K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-01-2009, 07:30   #1
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Thumbs up Ventetid til pension gør borgere syge

Endeligt sker der noget med alle disse sager. Håber at systemet nu kan få disse sager på plads så borgerne kan få ro og fred.

I strid med loven må tusinder vente i årevis på førtidspension. Uvisheden gør dem sygere. Nu skal der ryddes op.

Citat Det kan tage fem år at få svar på, om man kan få førtidspension eller ej. Og ansøgerne får det dårligere af den ulovligt langvarige uvished.

I Københavns Kommune er sagspuklen opgjort til 1.700 sager. Og en intern optælling, som konsulentfirmaet Capacent har lavet for Københavns Kommune, afslører uafsluttede sager indledt helt tilbage i 2004.
Undersøgelsen viser samtidig, at mere end 700 ud af de i alt 3.200 københavnere, der søger førtidspension, har ventet i mindst to-tre år.

Citat Professor: Så lang ventetid er ulovlig
Professor i socialret Kirsten Ketscher fra Københavns Universitet kalder det »krænkende« og »en overtrædelse af lovgivningen« at bruge så lang tid.
Borgerne har ret til en afgørelse »så hurtigt som muligt«, står der i retssikkerhedsloven.

»En kommune kan ikke bare henvise til travlhed som undskyldning. Alle muligheder for job skal naturligvis undersøges, men tiden, der går, skal være sagligt begrundet«, siger Kirsten Ketscher til Politiken.

Læs hele artiklen på http://politiken.dk/indland/article634929.ece
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 10:24   #2
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
DER var den. Synes nok at jeg så det på Tv.News løbebånd lige inden jeg fald i søvn.

Jeg kunne ikke finde den her til morgen - Var nok ikke hel vågen.

En ide kunne nu være, at skrive på de forskellige politikers blok på politiken. Jeg har selv skrevet på Villy Søvndals blog.

Prøv at bombardere dem med spørgsmål og historier. Blot en ide, da dette jo ikke kun gælder for København.

Mange hilsner
Anna
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 10:52   #3
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så vidt JEG ved, har SF fokus på sagen... deres projekt med oprydning i sociale sager skulle meget gerne snart "springe ud" og blive taget op på tinget.

SF vil jo give automatisk FP til dem der har sidet i rigtig mange år... hvilket jeg BESTEMT ser frem til, da jeg så vil få FP *2 til 3 gange

Men af en eller anden grund, har jeg p fornemmelsen, at Hjort bare vil krybe udenom i folketinget... der vil komme den sædvanlige svada om at "Det er skrækkeligt at vi taber nogen på gulvet! At nogen bliver overladt til sig selv! HELT uden at nogen hjælper dem, og derved er på sikker deroute lige lukt i afgrunden!" ... og der skal sgu' nok være en masse der tror på ham...
  Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 11:56   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Exclamation

Borgmester: Det er ikke godt nok
Loven stiller ikke firkantede krav til sagsbehandlingstid, men for Københavns integrations- og beskæftigelsesborgmester, Jakob Hougaard (S), er det en tilståelsessag:

»Ventetiderne er ikke acceptable«, erkender han.

..OG HVAD SÅ JACOB H ...skal vi være glade for din erkendelse ? det er nu mange mange år siden du vidste det og gjorde INTET


For at få sagsbunkerne væk har kommunen dannet en særlig indsatsgruppe, så en halv snes sagsbehandlere ansættes ekstraordinært til at ekspedere sagerne.

Efter borgmesterens opfattelse bunder problemet blandt andet i, at en gruppe borgere er havnet i en »gråzone«: for syge til job, for fungerende til pension.


DET ER EN DÅRLIG UNDSKYLDNING ???? for ligemeget hvad han siger så er det ikke ok at bruge 2 et halvt år på at give et svar på en ansøgning om pension § 17 på det foreliggende grundlag og så give afslag !!!!!...næ det er ULOVLIGT JACOB H og du ved det men er hamrende ligeglad !!!!

3 Måneder er rimeligt Jacob men Kommunerne har åbenbart ingen pligt til at holde loven mens vi borgere får karantæne hvis vi glemmer et lille møde eller ikke holder vores møder for ellers er det trusler og atter trusler ...

SKAB TILBUD OG IKKE FRYGT I TÅBER.


ja det var lidt fra mig på en fredag i gråzonen...JACOB højrøv !!!

PAS PÅ MED KØBENHAVNS KOMMUNE...de siger et og gør noget andet og denne sidste sætning er typisk for S borgmesteren ...for det er billigst at have dem på kontanthjælp med loft ikke sandt... tænk at de tåber ikke kan give folk et af de to tilbud når de er så syge ...nej tro ikke på den sætning.

Jeg har intet til overs for den S borgmester der egentligt passer bedre ind I Venstre eller DF .

Han svarer aldrig på klager eller breve af nogen art han er en OMMER.

Han har intet gjort for at få orden på jobcentrene og Ritt Bjerregaard som er overborgmesteren også S har intet gjort men er kun inde i tiltag for de velstillede og hun er totalt uvidende om hvad der foregår i kommunen..kun social borgmesteren fra Enhedslisten svarer på klager og gør noget for at fremskynde sagerne hvor loven ikke bliver overholdt.

Deres undskyldninger er VÅS og løgn .

Sandheden er at i københavns giver man ikke pension mere og det er den kommune der tildeler mindst pension i hele landet for som en sagde til mig på kommunen " det er ikke de vinde der blæser på gangene i øjeblikket"
Selvom man er berettiget til pension får man det ikke og det er en skandale for hvor mange dør af det eller bliver vanvittige eller får psykiske problemer af at blive uretfærdigt behandlet ?

Jeg vil foreslå alle at søge igen og igen og igen...




Sidst redigeret af Stella; 23-01-2009 kl. 12:08.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 12:14   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tjaaaa, det er så mig der er med i artiklen fra politiken (som den anonyme Mor til 4!)....

Det er skønt at kunne bidrage til, at der bliver sat skred i tingene - og der kommer mere af den slags fra mig i fremtiden!

Vi skal nok få sat fokus i løbet af året, dettte bliver det første spæde spadestik.

Det gode er også, at det er havnet på politikens FORSIDE!!!!

Dog er artiklen længere i selve avisen. Der står også lidt på DR's text-tv s 121.


Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 12:25   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Wink

Tillykke helene ...du har gjort det nødvendige og hermed sat fokus på sagen...Jeg vil opfordre alle til at klage over deres sager der ligger og samler støv på sagsbehandlernes borde ....jeg har selv klaget og der kom skub ...men meget lidt må jeg indrømme ...men det nytter at folk klager alligevel.

Taskforce er ikke noget nyt...de har gjort det før med fleksjobberne og det har ikke ændret noget men kun gjort ting værre for fleksere.

Ja...undskyld min ringe tro på myndighederne ...

Sidst redigeret af Stella; 23-01-2009 kl. 12:29.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 12:35   #7
Mymlen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2008
Indlæg: 72
Styrke: 16
Mymlen er ny på vejen
I København førtidspensioneres langt færre end landsgennemsnittet. Det er måske ikke så underligt, for det er nærmest umuligt at komme til at tale med en uddannet socialrådgiver i kommunen. I stedet parkeres syge på andre ydelser og overlades til en skiftende hær af jobkonsulenter.

Rapport fra 2007:

"I København er der 21.000 førtidspensionister. Førtidspensionsreformen fra 2003 har betydet et fald i antallet af personer, der tildeles førtidspension.
I København bruges førtidspension i mindre omfang end landsgennemsnittet.
Hvis København havde samme andel førtidspensionister som i resten af landet, ville der være 5.083 flere førtidspensionister."

Kilde: Udsatte ledige i Københavns Kommune

Man bør simpelthen gøre op med begrebet "for syg til arbejde, for rask til førtidspension". Det er noget sludder!
Mymlen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 12:44   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
Tillykke helene ...du har gjort det nødvendige og hermed sat fokus på sagen...Jeg vil opfordre alle til at klage over deres sager der ligger og samler støv på sagsbehandlernes borde ....jeg har selv klaget og der kom skub ...men meget lidt må jeg indrømme ...men det nytter at folk klager alligevel.

Taskforce er ikke noget nyt...de har gjort det før med fleksjobberne og det har ikke ændret noget men kun gjort ting værre for fleksere.

Ja...undskyld min ringe tro på myndighederne ...
Enig! Myndighederne har jo heller aldrig givet os noget at tro på! Når dem der skal varetage vores interesser bliver ved med at sylte os, manipulere med os, og trække os gennem himmel og hav (læs: helvede), så mister man jo troen på dem!

Jeg mener,, hvor svært kan det være!??

Hele systemet er skruet skævt sammen, så selvfølgelig står det til at vælte på et tidspunkt - men det er jo os, det falder ned på! Og da vi ligger faldt på maven i forvejen, jamen så 'er skaden ikke så stor'....vi er = lav-status!!!

I øvrigt er jeg også træt af ord! Træt af at de nok skal gøre noget, træt af at alle jo godt ved hvor det er skoen trykker, men aldrig får sat handlinger bag!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 12:45   #9
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Angry

"for syg til arbejde, for rask til førtidspension". Det er noget sludder!


JA det betyder at en person er for syg til at arbejde ...ergo kan ikke arbejde ...men for rask til at få en pension ...ergo ikke død endnu...ergo derfor er det noget forfærdeligt sludder ...for enten kan man arbejde på særlige vilkår Fleksjob eller også er det pension ..at sætte folk der er så dårlige på kontanthjælp hvor man skal stå til rådighed for det ordinære arbejdsmarked er en MEGET modsigende løsning for de har jo selv dømt folk til at være for syg til at arbejde ....hvis en person vitterligt ikke kan arbejde er det det mest humane at give dem pension. BASTA.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 12:53   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
PRÆCIS Stella!!! Men det er den 'gråzone' jeg er kommet ind i - selvom min sag er så selvforklarende, og der ligger et utal af sygemeldninger, psykologvurderinger, speciallægeerklæringer, der enslydigt fortæller, at JEG ER FOR SYG TIL AT ARBEJDE, JEG ER ENDDA FOR SYG TIL EN ARBEJDSPRØVNING!!!!! Samt at jeg ALDRIG får det bedre. Efter 35 år med OCD og 27 år med alvorlig angst, så er der ligesom ikke flere muligheder!


Alligevel bliver de VED at klumre i det, og jeg har dem stærkt mistænkt for, at de overhoved ikke læser de papir der ligger i sagen.....

Og hvordan fanden kan jeg være vurderet til en 'gråzone-status' når jeg ikke engang har en ressourceprofil - de har jo intet vurderingsgrundlag

Nææææ, de har kastet lorten videre fordi de har sovet i timen!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Socialjurist i radioen om syge borgere gisne Politik og Samfund 0 17-06-2013 12:14
FOA: Kommune sender syge borgere i arbejdsprøvning Webmaster K10 Nyheder 0 07-07-2012 11:50
Regering og kommunerne gør borgere mere syge Webmaster K10 Nyheder 0 23-01-2009 07:42
Så syge er borgere på sygedagpenge zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 14 30-09-2008 00:01
Rødovre Kommune anerkender ikke syge og nedslidte borgere widowmaker Det er da strengt ! 8 26-04-2008 17:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension