K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-10-2009, 19:33   #11
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Så Misskatt

Der var tidligere en nordisk konvention på området, https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=54318 den er som der også står dog ikke længere gældende, og nordiske borgere går nu på lige fod med andre EU-borgere ind under EF-forordning 1408/71. Som dog betyder at du burde kunne få pension for både din tid i Danmark, fra Danmark + pension for din tid i Sverige fra fra Sverige. Men først skal der tilkendes pension i Danmark, derefter er det sikringstyrelsen der skal gå ind og søge Sverige om den manglende del.

Håber det hjælper,



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2009, 10:14   #12
Misskatt
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2008
Indlæg: 12
Styrke: 16
Misskatt er ny på vejen
Hej Ragdoll!

Tak for dit besked!
Jeg har også tænkt på at det er best for mig og få et flex job i 5 år, som du skriver som svar til mig eller kontakte sverige.
Jeg har prøved at ringe til kommunen i dag , men jeg kan ikke få et svar hvad jeg skal få i pension.
Misskatt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2009, 10:50   #13
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Det bedste....

....ville nok være for dig at ringe til sikringsstyrelsen, da det er dem der sidder, med disse lidt mere komplicerede sager, der går ud over Danmarks grænser.

Du kan finde deres telefonummer her : http://www.dss.dk/

Det er en god ide at få dem til at bekræfte på skrift, hvad de fortæller dig.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 30-10-2009 kl. 11:05.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2009, 20:27   #14
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Brøkpension

Hej Misskatt,

efter min opfattelse er du berettiget til 15/40 af en fuld dansk pension, men du skal også lige tænke på, at § 8, stk. 1, nr. 5 i lov om social pension betyder, at dit ophold i Sverige med henblik på uddannelse fra du var 15 år skal medregnes, så du muligvis har ret til en højere brøkpension.

§ 8, stk. 1, nr. 1-5 i lov om social pension glemmer både Pensionsstyrelsen, som Sikringsstyrelsen blev omdøbt til pr. 5.10.2009, og kommunerne nemlig generelt at tage hensyn til.

Så hvis du fra du var 15 år har gået i skole eller andre højere læreanstalter i Sverige, så skal disse uddannelsestider ligestilles med dansk bopælstid.

Du er muligvis også berettiget fra en pension fra Sverige, som skal tillægges din danske pension, hvis du er vandrende arbejdstager og er omfattet af EF-forordning 1408/71, og kan få samordnet pensionsrettigheder fra Sverige.

Har din kommune sørget for, at der via Pensionsstyrelsen søges om pension for dig fra Sverige?

Hvis nej, så synes jeg, du hurtigst skal klage over det til din kommune og selv søge om den via Pensionsstyrelsen for en sikkerheds skyld.

For det glemmer kommunerne nemlig også generelt.

Men der er også noget der Den Nordiske Konvention om social sikring, som er for ikke-erhvervsaktive nordiske statsborgere, som stadig er i kraft, der er bare kommet en ny i 2004.

Der er mulighed for at søge supplement til brøkpension efter § 27a i aktivloven, hvis man er førtidspensionist fra 1.1.2003.

EU-dommene sag C-307/89, sag C-65/92 og sag 122/84 fastslår klart og tydeligt, at hjælpen efter § 27a i aktivloven er en ydelse efter art. 4, stk. 1 og stk 2, art. 46, stk. 1, litra b) og art. 51, stk. 2 i EF-forordning 1408/71.

Men Danmark påstår, at hjælpen efter § 27a ikke er nogen social sikringsydelse efter EF-forordning 1408/71, men kun en social ydelse efter Ef-forordning 1612/68.

Og Ankestyrelsen påstår, at hjælpen efter § 27a i aktivloven skal beregnes efter reglerne for personligt tillæg efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og at den danske lovgiver alene over for brøkpensionister, som den eneste persongruppe med lovligt ophold i Danmark ikke skulle fastsat nogen minimumsydelse, så hjælpen efter § 27a i aktivloven endda må ligge under satserne for kontanthjælp.

Det fremgår dog af bemærkningerne til de enkelte bestemmelser i lovforslaget til § 1, nr. 15 og nr. 33 og til § 4 i L 137 af 15.12.2000 (førtidspensionsreformen fra 2003), at hjælpen efter § 27a i aktivloven skal tilkendes efter de almindelige regler i § 11, stk. 2, nr. 1-3 i aktivloven og skal beregnes som forskelsbeløbet mellem fuld førtidspension efter § 49, stk. 1, nr. 8 i lov om social pension og brøkpensionistens og ægtefællens/samleverens indtægtsgrundlag efter reglerne om indtægtsregulering i kap. 4 a i lov om social pension og evt. brøkpension fra udlandet.

Dette fremgår også af Ankestyrlsens principafgørelser A-8-05 og A-2-06, hvor der står, at hjælpen efter § 27a i aktivloven skal beregnes efter reglerne i pensionsloven, og ikke efter afskaffede regler om personligt tillæg, fordi førtidspensionsreformen fra 2003 bestemmer, at personligt tillæg fremover kun skal være forbeholdt folkepensionister og førtidspensionister fra før 1.1.2003, og derfor ikke længere gælder for de nye førtidspensionister, og skal udgøre forskelsbeløbet mellem fuld førtidspension og brøkpensionistens indtægsgrundlag.

Men med Ankestyrelsens principafgørelser A-18-06 og A-22-07 fik piben pludselig en anden lyd, og Ankestyrelsen påstår, der ikke skulle være nogen holdepunkter i L 137 af 15.12.2000, som giver mulighed for minimumsydelser eller anden vurdering end, at hjælpen efter § 27a i aktivloven skal foretages efter andre regler end reglerne for personligt tillæg.

Så nu ligger der meget modsigende principafgørelser fra Ankestyrelsen ang. praksis omkring § 27a, som jeg håber min sag ved Ankestyrelsen vil ændre på, og som går ud på, om praksis omkring § 27a i aktivloven er i strid med Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71.

Men en ting er at have ret og en helt anden er at få ret.

Hvad angår dit spørgsmål, hvordan du skal klage til Ankestyrelsen, så skal du ikke andet end først at klage mod kommunens afgørelser om hjælp efter § 27a i aktivloven og senere mod Beskæftigelsesankenvænets afgørelse, som så sender din klage videre til Ankestyrelsen.

For vi har ret til et supplement op til fuld pension, for det står i bemærkningerne til de enkelte bestemmelser i lovforslaget til § 1, nr. 15 og nr. 33 og til § 4 i L 137 af 15.12.2000, man skal bare rulle meget langt ned i forslaget og førtidspensionsreformen fra 2003 for at finde dem under følgende link:

http://webarkiv.ft.dk/Samling/20001/...emsat/L137.htm

og finde bemærkningerne til de enkelte bestemmelser i lovforslaget til § 4, og her specielt lægge mærke til første afsnit, hvor der henvises til § 1, nr. 33, som affattet i § 49, stk. 1, nr. 8 i lov om social pension.

§ 1, nr. 33 er nemlig bare et andet udtryk for indtægtsreguleringen efter kap. 4a i lov om social pension og af § 49, stk. 1, nr. 8 i lov om social pension fremgår de faste satser for enlige og gifte/samlevende førtidspensionister fra 1.1.2003.

Af vejledning nr. 126 af 25.11.2002, som offentliggjorde kontanthjælpssatserne for 2003, fremgik der under hjælp til visse persongrupper, § 27a i aktivloven, også satserne for hhv. enliige og gifte/samlevende førtidspensionister, som affattet i § 49, stk. 1, nr. 8 i lov om social pension.

Men det gør disse satser som sagt ikke længere af de efterfølgende vejledninger om kontanthjælpssatser, hvilket for mig bare er et bevis på, at den danske lovgiver gerne vil glemme, at brøkpensionister, der har fået tilkendt førtidspension fra 1.1.2003 med indførelsen af § 27a i aktivloven fik mulighed for et supplement op til helt præcist fuld førtidspension, hvis de opfylder betingelserne i § 11, stk. 3-6 i aktivloven.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 31-10-2009 kl. 22:41.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2009, 11:28   #15
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Question jeg fatter ikke meget

Citat:
Oprindeligt indsendt af Misskatt Se meddelelser
Hej!

Jeg er født i Danmark af danske forældre og boede de 3 første år her i danmark, siden flytte med min mor og far til Sverige.
Jeg flytte tilbage til Danmark fra Sverige når jag var 25år og nu er jeg 40 år og skal have førtidspension og har hele tiden været danskstatsborger.
Hvad får jeg i førtidpension?
Du skriver at du skal ha førtidspension - og senere i tråden, at du nok hellere må arbejde 5 år i et fleksjob.

Er det hele på tegnebordet endnu - for jeg synes da ærlig talt det lyder lidt sært, at dit første bud er en pension - og så at du "nok hellere" må ha' fleksjob...
Eller er du tilkendt en pension?
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2009, 13:57   #16
Misskatt
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2008
Indlæg: 12
Styrke: 16
Misskatt er ny på vejen
Hej Brøkpension!

Du skrev:
Så hvis du fra du var 15 år har gået i skole eller andre højere læreanstalter i Sverige, så skal disse uddannelsestider ligestilles med dansk bopælstid.

Jeg har gået i skole i 6 1/2 i sverige efter min 15 år fødelsedag, har også arbejde ca 3år i sverige.

Tak for oplysningen Brøkpension!
Nu håber jeg at det kan hjælpe mig til en bedre førtidpension.

Jeg tilkendt en førtidpension.

Misskatt

Sidst redigeret af Misskatt; 01-11-2009 kl. 14:00.
Misskatt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2009, 19:21   #17
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Skoletid

Hej Misskatt,

glæder mig at høre, at du har været så flittig en skolepige, men husk du skal kunne forevise eksamenspapirer eller få det bekræftet fra de pågældende lærereanstalter, i hvilke perioder, du har fulgt et undervisningsforløb efter dit 15. leveår for at få dem ligestillet med dansk bopælstid efter § 8, stk. 1, nr. 5 i lov om social pension.

Jeg kender ikke så meget til det svenske pensionssystem, men jeg tror det ligner det danske, og har vist både en social pension og en pension som ATP?

Men du er helt sikkert vandrende arbejdstager efter EF-forordning 1408/71 og skal derfor have samordnet pensionsrettigheder fra Danmark og Sverige. Har din kommune sørget for at søge om pension for dig fra Sverige via Pensionsstyrelsen?

Efter dine oplysninger i denne tråd, er du berettiget til en førtidspension på 21/40, men den er jo ikke helt nøjagtigt udregnet.

Du kan foretage en nøjagtig beregning af din førtidspension på Schultz-online-portalen under følgende link:

http://schultz-online.dk/beregning/

Virkningsdato er den dato, fra hvilken du har fået tilkendt førtidspension.

Fødselsdato er selvfølgelig den dag, du blev født

Perioder skal du angive dine bopælsperioder i Danmark og dine uddannelsesperioder.

Har du f.eks. boet i Danmark i en uafbrudt perioder indtaster du bare din indrejsedato som startdato og som slutdato dagen før du blev førtidspensioneret.

Har du boet i Danmark i flere perioder efter du var 15 år, så indtast flere perioder - det samme gælder ved flere uddannelsesperioder.

Håber, jeg kunne være dig og andre behjælpelig.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 01-11-2009 kl. 20:10.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2009, 15:32   #18
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Når man tilkendes førtidspension i Danmark siger reglerne, at arbejdsevnen
skal være ubetydelig og alle behandlingsmuligheder skal være udtømte.
ligesom man ikke har mulighed for at blive selvforsørgende, herunder menes
også fleksjob.

Hvordan kan du overveje fleksjob i 5 år?, hvis du er pensionsberettiget?

Lige et sidespring, findes fleksjobordningen i Sverige?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2009, 17:41   #19
Misskatt
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2008
Indlæg: 12
Styrke: 16
Misskatt er ny på vejen
Du skrev:
---------
Du skriver at du skal ha førtidspension - og senere i tråden, at du nok hellere må arbejde 5 år i et fleksjob.

Er det hele på tegnebordet endnu - for jeg synes da ærlig talt det lyder lidt sært, at dit første bud er en pension - og så at du "nok hellere" må ha' fleksjob...
Eller er du tilkendt en pension?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jeg var bare så ked af den dag!

Jeg ved godt at det var en drømme situation med fleks job, men det kan jeg ikke.

Misskatt

Sidst redigeret af Misskatt; 02-11-2009 kl. 19:36.
Misskatt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2009, 19:11   #20
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Ked af det

Hej Misskatt,

førtidspension kan til hver en tid gøres hvilende, ja endda frakendes, hvis du selv eller kommunen mener, du skulle have fået så meget arbejdsevne igen, at du kan blive selvforsørgende gennem regulær arbejde eller fleksjob.

Det står faktisk i lovforslaget til førtidspensionsreformen fra 2003, at kommunen skal kontrollere, om en førtidspensionist har fået arbejdsevnen tilbage.

Jeg kan godt forstå, at du føler dig ked af det, nu hvor du står med tilkendelse af din førtidspension i hånden, for nu har det sort på hvidt, at din arbejdsevne er ubetydelig og ligesom blev kasseret og dømt til at være uegnet for arbejdsmarkedet, især hvis du har haft en stor tilknytning til arbejdslivet.

Det tog også godt og vel 2 år for mig, at forstå, at alle mine drømme om og mine forsøg på at komme tilbage til arbejdsmarkedet var forgæves og spild tid, men det var svært for mig at realisere.

I dag er jeg glad for at være pensionist, og jeg kan godt mærke nu, at min arbejdsevne er lig med 0, for jeg bliver stadig hurtig træt og stresset over det andre mennesker ville synes er normalt, især hvis jeg skal være sammen med flere mennesker på en gang og der er liv omkring mig.

Jeg måtte lære min sygdom at kende og lære at forstå, hvad der godt og ikke så godt for mig for at have overskud til en helt almindelig dag, og det var ikke nogen nem sag.

En dag vil du også kunne acceptere, at dit liv er, som det er nu, og det tager sin tid, men tro mig, så bliver dit liv nemmere, hvis du tager imod det.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Beskatning af ftp hvis man er udlandsdansker hansemand Politik og Samfund 61 18-10-2012 17:39
lidt godt nyt til udlandsdansker philippiens Politik og Samfund 4 13-01-2012 12:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension