K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-09-2009, 20:21   #11
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Glem ikke, at mange kommer fra sygedagpengesystemet, altså
var de i A.kasse, men kommunen fik ikke afklaret deres sag, og
de kunne ikke få kontanthjælp, på grund af ægtefællens indtægt.

Her hjælper A-kassen ikke, men kommunen svigtede.

Jeg gad godt vide, hvor mange der havnede uden indtægt via.
den kanal!
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2009, 20:33   #12
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Nu kan der jo være....

....flere forskellige scenarier. Vi er som sådan enige i at man selv har et ansvar for at være medlem a en A-kasse.
Men her drejer det sig om (igen) gifte/samboende hvor ægtefælle/sambo tjener 'for meget'.
Så reglerne drejer sig egentlig ikke om hvorvidt man ikke har været medlem af en a-kasse, men hvorvidt man er gift.

Så langt så godt.

Nu ved jeg ikke hvor meget 'for meget' er, men måske ligger grænsen her for lavt. Som sådan er de fleste af os jo eneige om at det ikke er folks familiære status der skal afgøre om man kan få hjælp eller hvor meget, eller mener i at 'gensidig forsørgelses pligt er i orden?

Der må også være adskillige der selvom de er medlem af en A-kasse, falder for enten ikke at have været medlemmer længe nok (1 år) eller ikke at have arbejdet timer nok (1924 timer indenfor de sidste 3 år) begge betingelser skal være opfyldt.

Hvad med dem?

Min mening er at hvis man er imod den 'gensidige forsørgelsespligt' så er man imod, og ikke nogen gange imod og nogen gange for.

En enlig der ikke er medlem af en A-kasse, kan ved arbejdsløshed få kontanthjælp, uanset, en gift person kan ikke altid, da det bliver afgjort i forhold til ægtefælle/sambos indtægt. Så det der er tale om her er ikke hvorvidt folk har været uansvarlige, men et spørgsmål om 'gensidig forsørgelsespligt'.

Til sidst vil jeg sige, det er ualmindeligt dumt ikke at være medlem af en a-kasse, men dumhed er endnu ikke ifølge loven noget kriminelt i Danmark.
Gudskelov for så ville fængslerne bugne.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2009, 00:17   #13
Kohai
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2009
Indlæg: 132
Styrke: 16
Kohai er ny på vejen
En hel del af de 71000 er altså også folk som har friværdi og bil, men har fravalgt a-kasse. Når de så bliver arbejdsløse finder de ud af at de ingen ting får når der har formue. Det er altså ok. Hvis man har en bil eller bolig man kan sælge, så må man gøre det først, når man ikke er forsikret. Ægtefælleforsørgelse er noget fis, men det er andet er altså fint nok.
Kohai er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2009, 05:35   #14
bla-bla
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Fyn
Indlæg: 231
Styrke: 16
bla-bla er ny på vejen
[QUOTE=Ragdoll;72493]Inger Støjberg, beskæftigelsesminister, hvis du ikke har en fagforening og du er gift, så er det bare ærgerligt.

Tja, de har nu selv fravalgt at stå ude for fællesskabet, udenfor et medlemskab af en fagforening og A-kasse.
Mange har desværre nok bare gemt, hvem der har været med til skabe velfærdssamfundet, og derpå tror at der bare kan hæves ved kasse 1.
Man ligger som man reder..
Andet har jeg ikke, at sige til det
Trist for dem…

Bla-bla
bla-bla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2009, 08:00   #15
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
71.000 på egenforsørgelse - det er mange, uanset om det er selvforskyldt eller ej
241.000 på ftp
så er der alle andre der sidder i systemet, enten på sygedagpenge eller konstanthjælp
så er der dem på flex

hvor mange drejer det sig om totalt? nogen der har et bud?

VI ER DA EN MAGTFAKTOR DER SKAL REGNES MED



At folk vælger A-kassen fra er kun deres egen dumhed, at folk smøles ud af systemet er systemfejl, i begge tilfælde er det desvære den syge/ledige der kommer til at betale
Er det rimeligt at ægtefælleforsørgelse afhænger af indtægt - eller burde det være udgift?

Mange, især unge, der er i gang med etablering i samfundet vælger A-kassen fra " bare lige et år" men glemmer konsekvensen, til gengæld har de villa volvo og vovse - et stykke tid, men når så krisen kradser, ja så er løbet kørt - boligmarkedet kollapser, bilmarkedet gør det samme, rødvinen ryger til fordel for postevand Føtex må sætte priserne ned - genbrugsbutikkerne sætter den op
Det er vist billigere at gøre A-kassen obligatorisk for alle - og få lavet et system der i øvrigt virker!

Sarkastisk......?
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2009, 09:09   #16
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Jeg blev godt nok lidt rystet da jeg så en knægt som sælger i skobutik fra tv2.
han havde ikke hørt om en a-kasse og han skulle i hvertfald ikke melde sig ind.
det bliver man oplyst om mindst 100 gange på HH eller handelsskolen.
HK kommer også på besøg


rigtig mange snakkede også om at melde sig ud på min tidligere arbejde. Man kunne jo bare får et nyt arbejde.
ligesom hende med hus og bil og som ikke kunne forstå hun ingen kontanthjælp kunne få.
nej det er folks egen dumhed og de har selv valgt og melde sig ud eller aldrig melde sig ind.
A kasse er godt i modgang og noget lort i medgang.
Det er da ikke ligefrem oplysninger der mangler omkring det.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2009, 11:03   #17
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kohai Se meddelelser
En hel del af de 71000 er altså også folk som har friværdi og bil, men har fravalgt a-kasse. Når de så bliver arbejdsløse finder de ud af at de ingen ting får når der har formue. Det er altså ok. Hvis man har en bil eller bolig man kan sælge, så må man gøre det først, når man ikke er forsikret. Ægtefælleforsørgelse er noget fis, men det er andet er altså fint nok.
Hvis det er ok, så er det da sjovt, at dem det går ud over synes det IKKE er ok? ... jeg er RET sikker på, at hvis du spurgte de 71.000 da de stadig havde job, og ikke vidste de ville blive fyret, at så var svaret nok det samme som dit.

Det handler altså om HVAD det er for et velfærdssystem vi ønsker... om man har ret til kontanthjælp, når man er arbejdsløs, eller om det afhænger af ens formue... som det er nu, afhænger det af ens formue, men hvor mange mon egentligt mener, at når man mister sit arbejde at så skal man gå fra hus og hjem, og gå rabundus, før man kan få hjælp? ... er det så velfærd? ... det virker på mig snarere som ren overlevelseshjælp, som kontanthjælp også efter MIN mening har været i mange år efterhånden.

Problemet er kort og godt, at når man ikke selv skal bruge den slags velfærd, så stemmer man imod det, fordi det koster for mange skattekroner mener man... og når man så uheldigvis HAR behov for den hjælp, så er det pludseligt OK at betale skattekroner til det.

Det syder af dobbeltmoral og selviskhed, og mange af de 71.000 er sådanne personer, så derfor har JEG intet tilovers for deres situation... det er kun fair at de mærker effekten af deres dårlige valg af regering og manglende a-kasse... men på den anden side er jeg FOR et system der ville have hjulpet dem, uden de skal af med hele formuen... for jeg synes IKKE det er fair, at man skal helt ned og bide i støvet før man kan få kontanthjælp... det skaber kun flere fattige mennesker, og skubber folk endnu længere ud i depressioner og anden psykiske stress relaterede sygdomme.

Sådan har det været de sidste 8-9 år takket været VKO regeringen.

Sidst redigeret af Razmo; 07-09-2009 kl. 11:06.
  Besvar med citat
Gammel 07-09-2009, 11:20   #18
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Razmo

men de personer vi snakker om er ressourcestærke, som bare ikke vil forsikre sig.
hvis det nu bliver muligt af få dagpenge efter en måned, hvad så med dem som har betalt i mange år.
husk i kina findes der ingen pension eller understøttelse. Det skulle ellers være en social stat.
Vi skal have et system som hjælper de ressource svage, hvis vi skal hjælpe alle. skulle vi batale 90 procent i skat og få udleveret et telt og en madpakke.
dagpenge er folks eget problem og man kan trække noget af fra i skat

men sygeforsikringer er en helt anden sag, det begynder og minde lidt om USA.
jeg kan ikke trække en sygeforsikring fra i skat fordi jeg ikke er på arbejdsmarket. Samt ingen adgang uden et arbejde
men det kan en virksomhed. Det er totalt skævt. Ingen skulle kunne trække den fra i skat.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2009, 11:25   #19
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Ragdoll

Kommunen har pligt til afklare folk på sygedagpenge til enten revalidering
fleksjob eller pension, men gør det ikke altid.

Derfor kommer nogle syge mennesker på ægtefælleforsørgelse, da de ikke
kan få kontanthjælp.

De har stået i en A-kasse, men i denne situation hjælper det ikke.

Personligt tager jeg stærkt afstand fra ægtefælleforsørgelse, og jeg
hører også til dem, som ikke ville undvære hverken A-kasse eller fagforening,
da jeg var i arbejde.

Jeg mener også informationen omkring A-kassen er og til stadighed
bliver godt udbredt blandt befolkningen.

Nogle fravælger også efterlønsordningen eller fleksordningen, og nogle
står så og er helt fortvivlet, når de ikke kan holde længere på arbejds-
markedet, men er henvist til kontanthjælp, som de ikke kan få.

Her mener jeg, at man har truffet et dårligt valg.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2009, 11:35   #20
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Razmo

men de personer vi snakker om er ressourcestærke, som bare ikke vil forsikre sig.
hvis det nu bliver muligt af få dagpenge efter en måned, hvad så med dem som har betalt i mange år.
husk i kina findes der ingen pension eller understøttelse. Det skulle ellers være en social stat.
Vi skal have et system som hjælper de ressource svage, hvis vi skal hjælpe alle. skulle vi batale 90 procent i skat og få udleveret et telt og en madpakke.
dagpenge er folks eget problem og man kan trække noget af fra i skat

men sygeforsikringer er en helt anden sag, det begynder og minde lidt om USA.
jeg kan ikke trække en sygeforsikring fra i skat fordi jeg ikke er på arbejdsmarket. Samt ingen adgang uden et arbejde
men det kan en virksomhed. Det er totalt skævt. Ingen skulle kunne trække den fra i skat.
Forskellen er, at du tænker i kroner og øre, og hvem har betalt dit og dat... jg tænker i selve problemet, og at den person der mister sit job, og ikke har meldt sig i en a-kasse, hvad end det er selvforskyldt eller ej, har stor chance for at gå falit... det har en stor tragisk betydning for denne person, og det kan ende med en offentlig udgift der faktisk er endnu større, end hvis man havde hjulpet den person igennem til nyt job... hvis de ER resourcestærke er de som regel også motiveret for at finde nyt arbejde, og hvis de ikke skal se deres formue visne væk først, så tror jeg på det går mere smertefrit...

husk på at jeg taler KONTANTHJÆLP her... man betaler ikke til kontanthjælp som man gør med a-kassen... man skal ikke "meldes ind i kontanthjælpen", da det er sidste sikkerhedsnet i vores velfærdssystem... hvis kontanthjælpssystemet skal kunne holde til at disse 71.000 kan få hjælp, så kræver det bare også at der bliver betalt mere i skat til systemet, og det er DET som disse 71.000 ikke har villet da de havde deres job, og det er derfor jeg ikke har noget tilovers for dem.

Selvfølgelig skal man ikke kunne få dagpenge, hvis man ikke har været medlem af en sådan... men kontanthjælpen burde som sikkerhedsnet og hjælp til at få folk tilbage i job, ikke ødelægge folk først, og det er hvad der vil ske for mange af disse mennesker, hvis de ikke kan finde job nu... de kommer til at æde hele deres formue op, blive stressede, deprimerede osv... ja nogle begår enda selvmord hvis det bliver for meget...

er det sådan kontanthjælpen skal fungere?

Så enten skal man gøre kontanthjælpen arbejdsløshedsbestemt, eller også sal man gøre en hulens masse ud af at informere arbejdene mennesker om hvor vigtigt det er at melde sig i en a-kasse, så de FORSTÅR pointen... vi har jo alerede nu set eksempler på, at nogle slet ikke har anet hvad en a-kasse er! ... og Fogh og Co. har heller ikke lige arbejdet MED fagforeningerne imens de har sidet på magten, tvært imod.
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
62.000 ledige optræder ikke i arbejdsløshedsstatistikken. halse Politik og Samfund 2 22-04-2013 17:58
SF Ledige fleksjobbere skal ikke miste ledighedsydelsen supersus Politik og Samfund 6 01-07-2012 12:38
Helle Thorning-Schmidts mand betaler ikke en krone i dansk skat jomfruen Politik og Samfund 44 26-06-2010 07:13
Slip så pisken, Hjort - straf virksomheder, ikke de ledige zuza Politik og Samfund 1 25-11-2007 01:43
Hjort...ikke flere ledige fleksjobbere ? Stella Politik og Samfund 8 23-10-2007 01:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension