K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-09-2014, 10:18   #1
Nanotech
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2014
Indlæg: 10
Styrke: 11
Nanotech er ny på vejen
Modregning af midlertidig udbetaling af tab af erhvervsevne

Jeg higer og søger i gamle bøger

Ej spøg til side. Jeg aner ikke om dette er blevet besvaret før, men håber I vil bære over med mig, såfremt det allerede er besvaret.

Min kæreste er over 25 og syg på kontanthjælp, hvorfor vi har gensidig forsørgerpligt.

Jeg har en forsikring ved PFA, hvor jeg kan søge om udbetaling grundet tab af erhvervsevne. Min umiddelbare indstilling er at søger jeg dette, vil det blive modregnet min kærestes kontanthjælp, men jeg er blevet i tvivl.

Så mit umiddelbare spørgsmål er. Skulle jeg få en udbetaling for tab af erhvervsevne, som er månedlig og skattepligtig. Vil den så skulle modregnes min kærestes kontakthjælp?

Når jeg spørger på kommunen, spørger de mig hvilken lov det udbetales under. Når jeg spørger PFA svarer de, at de ikke udbetaler efter lov, men efter forsikringsbetingelser.

Håber nogle af Jer kan være mig behjælpelig.

Med venlig hilsen

Erik
Nanotech er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 10:23   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ja det vil blive modregnet krone for krone.

Så der er ingen gevinst at hente for dig, medmindre den løbende ydelse er højere end den kontanthjælp din kæreste får.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 10:45   #3
Nanotech
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2014
Indlæg: 10
Styrke: 11
Nanotech er ny på vejen
Det er meget svært at forstå.

Nu sad jeg og rodede lidt rundet i lovtekst og fandt følgende i lov om aktiv social politik

§ 33. Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:
1) Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- og plejetillæg efter lov om social pension.
2) Godtgørelse efter § 83 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og hjælp efter integrationslovens § 23 f.
3) Vederlag som tilforordnet ved valg.
4) Legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.
5) Børns indtægter og indtægter, der vedrører børn, bortset fra tilskud til pasning af egne børn efter § 38 i lov om social service.
6) Værdien af kost m.v. under indlæggelse på sygehus eller lignende behandlingsinstitutioner. Hvis sygehusopholdet har varet i mere end 3 måneder, kan der dog foretages fradrag svarende til den besparelse, der er en følge af indlæggelsen.
7) Transportgodtgørelse for dokumenterede udgifter til nødvendig transport ved udførelse af lønnet arbejde og ulønnet, frivilligt arbejde.
Stk. 2. De erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i § 14, stk. 3 og 4, godtgørelse for varigt mén og godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt indtægter, der hidrører herfra, trækkes ikke fra i hjælpen.

Der er tale om en forsikring for tab af erhvervsevne, hvorfor jeg så kigger på § 14

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.
Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.
Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter
1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,
2) lov om erstatningsansvar eller
3) lov om arbejdsskadesikring.
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.
Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og ikkeøkonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.

Så af hvad jeg kan se er det beskæftigigelsesministeriet der fastsætter regler for om der skal ses bort fra erstatningen.
Nanotech er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 10:50   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ja det er rigtigt at BM fastsætter regler for om der skal ses bort fra løbende udbetalinger fra PRIVATE forsikringsselskaber.

Men en privat pensionsudbetaling er ikke omfattet af undtagelsesbestemmelserne i LAS.


http://www.ft.dk/samling/20131/spoer...84/1395307.pdf

Du besvarer sådan set dit eget spørgsmål:

Når jeg spørger på kommunen, spørger de mig hvilken lov det udbetales under. Når jeg spørger PFA svarer de, at de ikke udbetaler efter lov, men efter forsikringsbetingelser.

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.
Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.
Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter
1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,
2) lov om erstatningsansvar eller
3) lov om arbejdsskadesikring.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.
Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og ikkeøkonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.

Sidst redigeret af Bodrum; 04-09-2014 kl. 10:58.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 16:56   #5
Nanotech
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2014
Indlæg: 10
Styrke: 11
Nanotech er ny på vejen
Kommunen har svaret.

Hej og tak for svar.

Jeg har læst hvad du skrev. Min kærestes økonomiske sagsbehandler har undersøgt og melder at det ikke vil blive mod regnet, så nu er jeg snot forvirret.
Nanotech er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 17:40   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Du kan ikke bruge en muntlig "afgørelse" til noget. Alt foregår på skrift.

Hvis du vælger at lytte til den økonomiske rådgiver, og accepterer at den løbende ydelse fra PFA så skal udbetales løbende, så kan du risikere om 2-3 måneder at sagsbehandleren nu ligepludselig finder ud af, at den skal modregnes.

Så skal du/kæresten tilbagebetale kontanthjælpen, fordi at i har fået for meget i kontanthjælp.

Om kommunen så vil lade kravet bortfalde, fordi at det er deres fejl - det er en anden sag.
Når du ikke har fået en skriflig afgørelse på det, så kan kommunen ikke stilles til ansvar.




Det her fandt jeg på K10:

Samspillet med forsikringsydelser Tab af erhvervsevne
Udbetaling af ydelser ved tab af erhvervsevne fra forsikringsselskab eller pensionskasse betragtes som løbende indtægt eller formue. Beløbet indgår derfor, når kommunen beregner kontanthjælpen.
Er der derimod tale om erstatning for tab af erhvervsevne efter arbejdsskadeforsikringsloven, påvirkes kontanthjælpen ikke.


For mig at se, vrøvler den økonomiske rådgiver..

Sidst redigeret af Bodrum; 04-09-2014 kl. 17:49.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 18:04   #7
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Og så er der da vist noget med, at en sådan erstatning for Tab Af Erhvervsevne, udbetalt i én portion, for ikke at indgå i fremtidige kommunale 'trylle'regnestykker, skal ind på det der hedder en Kreditorbeskyttet Konto i din bank - fra første færd!

De må ikke have stået i bare 2 sekunder på din almindelige konto og 'blande gener' med dine andre penge - så bliver de til frit jagtbytte for kommunen!


Vent lige på at nogen bekræfter dette - de der var eksperter på det område huserer ikke så ofte mere på k10.





husk:
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 23:25   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det kommer an på, hvilken forsørgelse du er på, og hvorfor du IKKE allerede får dette, hvis du er berettiget?

Det er muligt, at dette ikke modregnes i din kærestes kontanthjælp, da det(måske) skal være en a-indkomst!

men skriv og spørg skriftlig, og forlang skriftlig svar fra sagsbehandler!

Du må meget gerne vende tilbage til tråden her, med svaret, når du får dette!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2014, 07:35   #9
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Løbende udbetaling fra tab af erhvervsevneforsikring er A-indkomst! Det er blot ikke AM-bidragspligtig indkomst.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension