K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-10-2017, 10:28   #11
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Troldurt Se meddelelser
Hej

Tak for det, det var jeg slet ikke klar over at jeg kunne, altså klage over et evt. afslag.
Du både kan og bør anke ethvert afslag.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2017, 12:17   #12
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej Peter

Tak for hjælpen, ja jeg føler mig meget mere rolig nu, hvor jeg har jeres hjælp, det har ellers været rigtig svært at finde ud af, hvad jeg skulle stille op.

Nu tænker jeg at jeg vil skrive til min sagsbehandler og bede om referat af sidste møde, det har hun ikke sendt, selv om jeg bad om det inden mødet og fik en bekræftelse fra hende om at hun nok skulle sende det. Derefter vil jeg bede hende indhente en udtalelse fra min læge om hvordan min læge vurdere min psykiske tilstand, for det sagde sagsbehandleren også til mødet at hun ville gøre. Hvis hun siger at det ønsker hun ikke at gøre, så må jeg selv betale for en udtagelse fra min læge, så den kan blive vedlagt min sag, når jeg på et tidspunkt søger ressourceforløb.

Og til sidst så vil jeg vente til jeg har et resultat fra undersøgelserne fra Neurologerne.

Og jeg skal nok vende tilbage, med det med aktindsigt.

Jeg skulle hilse og sige tak fra min mand.

Vi bor i det midt vest jyske, er det dumt at skrive hvilken kommune her, jeg er jo simpelthen fuldstændig ligeglad med om kommune ”lytter” med. Det er eneste er at det føles lidt som en slag retssag, at forsøge at få noget hjælp hos denne kommune, så ved ikke om man skal skrive hvor man kommer fra?

Hej Vovse

Mener du så også at jeg kan og bør anke afslaget, på at få hjælp til mine Psykiske problemer? Eller vil det være en dårlig ide, eller bare ikke noget man kan eller bør gøre?

Hilsen Troldurt
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2017, 14:44   #13
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Du spørger om du også bør anke afslaget om hjælp til psykiske problemer, jeg vil mene ja, altid hvis du ansøger om noget og får afslag skal du anke, det er muligt at du ikke får noget ud af det men det kan jo ikke skade vel?
Men hver gang du klager over en afgørelse så får du en chance for at kommunen ombestemmer sig når de skal revurdere deres beslutning og du får endnu en chance i Ankestyrelsen, for hvis kommunen fastholder beslutningen er de forpligtet til at sende det videre til Ankestyrelsen.

En helt anden ting er at mange her på siden oplever at der findes kommuner som pr. refleks afviser alle ansøgninger, for indsatser koster jo penge, og håber at borgeren ikke orker at klage over afgørelsen, og først når man klager får man de ting man egentlig har ret til ifølge loven, nogle kommuner går endda så vidt at de lader sagen og dermed klagen gå videre til Ankestyrelsen og håber på medhold, også selv om det er tydeligt at de ikke har fulgt loven.

Med hensyn til problemet med at sagsbehandleren alligevel ikke har anmodet lægen om en attest, hvis nu det viser sig sagsbehandleren alligevel ikke ønsker at hente den attest så kan du bede lægen om at lave en læ 165 attest, du kan læse lidt om attesterne her og selv sikre at attesten kommer ind sagsmappen inden evt. ansøgning om ressourceforløb.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2017, 20:47   #14
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Aktindsigt vs Journallisten

Kære begge.

Ja, k10 er godt, at have en sen nattetime, hvis man sidder og grubler over uvisheden.

Så skriver I bare spørgsmålet ind i tråden, ud af Jeres hoved og så indløber der svar fra hele Verden. Det er smart.

Kommunen bør man ikke være bange for, det har aldrig båret noget godt med sig. Alle Jeres omgivelser er ansat til at servicerer Jer iht dansk lovgivning.

Aktindsigt.
http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

hvor man altid gør opmærksom på, at Journallisten ønskes medsendt

Journallisten.
https://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Som bare er en masterliste, hvor alle bevægelser i din sag kan ses og hvor det bliver let at se om der mangler noget i din aktindsigt.

Vigtige oplysninger har det med at blive glemt eller forsvinde.

Anke.
Hvis I modtager en skriftlig afgørelse, som I ønsker at anke ( det ønsker I) så klager I til kommunen senest 28 kalenderdøgn fra MODTAGELSEN af afgørelsen. Men helst hurtigst muligt.

Nu har kommunen 4 uger til at genvurdere sagen. Hvis kommunen fastholder deres afslag SKAL de fremsende Jeres anke til Ankestyrelsen.

Ankestyrelsen har kun servicefrister til deres afgørelser, som embedsmænd selv fastsætter. De andre frister er lovbundne frister, der skal overholdes.

https://ast.dk/for-borgere-med-en-kl...ommunale-sager

Når I modtager en kvittering fra Ankestyrelsen på, at nu er sagen havnet der, søges der også aktindsigt ved Ankestyrelsen, fordi at væsentlige oplysninger har det med, at ikke blive medsendt til Ankestyrelsen. Trivielt, men faktuelt.

Køb en A4 mappe og hold orden i alle dokumenterne.

Spørgsmål.

Du nævner et ønske om en udtalelse fra din praktiserende læge omhandlende din psykiske tilstang.

Hvorfor?

Er det fordi, du ønsker, at din psykiske belastning, tilstand skal med i dine vurderinger af dig?

Jeg spørger, fordi generelt bør man undgå psykiske spørgsmål vurderinger fordi det er guf for kommunerne da de psykiske findes der altid såkaldte langvarige "behandlingstilbud" som kan trække en sag urimeligt ud.

Andre må godt supplerer her med deres meninger.

Husk at slappe af, problemerne løber ingen steder. Et skridt ad gangen sammen med k10, så skal det nok gå altsammen.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-10-2017, 23:03   #15
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er helt korrekt at hvis man får en ny diagnose...ja så kan kommunen trække ens sag længere ud...fordi den nye diagnose så skal undersøges tilbunds...er der behandlings tilbud osv osv...

Så hvis man er ude efter en afgørelse...forholdsvist hurtigt..og det gælder fleksjob eller pension....og har nok dokumentation på de ting der allerede er i sagen...ja så kan det være en fordel at undlade at gøre dem opmærksomme på noget nyt...desværre...sådan er det..

Men det burde ikke være noget problem lige i denne sag...da trådstarter gerne vil i et ressourceforløb...og så er det måske meget smart at få undersøgt så meget som muligt...her tidligt...sådan det ikke først skal undersøges om flere år.—hvor sagen måske ligger til fleksjob eller pension..

Peter har allerede godtgjort hvordan man skal gøre med aktindsigt...og det er da også,vigtigt at få den journaliste med...men jeg har hørt om et par stykker nu...hvor de har fået afslag på at få journalisten...begrundelsen har været at der arbejdes i et system...workbase...mener jeg det hedder eller noget i den retning...og der kan de ikke bare trække en liste ud....det skal gøres manuelt..og det vil trække for meget på medarbejderne...

Om det er en okay grund...ved jeg ikke endnu...men jeg ved at uden den journalliste...ja så vil det være rigtig svært at vide hvad der skal være i aktindsigten...og om der mangler dokumenter i aktindsigten..

Ville bare fortælle det...i tilfælde af at du løber ind i det problem..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2017, 09:31   #16
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Troldurt Se meddelelser
Nu tænker jeg at jeg vil skrive til min sagsbehandler og bede om referat af sidste møde, det har hun ikke sendt, selv om jeg bad om det inden mødet og fik en bekræftelse fra hende om at hun nok skulle sende det.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Troldurt Se meddelelser
Og jeg skal nok vende tilbage, med det med aktindsigt.
Jeg synes du skal starte med, at anmode om aktindsigt.
Aktindsigten er sådan set grundlaget for det hele, og af aktindsigten bør det fremgå hvad der er talt om, og aftalt, på samtlige af jeres møder.

Sagsbehandlerne har notatpligt, og d.v.s. at efter hvert møde/telefonsamtale m.m. skal de notere i sagen hvad der er talt om og aftalt.

Her første gang anmoder du bare om fuld aktindsigt.
Fremover gør du det, at hver gang der er sket noget i din sag (møder, telefonsamtale, indhentning af lægepapirer m.m.) så beder du om aktindsigt "siden sidst". Du printer den almindelige anmodning om aktindsigt ud, og så tilføjer du datoen for sidste aktindsigt.
Fordi, at hvis man beder om aktindsigt i akter, som man allerede har fået aktindsigt i, så må kommunen gerne opkræve betaling for disse.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Troldurt Se meddelelser
Hej Vovse

Mener du så også at jeg kan og bør anke afslaget, på at få hjælp til mine Psykiske problemer?
Ja.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Du spørger om du også bør anke afslaget om hjælp til psykiske problemer, jeg vil mene ja, altid hvis du ansøger om noget og får afslag skal du anke, det er muligt at du ikke får noget ud af det men det kan jo ikke skade vel?
Når du anker en afgørelse skal du aflevere anken på kommunen, og her skal du være obs på, at ankefristen er 4 uger. Du bør bede om kvittering for, at de har modtaget den (det er før set, at ting er forsvundet i kommunerne).
Herefter har kommunen 4 uger til, at genvurdere sagen, altså overveje, om de kan ændre deres afgørelse.
Hvis kommunen fastholder deres afgørelse skal de videresende sagen til ankestyrelsen, som så skal kigge på den, og komme med deres vurdering/afgørelse.
Når ankestyrelsen har modtaget sagen skriver de til dig, at de har modtaget den, og de skriver også hvor længe du kan forvente, at det tager for dem, at behandle sagen, og du skal ikke blive forskrækket over, at det kan tage 6-12 mdr.
Når du har modtaget brevet fra ankestyrelsen om, at de har modtaget sagen, så bør du bede om aktindsigt hos ankestyrelsen, så du kan tjekke, at kommunen har sendt alle relevante oplysninger med.
Hvis du i denne aktindsigt kan se, at der er noget kommunen ikke har sendt med, så kan du selv sende det til dem, eller bede dem om, at indhente det fra kommunen. Og her er det jo så en fordel, at du har fået aktindsigt i kommunen, så du har helt styr på hvad kommunen har om dig.

Nogle gange kommer ankestyrelsen frem til samme resultat som kommunen, men ofte er ankestyrelsen bedre til, at forklare hvordan og hvorfor de er kommet frem til resultatet, og når man får en ordentligt forklaring er det nogle gange nemmere at acceptere afgørelsen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2017, 16:06   #17
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej Nørd

Ok, jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv om jeg skal anke afslaget om hjælp til mine psykiske problemer. For hvis jeg så får hjælp, gør det så at jeg ikke får lov til at komme i et ressourceforløb? Jeg er simpelthen så forvirret over dette her system, at jeg ikke kan finde ud af det.

Jeg vil bede min læge om at lave en attest på mig, hvordan jeg har det nu, i forhold til sidste gang jeg var ved læge. Så jeg tror at det er en Læ 125 statusattest hun skal lave, fordi jeg ved helt sikkert, at min læge ikke vil presses til noget som helst.

Hilsen Troldurt
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2017, 16:31   #18
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Det kan jeg ikke svare på, jeg har opgivet at finde ud af at følge kommuners logik.

Kender du dukh.dk?

Måske du bør kontakte dem og spørge ind til din sag og få nogle juridisk korrekte svar.

Problemet er bare at mange kommuner ikke følger loven, ja ligefrem bryder den med vilje og det med et eneste formål og det er at spare penge. Derfor kan det være rigtigt svært at forudse en kommunes handlemåde også selv om man har talt med eksempelvis dukh om de juridiske aspekter i sagen.

Det er klart at man kun skal anke hvis man ønsker at få medhold, nu gik jeg bare ud fra at hvis du har søgt noget hjælp, så var det noget du gerne vil have.

Derfor må du gøre op med dig selv om den økonomiske side er den vigtigste eller om det er vigtigst at få hjælp og hvis det vigtigste er økonomien.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2017, 16:52   #19
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej Peter

Ja, det er godt at have et sted at gå hen med ens spørgsmål, også en sen natte time

Jeg fundere stadigvæk over det med at anke afgørelsen, om ikke at ville hjælpe mig med mine psykiske problemer. Jeg ved ikke hvad der er det rigtige at gøre, ønsker virkelig meget at komme i et ressourceforløb, fordi her kan jeg få den hjælp jeg har brug for, og fordi det vil give mig den ro jeg har brug for.

Jeg skal nok søge aktindsigt, når det vil være det rigtige at gøre, det er jo nok ikke noget man kan gøre hver anden måned.

Ja, jeg ønsker, at min læges vurdering af at jeg lider af psykiske overbelastning, skal med i min vurdering af mig, jeg tror det har stor betydning i forhold til at komme i betragtning til et ressourceforløb, da det jo skal være tværfagligt, for at man kan komme i betragtning til et ressourceforløb.

Jeg har gennem de sidste 10 år udgået at blive betragtet som psykisk syg. Men det går ikke længer, jeg har det så dårligt, at der er ingen vej uden om, jeg har i den grad brug for hjælp.

For at sætte lidt perspektiv på det, så kan jeg her fortælle det sidste jeg har gjort af mærkelige ting:

Jeg står foran køkkenvasken, på højere side af vasken står et glas, sådan lidt under halv fuldt med vand, på venstre side af køkkenvasken står en karton med juice, det jeg så skal gøre nu er at hælde det vand der er i glasset ud i vasken, og derefter hælde juice i glasset. Det der ret faktisk skete, var at jeg hældte vandet ud på bordet ved siden af kartonen med juice….ikke godt

Jeg kan ikke forklare alt det der går galt for mig, men det er meget, og det er meget mærkeligt.

Så der er ingen vej udenom for mig, jeg er nød til at få hjælp, og jeg er nødt til at få min sagsbehandler, til at forstå at jeg ikke har det godt, noget hun helst ikke vil høre om.

Det betyder ikke noget for mig, hvis jeg skal igennem en lang række behandlingstilbud, bare det er når jeg er i et ressourceforløb, for jeg vil simpelthen ikke accepter at jeg skal fastholdes på kontanthjælp, når jeg er så syg som jeg er.

Hilsen Troldurt

Hej Vovse

Tak for dit svar. Jeg har det med at fundere, i min familie kalder mændene os kvinder for vægelsindet, vi kvinder sig at vi funderer over tingene. Ja, så jeg har ikke taget nogen beslutning endnu, måske bliver det mere en samlet pakke, til at søge om ressourceforløb, altså at jeg ikke kan få hjælp til mine psykiske problemer på kontanthjælp, derfor søger jeg om et ressourceforløb eller noget i den retning?

Dette er godt at vide, tak for det:

” Her første gang anmoder du bare om fuld aktindsigt.
Fremover gør du det, at hver gang der er sket noget i din sag (møder, telefonsamtale, indhentning af lægepapirer m.m.) så beder du om aktindsigt "siden sidst". Du printer den almindelige anmodning om aktindsigt ud, og så tilføjer du datoen for sidste aktindsigt.
Fordi, at hvis man beder om aktindsigt i akter, som man allerede har fået aktindsigt i, så må kommunen gerne opkræve betaling for disse.”

Min sagsbehandler har endnu ikke svaret mig, omkring referat af vores sidste møde, må vente og se hvad hun siger/skriver i næste uge.

Hilsen Troldurt
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2017, 17:16   #20
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej Nørd

Det kan jeg godt forstå, det har jeg også opgivet.

Jeg kender ikke dukh.dk, men det vil jeg se nærmer på.

Det vil ikke ænder på min økonomi, hvis jeg kommer i et ressourceforløb, men det vil betyde at jeg vil få den hjælp jeg har brug for, og jeg vil ikke være så bange for fremtiden, fordi når man ikke føler man kan magte en opgave, altså at når jeg bliver stillet en opgave, at så føler jeg mig utilstrækkelig til at løse den, sådan har jeg aldrig haft det før, nu får jeg nærmest angst anfald, når der er et eller andet jeg skal løse, så jeg går og frygter for hvad min sagsbehandler skal finde på, hun er ikke flink og ikke forstående overfor hvordan jeg har det, derfor vil jeg gerne i et ressourceforløb.

Hilsen Troldurt
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension