K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-02-2012, 14:04   #1
chica
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-11 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
chica er ny på vejen
?? kommunens lov??

Kære k10'ere,

Hvad er reglerne ift. når man skal have lavet en speciallægeerklæring hos kommunen?

Hvem kan må skal bestemme hvem det er man får lavet denne hos?

Det hedder sig at være et samarbejde imellem kommune og borger, så må borgeren så ikke selv vælge en læge? og må man sige nej? og med hvilken begrundelse??

Gerne med nogle paragraffer, så der er noget at henvise til.

glæder mig til at høre fra jer
chica er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 21:40   #2
chica
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-11 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
chica er ny på vejen
hmmm en masse har læst tråden, men ingen gode råd?? ;(
chica er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 21:51   #3
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Hvordan søge anbefalinger om speciallæger på k10?

Bed sagsbehandleren PÅ SKRIFT at bede dig om at skaffe en speciallægeudtalelse.

Gå derefter til din egen læge og bed om en UNAVNGIVEN henvisning, der selvfølgelig på alle andre punkter skal være udfyldt korrekt, men så du selv kan finde den læge der 'har hurtigst tid' - ikkesandt?

Og lav så den tråd jeg lige har forklaret dig om i en PB, og kryds fingre for at du får nogle brugbare svar fra andre på k10.

Vær SPECIFIK om det geografiske område du ønsker dækket, allerede i overskriften på tråden.

Får du ingen brugbare svar må du selv prøve at google på navne du finder på lister over speciallæger i dit lokalområde, og se om der dukker både ris og ros op.

God arbejdslyst - vi har alle været der på et eller andet tidspunkt, så giv ikke op.
Det er kun en opgave - ingn katastrofe, og folk skal nok støtte dig alt det de magter.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 00:37   #4
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af chica Se meddelelser
Hvad er reglerne ift. når man skal have lavet en speciallægeerklæring hos kommunen?
Ret til medindflydelse på valg af speciallæge har man via Retsikkerhedsloven §4 - ifølge Andersine85 (soc.rdg.) her på K10.

(se evt. Andersine uddybe i sit indlæg 24/11-11)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 00:54   #5
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Ja, det er korrekt i forhold til Retssikerhedslovens § 4, men de SKAL ikke følge den...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 01:21   #6
Guldfax
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 37
Indlæg: 136
Styrke: 14
Guldfax er ny på vejen
altså jeg ved at Randers kommune bruger nogen fast læger til forskellige grupper.. man kan jo altid få lavet en erklæring selv og få lagt i ens sag.. men skal de bruge en erklæring får du bare et brev om hvor du skal møde og hvornår..

da jeg skulle have lavet en speciallægeerklæring fysisk fik jeg selv lavet en - som blev godtaget... og da jeg skulle have lavet en psykisk fik jeg et brev om at jeg skulle møde op og der kunne jeg ikke vælge en anden.. :-/
Guldfax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 03:15   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Hvad er reglerne ift. når man skal have lavet en speciallægeerklæring hos kommunen?
Kan du være mere nøjagtigt??

Citat:
Hvem kan må skal bestemme hvem det er man får lavet denne hos?
I bund og grund din SB´er.

Citat:
Det hedder sig at være et samarbejde imellem kommune og borger, så må borgeren så ikke selv vælge en læge?
Som allerede svaret, BØR borgeren have valgmuligheder, men sådan fungere det sjældent i praksis.
Bla må du ikke vælge en læge der kender dig på forhånd, for ellers er lægen inkompetent, og undersøgelsen der ved spild af tid, altså med mindre din SB´er med på det, men det er de sjældent, for undersøgelsen skal helst foregå af en uafhængig (og ja det kan bestemt diskuteres om lægen er det når denne får temmelig store summer af kommunen for at lave den erklæring)

Citat:
og må man sige nej? og med hvilken begrundelse??
Jamen det må du da, alt det du har lyst til, det betyder så bare at du IKKE deltager i oplysningen af din sag, hvilket du er forpligtet til, og der ved frasiger dig retten til at blive afklaret.
At du siger nej, vil der sikkert ikke ske så meget ved, andet end at kommunen vil holde fast i at du skal møde hos den og den læge den og den dag kl det og det, men udebliver du, uden lovlig grund (man kan køre galt blive alvorlig syg ell akut, men husk du skal kunne dokumentere det, og tro ikke den går mere end 2 gange) stanses din sag, er du heldig får du en chance, men du skal nok regne med at din sag stanses øjeblikkeligt = du vil miste retten til anden ydelse end KHJ, og modtager du KHJ er jeg lige ved at tro de må trække dig (jeg ved det ikke med sikkerhed) Og forvent ikke at de har nogen interesse i at genåbne afklaringen, før du selv står med hatten i hånden og tikker om at få lov at komme til en speciallægeundersøgelse, og du vil IKKE kunne modtage sygedagpenge igen efter den lukning, med mindre du har optjent retten forfra.

Yder mere er der STOR risiko for at det vil blive noteret at du ikke er samarbejdsvillig.
Et nej/udeblivelse vil kunne få negativ betydning i en evt anke sag.

Citat:
Gerne med nogle paragraffer, så der er noget at henvise til.
Det orker jeg ikke at rode efter, men den med at gøre som du får besked på og ophør af sygedagpenge finder du under kap 7 i Bekendtgørelse af lov om sygedagpenge.

Citat:
glæder mig til at høre fra jer
Ja det er altid dejligt at få af vide at man ikke har ret til at bestemme over sig selv og sin krop (jeg er ironisk)

MEN når det så er sagt at det sikkert vil få fatale konsekvenser at sige nej/udeblive uden gyldig grund, er det altså IKKE sagt at man ikke kan forsøge stille og roligt at snakke sig til rette omkring tingene.

Fx ved pænt at spørge efter muligheden for at få valgmulighed og så henvise til den § de andre har givet dig, evt hvor man sammen med udtrykker bekymring for TERM modellen, lægens kompetencer (hvis du har dårlig ryg og er henvis til en øjenlæge fx) Bekymringen kan også bygge på om lægen er med i sygesikringen, for er lægen ikke det kan du ikke klage over lægen i tilfælde af sjusk fejl eller mangler (jo men klage muligheden er stærkt indskrænket) eller hvis man lægeligt har noget der taler for at man som borger bør få mulighed for indflydelse (man kan sagtens have et skånebehov eller 2 der gør det) så fremhæve det, lige som hvis du skal til fx træning i motionscenteret lige den dag du er indkaldt naturligvis kan bede om en anden tid.

Du har ret til at tage en besidder med ind til selve lægesamtalen, nægter lægen dette, så bed om at få det skriftligt, og gå din vej med den lap papir i hånden, vil lægen ikke give det på skrift, så skriver du bar en seddel hvor der står at xxx læge den dato kl det har nægtet at lade dig have en besidder med til undersøgelsen, og nægtet at give dig skriftligt tilsagn om denne nægtelse, så underskriver du selv, og beder din besidder om det samme, efterfølgende klager du naturligvis over lægen til patientankenævnet (kommer det så vit at du må anke stansning af ydelse på den baggrund vil du med 98% sikkerhed vinde den kamp, du har massere af bevis, især hvis du klager over lægen) men gå IKKE ind hvis du nægtes at have en besidder med, og du er i din gode ret til at takke nej til at snakke med lægen alene hvis lægen foreslår eller forlanger det (tit vil de gerne besidder går ud) forlanges det beder du igen bare om at få det på skrift. Lige som du gerne må optage samtalen med lægen, skjult, så længe du selv holder optageren, det er IKKE strafbart.

Helt generelt kan du roligt skrive dig bag øret at du aldrig aldrig aldrig må sige nej (jo hvis du ønsker at din sagsmappe klappes sammen promte) Det hedder at man ikke kan, OG det skal naturligvis kunne bevises fagligt af eksempelvis en læge, dog er det ikke nødvendigvis nok til at "slippe" spørg bare min angst om det.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 08:20   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis man er utilfreds med den erklæring, som "kommunen's" speciallæge har skrevet kan man ofte få sin egen læge til, at henvise til en anden speciallæge for en second opinion, som man så beder om, at få lagt i sin sag, d.v.s. man afleverer en kopi på kommunen og beder om en kvittering på, at de har modtaget den.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 08:37   #9
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Mange kommuner benytter et system hvor de søger læger til at skrive erklæringer om en specifik sag, så melder lægerne som er tilmeldt systemet selv ind...
Mit forsikringsselskab bruger samme system.

Hvis din kommune bruges det system må du bede dem søge igen, for de læger der først melder ind, er som regel dem der ikke rigtig har noget at lave og som gerne vil tjene lidt penge.

Hvad giver I, jeg blev tilbudt at komme til speciallægeundersøgelse hos en læge, hun var 82år, så jeg takkede samt nej, den anden var så ung at han ikke kunne have meget erfaring...

Hvis kommunen har en rest af etik tilbage bør de lytte til dit ønske.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 08:41   #10
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Ja, det er korrekt i forhold til Retssikerhedslovens § 4, men de SKAL ikke følge den...
Med hvilken begrundelse mener du at der findes love som ikke skal følges ?

Kan jeg så også bestemme at jeg ikke skal følge færdselloven, og hvad gør jeg så hvis jeg kommer i retten ?
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kommunens rolle! einstein Lægekonsulenternes Rolle 17 30-05-2012 07:48
Kommunens magt.. stolpesten Alt det andet 5 22-05-2012 07:57
Nøl fra kommunens side malofa Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 18 22-12-2011 22:33
Kommunens tidsfrist. MorWettendorff Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 07-11-2009 01:42
kommunens psykolog frk.lykke Alt det andet 8 26-10-2009 22:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension