K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-11-2012, 10:50   #11
Bertha65
Elsker at være her på K10
 
Bertha65s avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2011
Indlæg: 88
Styrke: 14
Bertha65 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Bertha65

Jeg er lidt uklar på flg.:

1. din overskrift lyder på: speciallægeerklæring
2. i tekst skriver du statuserklæring

Der knytter sig forskellige praksis til de forskellige LÆ blanketter. For at kunne svare ordentlig kunne du måske præcidere, hvilken LÆ nr. efterfølger, der er tale om?

F.eks: en Læ 125 kaldes statusattest og kan både udfyldes af såvel prak. læge som en speciallæge, der har forudgående kendskab og journal på en. Èn sådan bør kunne udfyldes på baggrund af journalen, hvis lægen har haft kontakt m. patienten i stgeforløbet. Der er altså ikke et krav om, at patient og læge mødes omkr. denne. Men i praksis er der selvfølgelig mulighed for at man forudgående har en samtale m. lægen.

Mange hilsner

Gunvor
Hej Gunvor

Der skal indhentes status fra min speciallæge, hvori kommunen forlanger klare oplysninger om: Diagnose, behandling samt prognose.
Det er hvad den kommunale lægekonsulent har skrevet. Underligt nok har de allerede fået disse oplysninger fra sidste statusattest, men de skal åbenbart ha' det skåret ud i pap.
Men jeg har talt med min læge omkring det, og han vil gerne udfylde den sammen med mig, inden den bliver afsendt til kommunen.
Bertha65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2012, 11:44   #12
Tutteren
Hjemmevant på K10
 
Tutterens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2011
Lokation: Fyn
Alder: 50
Indlæg: 239
Styrke: 14
Tutteren er ny på vejen
Du skal være opmærksom på at der er stor forskel på en status- og en speciallæge erklæring. En status er kun på få linier, hvor speciallæge erklæringen er på flere sider, i mit tilfælde 7 A4 sider, altså meget mere grundig.

Min kommune ville også gerne nøjedes med en status men min psykiater sagde, at så alvorlige ting, det handler jo om hele ens liv, kan man ikke besvare på få linier.

Kommunen truede med at slæbe ham i retten men det blev ikke tilfældet, de nægtede dog stadigvæk at bede om speciallæge erklæringen.

Jeg mistede så sygedagpenge da de udløb kan heller ikke få bistand. Så fik jeg en ny socialrådgiver og en ny afdeling i kommunen. Her ville de så godt bede om speciallæge erklæringen og nu venter jeg bare på feedback fra lægekonsulenten, for min sag er klart til en pension, selv uden arbejdsprøvning, mener både socialrådgiver fra psykiatrien og den nye socialrådgiver.
Tutteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2012, 14:33   #13
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Speciallægeerklærong er ofte et dyrt produkt for kommunen, men det retfærdiggøres selvfølgelig også af arbejdsmængden.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2012, 18:59   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
En statuserklæring, er ikke noget vigtigt dokument - det skal kun beskrive patientens status, her og nu - den bruges faktisk mest ved sygemeldinger.

En sepciallægeerklæring er derimod et ret vigtigt dokument, og beskriver, før, nu og fremtidige prognoser. Min egen speciallægeerklæring er på - jeg mener - 5 tætskrevne A4 sider.
Min statuserklæring, eller statusprofil, er på max 5 linjer.......

Min læge har altid stået for statuserklæringerne, og min psykiater for speciallægeerklæringerne. Simpelthen fordi, det er delt op i faglige kompetencer. Min læge er jo ikke uddannet psykiater og kan derfor ikke udrede mig korrekt.

Ens egen læge er ikke en særlig vigtig brik i en sag om førtidspension, dermed er lægens tunge på vægtskålen ikke en kommunen tillægger større betydning. Og ret ofte, vælger kommunen simpelthen at ignorerer den. Den står kun godt, sammen med en speciallægeerklæring, men kan aldrig stå alene.....

Jeg fik min speciallægeerklæring til partshøring dvs jeg fik selv mulighed for at rette, kommenterer og bidrage, derefter sendte jeg den tilbage til min psykiater, som så fik sekretæren til at skrive den ren, inden den blev sendt til kommunen.
Syntes det var dejligt med den mulighed.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2012, 14:37   #15
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Helenekr

Jeg ikke enig med dig i, at statusattester ikke er noget vigtigt dokument af flg. årsager:

1. de bruges i stort omfang af kommuner/JC ikke mindst af sparehensyn, idet de er billigere end andre erklæringer

2. de indeholder mange gange spørgsmål, der rækker langt ud over status her og nu, idet der ofte bliver bedt om funktionevneniveau, herunder varighed og stationær el. ikke, og flere spørgsmål som sagtens kan række længere ud en i fremtiden.

3. de bliver også brugt forud for afgørelser, hvorfor de kan få stor betydning for én sådan

4. de kan såvel indhentes hos prak.læge som behandlende speciallæger.

Et er hvad disse er udtænkt, som brug af Lægeforeningens Attestudvalg og deres målgr., lægerne, et andet er: hvordan kommunerne anvender dem.

Jeg kan kan derfor kun opfordre alle, der af kommunen har fået at vide at der skal indhentes en el. flere statusattester, at sørge for en god kontakt til såvel prak.læge og behandlende speciellæger. Og ikke mindst at få en tid umiddelbart, når denne melding kommer fra kommunen/JC, således at man er sikker på at en sådan attest pga. den ringe afløning ikke bliver udført med venstre hånd, og får alvorlige konskvenser for borgerne, som siden hen kan være svære at redde i land.

Pt. har vi her på K10 mindst 2 tråde, hvor indhentelse af oplysninger netop synes at være blevet problematisk for en forlængelse af SDP. Der har tidl. været andre eksempler.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2012, 15:11   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hej Gunvor

Jeg taler udelukkende om en statuserklæring hentet hos egen læge, og uden opbakning fra speciallæge.

Mine tidligere statuserklæringer fra psykiateren, blev også taget meget mere seriøst, end mine statuserklæringer fra min egen læge.

Min pointe var mere, at man ikke kan komme ret langt i en sag om førtidspension, blot med en statuserklæring fra egen læge. Dertil vægter denne ikke nok.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Speciallægeerklæring SuperMary Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 08-04-2012 11:10
speciallægeerklæring brønshøj Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 24-11-2010 21:28
Speciallægeerklæring X 3 Jørgine Spørgsmål ang fleksjob 11 08-11-2009 17:38
Speciallægeerklæring Jørgine Dit og Dat 14 13-09-2009 10:29
Speciallægeerklæring Gittchen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 30-05-2007 00:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension