K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-05-2012, 07:54   #1
Papaya
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2012
Indlæg: 176
Styrke: 12
Papaya er ny på vejen
Sygdom og ophold i andet EU-land

Hej

jeg skriver fordi jeg ikke kan finde informationer og lovgivning om ophold i andet EU-land.
Jeg har tidligere kunne rejse indenfor EU på sygedagpenge.

Sagen er den.
Jeg har flere år været i fleksjob.
I efteråret bestilte jeg en grupperejse hvor jeg kendte mange af dem der skulle deltage.
To måneder senere bliver jeg fyrret fra mit job, bogstaveligt talt havde min arbejdsindsats overflødiggjort min stilling.

Opsigelsesperioden var utrolig hård og efter jeg fratrådte, ca 6 måneder efter opsigelsen, koksede det hele og jeg blev indlagt med en mani.

Efter 2 måneder på hospital var jeg så meget på benene at jeg kunne rejse, hospitalet støttede mig i at det var en rigtig god idé, hvorfor jeg kontaktede jobcenteret som SAGDE AT JEG GODT KUNNE REJSE TIL DU ANDET EU-LAND UNDER SYGDOM og jeg fik det på skriftlig.
De skulle bare lige have lægelig dokumentation på at det var forsvarligt at rejse.
Jeg fremsendte dokumentationen men imens jeg var væk fik jeg pludselig en mail om at det ikke kunne lade sig gøre alligevel og at de derfor havde raskmeldt mig og noteret ferie.

Situationen er imidlertid den at jeg ikke gav været raskmeldt.
Jeg rejste direkte fra hospitalet den morgen jeg skulle rejse.
De to måneder jeg var indlagt har jeg været hjemme og hente post mm 4-5 gange, hvor aeg de fleste gange har haft personale med.
Nu hvor jeg er hjemme, er jeg stadig ambulant patient og opholder mig på hospitalet det meste af dagen de dage jeg henter medicin.

På rejsen deltog jeg i ca. halvdelen af programmet, magtede ikke mere.
Kunne gemmeføre rejsen, udelukkende fordi jeg var sammen med venner, fik maden
serveret, der var fastlagt program så jeg ikke selv skulle planlægge.

Nu er jeg så raskmeldt af jobcenteret som tillod rejsen, enda skriftligt.
Hospitalet findes det urimeligt.

Jobcenteret siger at rejser skal have behandlende formål, det sagde de ikke da jeg spurgte !

Kan nogen hjælpe med hvor i lovgivningen det står at man kun kan rejse hvis rejsen er med henblik på behandling ?
Jeg kan ikke finde noget i lovgivningen.

Situationen er så stressende for mig at det ender med at jeg atter må blive døgnindlagt

Sidst redigeret af Papaya; 26-05-2012 kl. 08:13. Årsag: stavefejl
Papaya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2012, 11:35   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvis du vil klage over afgørelsen, så husk endelig at overholde fristerne. Di kan altid uddybe din klage.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2012, 11:55   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du har vel ikke rejst rundt i EU og været sygemeldt
så er det da klart et jobcenter kigger en ekstra gang
så den kommer du vist ikke så langt med

men det har du vel HK eller pensam til at ordne for dig
tror nu heller ikke de bliver glade for den

det er logisk man ikke kan rejse rundt som sygemeldt
hvis det ikke er fordi man er behandling og et andet eu land har en behandling som Danmark ikke tilbyder.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2012, 12:00   #4
Papaya
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2012
Indlæg: 176
Styrke: 12
Papaya er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
du har vel ikke rejst rundt i EU og været sygemeldt
så er det da klart et jobcenter kigger en ekstra gang
så den kommer du vist ikke så langt med

men det har du vel HK eller pensam til at ordne for dig
tror nu heller ikke de bliver glade for den

det er logisk man ikke kan rejse rundt som sygemeldt
hvis det ikke er fordi man er behandling og et andet eu land har en behandling som Danmark ikke tilbyder.
Nu forholder det sig sådan at sagen blev forelagt for kommunen inden jeg rejste og jeg fik på skrift at det var helt iorden så længe det var indenfor EU
de har så ombestemt sig mens jeg var væk.
Papaya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2012, 12:06   #5
Papaya
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2012
Indlæg: 176
Styrke: 12
Papaya er ny på vejen
Men nu gik mit spørgsmål jo egentlig heller ikke på om nogen fandt det logisk eller ej.
jeg spurgte hvad der stod i lovgivningen.
(vi snakker her om en lovgivning som jobcenteret ikke kender siden de ikke vil komme med et skriftligt afslag med klagevejledning :-) )

Sidst redigeret af Papaya; 26-05-2012 kl. 12:09. Årsag: stave fejl
Papaya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2012, 12:07   #6
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
De gange, jeg har fået lov at holde ferie på sygedagpenge, har jeg været afmeldt sygedagpenge og brugt mine feriepenge til det. Så har på sin vis været "raskmeldt" i de perioder. Og det er i min optik fair nok. Men det er ikke iorden, at de siger et i dit tilfælde og så ændrer det til noget andet.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2012, 12:21   #7
Papaya
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2012
Indlæg: 176
Styrke: 12
Papaya er ny på vejen
Venter glad til den dag de får sendt mig et skriftligt afslag med klagevejledning, hvilket jeg bad dem gøre allerede 15. maj og igen igår.

Men hører stadig gerne om lovgivningen.
Papaya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2012, 12:45   #8
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
hmm kan faktisk ikke svare dig på div § men mener at du skal have fat i vejledningspligten og klage den vej rundt.
Altså så det egentlig ikke er om du må rejse eller ej, men at den vejledning du har modtaget (heldigvis på skrift) er forkert og nu koster dig... ??
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2012, 12:49   #9
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Her står lidt, men det er nok mest i forhold til sygedagpenge. Det kan være nyttigt alligevel:

http://www.dukh.dk/netradgivning/syg...er-sygemelding
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2012, 13:08   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Papaya

Du spørger til et lovområde, som spreder sig over flere såvel hjemlig og senest i EU.

Det centrale omkr. ophold i EU-land under modtagelse af SDP er grunden til dette ophold. Hvis det drejer sig om ferie, så kan det ikke lade sig gøre iflg. lovgrundlaget. Lidt for langt d.d. at komme ind på de forsk. bestemmelser omkr. dette.

Du skriver selv flg.:

Citat:
at jeg kunne rejse, hospitalet støttede mig i at det var en rigtig god idé, hvorfor jeg kontaktede jobcenteret som SAGDE AT JEG GODT KUNNE REJSE TIL DU ANDET EU-LAND UNDER SYGDOM og jeg fik det på skriftlig.
De skulle bare lige have lægelig dokumentation på at det var forsvarligt at rejse.
Jeg fremsendte dokumentationen
Her ser jeg intet sted, at hverken du el. hospital har brugt ordet ferie, hvis det er brugt, er det her problemet ligger. Du kan opholde dig i udlandet under sygdom, som f.eks. en form for rekonsalvens el. lign., hvorfor det ikke er ferie, men en del at konkret behandling el. en del af det at samle kræfter til at blive rask. Læs derfor dine egne og hospital papirer igennem omkr. netop ordet ferie, hvis ordet ikke forekommer, er det i gang med at anke ( både over vildledning (manglende korrekt vejlending) og selve afgørelsen som fulgte efter)forud en skrivelse til Jobcenter, hvor du gør opmærksom på deres fejl og først givet tilladelse.

Hvis ordet ferie er forekommet, så læs her Ankestyrelsen principafgørelse for en sådan sag: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

D-25-08


Det er noget rystende, at du efter at have fremført din anmodning bagefter bliver raskmeldt og mister dine SDP, når de selv har givet tilladelse, uden at gøre opmærksom på de har gjort en fejl og underretter dig om denne. Kig også dette dokument efter for deres tilladelse til ophold i udland, hvis de skriver ferie har de misledt dig, hvorfor Ankestyrelsen vil underkende deres stop af dine SDP.

Hvis de skriver rekonsalevens el. lign. som hospital måske også bruger, så se denne tråd fra K10: http://www.k10.dk/showthread.php?t=715, hvor det netop handler om ophold i udlandet (EU) med anden begrundelse end ferie.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Søge Førtidspension fra andet EU land Søge FP i EU Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 30-06-2012 00:51
Syg i et andet EU land (U.K) ? LeneHK Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 14-04-2011 18:48
Må jeg passe mit fleksjob fra andet EU land? Hammerslag Spørgsmål ang fleksjob 28 08-12-2010 21:17
Må man bo i et andet EU land og få FTP med L. Hagenau Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 14-12-2009 10:33
flytte til et andet eu land,storbritanien. nysgerrig. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 03-11-2009 15:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension