K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-11-2010, 21:03   #1
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Tandlæge enkeltydelse?

Er der nogen der har haft held med at søge og få tandlæge behandling betalt som en enkeltudgift? Jeg er på FP (efter 2003) og kan ikke lige gennemskue hvordan og hvorledes jeg søger om hjælp til mine tænder, men tror det må blive som enkeltydelse

Og må man overhovedet have noget som helst der kan omsættes til penge (som fx. hus ) eller er det = blankt afslag? Nogen der ved det?
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 21:20   #2
Demo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
Demo er ny på vejen
Standarden i min kommune er et nej, med baggrund i at udgiften er forudsigelig.
Din egen kommune vil så sikkert også prøve at "regne ud " at du selv har mulighed for at betale udgiften. Ankesagen kan godt trække lidt ud, så det vil være en god ide hvis du kan lave enaftale med tandlægen om at betale senere. Jeg har erfaring for at dem der orker at anke et nej, oftest ender med at få medhold i nævnet, hvis deres økonomi er dårlig nok.
M.h.t. ejerskab af hus er det således at man ikke altid kan henvise til at du må tage lån i din bolig, hvis en lånoptagning betyder at du får svært ved at sidde i huset, kan den ikke bruges som argument.

Med venlig hilsen Demo
Demo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 21:24   #3
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Demo Se meddelelser
Standarden i min kommune er et nej, med baggrund i at udgiften er forudsigelig.
Din egen kommune vil så sikkert også prøve at "regne ud " at du selv har mulighed for at betale udgiften. Ankesagen kan godt trække lidt ud, så det vil være en god ide hvis du kan lave enaftale med tandlægen om at betale senere. Jeg har erfaring for at dem der orker at anke et nej, oftest ender med at få medhold i nævnet, hvis deres økonomi er dårlig nok.
M.h.t. ejerskab af hus er det således at man ikke altid kan henvise til at du må tage lån i din bolig, hvis en lånoptagning betyder at du får svært ved at sidde i huset, kan den ikke bruges som argument.

Med venlig hilsen Demo
tak for svar

Tænker bare at hvis tandlægen ikke vil vente med pengene til en evt anke er ovre (det kan jo tage en krig) så ender man jo med at måtte betale selv = man har selv påtaget sig udgiften og så er der jo ikke noget at hente

Jeg troede bare at ejerskab af hus sås som en potientel pengemaskine = at man jo "bare" kan sælge det, ligesådan med bil osv. men man må altså godt have noget formue sat i fx. fast ejendom og stadig have mulighed for at søge om enkeltydelser?
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 21:41   #4
bsk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2010
Lokation: Midt jylland
Indlæg: 12
Styrke: 15
bsk er ny på vejen
Hej
Selvom jeg har været tilmeldt længe har jeg aldrig andet end smugkigget herinde og er først blevet seriøs bruger for nylig, så jeg ved ikke helt hvordan det hele fungere...
Men jeg googlede dit spørgsmål og kan se at nille60 spurgte om noget af det samme og med svar fra Heidien d.25.6.2010 herinde på k10 . Prøv også at se der måske.
bsk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 22:31   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Mens jeg var på kontanthjælp søgte jeg flere gange om hjælp til tandlæge.

Jeg kan ikke mindes at en ansøgning er gået glat igennem, jeg har måttet anke dem alle, og ofte ændrede kommunen deres afgørelse så jeg fik hjælpen, men hvis den endte i ankenævnet tabte jeg sagen.

Det er vigtigt, at du søger om hjælpen inden tandlægen begynder på arbejdet, så du skal få din tandlæge til at lave et overslag over udgiften, og så skal du kontakte kommunen og bede om et skema til ansøgning om hjælp til enkeltydelse.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 23:55   #6
Molly-1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 61
Styrke: 14
Molly-1 er ny på vejen
Citat:
Er der nogen der har haft held med at søge og få tandlæge behandling betalt som en enkeltudgift?
Ja.... Jeg har idag fået foretaget en rodbehandling, som var bevilliget som enkeltydelse.

Jeg søgte kommunen om behandling af tanden. Kommune fik et tilbud på rodbehandlingen.
Molly-1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 00:55   #7
lunamaria
Hjemmevant på K10
 
lunamarias avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2008
Lokation: kolding kommune
Indlæg: 259
Styrke: 17
lunamaria er ny på vejen
Jeg har også lige været ved tandlægen og det kostede 2500 kr..
Ikke nogen penge jeg sådan lige kunne afse ( er også førtidspens efter 03 )

Jeg har aldrig søgt om en enkelt udgift efter pensionen, da den jo er ok...
Vil heller aldrig drømme omat gøre det.

Jeg har dog en ordning, med mig selv.....

Jeg indbetaler fast et beløb til tandlægen..hver måned...og når der så kommer en stor regning ud over almindelig eftersyn og rensning, ja så plejer der at være penge på "min tandlæge konto"

Jeg kan ikke helt forstå at man ikke kan få det til at køre rundt, med pensionen.
Men ok det er jo nok et andet emne og hører ikke hjemme her..

Jeg er bare så dybt taknemmelig over endelig at have fået fred omkring min livs situation, så jeg er god til at leve af det jeg har...og endda spare op hos tandlægen.
__________________
Selvom det kan være svært- så tro alligevel altid på at alt bliver som det skal være
lunamaria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 07:07   #8
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Hvor lang tid tager en anke?

og nu har jeg påbegyndt behandlinge (tror jeg det vil tolkes som) men har svært ved at forstå at man ikke må det. I mit tilfælde syntes jeg simpelthen ikke jeg ville have råd til at vente på at mine tænder blev markant dårlgere af at gå og vente på svar fra kommunen som (i mine øjne og hvad jeg er vant til) tager evigheder

Luna maria det med at man ikke kan få det til at løbe rundt. Nu kan jeg kun tale for mig selv men jeg skal igennem en meget dyr og langvarig behandling og altså ikke "bare" en krone, en knækket tand eller et par huller, de ting har jeg også altid betalt selv, jeg sætter nemlig også penge til side til tandlæge hver måned
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 07:16   #9
ADHD-
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2010
Indlæg: 94
Styrke: 14
ADHD- er ny på vejen
Hej Mariepigen

Hvis man skal søge om enkeltydelse så skal udgiften, som nogen siger, være uforudsigelig og udgiften til tandlæge skal være så stor, at dit rådighedsbeløb ikke har været stort nok til at du kunne spare op til det

De har således noget og gøre med, om du har passet din tandlæge om du har fået selvforskyldt stor udgift pga. du ikke har -

HVAD ER din udgift til tandlægen er du gift og hvad laver din mand(tjener) ????

Oftes skal visse kriterier være opfyldt for du kan komme i betragtning overhovedet og det er uanset du kun har 2 kroner at leve for hver måned.

Når de kriterier er opfyldt, så laves der en økonomisk beregning- hvor man ser på hvad du har af faste udgifter og hvad du har af indtægt - det beløb der blir tilbage afgører så om du har 'penge nok selv' til at du kunne have lagt til side.

Alle kommuner har fastsat et beløb - men jeg kender ikke beløbene, det er kun de ansatte i kommunen der gør det -


Sygebehandling m.v.

§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.

Vejledninger mv.

Aktivvejledning Pkt. 406-410 (Socialmin. vejl. nr. 39 af 5/3 1998).


http://www.socialjura.dk/index.php?i...=6dbc744a2c#39
ADHD- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 07:18   #10
ADHD-
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2010
Indlæg: 94
Styrke: 14
ADHD- er ny på vejen
Lidt mere fra Loven

10.3. Hjælp til sygebehandling, medicin m.v.

406. Kommunen kan efter § 82 yde hjælp til betaling af udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling og lignende, hvis

1) udgiften ikke dækkes efter anden lovgivning,

2) ansøgeren og ægtefællen ikke selv har økonomisk mulighed for at betale udgiften, og

3) hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet.

Personkreds

407. Der er ikke krav om, at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold (social begivenhed). Det betyder, at såvel kontanthjælpsmodtagere som studerende og andre lavindkomstgrupper er omfattet af reglen. Det er pensionister derimod ikke, fordi de i givet fald skal have hjælp efter reglerne om personligt tillæg i lov om social pension.

Økonomiske forhold

408. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren eller ægtefællen har indtægter eller formue, som kan dække behovet. Støttemuligheder fra statens uddannelsesstøtte i form af stipendium og lån ligestilles i den forbindelse med en indtægt. Der kan ikke ydes hjælp til den del af udgiften, som dækkes af en privat forsikring, fx Sygeforsikring Danmark.

Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde foretage en konkret vurdering af ansøgerens og ægtefællens økonomiske forhold, herunder om ansøgeren har mulighed for selv at betale en del af udgiften.

Behandlingen

409. Kravet om, at behandlingen skal være nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet, vil som hovedregel være opfyldt, hvis behandlingen er lægeligt dokumenteret. Ved tandbehandlinger bør kommunen påse, at der ikke foretages behandlinger, som går ud over, hvad der er nødvendigt i hvert enkelt tilfælde. Kommunen skal desuden vurdere, om det er absolut nødvendigt at få foretaget en dyr og omfattende tandbehandling på et tidspunkt, hvor ansøgeren ikke selv har mulighed for at betale udgiften, og om en sådan udgift normalt kan afholdes af en almindelig lønindtægt.

Hvis kommunen yder hjælp til sygebehandling m.v. efter § 82, kan den samtidig yde hjælp til betaling af evt. transportudgifter under forudsætning af, at mulighederne for individuelt tilskud efter sygesikringsloven er udnyttet.

Det offentlige behandlingssystem

410. Det er hovedreglen, at hjælp ydes til udgifter ved behandling inden for det offentlige behandlingssystem. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter ved behandling uden for det offentlige system.

Det forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige system, eller disse er udtømte, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet. Ventetid på behandling i offentligt regi er ikke i sig selv et forhold, som berettiger til hjælp til behandling uden for det offentlige system.
ADHD- er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Enkeltydelse elisa58 Alt det andet 12 07-02-2012 10:35
enkeltydelse og arv tumnus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 02-11-2011 22:12
Enkeltydelse som forsørgelse? Mariba Alt det andet 16 26-10-2011 19:20
Rådighedsbeløb/enkeltydelse annagw Alt det andet 10 26-10-2011 11:59
Enkeltydelse Bassemanden Alt det andet 14 06-07-2010 18:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension