K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-04-2008, 09:17   #11
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af pia e larsen Se meddelelser
Indplacering i beskæftigelslovgivningen kap.2. stk 1-9?
Fra stk 3 -9, indplaceres man også i matchgrupper 1-5. Det er ikke som i gamle dage. da formuleringen er laver om til AKTUELT situation. DVS at man saktens kan stå i match 5, og stadig forvendtes tilbage til arbejdsmarkedet på normale vilkår. Dette er muligt idet match kun lægger op til beskrivelse af den aktuelle situation, og dermed IKKE tager stilling til fremtiden.
Måske jeg misforstår dig her, men det er vigtigt at understrege, at det ikkun er den enkelte persons aktuelle situation, der er afgørende for et match, men også hvorledes personens generelle kvalifikationer og kompetencer matcher arbejdsmarkedets krav, forventninger og behov.
Og her er der tale om hele arbejdsmarkedet, set på nationalt plan - ikke regionalt.

Måske denne del om match skulle have sin egen tråd?

Sidst redigeret af Hans; 10-04-2008 kl. 10:02.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 14:49   #12
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
ja, Hans, det er rigtig.
derfor er formuleringen også bred og ordet AKTUEL så bred.
Der er jo så mulighed for opkvalifisering m.v.
Og såfremt man ikke får føromtalte afgørelse, er der ingen der kan se om der er tale om helbredsproblemer eller mangel på kvalifitioner. man vil således kunne stå i stk 1-3, af flere årsager, bare man forvendtes tilbage til ordinære arbejdsmarked. Dette er der selvsagt ingen tidsgrænse for.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 16:49   #13
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peacock Se meddelelser
jeg ved faktisk ikke hvad matchgruppe jeg hører under hehe

står det i ens papirere ? har fået agtindsigt, men syndes ikke lige jeg har fundet noget om dette eller osse har jeg fået det ad vide og ikke kan huske det
Det er lidt forskelligt alt efter hvilket journalsystem den enkelte kommune bruger, men det er stensikkert registreret i Arbejdsmarkedsportalen.
Bed om aktindsigt i din journal hér, så vil det fremgå.

Citat:
Oprindeligt indsendt af pia e larsen Se meddelelser
ja, Hans, det er rigtig.
derfor er formuleringen også bred og ordet AKTUEL så bred.
Der er jo så mulighed for opkvalifisering m.v.
Og såfremt man ikke får føromtalte afgørelse, er der ingen der kan se om der er tale om helbredsproblemer eller mangel på kvalifitioner. man vil således kunne stå i stk 1-3, af flere årsager, bare man forvendtes tilbage til ordinære arbejdsmarked. Dette er der selvsagt ingen tidsgrænse for.
vh popiae
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats §2

Stk. 1 Dagpengemodtagere
Stk. 2 Kontanthjælpsmodtagere med ledighed som eneste problem
Stk. 3 Kontanthjælpsmodtagere med problemer udover ledighed.

Dagpengemodtagere vil næsten altid være match 1-3. De står jo til rådighed for arbejdsmarkedet.
Hvis der er matchet korrekt, er match 1-3 arbejdsmarkedsparate, match 4-5 er ikke.
Det er egentlig først, når vi taler om § 2 stk 3, at det bliver interessant, hvorfor man er i denne kategori (medmindre man selvfølgelig er placeret i en anden kategori og er uenig). Første gang man henvender sig til kommunen, skal man have en skriftlig afgørelse, men jeg er ikke sikker på, om man skal have det efterfølgende.
Hvis nogen kan finde den relevante lovgivning, vil jeg blive lykkelig.

For første henvendelse se § 20

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31354
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 20:16   #14
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er dejligt, du er med til at se på alle disse indviklede love, Hans.

Jeg har prøvet at se lidt på dit link til loven.

Jeg faldt så over det her, men jeg er ikke sikker på, om det er det, du mener med dit spørgsmål:

Citat:
§ 28. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, kan jobplanens tilbud, uanset § 27, stk. 2, fastsættes af staten henholdsvis kommunen under hensyn til konkrete behov på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 3, kan planen tillige indeholde aktiviteter, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand med henblik på, at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov.

Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, og som skal bevilges revalidering efter § 51 i lov om aktiv socialpolitik, skal jobplanen tillige indeholde en beskrivelse af personens mulighed for optagelse på en uddannelse og for endelig erhvervsmæssig placering. Hvis jobplanen indeholder et tilbud om virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud, skal planen tillige angive, hvordan virksomheden deltager i forløbet, samt kommunens bistand til virksomheden.
Det er fra samme link, du havde lagt på.

Håber, det er det, du mener.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 22:50   #15
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Det er dejligt, du er med til at se på alle disse indviklede love, Hans.

Jeg har prøvet at se lidt på dit link til loven.

Jeg faldt så over det her, men jeg er ikke sikker på, om det er det, du mener med dit spørgsmål:



Det er fra samme link, du havde lagt på.

Håber, det er det, du mener.

Nej, det var ikke det.

Pias indlæg #7, man skal have skriftlig besked hver gang, man ændrer match. Jeg kan ikke finde det i lovgivningen, kun at man skal have besked første gang, man bliver matchet.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 22:54   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jo, Hans... det tror jeg faktisk godt, det kan være, fordi der skal laves en PLAN for tilbagevenden til arbejdsmarkedet, og hver eneste gang denne PLAN ændres, så SKAL borgeren underskrive den.

Planen skal laves i samarbejde med borgeren og tage hensyn til borgerens ønsker.

Der står ikke direkte noget om match, men match-gruppeplaceringen hænger vel også tæt sammen med jobplanen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 23:12   #17
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Jo, Hans... det tror jeg faktisk godt, det kan være, fordi der skal laves en PLAN for tilbagevenden til arbejdsmarkedet, og hver eneste gang denne PLAN ændres, så SKAL borgeren underskrive den.

Planen skal laves i samarbejde med borgeren og tage hensyn til borgerens ønsker.

Der står ikke direkte noget om match, men match-gruppeplaceringen hænger vel også tæt sammen med jobplanen.

Ja og nej.

Hvis man ser på kapitel 7 om det individuelle kontaktforløb, så står der "særligt vedr. den første samtale mv". Kun hér er det nævnt, at match skriftligt skal oplyses. Ikke ved de almindelige tre måneders samtaler.

Og det er faktisk forkert, for der står intet om match i loven, det står i bekendtgørelsen.

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31066


Derfor mener jeg ikke, at ændring af match skal oplyses.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 23:17   #18
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hans Se meddelelser
Ja og nej.

Hvis man ser på kapitel 7 om det individuelle kontaktforløb, så står der "særligt vedr. den første samtale mv". Kun hér er det nævnt, at match skriftligt skal oplyses. Ikke ved de almindelige tre måneders samtaler.

Og det er faktisk forkert, for der står intet om match i loven, det står i bekendtgørelsen.

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31066


Derfor mener jeg ikke, at ændring af match skal oplyses.
Match indplacering hvad enten der er tale om førstegangs placering eller ændring, er en kommunal afgørelse og som sådanne underlagt de almindelige regler vedrørende afgørelser i det offentlige inklusiv klagevejledning. Mener engang at have set en SM om det.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 23:37   #19
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af THJ Se meddelelser
Match indplacering hvad enten der er tale om førstegangs placering eller ændring, er en kommunal afgørelse og som sådanne underlagt de almindelige regler vedrørende afgørelser i det offentlige inklusiv klagevejledning. Mener engang at have set en SM om det.
Jamen, det tror jeg også, men indtil jeg kan finde noget på skrift, er jeg bare i tvivl.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 23:56   #20
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hans, du får rodet tingene lidt sammen.
Alle er indplaceret i beskæftigelsloven kap.2 stk 1-9.
Derudover bliver man match 1-5, i de enkelte grupper.
dvs at med Ny Chance kan du feks stå i stk 1-3 og match 1-5. Du kan derfor godt stå i stk 3 match 5, hvilket kommunerne lige nu bruger rask væk for at hive de ekstra 25.000kr hjem. MEN , for at tilhøre gruppen, skal du så kunne vende tilbage til det ordinære arbejdsmarkedet, på et tidspunkt(ikke fastsat).
MEN du kan altså ikke stå der, såfremt du har begrænsninger i arbejdsevnen.
MEN uden den skriftlige afgørelse(som skal laves ved ændring af både indplacering i stk samt match)har borgeren ikke en chance for at se rævestregerne.
Man kan således ikke tilkendes førtidspension, eller flex hvis kommunen vil skore de 25.000kr ved udgangen af NY Chance forløbet, som slutter i juni 2008.
vedr regler for samtaler, opfølning er det alt efter indplacering, hvorfor det er vigtigt at få kommunenes afgørelse på dette.
THJ har ret i at uanset hvordan/hvornår kommunen ændre skal der altså laves en afgørelse, elleres gælder det ikke.
Sygedagpengesager høre feks altid til i stk 5, og følger det individuelle kontaktforløb, kap.7.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
match grupper blme Alt det andet 4 06-12-2012 18:17
Kan man ændre Match grupper.... maybeline2you Alt det andet 64 08-02-2011 09:47
match grupper superkok Alt det andet 32 29-10-2010 10:28
flyning til fra match 3 til match 4 Tzari Alt det andet 36 03-09-2009 20:02
8 år match 5 - ægtefælle match 4 fratages kontanthjælp zuza Nyt om loven 7 31-03-2009 19:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension