K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-09-2014, 08:00   #1
karina anderse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-07 2014
Lokation: Næstved
Indlæg: 7
Styrke: 0
karina anderse er ny på vejen
Unhappy Kontanthjælp

Hej jeg er på kontanthjælp og i gang med at søge fleks.
skal endnu engang i virksomheds praktik 6 mdr. med flere hjælpe midler. og skal arbejde gratis uden penge fra 1.1.2015 bor sammen med kærsten. også selvom min speciallæge mener jeg skal sygemeldes pgr. af rygsøjlegigt har kroniske smerter hver dag og er under behandling.

Sagsbehandler mener ikke det vil give nogen problemer.

Er der nogen som ved hvad man skal/kan gøre
karina anderse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2014, 08:16   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af karina anderse Se meddelelser
Hej jeg er på kontanthjælp og i gang med at søge fleks.
skal endnu engang i virksomheds praktik 6 mdr. med flere hjælpe midler. og skal arbejde gratis uden penge fra 1.1.2015 bor sammen med kærsten. også selvom min speciallæge mener jeg skal sygemeldes pgr. af rygsøjlegigt har kroniske smerter hver dag og er under behandling.

Sagsbehandler mener ikke det vil give nogen problemer.

Er der nogen som ved hvad man skal/kan gøre
Der er skrevet rigtig meget om arbejdsprøvning/praktik her på k10, brug gerne søgefunktionen.

Du skal, selvfølgelig, deltage i praktikken, det er vigtigt, at du møder op hver eneste aftalte dag, så vidt du overhovedet er i stand til det.
Men det er lige så vigtigt, at du siger fra når du ikke kan klare mere, også selvom det evt. betyder, at du må gå hjem efter 10 minutter.

Spørg din sagsbehandler, og helst på skrift, hvad du skal gøre hvis du en dag ikke kan klare de aftalte timer.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2014, 08:41   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du er sygemeldt, og under afklaring, skal du IKKE aktiveres, ej heller i praktik, uden formål.

Hvis formålet er nærmere afklaring af time og skånebehov, skal du selvsagt igennem forløbet, ellers kan de jo ikke afklare din rest arbejdsevne.

Det er dog vigtig at de tager hensyn til dine skånebehov, og forløb tilrettes løbende, således at du IKKE bliver overanstrengt, ligesom du ikke må køre så meget til grænsen, at du er sendeliggende indtil næste dag!

Det er IKKE en udholdensprøve, men måske en varig fastsættelse af arbejdstid.

PS 6mdr, er dog umiddelbart for lang tid, 8-12uger bør de kunne afklare dig på!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2014, 13:30   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Hvis du er sygemeldt, og under afklaring, skal du IKKE aktiveres, ej heller i praktik, uden formål.
Helt korrekt, det bør tjekkes hvad formålet med praktikken er.

I mit tidligere svar er jeg gået ud fra, at formålet med praktikken er, at afklare arbejdsevne, fastsætte timetal og vurdere skånebehov.

Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Hvis formålet er nærmere afklaring af time og skånebehov, skal du selvsagt igennem forløbet, ellers kan de jo ikke afklare din rest arbejdsevne.

Det er dog vigtig at de tager hensyn til dine skånebehov, og forløb tilrettes løbende, således at du IKKE bliver overanstrengt, ligesom du ikke må køre så meget til grænsen, at du er sendeliggende indtil næste dag!

Det er IKKE en udholdensprøve, men måske en varig fastsættelse af arbejdstid.

PS 6mdr, er dog umiddelbart for lang tid, 8-12uger bør de kunne afklare dig på!

VH POpiae
Jeg undrede mig også over de lange periode.
Det mest almindelige er 3 mdr.

Spørg din sagsbehandler, skriftligt, hvorfor praktikken skal være så lang?

Hvis de fastholder, at praktikken skal vare 6 mdr. uden, at de kommer med en fornuftig begrundelse, så bør du klage over det.


Nu hvor jeg læser dit spørgsmål igen kan jeg blive i tvivl, om du er visiteret til fleksjob og søger et (fleks)job eller om du søger om, at blive visiteret til fleksjob.

Hvis du er visiteret til fleksjob, og praktikken er med henblik på et fleksjob, så er det heller ikke i orden med så lang en praktik. 3 mdr. bør være rigeligt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2014, 14:24   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Trådstarter kan ikke være visiteret til fleksjob da hun modtager kontanthjælp...

Hun ville jo modtage ledighedsydelse evt på kontanthjælpsniveau hvis hun var visiteret til fleksjob

Det med at et tilbud kan være så langt ja det er desværre ganske normalt når man er på kontanthjælp...

Hvis man er på kontanthjælp og har problemer ud over bare at være ledig...ja så tilhører man målgruppe 3 i Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §2 nr 3 https://www.retsinformation.dk/Forms...id=146382#Kap2

I Virksomhedspraktik er varigheden normalt 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3 https://www.retsinformation.dk/Forms...d=146382#Kap11

Men denne kan efter vurdering forlænges til 26 uger ifølge stk 2 i §44, nr 4 stk 2

Citat:
4) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3-7 og 11.

Stk. 2. For personer, der er omfattet af stk. 1, nr. 3 og 4, kan perioden efter en konkret vurdering forlænges op til 26 uger. Hvis personen herefter ud fra en konkret individuel vurdering har særligt behov for en længere periode, kan perioden forlænges yderligere.
Det værste er at den faktisk forlænges yderligt ud over de 26 uger..

Man bør selvfølgelig spørge ind til hvorfor de vurdere at praktikken skal være så lang..

Det er først når man er visiteret til fleksjob at praktikker kan være på de 13 uger..

Der kan klages over alle de tilbud de giver en....og det bør man selvfølgelig gøre når ens læge siger at man bør sygemeldes....dette skal man helst have på skrift...

Det at du skal gøre det gratis...går ud fra at det er fordi du skal forsørges af din kæreste...ja det kan man desværre ikke gøre ret meget ved...

Du skal jo afklares på den ene eller den anden måde før de kan visitere dig til fleksjob...

Men klag over tilbudet og indtil du høre mere til denne klage ja så bør du deltage og møde op hver dag (så vidt det er muligt)....også selvom du bliver nødt til at gå hjem kort tid efter du er mødt...

Hvis man "bare" ringer hjemmefra og melder sig syg...ja så risikere man "bare" at blive sendt ud i en ny praktik...

Søg evt aktindsigt så du kan se hvad der ligger af papirer på dig på kommunen...

Sørg for at alt foregår skriftligt imellem dig og kommunen...

Skriv dagbog så du kan huske hvordan du har det hver dag....

Send evt denne dagbog til din sagsbehandler hver uge eller hver 14 dag...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2014, 01:05   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Trådstarter kan ikke være visiteret til fleksjob da hun modtager kontanthjælp...

Hun ville jo modtage ledighedsydelse evt på kontanthjælpsniveau hvis hun var visiteret til fleksjob
Helt rigtigt, men det er jo ikke ualmindeligt, at disse begreber blandes godt og grundigt sammen.

M.h.t. dagbog er der gode råd, at hente her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension