lige en huskeliste;-) : http://www.k10.dk/showthread.php?t=13045

Sidst redigeret af L.S.; 12-01-2011 kl. 18:18.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 19:10   #10
Siv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2010
Indlæg: 136
Styrke: 14
Siv er ny på vejen
Tak fordi i er derude.
Jeg kan ikke rigtig samle mig om at gi respons lige nu...men MÅ bare lige kommentere den her:

"Systemet kan IKKE TVINGE dig til at tage en uddannelse for egen regning - men de kan vælge, at undlade at betale for én.
Dét er noget helt andet."


*smiler* Frisk kommentar....men resultatet bliver vel det samme!! Nemlig at jeg selv må ud i at betale en udd(igen) hvis jeg vil tilbage på arbejdsmarkedet.


Blliver helt overvældet af en følelse jeg ikke har oplevet længe...trods det vi hver især sidder bag en skærm føles jeres interesse og svar nærmest "varmt og dejligt"
Tak for det
Siv er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Revalidering eller kontanthjælp? kirsten01 Alt det andet 2 16-12-2010 23:03
§27, stk. 1 nr. 1 - revalidering eller virksomhedspraktik? Anne Mette Alt det andet 11 03-09-2010 11:21
Revalidering eller førtidspension CHL Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 22-07-2009 21:52
Købt eller Solgt?? Skal jeg gine eller gæde? Rikke H Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 29-01-2008 02:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension