K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2010, 13:25   #11
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Lægen kan godt vurderer hjælpemidler ud fra deres kendskab, men det er ikke altid, at de kender til de forskellige muligheder. Der er det tit, at vi får en ergoterapuet, f.eks., til at komme og lave nogle vurderinger, og mange læger kender f.eks. heller ikke til muligheden for en § 56-aftale, eller en personlig assistance.

Så synes nu egentlig mit eksempel er ret rimeligt.

Men nu snakkede jeg så også om noget forholdsvis "ukompliceret" som et knæ.

En bindevævssygdom, og ja, stort set alt andet der er indvendigt, er jo noget andet...

Men jeg kan f.eks. i en anmodning til en læge vedr. f.eks. angst, spørge ind ift. de hjælpemidler der kan findes der, f.eks. bostøtte og mentor, da mange læger ikke kender til disse foranstaltninger.
Så hvis man ikke spørger om det, kan det også være svært for lægen at vide, og der findes jo et utal af forskellige praktiske hjælpemidler.

Havde en borger engang med en dårlig ryg, lægen sagde pension, men det gad manden i hvert fald ikke! Så vi fandt ud af fire-fem hjælpemidler, som faktisk gjorde, at han kunne klare sit arbejde, inkl. dog hvil derhjemme mm. men nu kunne han i hvert fald klare sig i en periode. Om han så ikke senere skal have et fleksjob, kan jo så godt være, for han var dårlig, men fordi lægen ikke kendte de forskellige muligheder for hjælpemidler, så var hans vurdering af indsatsen heller ikke helt dækkende.

Det er derfor, at der er en forskel på funktionsevne og arbejdsevne.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 14:36   #12
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Hvad er en & 56-aftale?

Og personlig assistance?

Sidst redigeret af Carmen; 23-08-2010 kl. 14:37. Årsag: tastefejl
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 17:46   #13
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
§56-aftale er en aftale som indgåes mellem arbejdsplads, den ansatte og kommunen om, at hvis man har en kronisk eller langvarig lidelse, der giver mere end ti dages sygdom om året, så kan arbejdsgiver få refusion fra dag 1 (normalt betaler de, de første 21 dages sygdom), og på den måde er arbejdsgiver måske mere large ift. at beholde medarbejderen.

Personlig assistance er en person, som bliver ansat til at udføre nogle af de opgaver, den ansatte ikke kan klare. Man kan få hjælp i op til 20 timer om ugen på en 37 timers stilling.
Eksempel: Kontoransat med dårlig ryg. 30 timer om ugen er hendes arbejdsopgaver alm. kontoropgaver - computer, telefon, reception mv. Det kan hun godt klare. Men 7 timer om ugen har hun forskellige forfaldne opgaver f.eks. støvsugning, arkivering osv. Det kan hun så ikke holde til. Derfor ansætter man enten en studerende, eller en i forvejen kollega, til at hjælpe med de ting. Så f.eks. støvsuger kollegaen, mens hun tørre støv af, kollegaen løfter de tunge kasser ned på depotet, mens hun lægger papirerne på plads osv.
Og på den måde kan man så blive i sit job.
Det kan bruges indenfor alle jobs, også som selvstændig, man skal bare være tilstede på samme tidspunkt som den personlige assistance, og man skal selv kunne udføre hovedopgaven af sit job.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 17:57   #14
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Tusind tak for svar, Andersine!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 19:27   #15
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Rettelse andersine: Har uendelig svært ved at se at en personlig asistent kan bruges indenfor ALLE fag!

Øhh...gad da godt se det menneske som liiiige ville "træde ind" i støbningen, binde jernet når han ikke kan bukke sig, holde vibratoren til betonen osv?

(jord/beton arbejde)

-meeen vil påstå at i langt de fleste tilfælde handler det om kontorjobs og det er jo ikke alle der er i sådanne.

Ti hi, har da også lige svært ved at se hvordan en asistent skulle kunne træde til i mit job:
"Nå fru Hansen, så overlader jeg resten af arbejdet med at indføre kateteret til min asistent!"
-hvis det var mig som borger, ja, så ville jeg da nok betakke mig for dette, især hvis det var en ufaglært

Suk, hvor er denne lovgivning(også) så uendelig verdensfjern i forhold til de barske realiteter(men vil da klart OPFORDRE syge borgere til at benytte sig af ordningen)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 23-08-2010 kl. 19:32.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 19:39   #16
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Jo, der er ingen fag der er undtaget, men om det så kan bruges i praksis i alle fag er noget andet.

Men jeg har oplevet det brugt indenfor lærefaget, vvs faget og lagerarbejderfaget, så det kan faktisk bruges bredt.

Og i visse tilfælde kan man godt få mere tilskud end til en ufaglært, hvis det er fagligt påkrævet, f.eks. i tilfældet med læreren.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 23:03   #17
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
HAHA jeg kan lige se mig som er butikansat.. have en personlig hjælper til at sidde i kassen for mig og taste varer ind.. for jeg selv bliver bims i kasketten indenfor ca 15 min.. så skal jeg stå bagved en hjælper og se på..... og ikke mindst hører på alle de utålmodige kunder som ikke kan forstå hvorfor vi er to... og hvorfor vi ikke åbner en kasse til.. når nu de er 3 kunder med ialt 7 varer..
nå, men det var kun et fantasibillede.. for jeg er jo ikke i arbejde.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 23:47   #18
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Jamen det er faktisk også set før.

Ikke lige i supermarkeder, men i mindre forretninger, især med folk der er selvstændige.
Til lige præcis at overtage når det bliver for meget f.eks.
Så det kan sagtens lade sig gøre... Eller ikke sagtens, alt kommer an på omstændigheder og vilje, men jo det kan lade sig gøre.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kunsterisk frihed hos social lægen. "vender" ordene om. hvad gør man? Tzari Alt det andet 9 18-04-2012 11:42
Hvad skal jeg skrive/hvordan skal jeg gøre... FrkNorden Alt det andet 41 05-05-2011 13:10
Hvad skal jeg skrive.... Susanne2412 Alt det andet 3 29-11-2010 13:08
Social lægen og lægekonsulenten...hvad må/gør de Tzari At søge førtidspension 1 05-05-2010 07:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension