K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-08-2009, 09:27   #1
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Gå ud af en pension

Kender I nogen, der er gået ud af en førtidspension og har fået arbejde på normale vilkår? Eller sker det aldrig?
Jeg synes det er problematisk at springet skal være så stort. Det ville være godt, hvis man kunne trappe ud af en pension. Forstået på den måde, at hvis man fik flere arbejdstimer, så trappede man ligeledes ned i pensionsudbetalingen. Altså fik suppleret det sidste stykke op med pension.
Jeg tror måske det kunne bevirke at der var nogle, der turde prøve sig selv lidt af.
Jeg ved godt at pensionen kan hvile nu, men stadig bliver det vel et spørgsmål om enten eller og ikke både og.
Kan man gå fra pension baglæns til flexjob uden at skulle igennem hele møllen med jobprøvning, resourceprofil osv.?
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2009, 09:42   #2
Viper
Afhængigheds tegn af K10
 
Vipers avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: Odsherred
Alder: 63
Indlæg: 319
Blog Indlæg: 5
Styrke: 16
Viper er rigtig godt på vej
omvendt pensionsbehandling???!!!

Hej Løvinde

Jeg kan ikke lige påstå at jeg har hørt om nogen der er gået fra pension tilbage til arbejdsmarkedet. Men du skal under alle omstændigheder visiteres til et fleksjob, også selv om du går fra en pension. Det har noget at gøre med at skulle definere dine skånehensyn og behov for hjælpemidler i et job. Så jeg må desværre sige at du ikke slipper for at gå den lange og meget trælse vej igennem system Danmark nok en gang. Gid jeg kunne give dig et mere positivt svar på dit spørgsmål

Held og lykke hvad du end beslutter. Viper
__________________
Failure Is Not an Option. (Gene Krantz, Mission Control, Apollo 13)

Enhver soldat kan slå ihjel, men kun den sande kriger kæmper for at redde liv. Any Soldier Can kill, but only the true warrior fights to save lives. (russisk ordsprog)
Viper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2009, 09:58   #3
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Tak for svar.
Ja det er nok noget af et projekt at begive sig ud i.
Jeg ved heller ikke, om det er det værd - men jeg kan godt blive fristet nogle gange til at kunne blive helt fri af systemet. Jeg synes bare der mangler et flermasket sikkerhedsnet, hvis man nu ikke kan magte det alligevel.
Derfor ideen om at trappe ned i pensionen over længere tid.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2009, 10:14   #4
Viper
Afhængigheds tegn af K10
 
Vipers avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: Odsherred
Alder: 63
Indlæg: 319
Blog Indlæg: 5
Styrke: 16
Viper er rigtig godt på vej
Ååh ja!

Jeg forstår dig godt. man har nu engang brug for at slippe disse "høge og ådselgrippe". Jeg kunne nu godt tænke mig at stille dig et lidt personligt spørgsmål. Har du tænkt på eventuelt at tage en uddannelse der kunne interessere dig, f.eks. på åbent universitet eller VUC eller lignende? Det har du jo i høj grad lov til som pensionist. Du skal jo ikke være til rådighed for arbejdsmarkedet som det er nu.

Viper
__________________
Failure Is Not an Option. (Gene Krantz, Mission Control, Apollo 13)

Enhver soldat kan slå ihjel, men kun den sande kriger kæmper for at redde liv. Any Soldier Can kill, but only the true warrior fights to save lives. (russisk ordsprog)
Viper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2009, 10:26   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Alt det der kan din sagsbehandler netop hjælpe dig med!!

Der er netop udkommet en pjese til førtidspensionister der hedder 'Din sociale handleplan - hvor skal du hen - og af hvilken vej?

Handleplanen udgør præcis det flermaskede net du efterlyser, og hvor du virkelig kan få prøvet dig selv af, få givet los for dine drømme og mål (uden af gå på r****).
Den sociale handleplan kan sluse dig ud/hen i de retninger du rigtig gerne vil afprøve, og din sagsbehandler står dig bi i alle situationer indtil du har nået dit mål...

Handleplanen omhandler nemlig også beskæftigelse.

- det kunne måske være noget for dig?
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2009, 10:32   #6
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Tak begge to.
Jeg havde heldigvis uddannelse inden jeg blev syg.
Jeg arbejder 12 timer om ugen indenfor mit fag - det må jeg som modtager af mellemste førtidspension.
Jeg fik pension i -99 men har fået det meget meget bedre siden.
Det lyder som om, jeg skal have fingre i den pjece du nævner Helene - tak for det tip!
Det er jo netop angsten for at gå på r...., der ligger og lurer.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2009, 10:39   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg fandt en pjece med det navn helene men det er for stofmisbrugere prøv lige at se om det er den du mener http://www.kk.dk/Borger/SocialeTilbu...E904E0A95.ashx eller om der også ligger en for førtidspensionister ..

Hvad ang at komme tilbage til det ordinære marked så skal man jo lige være obs på at hvilende pension gælder for de gamle ftp (før 2003 )

Men at der er muligheder for også de nye ftp ,,, du kan tjene op til de 60.000 om året uden at der bliver trukket (hvis du er enlig ) men det er ikke forbudt at arbejde mere end det , det vil blot blive trukket af pensionen ..

Så det optimale må vel være at se om man kan få sig et skånejob se hvor mange timer man kan være der og kan man fornemme at man kan komme tilbage til ordinært job den vej så tror jeg altså godt at man kan tale med kommunen om det ...

Der er også den mulighed at man ved et skånejob kan være så heldig og få et job hvor arbejdsgiver vil ansætte en i fleksjob og så mener jeg bestemt også at man kan gå til kommunen og foreslå dette , og dermed få oprettet et fleksjob ...

Man kan altid søge om det og få et afslag som man så kan anke , det er jo ikke meningen med pension at man skal blive der altid hvis ens helbred forbedres..

Der er jo nogen sygdomme der selv om de er kroniske kan blive behandlet senere hen i livet der sker jo hele tiden noget inden for det medicinske område og selvfølgelig skal man også have en mulighed for at komme videre og en mulighed for at forbedre sin situation økonomisk selv om man er på pension ..

Jeg har desværre bare hørt om mange kommuner der simpelthen ikke gider at hjælpe eller tage stilling til noget som helst hvad ang deres førtidspensionister men man kan jo ret beset ikke vide om det er en af de kommuner man bor i før end man har prøvet det vel

Så hvis det var mig der ville ud af en pension og mente at jeg muligvis havde mere arbevne nu end da jeg blev ftp så ville jeg da helt klart bestille en tid til sagsbehandler i det socialeafsnit og så tage den derfra ...
  Besvar med citat
Gammel 11-08-2009, 10:43   #8
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
1000 tak Hejdien! jeg skal desværre afsted nu, men jeg vender tilbage senere i dag!
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2009, 10:46   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jaaa, der er jo mange ender der skal mødes når man kaster sig ud i noget nyt. Og man vil jo heller ikke komme i klemme hverken økonomisk eller med loven, så det er da en rigtig god ide at få samlet enderne inden man giver den gas. Og så må man jo se hen af vejen om enderne virkelig kan mødes, eller om projektet er for stort.

Men det vigtigste er vel at man prøver, hvis man synes man har fået lidt mere at give af. Det er jo heller ikke lykken hvis man føler man er på forkert hylde i tilværelsen, og man kan en dag komme til at fortryde de spring man aldrig tog......

Så mit råd er da - spring ud i det, når du har fået en god sagsbehandler i ryggen der kan gribe dig, hvis det går galt!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2009, 13:04   #10
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Tak for svar.
Jeg ville ønske at jeg også bare turde kaste mig ud i det, men det er nok ikke lige mig. Jeg kan godt lide at vide, at der er et vist sikkerhedsnet under mig. Tænker lige på, hvis nu de ville oprette et fleksjob på min nuværende arbejdsplads - om jeg så kunne undgå at skulle igennem hele møllen?
Naturligvis skal jeg tale med en sagsbehandler, jeg har bare en dårlig oplevelse i tlf med en af dem, der sidder på pensionskontoret i min kommune. Det ligger nogle år tilbage, hvor hun begyndte at snakke om hvorvidt jeg var berettiget til pension, blot fordi jeg forhørte mig om arbejde ved siden af. Det gjorde mig utryg.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pension eller ikke pension mimmi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 13-02-2007 13:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension