K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-04-2014, 12:22   #1
Lotus1981
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2014
Lokation: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 40
Styrke: 11
Lotus1981 er ny på vejen
Paragraf 17 behandlingstid

Jeg har søgt en paragraf 17 den 13/1-14, er det inden 3 måneder jeg skal have svar der fra? Jeg kan simpelthen ikke overskue alle de tråde om det, så undskyld jeg opretter endnu en tråd.
Lotus1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2014, 12:34   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lotus1981 Se meddelelser
Jeg har søgt en paragraf 17 den 13/1-14, er det inden 3 måneder jeg skal have svar der fra? Jeg kan simpelthen ikke overskue alle de tråde om det, så undskyld jeg opretter endnu en tråd.
Nej, de tre måneder starter først når kommunen har påbegyndt din sag om Førtidspension.

De kan først påbegynde din sag efter at du har været til møde med rehabiliteringsteamet - har du været det?

Efter det møde vil du modtage et brev om dato for påbegyndelse og senere et brev med dato for hvornår der er møde om afgørelse.

Det er datoen i brevet om påbegyndelse som er startdato for de tre måneder.

Læs her : http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...r/default.aspx
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2014, 12:42   #3
Lotus1981
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2014
Lokation: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 40
Styrke: 11
Lotus1981 er ny på vejen
Nej jeg har ikke været til noget som helst, ingengang et møde.
Jeg troede nemlig at fra man afleverede ansøgningen på paragraf 17 og til at man skulle have svar at der max gik 3 måneder, men så kan jeg da godt ane at der nok ikke sker noget det næste lange stykke tid.
Jeg var forbi jobcenteret i dag for at afleverer tro love papir, der spurgte jeg hvor langt jeg var i sagen, og damen svarede at de ikke have modtaget noget på mig i pensions teamet.

Og tusind tak for hurtigt og præcist svar, det sætter jeg stor pris på :-)
Lotus1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2014, 12:45   #4
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Har du søgt efter §17 eller §17 stk. 2 dvs. på det foreliggende grundlag ?

Citat fra Sundhed.dk
Kan en patient selv anmode om at få rejst en førtidspensionssag?
En patient kan bede kommunen at få behandlet sin ansøgning om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Det betyder, at sagen overgår til behandling af ansøgningen, uden at kommunen indhenter yderligere ny dokumentation. Kommunen skal orientere patienten om, at mangelfuldt dokumentationsgrundlag kan medføre, at patienten ikke tilkendes førtidspension. Kommunen skal forelægge sagen for rehabiliteringsteamet umiddelbart efter ansøgningen. Efter indstilling fra rehabiliteringsteamet, træffer kommunen umiddelbart efter endelig afgørelse.

NOTE vedr. §17 stk 2 fra AM
Spørgsmål 5 c (teamets behandling af ansøgningssager efter pensionslovens § 17, stk. 2):
[….] skal venligst bede Arbejdsmarkedsstyrelsen besvare følgende spørgsmål:
En kommune fortolker Styringsloven og Pensionsloven således, at når en borger søger førtidspension på det foreliggende grundlag jf. pensionslovens § 17, så kan der på rehabiliteringsmødet ikke tages stilling til anden form for hjælp f.eks. ressourceforløb eller fleksjob [….]?.

Svar:
Personer, der ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan anmode herom, jf. pensionslovens § 17, stk. 2. Ansøgningssager efter pensionslovens § 17, stk. 2, skal forelægges rehabiliteringsteamet, men sagerne behandles på det foreliggende grundlag.

Det vil sige, at rehabiliteringsplanens forberedende del udarbejdes på baggrund af de foreliggende oplysninger, og den praktiserende læges vurdering af sagen (LÆ 265) skal ikke indhentes.
Umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Sagen skal således overgå til behandling efter reglerne om førtidspension uanset om teamet indstiller, at der gives afslag på førtidspension
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2014, 12:57   #5
Lotus1981
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2014
Lokation: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 40
Styrke: 11
Lotus1981 er ny på vejen
Igkh62: det er paragraf 17 stk.2.
Der står anmodning om at kommune alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension. Så står der paragraf 21:
Kommunen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter regler om førtidspension jf.paragraf 17 stk 2. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende.

Derfor troede jeg at det var 3 måneder fra jeg underskrev anmodningsskemaet og til at der kom svar.
Lotus1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2014, 16:22   #6
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Jeg har kikket på DUKH og her er et svar citeret fra deres hjemmeside:

"Hvis du søger på det foreliggende grundlag, skal kommunen træffe afgørelse senest tre måneder, efter at sagen rejses.
Kommunen skal rejse sagen umiddelbart (senest 1-2 uger) efter du har søgt."

Her er et link til lovgrundlaget for pension : https://www.retsinformation.dk/Forms...id=158074#Kap3

Sidst redigeret af lgkh62; 02-04-2014 kl. 16:28.
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2014, 17:04   #7
Lotus1981
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2014
Lokation: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 40
Styrke: 11
Lotus1981 er ny på vejen
Igkh62: tusind tak for svar, så kan jeg umiddelbart godt se at de igen bare sløser med min sag. Nøj hvor er det irriterende.
Men igen tusind tak for hjælpen
Lotus1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2014, 21:09   #8
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Hos mig gik der et par uger fra jeg afleverede ansøgning til sagen blev rejst.
Først derefter kom jeg i rehabilhteringsteamet.

De to uger er vel for at kommunen kan nå at få samlet papirene sammen og sendt til rehabiliteringsteamet og andre tekniske ting.

Du skal henvene dig til kommunen snarest for at holde dem i ørene.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2014, 21:29   #9
Lotus1981
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2014
Lokation: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 40
Styrke: 11
Lotus1981 er ny på vejen
Hej cykeltyv jeg har henvendt mig 2 gange, her sidste gang var i dag, damen ved skranken sagde at hun ville lægge en besked til Sb så nu må vi se om hun ringer i morgen.
Men hold da op de er tunge at danse med, og min sb er en skrap madam, så jeg tør næsten ikke sige noget til hende. Men okay hun havde vel en dårlig dag..
Lotus1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2014, 21:58   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Kære Lotus1981,

Send endelig en mail til kommunen, måske kan du endda finde frem til en mail adr. for det center/den afd. der håndtere din sag. Det kan være job centeret, men det tvivler jeg på. Så måske mere Social Service? Hør hvad der sker, det skader absolut ikke din sag.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension