K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-04-2011, 21:53   #1
Mercedes
Gæst
 
Indlæg: n/a
Afslag fra pensionskassen på udbetaling af supplerende førtidspension

Jeg er blevet tilkendt førtidspension for nylig og har ansøgt min pensionkasse om udbetaling af supplerende førtidspension. Nu har jeg så fået afslag fra min pensionskasse med den begrundelse at de mener jeg ikke har været medlem hos dem længe nok.

I følge deres regler skal der være mindst 12 arbejdsgiver indbetalinger indenfor de sidste 4 år, hvis symptomerne på det der ligger til grund for at man har fået førtidspension var tilstede, da man blev optaget i pensionkassen. Min arbejdsgiver har indbetalt i 1 år og 11 måneder, men nu siger pensionskassen så i afslaget, at det første år slet ikke tæller med, fordi der står i overenskomsten med arbejdspladsen at man ikke kan være medlem det første år, hvis man kommer fra en anden branche. Men I min ansættelseskontrakt står der, at jeg bliver medlem af pensionskassen efter 3 måneders prøvetid og det er det jeg er gået ud fra.

At det forholder sig således bekræftes ved at jeg modtager et velkomstbrev fra pensionskasen da prøvetiden på 3 måneder er ovre. I velkomstbrevet opfordrer de mig til at samle mine pensioner hos dem. Jeg vil i såfald miste mine forsikringer i mit daværende pensionsselskab. Derfor kontakter jeg min nye pensionkasse for at høre, om jeg kan regne med at jeg så er forsikret hos dem, hvilket de bekræfter ved at gennemgå mine forsikringer hos dem med mig pr. telefon. Jeg har således både en supplerende førtidspension samt en opsparingssikring. På baggrund heraf beder jeg dem oml at overføre min pension fra det gamle selskab til dem.

Alt dette er sket på et tidspunkt, hvor de nu pludselig siger, at jeg forresten alligevel ikke har været medlem. Det er muligt, at der er sket en fejl, og at de har overset at jeg kom fra en anden branche. Men jeg er ikke blevet gjort opmærksom på, at jeg ikke kunne være medlem det første år, når jeg kom fra en anden branche. Der står måske noget om det i overenskomsten, men det har både pensionskassen, min arbejdsgiver og jeg selv ikke været opmærksomme på.

Da de overfører pensionen fra det gamle selskab, kan de tydeligt se, at jeg kommer fra en anden branche og burde have gjort mig opmærksom på denne problemstilling. De har hele det første år besvaret mine spørgsmål, som om jeg var medlem og alle forsikringerne har hele tiden stået sort på hvidt inde på deres hjemmeside.

Jeg mener, jeg er blevet misledt og at den nye pensionskasse har et medansvar for at jeg har mistet retten til at forny mine forsikringer som jeg havde i det gamle selskab. (For at være helt korrekt var forsikringerne i det gamle selskab udløbet, MEN jeg havde stadig mulighed for at genoptage dem, hvilket jeg valgte ikke at gøre, da jeg jo havde fået bekræftet af det nye selskab at jeg havde forsikringesdækninger hos dem)

Jeg vil høre om der er nogen herinde, som har erfaring med lignende situationer, og om der er noget jeg bør vide, inden jeg sender min klage til dem. Der er jo meget på spil, for det er jo den supplerende førtidspension der kan være afgørende for, om jeg kommer til at leve med et skrabet budget resten af livet.

På forhånd tak, hvis du har nogle råd og erfaringer, som du tror, jeg kan få gavn af.
  Besvar med citat
Gammel 05-04-2011, 22:09   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Mercedes,

Ved ikke lige hvem dit forsikringsselskab er ? Danica har der været en del problemer med her på K10, men ellers mener jeg at du bør kontakte forsikringsankenævnet omkring retsligheden i din sag.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
tilkendt fleksjob og invaliditetsbeløb fra pensionskassen britte Alt det andet 3 27-03-2012 16:29
Førtidspensionister kan risikere at gå glip af supplerende førtidspension. phhmw Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 09-03-2012 13:18
Supplerende førtidspension. Bamseline Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 01-03-2012 20:16
Afslag på førtidspension - Hjælp til afslag FTP ansøger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 27-10-2011 12:36
Udbetaling af førtidspension. Susanne2750 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 20-01-2008 15:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension