K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2016, 14:24   #1
chokoladeblomst
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2016
Lokation: Kolding
Alder: 51
Indlæg: 4
Styrke: 0
chokoladeblomst er ny på vejen
spørgsmål ang. sygedagpenge/jobafklaringsforløb

Sygemeldt med kronisk depression og ryggener. To diskusprolapser.

Kvinde på 43 år.
Overvægtig. (på trods af gastrik bypass)
Bor i Kolding
Samboende

Jeg har i dag modtaget brev vedr. partshøring. Jeg bliver tilbudt jobafklaringsforløb og ressourceforløbsydelse.

Jeg ser mig selv på vej til fleksjob - er et jobafklaringsforløb/den lave ydelse så det jeg kan forvente?
Hvad kan jeg komme med af indlæg i partshøringen for at få forlænget sygedagpenge. Skal jeg søge om fleksjob?

Min læge er god og vi er sammen igang med udredninger i et tempo jeg ikke får det dårligere af.

Er sendt fra rygcenter Middelfart til genoptræning under kommunen.
Er sendt til udredning ved Psykriatrisk på kolding sygehus.
Starter kursus i håndtering af kroniske smerter i januar
chokoladeblomst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2016, 14:37   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja det er den lave ressourceforløbsydelse (kontanthjælpsniveau) du vil få under afklaringsforløbet..

Hvis du mener at du kan blive forlænget på sygedagpenge....ja så skal du skrive dine begrundelser i partshøringen..

For at få et fleksjob så skal man være afklaret lægeligt og med ens arbejdsevne...

Hvis du ikke er dette...og det kunne det tyde på ud fra det du skriver...så kan det ikke svarer sig for dig at søge fleksjob endnu...

Når du er lægeligt afklaret og har været arbejdsprøvet...og kommunen ikke selv snakker fleksjob ja så kan du søge på det tidspunkt...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2016, 14:39   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis du ikke har børn under 18 år, vil din sats på ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb, være 10968 kr før skat.
Hvis du har børn, vil den være på 14575 kr før skat.
Den er uafhængig af egen formue og samlever/ægtefælles indtægt og formue

Som du beskriver dit forløb, er der et stykke til fleksjob endnu.
For at få fleksjob skal man have: "varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen."
Det kan man først bekræfte, når du er udredt og færdigbehandlet.
Herefter vil du skulle i arbejdsprøvning, for at skulle afklare arbejdsevnen.

Kiggede på borger.dk, og for at få forlænget sygedagpenge, skal man opfylde en af disse:
"-Det anses for sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at du kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, dvs. til beskæftigelse på normale vilkår

-Det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge din arbejdsevne, og det forventes at kunne ske inden for 69 uger

-Du er under eller venter på lægebehandling, og der foreligger en lægelig vurdering med en sikker forventning om, at du vil kunne genoptage ordinær beskæftigelse inden for 134 uger regnet fra revurderingstidspunktet.

-Kommunen har vurderet, at din sag skal behandles i rehabiliteringsteamet med henblik på at afklare, om du er berettiget til fleksjob, førtidspension eller ressourceforløb

-En læge har vurderet, at du har en livstruende, alvorlig sygdom

-Der er på revurderingstidspunktet rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade. I så fald kan udbetalingen af sygedagpenge fortsætte, indtil Arbejdsskadestyrelsen har truffet – evt. midlertidig – afgørelse om erhvervsevnetabserstatning

-Der er modtaget en ansøgning om førtidspension efter § 17, stk. 2, i lov om social pension. En forlængelse er betinget af, at pensionssagen er påbegyndt, inden retten til sygedagpenge ophører."
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2016, 15:18   #4
chokoladeblomst
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2016
Lokation: Kolding
Alder: 51
Indlæg: 4
Styrke: 0
chokoladeblomst er ny på vejen
tak for svar!

Kan man få sygedagpenge på ressourceforløb?

Ressourceforløbet er det der fører til fleksjob?

De har vurderet mig for dårlig til ressourseforløb?
chokoladeblomst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2016, 15:20   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af chokoladeblomst Se meddelelser
tak for svar!

Kan man få sygedagpenge på ressourceforløb?

Ressourceforløbet er det der fører til fleksjob?

De har vurderet mig for dårlig til ressourseforløb?
I ressourceforløb får man ressourceforløbsydelse.
Satsen svarer til sygedagpengesatsen indtil sygedagpenge udløber. Herefter er det de 10968/14575 kr før skat

Ressourceforløb kan godt føre til fleksjob. Men man kan også komme fra jobafklaringsforløb til fleksjob. Eller fra kontanthjælp til fleksjob for den sags skyld.

Hvad begrunder de med, at du er "for dårlig til ressourceforløb"?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2016, 11:23   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Det fungerer på den måde at når du bliver syg og kommer på sygedagpenge, så skal de revurdere efter 22 uger om der er nogen forlængelsesmuligheder, det var dem som MistyMiss skrev om i indlæg 3, du kan også læse mere om forlængelsesmulighederne i følgende links:
http://www.sociale-rettigheder.dk/bl...laringsforlob/
http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...uligheder.aspx

Hvis kommunen har sendt dig en parthøring om at dine sygedagpenge ophører skal du svare inden varslet og her skal du kigge på forlængelsesmulighederne og se om ikke en af dem passer på dig, eksempelvis "Det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge din arbejdsevne, og det forventes at kunne ske inden for 69 uger".

Hvis det så viser sig at du ikke kan få forlænget sygedagpengene kan du få det jobafklaringsforløb som kommunen nu har varslet.
Som MistyMiss har skrevet er ydelsen ressourceforløbsydelse som svarer til kontanthjælp men uden de samme krav om ægtefældeforsørgelse og loft.

Du kan læse om jobafklaringsforløbet her:
https://www.sundhed.dk/borger/patien...aringsforloeb/
Citat:
Fakta
•Når du har modtaget sygedagpenge i mere end 22 uger inden for de seneste 9 kalendermåneder, skal din kommune vurdere, om du kan få dine sygedagpenge forlænget. Hvis det ikke er tilfældet, har du ret til at få et Jobafklaringsforløb, hvis du fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom
•Hvis dine sygedagpenge er blevet forlænget en eller flere gange, men ikke kan forlænges mere, får du også ret til et Jobafklaringsforløb, når du stadig er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom
•Når du er i Jobafklaringsforløb, får du en økonomisk ydelse fra kommunen, der svarer til kontanthjælp og er uafhængig af din formue og din ægtefælles eller samlevers formue og indtægter. Ydelsen kaldes ressourceforløbsydelse
•Et Jobafklaringsforløb varer op til 2 år og består af forskellig former for støtte og hjælp enten samtidigt eller i forlængelse af hinanden
•Formålet er, at du så hurtigt som muligt kommer tilbage på arbejdsmarkedet eller i uddannelse
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2016, 15:54   #7
chokoladeblomst
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2016
Lokation: Kolding
Alder: 51
Indlæg: 4
Styrke: 0
chokoladeblomst er ny på vejen
Igen tak for svar!

Hvad er det rent konkret man skriver?

Findes der eksempler på formuleringer et sted?

Jeg er ikke et sted lige nu hvor jeg magter ret meget. Hvad gør andre mennesker dog. Hvem beder man om hjælp?
chokoladeblomst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2016, 16:05   #8
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Det er meget forskelligt hvem der kan hjælpe.

Nogen har ægtefælde, familie eller venner som hjælper, andre får hjælp i fagforeningen eller i en patientforening, andre igen betaler sig til hjælp hos en privat socialrådgiver og andre igen gør det selv, evt. med hjælp her fra k10.

Har du kigget i forlængelsesmulighederne ?
Er der en af dem der vil passe på dig ?

Hvis du oplyser hvilken forlængelses regel der passer på dig kan det være at nogle kloge hoveder her på siden kan hjælpe med en formulering af hvad du skal skrive.

Det brev du fik, var det et varsel for stop af sygedagpenge ?
Hvornår står der at du skal have svaret inden ?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2016, 18:45   #9
chokoladeblomst
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2016
Lokation: Kolding
Alder: 51
Indlæg: 4
Styrke: 0
chokoladeblomst er ny på vejen
min fagforening hjælper mig nu med at lave et svar.

men jeg kan mærke at jeg ryger for langt ned på dette her og overvejer at hyre en privat socialrådgiver. planen er jo først og fremmest at overleve på trods af depression.

og det her magter jeg ikke.

tusind tak for hjælp og tilbud om mere hjælp.
Jeg kommer sikkert til at spørge om mere.

Er der private socialrådgivere man skal holde sig fra?
chokoladeblomst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2016, 19:06   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Lige ang private socialrådgivere.--

Du vil aldrig kunne finde ud af ved at spørge om hvem man skal holde sig fra eller ej...

Folk kan have vidt forskellige opfattelser af hvordan en rådgiver er....den ene kan mene at rådgiveren overhovedet ikke laver noget for de penge man skal betale og den anden mener at det er verdens bedste rådgiver og alle pengene værd...

På Socialrådgiverforeningens hjemmeside kan du finde nogle uddannede selvstændige socialrådgivere...

Det bedste du kan gøre hvis du hyre en rådgiver....det er at afstemme dine forventninger og få det på skrift...

Husk altid på af det er DIT eget ansvar når du hyre en rådgiver og at der ikke gives garantier...

Dette skal du have med i dine overvejelser...

Men få alt vedr. aftalen skriftligt og få afstemt dine forventninger med rådgiveren....det må være det absolut bedste råd...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension