K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-01-2013, 11:00   #11
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
skal der ikke også være en opdateret ressourceprofil når der varsles sdp stop eller hvordan ?
__________________
mange hilsner

Bumblebee

Førtidspensionist siden 2009
bumblebee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 11:21   #12
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Sygedagpenge stop skal varsles senest 14 dage før stop via en partshøring. Ressourceprofilen skal naturligvis være opdateret der og skal ligeledes partshøres af den sygemeldte.

Forlængelsen af sygedagpenge afhænger af om man er stationær i sin lidelse, det kan man/din læge måske kun gisne om hvornår du vil være!? Det er 7 punkter under sygedagpengeloven efter hvilke man kan forlænges, på forsiden af K10 kan du læse meget mere herom jeg outer dem kort her og henviser ligeledes til linket:

Citat:
Link: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,


3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,


4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,


5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,


6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller


7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Umiddelbart kan du jo ikke komme i arbejdsprøvning, da du end ikke må arbejde. Din læge mener at der kan være en mulighed for dig at komme tilbage på arbejdsmarkedet igen. Det er dog her vigtigt at få afklaret om det er på ordinære vilkår eller med skånebehov på fleks eller pension.

Såfremt din læge f.eks kan udtale sig om at du ALDRIG kommer på det ordinære arbejdsmarked igen kan forlængelse måske ske iht. §27 stk. 1 nr. 4 som Popiae også nævner. Nr. 3 kan kun bruges hvis han derimod kan GARANTERE at du inden for 2 x 52 vil kunne kunne entrere på det ordinære arbejdsmarked igen og klare en 37 timers arbejds uge.

Som du ser skal der klare og kontante samt skriftlig dokumentationer til for at komme under et af punkterne i sdp. forlængelsesloven ellers er man UDE heraf. Som nævnt bør du tale med din læge, evt. vise ham forlængelses punkterne og høre hvad han siger. Kommunen er dem der skal indhente evt. status rapporter fra dine læger og evt. andre speciallæger for derved at afklare om dine sygedagpenge vil kunne forlænges eller ej.

Er du i fagforening er det en god idé at søge om hjælp fra dem ligeså. Dog er det ikke alle der har ressourcer på sdp. området der.

Jeg ved ikke om du stadig er tilknyttet din arbejdsgiver? Grunden til jeg bl.a spørger er fordi at det kan være du under din evt. pensionsordning har en Tab Af Erhvervsevne forsikring? Herunder kan din arbejdsgiver få godtgjort evt. TAE når du er syg alt efter hvor mange procent din erhvervsevne er nedsat med. Når man så er opsagt er det en selv der bør få denne udbetaling. Du kan evt. finde flere info. for netop dig under www.pensionsinfo.dk

Held og lykke, håber at du er blevet lidt klogere på sdp. reglerne, dejligt at din sagsbehandler allerede har varslet dig mundligt i "god" tid, nogle gange ryger folk bare ud af sdp. uden at få set på hvilke muligheder der kunne være. Det kan du nu og samtidig få set på hvilken dokumentation for din situation, kommunen evt. bør indhente forinden.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 09-01-2013 kl. 11:24.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 15:51   #13
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Fik at vide af min sagsbehandler i dag via telefonen da jeg skulle have en tid til at afslutte min sygedagpenge sag at der ikke er noget der hedder ressourceprofilen mere.

Jeg her været i arbejdsprøvning på 7 timer om ugen og jeg bliver nok henvist til et midlertidigt flexjob på 7 timer om ugen og da jeg fylder 40 i næste månede bliver det lavet om til et fast flexjob der gælder i 5 år som jeg forstod min sagsbehandler.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 18:10   #14
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Umiddelbart lyder det til at stemme overens med den nye lov på området.

Kan man arbejde over 2 timer hedder det fleks (det kan du)
Og fleks er midlertidigt a 5 år af gangen, dog dem over 40 år har kun en midlertidig fleks, hvor efter fleks godkendelsen bliver permanent.

Dog kan det undre mig en smugle at de bruger din arbejdsprøvning, for det bruger man heller ikke mere det hele hedder nu ressource- en hel masse forskellige, og det hele SKAL handle om hvad man kan samt om at man SKAL kunne endnu mere (opkvalificering både ved udd, fysisk formåen osv osv)

En arbejdsprøvning i dag, skal handle om at træne folk til at kunne (holde til) mere end de kunne da de startede, altså også noget nyt for de steder som arbejdsprøver, og det har du jo ikke været i gennem.

Men bort set fra min undren sys jeg bestemt du skal være glad for at det går SÅ! let for dig... hvilket det sikkert gør fordi de endnu ikke helt har styr på alle tingene, og deres ressource-xxx endnu ikke er kørt i stilling efter forskrifterne, men samtidig kan de heller ikke rigtigt bare sylte sargene (om end mange kommuner helt sikkert vil benytte sig af den taktik, så længe/meget som muligt)

Mht din fleks går over og bliver permanent, var jeg dig ville jeg IKKE stole på dem over en dørtærskel... jeg kan lige se for mig at de kommer i tanke om at alle, uanset tid de har været flekser skal "følges op på" lige inden de bliver 40, derfor ville JEG sikre mig at det bliver indskrevet et eller andet sted at du automatisk overgår til permanent fleks uden opfølgning, den dag du fylder 40.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 10:36   #15
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det lyder meget fornuftigt, med fleksbevilling, idet du bliver sikret leddighedsydelse.

Husk at få det hele skriftlig.

Tjek med fagforening, alligevel.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 11:36   #16
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Umiddelbart lyder det til at stemme overens med den nye lov på området.

Kan man arbejde over 2 timer hedder det fleks (det kan du)
Og fleks er midlertidigt a 5 år af gangen, dog dem over 40 år har kun en midlertidig fleks, hvor efter fleks godkendelsen bliver permanent.

Dog kan det undre mig en smugle at de bruger din arbejdsprøvning, for det bruger man heller ikke mere det hele hedder nu ressource- en hel masse forskellige, og det hele SKAL handle om hvad man kan samt om at man SKAL kunne endnu mere (opkvalificering både ved udd, fysisk formåen osv osv)

En arbejdsprøvning i dag, skal handle om at træne folk til at kunne (holde til) mere end de kunne da de startede, altså også noget nyt for de steder som arbejdsprøver, og det har du jo ikke været i gennem.

Men bort set fra min undren sys jeg bestemt du skal være glad for at det går SÅ! let for dig... hvilket det sikkert gør fordi de endnu ikke helt har styr på alle tingene, og deres ressource-xxx endnu ikke er kørt i stilling efter forskrifterne, men samtidig kan de heller ikke rigtigt bare sylte sargene (om end mange kommuner helt sikkert vil benytte sig af den taktik, så længe/meget som muligt)

Mht din fleks går over og bliver permanent, var jeg dig ville jeg IKKE stole på dem over en dørtærskel... jeg kan lige se for mig at de kommer i tanke om at alle, uanset tid de har været flekser skal "følges op på" lige inden de bliver 40, derfor ville JEG sikre mig at det bliver indskrevet et eller andet sted at du automatisk overgår til permanent fleks uden opfølgning, den dag du fylder 40.

Problemet ligger i at os der afsluttede arbejdsprøvningen i december 2012 at det ser ud til at være spildte kræfter de måneder arbejdsprøvning(erne) har kørt når/hvis man går ind og " sletter " ressource profil delen, jeg har altid fået at vide at med behandling og arbejdsprøvning at det skulle munde ud i man blev trænet op til at kunne passe et normalt job - hvilket jo stort set er det samme som der siges her fra den 1.1.2013

---
Som Mette Frederiksen svare på et spørgsmål :

Det afgørende for, om der kan visiteres til fleksjob i meget få timer ugentligt er, at der skal være et udviklingsperspektiv på sigt.
Personer med permanent meget begrænset arbejdsevne kan, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, tilkendes førtidspension.
Personer, der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er helt åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, vil således stadig kunne tilkendes førtidspension.

Hendes svar kan ses her : http://www.ft.dk/samling/20111/spoer...90/1142422.pdf

---

Så når der nu ikke er noget udviklingsperspektiv, da man har været igennem hele systemet hvilket jo kan dokumenteres til UG før den 1.1-2013, hvad skulle ideen så være i at lade folk arbejde få timer ugentligt når diagnosen siger, at det er permanent med en varig begrænset arbejdsevne på få timer om ugen hvis nogen overhovedet, den kan da ikke bare udløbe den 1.1.2013 fordi en sagsbehandler vil nulstille ens sdp sag og tilhørende sagsakter, jeg føler lidt at man bliver sygemeldt på ny fra den 1.1.2013 og man skal starte fra nul og ringe til min læge på en frisk og skrue tiden tilbage og starte helt forfra med kommune - behandlingerne - smerte klinik osv osv osv ...... gosh man må vente og se tiden an og hvad det munder ud i det hele.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 12:26   #17
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
”Er ministeren enig i, at fleksjobbere der lider af den type sygdomme, jf. det i begrundelsen nævnte indlæg,....

Hvilke sygdomme drejer det sig om i spørgsmålet ?
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 13:02   #18
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
”Er ministeren enig i, at fleksjobbere der lider af den type sygdomme, jf. det i begrundelsen nævnte indlæg,....

Hvilke sygdomme drejer det sig om i spørgsmålet ?
http://www.ft.dk/samling/20111/spoer...90/1142422.pdf

Spørgsmålets ordlyd:
Er ministeren enig i, at fleksjobbere, hvis arbejdsevne løbende forringes på grund af sygdommen, må se i øjnene, at de falder i løn, hver gang sygdommen forringer deres arbejdsevne?

Skriftlig begrundelse:
Spørgsmålene stilles på baggrund af indlægget »Jo større handicap, desto fattigere bliver man« af Evald Krog og Sarah Glerup i Politiken den 20. maj 2012.

Kommer vist fra denne artikel http://www.muskelsvindfonden.dk/Nyhe...bliverman.aspx

Sidst redigeret af mookmik; 10-01-2013 kl. 13:10.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stop af sygedagpenge efter § 27 stk 1 nr4 GoGo Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 180 27-06-2012 12:49
stop af sygedagpenge efter ferie/ orlog flekesubir Alt det andet 1 10-03-2011 23:20
sygedagpenge stop 3 uger tilbage i tiden uden partshøring og uden afgørelse Miz Alt det andet 5 20-10-2010 19:26
Stop af sygedagpenge efter 3 mdr??? kirsten01 Alt det andet 16 18-10-2010 20:02
Stop af sygedagpenge efter afslag på FTP jandersen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 17-02-2010 15:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension