K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-10-2010, 22:52   #1
EnNan
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
EnNan er ny på vejen
Førtidspension med til USA

Hej K10 Forum,

jeg er nysgerrig efter at vide, om det er muligt/lovligt at medtage sin førtidspension til USA for en periode på ca. 10 mdr i streg?

Sagen er den, at jeg fik tilkendt pension sidste år i juli. Jeg er 32 år, mor til to. Min kæreste er blevet tilbudt en udstationering til USA, hvor ungerne og jeg så skal følge med....

Er der nogen af Jer herinde der ved, om det "bare" er at rejse, og så samtidig kunne modtage førtidspension? Vi har ejerbolig i DK, som vil blive stående, som vi forlader den.

På forhånd tak!

Venligst

"EnNan"
EnNan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2010, 23:23   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Fra https://www.borger.dk/Emner/pension-...ndsrejse.aspx?

Citat:
Midlertidige udlandsophold
Kommunen vil typisk vurdere, at et ophold i udlandet er midlertidigt og derfor ikke har betydning for din pension, hvis du normalt bor fast i Danmark, og hvis:

du beholder en ”reelt faktisk bopæl” i Danmark. Det vil du normalt kunne dokumentere ved at du stadig er tilmeldt folkeregistret i Danmark og
du kun rejser en enkelt gang, og rejsen er kortere end 12 måneder eller
du rejser flere gange, og hver rejse er kortere end 3-4 måneder. De samlede udlandsrejser, må ikke vare mere end 6 måneder i løbet af 1 år.
Så ja, det kan du godt. Men husk nu lige at informere kommunen.

Sidst redigeret af annagw; 11-10-2010 kl. 23:32.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2010, 23:32   #3
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
De regler modsiger sig selv lidt, så det har været oppe at vende før herinde:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...light=udlandet

Men du kan godt tage fp med i 10 måneder og stadig have folkeregister herhjemme.
Snak med kommunen om det - for jeg ved ikke om det kan give bøvl hvis han så skal udstationeres et andet sted om to år og du vil med der også... Det tror jeg dog ikke er et problem.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 09:05   #4
EnNan
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
EnNan er ny på vejen
Tusinde tak for respons

Tak for respons, klikker mig straks videre på dit link. Synes ellers jeg havde kigget/søgt godt omkring i forum efter svar :-)

Bedste hilsner

EnNan
EnNan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 00:05   #5
zwinky
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2011
Indlæg: 34
Styrke: 14
zwinky er ny på vejen
zwinky

jeg er lidt ny her.jeg havde sporgsmaal.kan man godt flytte og soge ftp i det land under danske regler.da jeg havde lest det et eller andet sted som jeg ikke kan huske.jeg mistede min man og er knekkede siden.kan ikke mere og soger ftp .men ved ikke hvordan.jeg har lyst til at flytte fra denmark da alt minder mig om min mand.jeg ved jeg vil stadig ha det daarligt men det kunne vere at det ikke ville vere lisaa slemt som her.da jeg ikke kan forsorge mig hverken her so ihvertfald heller ikke i udland.derfor fik jeg bare en tanke om man kan soge ftp i udlandet.hober der er nogen der kan hjaelpe mig.tak
zwinky er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 00:25   #6
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Hej EnNan

Jeg mødte en enlig mor med 3 børn i syd Spanien, de boede dernede fast, og børnene gik i skole dernede, De levede af hendes førtidspension og de børnepenge hun fik med fra Danmark, hvordan det fungerede ved jeg ikke, men det må kunne lade sig gøre.
Jeg husker ikke hvad hun fejlede, men varmen var bedre for hendes velbefindende, derfor havde hun valgt at bosætte sig dernede.

Det er 6 år siden, så måske det har været den gamle føridspension, jeg ved ikke om der er forskel på den nye og den gamle på det punkt.

Håber det blir en dejlig oplevelse.

Hilsen

piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 00:45   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af zwinky Se meddelelser
jeg er lidt ny her.jeg havde sporgsmaal.kan man godt flytte og soge ftp i det land under danske regler.da jeg havde lest det et eller andet sted som jeg ikke kan huske.jeg mistede min man og er knekkede siden.kan ikke mere og soger ftp .men ved ikke hvordan.jeg har lyst til at flytte fra denmark da alt minder mig om min mand.jeg ved jeg vil stadig ha det daarligt men det kunne vere at det ikke ville vere lisaa slemt som her.da jeg ikke kan forsorge mig hverken her so ihvertfald heller ikke i udland.derfor fik jeg bare en tanke om man kan soge ftp i udlandet.hober der er nogen der kan hjaelpe mig.tak
Nej du kan ikke søge pension i udlandet
vil også være lidt mystisk og rejse rundt i verden
i mens man ikke mener man kan arbejde
som regel skal man også i arbejdsprøvning

noget andet er når man har fået den tilkdendt
og lige som trådstarter flytter med sin kæreste
til udlandet
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 03:44   #8
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af zwinky Se meddelelser
jeg er lidt ny her.jeg havde sporgsmaal.kan man godt flytte og soge ftp i det land under danske regler.da jeg havde lest det et eller andet sted som jeg ikke kan huske.jeg mistede min man og er knekkede siden.kan ikke mere og soger ftp .men ved ikke hvordan.jeg har lyst til at flytte fra denmark da alt minder mig om min mand.jeg ved jeg vil stadig ha det daarligt men det kunne vere at det ikke ville vere lisaa slemt som her.da jeg ikke kan forsorge mig hverken her so ihvertfald heller ikke i udland.derfor fik jeg bare en tanke om man kan soge ftp i udlandet.hober der er nogen der kan hjaelpe mig.tak
Det kan du faktisk godt...
Du kan læse om reglerne her
https://www.borger.dk/Emner/pension-...spx?KommuneId=

Det vil nok være en god ide på forhånd at kontakte pensionsstyrelsen og spørge nærmere ud om muligherne... så du er helt sikker på hvordan det fungerer i praksis...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 07:11   #9
joa
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2009
Lokation: københavn
Alder: 54
Indlæg: 29
Styrke: 15
joa er ny på vejen
http://www.penst.dk/da/Pension/Dansk...tionsland.aspx
prøv at kikke lidt på dette link til pensionsstyrelsen der står også telefonnr. der til.


Dispensation til at tage pension med til udlandet
http://www.penst.dk/da/Pension/Dansk...-udlandet.aspx
joa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension