K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-03-2018, 18:46   #11
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Ah ok, ja det gir mening. Så søger jeg tøjet som hjælpemiddel.
Er min dokumentation i orden synes i?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2018, 19:32   #12
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Desværre har jeg ingen erfaring i hvilken dokumentation der skal til, men synes at det lyder meget godt.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2018, 04:44   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Man skal lige have med at selv om det bliver et forbrugsgode....og forudsat at det udelukkende bruges som et hjælpemiddel....at så betaler kommunen hele beløbet...

Det er efter §113 stk 5_

Spørgsmålet er så om man kan overbevise dem om at det udelukkende fungere som et hjælpemiddel...

Personligt ville jeg også søge efter det som et hjælpemiddel....efter §112...

Link til loven her https://www.retsinformation.dk/Forms...8-8c7b695f2dba
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2018, 18:29   #14
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Nu ser det vist ud til, at du allerede har søgt efter § 112.

Jeg har tidligere arbejdet med serviceloven § 112, og mener ikke du kan få den slags almindeligt tøj som hjælpemiddel. For at det skal betragtes som hjælpemiddel, er det et hjælpemiddel skal afhjælpe en funktionsnedsættelse/evne. I din situation er det lidt noget andet, her er tale om almindeligt tøj, du kan købe, og derfor kan det godt betragtes mere som en merudgift, altså du køber noget der er bedre og noget varmt for at holde varmen. Du bør søge de ting efter merudgifter § 100 i stedet for, og her skal du have MERudgifter til mindst 6.000 kr. årligt for overhovedet at få tilskud.

Men nu ser vi, hvad de siger i din kommune.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2018, 18:51   #15
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Hej

Nu ser det vist ud til, at du allerede har søgt efter § 112.

Jeg har tidligere arbejdet med serviceloven § 112, og mener ikke du kan få den slags almindeligt tøj som hjælpemiddel. For at det skal betragtes som hjælpemiddel, er det et hjælpemiddel skal afhjælpe en funktionsnedsættelse/evne. I din situation er det lidt noget andet, her er tale om almindeligt tøj, du kan købe, og derfor kan det godt betragtes mere som en merudgift, altså du køber noget der er bedre og noget varmt for at holde varmen. Du bør søge de ting efter merudgifter § 100 i stedet for, og her skal du have MERudgifter til mindst 6.000 kr. årligt for overhovedet at få tilskud.

Men nu ser vi, hvad de siger i din kommune.
Jeg har ikke søgt endnu, så jeg kan nå at ændre det.
NU er jeg forvirret med alle de paragraffer der er i spil
Med det her tøj, så vil det være en Enkeltydelse, og da det holder i mange år
er det først noget jeg skal søge igen når det går i stykker.
Måske det det bringer os nærmere den rigtige paragraf...

Jeg har skrevet sådan her til butikken, efter at have besøgt den i går og fik prøvet en masse tøj og fik
mærket efter hvor effektivt det var til at reducere symptomer (smerter, overophedning, miste varmen).

" Jeg bruger vores samtale på mailen som en del af dokumentation til kommunen, bare lige så du ved det, så derfor skriver jeg sådan meget konkret.

Jeg havde en liste med til dig, hvor jeg havde skrevet om mine symptomer og den slags tøj jeg skulle bruge. Altså det varmeste overhovedet, temperaturregulerende og vand og vindtæt. Efter at have læst den hjalp du mig med at finde det rigtige tøj til mig.

Kan du evt. fortælle lidt om hvordan det tøj du har valgt til mig virker? Hvor effektivt/varmt det er i forhold til andre produkter på markedet? Altså mest jakken, de to tykke trøjer, de lange underbukser, de tynde uldtrøjer, de kraftige bukser og skoene, som er de dyreste ting. Altså bare lige lidt om materialet, kvaliteten, og hvordan det virker på kroppen. Jeg regner ikke med at kommunen ved så meget om tøj"

Jeg venter på svar fra butikken.
Jeg vedlægger som sagt mailen i ansøgningen til kommunen.

Jeg ved ikke om det er relevant, men jeg søger også om et par ekstra varme vintersko
sammen med tøjet, pga neorupati i fødderne.
Mine ortopædiske indlæg er blevet bevilget efter paragraf 112 sidste år.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2018, 09:46   #16
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Seneste nyt: jeg skriv en mail til hjælpemiddel afsnittet og spurgte hvilken paragraf
jeg skulle søge. 112, 113 eller 100. De kan ikke bevillige igennem paragraf 112 og har sendt mailen videre til
bokse service som bla sidder med paragraf 100.
Du har ret Curls

Fra paragraf 100:

"Du kan alene ydes hjælp til dækning af nødvendige merudgifter, som er en følge af din nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne. Dit behov vurderes i forhold til ikke-handicappede på samme alder og i samme livssituation. Det betyder, at de udgifter til den daglige livsførelse, som du selv ville have afholdt, hvis der ikke havde foreligget særlige omkostninger på grund af den nedsatte funktionsevne, skal du selv afholde".

Vil de ikke bare blankt afvise ansøgningen, med den begrundelse at jeg uden smerterne mm. stadig ville have brug for varmt tøj om vinteren?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2018, 11:17   #17
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Desmond007 Se meddelelser
Fra paragraf 100:

"Du kan alene ydes hjælp til dækning af nødvendige merudgifter, som er en følge af din nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne. Dit behov vurderes i forhold til ikke-handicappede på samme alder og i samme livssituation. Det betyder, at de udgifter til den daglige livsførelse, som du selv ville have afholdt, hvis der ikke havde foreligget særlige omkostninger på grund af den nedsatte funktionsevne, skal du selv afholde".

Vil de ikke bare blankt afvise ansøgningen, med den begrundelse at jeg uden smerterne mm. stadig ville have brug for varmt tøj om vinteren?
Men hvis du ikke havde de problematikker du har, havde du kunnet købe en billig jakke i bilka.
Dine problematikker gør at din jakke bliver nødt til at være en dyrere model, og deri ligger merudgiften
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2018, 11:25   #18
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Men hvis du ikke havde de problematikker du har, havde du kunnet købe en billig jakke i bilka.
Dine problematikker gør at din jakke bliver nødt til at være en dyrere model, og deri ligger merudgiften
Ah ok. Jeg ser hvad de siger.
Det er lidt sjovt, jeg får de mails de sender til hinanden.
Fra Hjælpemiddelafsnittet, videre til Voksenservice og nu videre til enkeltydelse

Misty, du har været guld værd de sidste par år

Nåh så fik jeg da et svar:

Som du kan se fra hjælpemiddelafdeling kan det ikke ydes derfra.

Hvorvidt du kan få § 100 vil kræve nogle flere oplysninger – bl.a. om du har forskellige hjælpeforanstaltninger – og

om udgifterne henhører fra varig lidelse og endelig skal der være tale om godkendte merudgifter på over kr. 6408 om året.

Udgift til vintertøj er ikke normalt en merudgift men jeg kan ikke umiddelbart afgøre om noget af din udgift skulle være en

merudgift i sammenhæng med andre godkendte merudgifter.

Du kan enten ringe her til voksenservice på tlf.... for nærmere vejledning om reglerne, eller du kan vælge vil

www.borger.dk at udfylde en egentlig ansøgning om dækning af merudgifter.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2018, 14:01   #19
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg kom lige til at tænke på denne:
Retssikkerhedsloven:
"§ 5. Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen og amtskommunen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning."

Den siger jo i princippet, at hvis du søger efter den forkerte paragraf, skal de faktisk søge det efter den korrekte paragraf for dig.
Noget siger mig dog, at de ikke altid lever op til den paragraf, i det omfang de burde.

Du kan jo prøve at søge det som merudgift som de foreslår, via borger.dk.
Så får du en afgørelse (får du den mundtligt, så bed om at få den på skrift).
Denne afgørelse kan du så se om du vil klage over. Evt søge hjælp til den del her inde eller via DUKH's rådgivning f.eks.

Du skriver at det er senfølger efter kræftbehandling. Har du prøvet Kræftens bekæmpelses rådgivning?
Tænker at du næppe er den eneste der har oplevet lignende senfølger, så måske har de erfaring med lignende sager, og kan komme med råd til, hvordan du skal gribe det an?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2018, 14:26   #20
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Tak for det Misty.

Det bliver mere og mere interessant. Voksenservice har lige ringet til mig og fortalt
at jeg vil få afslag hvis jeg søger det igennem paragraf 100, da jeg ikke har andre hjælpeforanstaltningerer end ortopædiske skoindlæg og kan klare mig i eget hjem.

Jeg spurgte om det ikke kunne betragtes som et forbrugsgode i og med at enhver kan købe det i
forretningen, men det vidste hun ikke lige.
Hjælpemiddel afsnittet skrev i en mail at det ikke kunne dækkes via paragraf 112.

Det ser sort ud, hvilket jeg egentlig også havde regnet med.

Så er der vel være ikke andet at gøre end at søge det som forbrugsgode, og så anke og så må Ankestyrelsen komme med deres vurdering?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension