K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-05-2012, 01:13   #1
Gekko
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2011
Lokation: De nordlige himmelstrøg syd for månen
Indlæg: 84
Blog Indlæg: 7
Styrke: 13
Gekko er ny på vejen
At 'overleve' på kontanthjælp uden gældstiftelse

Til dem af jer, som er endt op på kontanthjælp.

Jeg ryger snart ud af sygedagpengesystemet, men er ikke og vil desværre ikke blive i stand til at varetage et job på ordinære vilkår – ud fra utallige lægeudtalelser og resultatet af en arbejdsprøvning. Dog ser kommunen mig ikke som afklaret i forhold til min erhvervsevne endnu og mener ikke, jeg er færdigbehandlet.

Kommunen mener, at jeg ved at gennemgå behandling på en smerteklinik, vil kunne vende tilbage til et ordinært job igen (dog med hensynstagen til mine mange skånehensyn), hvilket min læge ikke er enig med dem i, da jeg har været igennem samtlige behandlingsmuligheder, og min smerter ikke forsvinder - hverken nu eller på sigt, selvom jeg gennemgår et forløb på et smertecenter.

Så kommunen har nu muligheden for at sende mig ud i en hel del flere arbejdsafprøvninger på kontanthjælp - på ubestemt tid.

Mine 2 spørgsmål lyder således:

Hvordan får I som er enlige uden forsørgerpligt råd til at leve, når regningerne til huslejen og de faste udgifter er betalt??

Hvad er der af muligheder for at få hjælp til det økonomiske udover boligstøtte, så tiden på kontanthjælp ikke resulterer i en større gæld, jeg ikke vil have mulighed for at kunne betale tilbage?

Huslejen i mit område løber let op på ca. 4000 kr. incl. varme. for en 1 værelseslejlighed, og indtil jeg er færdigafklaret, er det ikke muligt for mig at søge ud i yderområderne, hvor huslejen er lidt billigere.

Gekko
Gekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 06:34   #2
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
da jeg var på kth fik jeg §34 støtte som udgjorde knap 1200 kr skattefrit.... Husk at indsende dine elregninger så de beregner støtten rigtigt. Jeg havde ikke råd til at leve i de år, men kun lige til at overleve.

jeg fandt billige alternativer i kommunen hvor man kan få aftensmad for ca 25, væresteder og lign.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 10:03   #3
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gekko Se meddelelser
Til dem af jer, som er endt op på kontanthjælp.

Jeg ryger snart ud af sygedagpengesystemet, men er ikke og vil desværre ikke blive i stand til at varetage et job på ordinære vilkår – ud fra utallige lægeudtalelser og resultatet af en arbejdsprøvning. Dog ser kommunen mig ikke som afklaret i forhold til min erhvervsevne endnu og mener ikke, jeg er færdigbehandlet.

Kommunen mener, at jeg ved at gennemgå behandling på en smerteklinik, vil kunne vende tilbage til et ordinært job igen (dog med hensynstagen til mine mange skånehensyn), hvilket min læge ikke er enig med dem i, da jeg har været igennem samtlige behandlingsmuligheder, og min smerter ikke forsvinder - hverken nu eller på sigt, selvom jeg gennemgår et forløb på et smertecenter.
§ 34 som der omtales her er den bedste mulighed, udover det kan jeg kun sige ,kæmp med næb og klør for at bibeholde dine sygedagpenge undersøg sygedagpenge loven nøje .. kig her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Når kommunen stopper dine sygedagpenge skal de først partshøre dig , det vil sige du skal skrive indsigelser imod at de stopper dine sygedagpenge og de skal pege på konkrete områder du kan varetage og forklare hvordan du kan det, hvis ikke det harmonere med det din læge skriver så skal det påpeges lige som det er vigtigt at du husker den her §

§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.


Det vil sige at de i forbindelse med dit sygedagpenge stop skal pege på hvad det er du kan og hjælpe dig henimod det



Citat:
Så kommunen har nu muligheden for at sende mig ud i en hel del flere arbejdsafprøvninger på kontanthjælp - på ubestemt tid.
Også selv om du er på kontanthjælp skal der være et formål med arbejdsprøvninger og de skal skrives ned, forlang altid en kontrakt og en plan for hvordan netop det skal hjælpe dig videre og husk forlang at få at vide hvad match du er i.
Citat:
Mine 2 spørgsmål lyder således:

Hvordan får I som er enlige uden forsørgerpligt råd til at leve, når regningerne til huslejen og de faste udgifter er betalt??

Hvad er der af muligheder for at få hjælp til det økonomiske udover boligstøtte, så tiden på kontanthjælp ikke resulterer i en større gæld, jeg ikke vil have mulighed for at kunne betale tilbage?

Huslejen i mit område løber let op på ca. 4000 kr. incl. varme. for en 1 værelseslejlighed, og indtil jeg er færdigafklaret, er det ikke muligt for mig at søge ud i yderområderne, hvor huslejen er lidt billigere.

Gekko
Der kan jeg ikke hjælpe dig , for § 34 er den eneste der sådan set er , hvis du har medicin på over 16800 om året så skal du huske at søge kroniker tilskud ..
og så er der enkeltydelser hvis du skal til tandlæge eller noget men ellers er der ikke meget at komme efter ...

du ved godt at du kan søge og flytte til yderområder selv om du er under afklaring bare et godt råd gør du det, så sørg for at du har dine sagsakter med både fra læger og kommune , inden du flytter ..

På den måde kan ny kommune komme i gang med din sag med det samme og du er sikker på at alt er der..

har selv sparet 2500 kr på husleje budgettet ved at flytte fra sjælland til Jylland :-)

(og ja det er yderområdet siger nogen, men jeg bor altså midt i byen ,med offentlig transport gågade og indkøbscenter lige om hjørnet og meget bedre handlemuligheder end noget sted jeg har boet på sjælland )
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 17:26   #4
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Hej Gekko
Kan oplyse om, jeg ikke har overlevet uden at gældsætte mig, været på KH/særlig siden 2003/04. Jeg må så lige indskyde, jeg blev sat uden for systemet i 6 år, helt uden brok fra min side . Men som de andre allerede har skrevet, så er der nogle muligheder, & jeg selv brugt alle sammen, det er svært ikke at få noget gæld, der kan desværre forskellige ting som du skal bruge, f.eks medicin eller andre ting
HELD & LYKKE TIL
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2012, 23:10   #5
Gekko
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2011
Lokation: De nordlige himmelstrøg syd for månen
Indlæg: 84
Blog Indlæg: 7
Styrke: 13
Gekko er ny på vejen
Hej alle I som har besvaret mit indlæg.

Tak for besvarelserne. Det ser ud til at det bliver en grum tid at gå i møde, desværre.

Allerede 2 dage efter min indsigelse blev modtaget af kommunen, fik jeg som ventet svaret - vi stopper dine sygedagpenge og du vil overgå til kontanthjælp. som fagforeningen udtrykker det, havde de allerede inden indsigelsen truffet deres valg. og de valgte ikke at indhente den sidste statusrapport fra lægen, inden de traf afgørelsen - og det var selvom jeg havde informeret kommunen om, at jeg havde en tid hos lægen, som lå en uge inden de traf afgørelsen.

Jeg er pt. igang igang med at skrive en klage over kommunens afgørelse, men behandlingstiden ligger på 3-6 måneder og hvis denne så afvises, er en skrivelse til beskæftigelses ankenævnet, der står for tur. Heldigvis har jeg både fagforeningen og juridisk hjælp at trække på. men det kommer til at være en lang vej, da der sammenlagt kan blive op til 13-16 måneders ventetid for en endelige afgørelse ligger klar.

Gekko
Gekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2012, 10:50   #6
elana
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2012
Indlæg: 15
Styrke: 13
elana er ny på vejen
Ja hvordan overlever man på en kontanthjælp? Det er sgu et godt spørgsmål..

Jeg vil sige JEG synes ikke det er så slemt som det kan blive fremstillet som.
Du skal huske du kan søge boligstøtte til en lejlighed. Derudover kommer det jo meget an på hvad du har gæld og om du afdrager med noget.
Jeg bor for 3600 kr på 30 m2.
Derudover har jeg sørget for at vælge så billig internet og mobil telefoni som muligt. Og så tror jeg faktisk det derfra er en prioterings sag.
Jeg vil ikke sige jeg har mange penge, men jeg synes sagtens man kan få plads til det hele i budgettet ved at tænke kreativt.
fx når du skal klippes, tag på frisørskolen i stedet for en rigtig frisør.
Indkøbs sedler redder mig fra impuls køb og så handler jeg i discount forretninger.
Jeg tror måske det er at tænke lidt længere end man ellers gør?
fx lav en madplan for hele ugen, og prøv at se om du ikke virkelig kan udnytte det du køber, og ikke smider noget mad ud.
En fryser er for mig et most!


Men det er nok også at gå på kompromi med kvalitet til tider, jeg evd det ikke..
Jeg synes bare ikke jeg har noget problem med at klare mig...

Må jeg spørger hvad du tænker vil blive sværest?
elana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2012, 11:41   #7
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
@Elena
Nu er det de færeste der bor i en 1 værelset med låg, gennemsnittet bor i en lejlighed på ca 67,3 m2, som koster 5437 kr, Gekko fortæller desværre også han går på smerteklinik så hertil skal der ligges min 300 kr til medicin hver måned, det kan sagtens blive meget højere, det ser ikke ud til der er nogle arbejdsskade i nærheden, eller en rig onkel, så bliver det en hård tid hvor gekko må vende hver 25 øre.. Hvis han vil undgå gæld, jeg selv fået samlet over 280 kg på 10 år 
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2012, 12:08   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
@bananen
En 1 værelses med låg, er et slang udtryk for en kiste! Elena synes både klog og levende
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2012, 13:21   #9
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Den hårde men nødvendige måde at overleve på

Jeg røg ud af dagpengesystemet for mange år siden og kom på kontanthjælp som 48 årig enke.
Det var ikke morsomt. Jeg havde lån i banken og jeg havde bl.a. købt briller på afdrag.

Råd 1: Køb aldrig på afdrag. Spar op eller køb brugt.

Råd 2: Søg §34 hjælp til boligudgifter, som alle på kt med boligudgift o. 2.600 har ret til.

Råd 3: Læg budget og få styr på alle indtægter og udgifter. Skær alt bort der ikke er nødvendigt.

Råd 4: Søg om hjælp til merudgifter efter § 100. Læs om det her https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=122207
Der findes et skema man kan søge om dem online. Kan ikke lige finde linket.
Det er et sted her på sitet.
Jeg søgte om hjælp efter Serviceloven §100 og det tog ca. 2 år inden den gik igennem med tilbagevirkende kraft. Jeg får således 1.500 kr. skattefrit ekstra hver måned ¨18.000 kr. årligt.

Råd 5: Læs reklamer og køb kun på tilbud. Du må ikke købe noget du ikke har skrevet ned på en dosmerseddel før du går ud og handler.
Det er også en god idé kun at handle i discountbutikker.
Frys kød, brød, pålæg mv. ned i portioner så du kun laver mad til én person.
Når jeg har været ude og handle gemmer jeg bonner og skriver ned i en lille bog hvad jeg har købt mad, andet og ialt for. Det samlede månedsbeløb lægger jeg ind i mit budgetskema, så jeg altid har styr på udgifterne.

Råd 6: Spis aldrig junkfood Det er dyrt og dårligt og så feder det. Samme gælder røg og spiritus. Væk med det.

Råd 7: Find alle de gratis glæder i dit område. Bibliotek: her kan du låne bøger, e-bøger, lydbøger, musik og film.
Om sommeren er der flere gratis koncerter, udstillinger m.m. man kan gå til.

Råd 8: Vær gode venner med dine kreditorer, bank m.v. Måske kan du få nedsat ydelserne eller renten mens du er på kontanthjælp.
Da jeg havde været på kt i nogle år var jeg så 'uheldig' at komme ud for et trafikuheld. Ok, det har kostet mange smerter, men jeg fik en erstatning på ca. kr. 100.000 (som ikke skal modregnes i kt), og derfor fik jeg luget kraftigt ud. Mine banklån og anden gæld blev indfriet. Jeg købte nye hvidevarer, TV, Pc, møbler og en cykel så jeg kunne komme rundt og ikke skulle betale dyre bus- og togbiletter.

I dag har jeg fin luft i min økonomi efter at have fulgt ovenstående råd. Skulle der komme et par uforudsete udgifter - og det gør der altid - så er det ikke den helt store katastrofe.
Er man bare lidt forberedt, er det også lettere at kæmpe mod systemerne, og så går der lidt sport i det
Held og lykke til dig!
mvh. Thyra
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2012, 13:32   #10
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Jeg klarede mig fint på SU blandt andet ved at skralde i supermarkedets containere. Der bliver smidt masser af mad ud der er helt fint selv om det er 1 dag for gammelt til at sælge. Det kan du gøre hvis det ikke er dig imod. Det er lovligt så længe du ikke bryder ind nogle steder, og du skal self. rydde pænt op efter dig.

I storskrald og lignende kan man finde mange ting som folk bare smider ud selv om de er fine. Halvdelen af mine møbler er derfra, og i sidste uge fandt jeg en fin stor potteplante der trives godt nu.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fra ledighedsydelse til kontanthjælp efter 12 md uden arb. energizer Spørgsmål ang fleksjob 16 23-09-2013 21:28
Vi sparker kun for selv at overleve Jan Jakobsen Politik og Samfund 238 16-07-2012 12:13
På kontanthjælp uden en afklaring Sille81 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 13-01-2012 16:27
FTP: uden kontanthjælp k222222v Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 14-02-2011 10:22
Kontanthjælp uden børn Annelarsen Dit og Dat 3 29-12-2008 18:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension