K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-11-2009, 19:45   #21
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Det enkleste ville være...

...selvfølgelig være, at man har ret til fuld pension fra det land, hvor man har bopæl på det tidspunkt, man bliver pensioneret, og så skal bopælslandet se at skrabe brøker sammen og supplere op til fuld pension, men jeg tror ikke det ville være et bæredygtigt pensionsssystem for Europa eller den enkelte medlemsstat.

EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 skal nemlig ikke harmonisere de enkelte medlemsstaters sociale ydelser og sociale sikringssydelser, hvor der så ville være ens ydelser i alle medlemsstater til alle.

Og jeg er bestemt ikke så stor en tilhænger af EF, at jeg synes der skal herske kæft, trit og ens retning i hele Europa, og dermed ens størrelse for sociale bistandsydelser og sociale sikringsydelser.

Og undskyld mig, men jeg vidste slet ikke, at der var noget, der hed EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71, inden jeg blev førtidspensionist, og jeg er da glad for, at jeg med denne traktat og disse fororndinger har mulighed for at få mine optjente pensionsrettigheder fra Tyskland til Danmark, og kan eksportere min danske og tyske pension hvorhen jeg vil i verden.

Jeg mener ikke, man kan lægge til myndighederne til last, hvis den enkelte ikke informerer sig om konsekvenserne, hvis personen vælger at rejse ud af landet.

Man optjener nu engang i det fleste medlemsstater ret til pension i forhold til forsikringstidens længde efter den lovgivning, man har været omfattet af under bopæl eller arbejde i den enkelte medlemsstat.

Arbejder eller bor man i en medlemsstat, er man omfattet af dette lands lovgivning, flytter man til eller arbejder man i en anden medlemsstat, er man omfattet af dette lands lovgivning.

EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71, og de enkelte landes love og regler med tilhørende vejledninger, retningslinier, brochurer og pjecer er offentligt tilgængelige for den enkelte, så det er bare om at informere sig, inden man rejser ud i verden, hvilke konsekvenser eller fordele, dette vil indebære for den enkelte.

Jeg tænkte ikke på noget som helst i den retning, da jeg flyttede til Danmark, tilbage til Tyskland, og så tilbage til Danmark igen, for jeg tænkte bare, jeg ville studere i Danmark, og så flytte hjem til Tyskland igen, og i 2005 bare på at flytte sammen med min daværende forlovede og ville så begynde på et studie til ergoterapeut, men jeg tænkte på nogen som helst ret til pension eller på andre sociale fordele, Danmark har at byde på.

Pension, sygedagpenge og arbejdsløshedsdagpenge er sociale sikringsydelser, som ingen bare sådan får foræret.

Og hvis bopælslandet skulle skrabe brøker sammen fra andre lande, hvad så hvis summen så overstiger bopælslandets fulde pension? Den del ville ingen vel have lyst til at forære væk vel? Nej, den vil man sikkert gerne have lov til at beholde, og hvis summen er lavere, ja så vil man gerne fuld pension.

Men sådan fungerer det bare ikke i realiteten, for sociale sikringsydelser skal være bæredygtige, ellers skulle skatteprocenten da ligge langt højere, hvis et sådant system skal finanseres.

Jeg henviser til følgende links ang. pensionsordningers bæredygtighed:

http://www.oem.dk/publikationer/fore_pens/index.htm

http://www.eu-oplysningen.dk/upload/...6/20020737.pdf

http://ec.europa.eu/employment_socia...2005/dk_da.pdf


Nogle enkelte lande har indført minimumsydelser for pension, som er omfattet af art. 50 i EF-forordning 1408/71, men det har Danmark, Tyskland og vist nok også England ikke.

I Tyskland blev der først i 2005 indført ret til en minimusforsørgelse for pensionister og uarbejdsdygtige, som følger satserne for kontanthjælp.

Førtidspensionister fra før 1.1.2003 og folkepensionister kan ikke få suppleret op til kontanthjælp i Danmark, for de får højst et supplement efter reglerne for personligt tillæg.

Og hvis jeg er heldig med min sag ved Ankestyrelsen, så får førtidspensionister fra 1.1.2003 mulighed for et supplement op til fuld førtidspension, jf. bemærkningerne til de enkelte bestemmelser i lovforslaget til § 1, nr. 15 og nr. 33 og til § 4 i L 137 af 15/12/2000.

Og hvis jeg ikke skulle få held med det, så har beskæftigelsesminister Inger Støjberg personligt udtalt i min sag, at hjælpen efter § 27a i aktivloven for personer, der opfylder betingelserne i § 11, stk. 3-6 i aktivloven, ikke må ligge under niveauet for kontanthjælp.

I dag ligger hjælpen efter § 27a i aktivloven på niveau med folkepensionisters og de gamle førtidspensionisters ret til personligt tillæg som følge af Ankestyrelsens principafgørelser A-18-06 og A-22-07, hvor der højst suppeleres op til et rådighedsbeløb, som hver kommune må selv må afgøre for at være tilstrækkeligt efter et skønsprincip.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 06-11-2009 kl. 23:35.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2009, 20:45   #22
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Det jeg tænker....

....på er at hvis jeg har betalt bidrag i England i det antal år der kræves for at modtage fuld pension fra England, og jeg samtidig har optjent ret til en brøkalderspension i Danmark. Og hvis jeg på nuværende tidspunkt må undvære på grund af brøkerne, burde det også kunne komme mig til gode på grund af brøkerne når den tid kommer, lige for lige, når ret skal være ret, det er min mening, eller skal reglerne altid være til statens fordel? Hvis man igennem 30 år skal leve på en discount pension, og når så brøkerne bliver til borgerens fordel, så fy nej den går ikke, nu nedsætter vi din pension for du må endelig ikke få mere end andre, de sidste 10 år du har tilbage af livet.

Ikke for det jeg tvivler på at den Engelske alderspension og min danske brøkfolkepension, tilsammen stadig vil blive til mere end hvad jeg ville have fået på en fuld dansk folkepension, det er et hypotetisk spørgsmål, som for mig nok aldrig bliver relevant.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2009, 20:51   #23
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Brøkpensionist:

Citat:
Og hvis jeg er heldig med min sag ved Ankestyrelsen, så får førtidspensionister fra 1.1.2003 mulighed for et supplement op til fuld førtidspension, jf. bemærkningerne til de enkelte bestemmelser i lovforslaget til § 1, nr. 15 og nr. 33 og til § 4 i L 137 af 15/12/2000.
Vil det sige at hvis du skulle få ret hos ankestyrelsen, så vil det kun komme til at gælde førtidspensionister, der har fået bevilget førtidspension efter 1.1.2003?

Skal gamle førtidspensionister igen sidde med Sorteper?



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2009, 00:07   #24
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Bæredygtige pensioner...

er en kedelig sag, men sociale ydelser er nu ikke gratis og skal bæres af den skattepligtige befolkning.

Og som sagt afhænger pensioners størrelse i langt de fleste medlemsstater indenfor EU/EØS nu engang af forsikringstidens længde og af størrelsen af de indbetalte bidrag fra personligt forsikringspligt arbejde.

I Danmark afhænger pensioner også af forsikringstiden, men hvor størrelsen af pensionen derimod beregnes ud fra en fast takst, som er ens for alle, uanset om har arbejdet eller betalt skat i Danmark, og jeg må sige denne pensionsordning er langt mere social end i langt de fleste andre medlemsstater.

Jeg har som mor til et barn i Tyskland kun haft mulighed for at arbejde på halv tid, og har således også kun indbetalt det halve af bidrag, så min pension bliver da ret beskeden set i forhold til min daværende mands pension, der kunne fortsætte med at arbejde på fuld, fordi en af os skulle tage sig vores datter, og en dagplejemor eller institutionsplads simpelthen ville have været for dyr en løsning for os.

Men alligevel har Ragdoll ret i, at vandrende arbejdstagere på en måde straffes for have gjort brug af arbejdskraftens frie bevægelighed, når vandrende arbejdstagere ikke optjener ret til fuld pension af den grund, som andragendet til EU-Parlamentet fra den spanske statsborger, som jeg henviste til i min tråd, også beviser.

Dog ville situationen uden EF-traktaten og EF-forordning 1408/71 da være endnu værre, for så ville jeg ikke have ret til en tysk førtidspension, og skulle vente til 2030 for at få udbetalt en pension fra mine indbetalte bidrag til jeg overgår til tysk folkepension, og havde jeg kun indbetalt bidrag i mindre end 5 år, ville jeg ikke se en eneste € af mine tyske indbetalte bidrag.

En pension fra andre medlemsstater indenfor EU/EØS må heldigvis ikke medføre en nedsættelse af en dansk social pension, for den skal fradrages i den personlige indkomst, og må derfor ikke indgå i indtægtsgrundlaget, når en dansk social pension skal beregnes, jf. kap. 4 og 4a i lov om social pension og kap. 4 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

Og desværre vil min sag ved Ankestyrelsen ikke forbedre situationen for folkepensionister og for førtidspensionister efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, fordi de kun kan få supplement til deres pensioner efter reglerne om personligt tillæg.

Og om min sag vil betyde en forbedring for førtidspensionister fra 1.1.2003, som kun har optjent ret til en brøkpension, må tiden vise, for en ting er at have ret og en anden er at få ret.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 07-11-2009 kl. 00:15.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2009, 01:01   #25
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Kære Brøkpensionist,

Jeg håber du vinder din sag uanset om det får betydning for mig personligt eller ej. Man må dog håbe at politikerne i fald du skulle være så heldig at vinde din sag, så ville sige "jamen det kan ikke være ret og rimeligt at en skæringsdato skal have så stor betydning for den ene halvdel men ingen for den anden halvdel."
Og da forordningen går tilbage til 1972 bør den i det mindste gælde alle der er blevet førtidspensionist efter denne dato, det drejer sig om 37 år så det er ikke sandsynligt at der er ret mange mennesker tilbage der er blevet bevilget førtidspension før da, og endnu færre der ville have gjort brug af retten til fri bevægelighed.

Siden jeg tog udenlands i 1980, hvor jeg tog til England første gang, og indtil jeg blev tilkendt min brøkpension i 1995, har jeg set tusinder og atter tusinder af unge danskere rejse ud for at arbejde en tid udenfor Danmark, og der er blevet flere år for år. Og på trods af det havde jeg aldrig hørt om brøkpension, og hvis du spørger ude omkring i samfundet om man kender brøkpension, så spørger folk tilbage "Hvad er det?"

I henhold til serviceloven, har offentlige ansatte ikke bare en pligt til at besvare specifikke spørgsmål, men også til uden opfordring at informere borgeren om forhold der kan få betydning for borgeren, dvs. idet du henvender dig til folkeregisteret for at melde at du flytter væk fra Danmark, burde de straks sige, "du er vel klar over at det kan have konsekvenser for dig ifald du bliver syg og skal på førtidspension, men det gør de ikke, det gjorde de ihvertfald ikke i mit tilfælde.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 07-11-2009 kl. 01:03.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2009, 11:32   #26
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Til at starte med...

...da jeg begyndte på mine tråde om brøkpension og om EF-traktaten og Rådets forordninge 1612/68 og 1408/71, troede jeg, at vandrende arbejdstagere er berettiget til fuld pension gennem et tillæg efter art. 50 i EF-forordning 1408/71, men Europa-Parlamentets svar fra den 29.9.2009 til den spanske statsborger, som havde klaget over, at vandrende arbejdstagere har svært ved at få fuld pension, når ret til fuld pension er betinget af forsikringstidens længde, fastslår jo faktisk, at vi ikke har ret til fuld dansk pension.

Europa-Parlamentets svar fra den 29.9.2009 til den spanske statsborger kan findes under følgende link:

http://www.europarl.europa.eu/sides/...DA&language=DA

Og Ragdoll har også helt ret i, at myndighederne ikke selv er oplyst og heller ikke oplyser borgeren nok om konsekvenserne, hvis borgeren har gjort brug af retten til arbejdskraftens frie bevægelighed.

Vi får først at vide, at der findes noget, der hedder brøkpension, når vi har fået tilkendt førtidspension og får sendt den første pensionsmeddelelse.

Jeg havde helt bestemt ikke sagt ja til en førtidspension under disse betingelser.

Efter min mening burde kommunen have givet mig kontanthjælp i 29 måneder mere, så jeg havde optjent ret til fuld pension, for jeg ville vel ikke være den eneste person i Danmark, som kommunen parkerer på kontanthjælp så længe som muligt for at spare en førtidspension.

Men når det handler om personer, der kun er berettiget til brøkpension, så kan kommunerne jo netop spare på os.

Og det har de lov til ifølge EU-domstolen, jf. EU-dommen sag C-146/93, som kan findes under følgende link:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...3J0146:DA:HTML


Så jeg føler mig også godt snydt som vandrende arbejdstager, for så længe jeg bliver i Danmark, vil jeg altid have optjent mindre end alle andre her i Danmark, og det selvom jeg har måttet arbejde hele mit liv for at have ret til pension, inden jeg blev førtidspensionist.

Og nu forstår jeg, hvorfor kun 2 % af unionsborgerne gør brug af retten til arbejdskraftens frie bevægelighed, for åbenbart er 98 % klogere end os, der har benyttet sig af den frihed

Men på den anden side, så har jeg også draget af nytte af denne frihed, for havde jeg kun været omfattet af tysk lovgivning om social sikring hele mit liv, så ville min pension ikke engang svare til 27/40 af en fuld dansk førtidspension, men så længe jeg bliver i Danmark vil jeg altid have optjent mindre end alle andre her i Danmark, og det selvom jeg arbejdet hele mit liv, inden jeg blev førtidspensionist.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 07-11-2009 kl. 11:59.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2009, 11:52   #27
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Det er jo....

....det der er problemet i Danmark, at myndighederne egentlig i henhold til serviceloven har pligt til at servicere, hjælpe og rådgive borgerne på bedste vis, men at det gør de ingenlunde.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
brøkpensionist manal Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 15-01-2013 16:44
Interview med brøkpensionist Marrouas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 02-06-2010 19:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension