K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-01-2014, 15:34   #1
molly_molly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2013
Indlæg: 44
Styrke: 11
molly_molly er ny på vejen
Må min kone åbne CVR nummer selvom hun er førtidspensionist

Jeg er ledig fleksjobber. Må min bedre halvdel åbne et CVR nummer, hvor hun gerne vil ansætte mig i fleksjob, selvom hun er førtidspensionist?

Såfremt der er overskud i hendes firma, bliver hendes førtidspension så reguleret?
molly_molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 15:56   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af molly_molly Se meddelelser
Jeg er ledig fleksjobber. Må min bedre halvdel åbne et CVR nummer, hvor hun gerne vil ansætte mig i fleksjob, selvom hun er førtidspensionist?

Såfremt der er overskud i hendes firma, bliver hendes førtidspension så reguleret?
Øhh.. (ja)

MEN måske et farligt spil ( for hende )

Da et fleksjob idag, kan gives ned til ca. 2 timer om ugen, så står hendes førtidspension måske til en ændring. Fx. hvis hun i firmaet vurderes til via sin arbejdskraft (overskud), at kunne være fleksjobber frem for førtidspensionist. (og en fleksjobber kan ikke selv være selvstændig)

Men HVIS ovenstående ikke er et problem, så burde du kunne blive ansat som flekser i hendes oprettede firma..

Så INDEN den beslutning tages, så skal hun skriftligt ansøge om at hendes førtidspension gøres hvilende i en periode..

Efter min vurdering, så er løsningen ikke uden problemer
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 16:01   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hun skal imø ikke ansøge om at gøre sin pension hvilende, men blot gå op og snakke med dem om at hun opretter et firma, men hyrer al arbejdskraft og betaler sig fra regnskab osv, så hun blot løber den økonomiske risiko ved at starte firma, men ikke lægger arbejdskraft der selv..

Og så sørge for dokumentation løbende på at alt arbejde udføres af andre.

Hvis hun kan dokumentere at hun intet arbejde selv udfører, er det vel ikke meget anderledes end at købe aktier..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 16:44   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hun skal imø ikke ansøge om at gøre sin pension hvilende, men blot gå op og snakke med dem om at hun opretter et firma, men hyrer al arbejdskraft og betaler sig fra regnskab osv, så hun blot løber den økonomiske risiko ved at starte firma, men ikke lægger arbejdskraft der selv..

Og så sørge for dokumentation løbende på at alt arbejde udføres af andre.

Hvis hun kan dokumentere at hun intet arbejde selv udfører, er det vel ikke meget anderledes end at købe aktier..
Det er måske ikke så nemt at bevise, at der ikke lægge arbejdskraft i den selvstændige virksomhed.. En (tro og love erklæring måske) ???
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 16:49   #5
molly_molly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2013
Indlæg: 44
Styrke: 11
molly_molly er ny på vejen
Tak for begge svar. Men jeg er lidt forvirret over Jeres svar.

Til mik16:
Pension gøres hvilende, hvorfor? hvis der er overskud, så bliver hun jo blot reguleret i sin pension.

Til pip:
Ja, jeg synes bedre om dit udlæg. Lad os sige, at det er mig, der sørger for omsætning evt. overskud, så burde der vil ikke være noget galt i det?
Jeg er jo ansat i hendes firma.

Kan jeg evt. læse om det i lovgivningen, eller er det helt umuligt?
molly_molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 17:12   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Den førtidspension...er den fra før eller efter 2003...

Er den fra før 2003...ja så er der ingen problemer i det...og hvis det hele giver nok overskud...ja så vil de bare gøre pensionen hvilende...men kun hvis den giver så meget overskud at hun kan forsørge sig selv...giver den lidt mindre overskud ja så vil de regulere i den...

Man kan ikke frakende pensionen fra en som har fået pensionen før 2003....den kan højst gøres hvilende...og man kan få den tilbage hvis det ikke går med firmaet..

Er pensionen derimod fra efter 2003...ja så kan det være at de måske vil se på hvad det hele er og om der skulle ligge en arbejdsevne bag den der har pensionen..

Det er jo en mulighed for kommunerne at frakende en pension og evt sætte folk på fleksjob hvis altså pensionisten har en vis arbejdsevne....er de i tvivl om der er en arbejdsevne ja så kan de bede om en afklaring af pensionisten..

Jeg ved så ikke hvordan man vi se på det hvis du nu ordne alt der har med firmaet at gøre og hun bare står på papiret for firmaet..og intet laver..

Hvis det var mig...ja så ville jeg forsøge at skrive til dem og spørge dem om det kan lade sig gøre på den måde..

Det kunne jo være fint hvis du kunne komme i fleksjob og slippe for ledighed..

Men undersøg det grundigt først og skriftligt hav en accept fra kommunen inden i laver det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 17:14   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tror du lige skal have det undersøgt via kommunen som jeg husker det bliver hun trukket i overskud af virksomhed, også din løn, men der er ,mange nye regler, så undersøg det, min bror er pensionist og har et lille firma uden problemer men har fået af vise for 2 år siden ansætter han en, så bliver det overskud der hedder løn trukket i hans løn,
så kontakt kommunen og få noget på skrift.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 17:15   #8
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af molly_molly Se meddelelser
Tak for begge svar. Men jeg er lidt forvirret over Jeres svar.

Til mik16:
Pension gøres hvilende, hvorfor? hvis der er overskud, så bliver hun jo blot reguleret i sin pension.

Til pip:
Ja, jeg synes bedre om dit udlæg. Lad os sige, at det er mig, der sørger for omsætning evt. overskud, så burde der vil ikke være noget galt i det?
Jeg er jo ansat i hendes firma.

Kan jeg evt. læse om det i lovgivningen, eller er det helt umuligt?
Med "hvilende" mener jeg som sikkerhed for at hun ikke fratages sin førtidspension.. Hvis hun i en periode IKKE kan bevise, at den selvstændige virksomhed ikke påvirker hendes arbejdsevne, så får jobcenteret måske den tanke at hun istedet er egnet til fleks ????

Som "hvilende" er der mulighed for at prøve noget andet af, uden at førtidspensionen kommer i fare
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 17:22   #9
molly_molly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2013
Indlæg: 44
Styrke: 11
molly_molly er ny på vejen
Jeg har været ledig i 12 måneder til feb. (sygemeldt og er det stadigvæk), så jeg vil selvfølgelig spørge dem, om det er en løsning. Jeg er nemlig sikker på, at der ikke kan findes et fleksjob med de skåne behov jeg har, så jeg håber på en chance.

Det sgu hårdt at gå her og lave ingenting. Jeg ville gerne i gang igen med et eller andet.

Og ja, hendes pension er efter år 2003. Hun har sclerose, så der er ingen chance for, at hun kan arbejde selv.

Hvis det kan lade sig gøre, så kan firmaet vil også søge den bonus på de 25.000 kr. med udb. efter 6 måneders ansættelse, så lidt kan vel også gøre det.

Tak for Jeres svar.

Ok mik16, så forstår jeg.
molly_molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2014, 17:38   #10
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af molly_molly Se meddelelser
Ok mik16, så forstår jeg.
Dejligt

Nu ved jeg ikke hvor gamle i er ??? MEN MEN..

Kan du få fleksydelse snart (efterløn) Så får du ikke een krone, hvis konen har egen virksomhed og i er gift..
Hvis ægtefællen har egen virksomhed, så er du i princippet også selvstændig iflg. reglerne om efterløn. ( med få undtagelser )
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension