K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2015, 13:08   #1
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Ankestyrelsen - fleksjobtilkendelse

Er der en som kan være behjælpelig med at finde et link som er gået tabt for mig?

Det handler om et (hørings) svar / vejledende svar -som Ankestyrelsen er kommet med i forhold til hvor meget arbejdsevneudredning der skal til, når det er tydeligt at en borgers arbejdsevne er nedsat.

Link gerne svaret den som kender til ovenstående.

Mvh Mikey
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2015, 13:27   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mikey Se meddelelser
Er der en som kan være behjælpelig med at finde et link som er gået tabt for mig?

Det handler om et (hørings) svar / vejledende svar -som Ankestyrelsen er kommet med i forhold til hvor meget arbejdsevneudredning der skal til, når det er tydeligt at en borgers arbejdsevne er nedsat.

Link gerne svaret den som kender til ovenstående.

Mvh Mikey
Ved du at du kan søge her?
https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juridisk-hotline#/
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2015, 13:55   #3
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Hvis/når du finder det må du meget gerne lægge link ind her tak
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2015, 17:56   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Slag på tasken.

vejledende svar fra Ankestyrelsens juridiske hotline

https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...xt=arbejdsevne

Tænker på
I hvilket omfang skal arbejdsevnen være afklaret ved tilbud om fleksjob?
- lidt nede på siden.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2015, 10:05   #5
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Hvad hvis hospitalslæge udtaler, at man aldrig vil komme til at arbejde på ordinære vilkår? Ser man slet ikke på det?
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2015, 13:08   #6
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jetted Se meddelelser
Hvad hvis hospitalslæge udtaler, at man aldrig vil komme til at arbejde på ordinære vilkår? Ser man slet ikke på det?
Jeg kender til et tilfælde hvor en hospitalslæge ringede kommunen op og sagde at pågældende patient skulle tilkendes førtidspension - MEN det er mere undtagelsen end reglen at en kommune følger en læges rekommandation.

Hvis man ikke kan arbejde på ordinære vilkår - og lægen siger det aldrig kommer til at ske, er det meget forskelligt fra kommunen til kommunen hvordan de vælger at forholde sig til den oplysning.

Der er desværre mange som oplever at lægelige udtalelser tilsidesættes alene fordi det er op til kommunen at udrede hvad du kan og ikke kan.

Alene det at få tilkendt fleksjob kræver en del foranstaltninger i følge lovgivningen før det kan ske.

Se følgende indlæg vedrørende afklaring af arbejdsevnen i forhold til fleksjob.

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Slag på tasken.

vejledende svar fra Ankestyrelsens juridiske hotline

https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...xt=arbejdsevne

Tænker på
I hvilket omfang skal arbejdsevnen være afklaret ved tilbud om fleksjob?
- lidt nede på siden.
Ja, det er den jeg søgte, mange tak.
Og tak for henvisning til Ankestyrelsens juridiske hotline.


I hvilket omfang skal arbejdsevnen være afklaret ved tilbud om fleksjob

24.06.2015
Beskæftigelse » Fleksjob » Personkreds for fleksjob, herunder visitation og frakendelse
Rehabiliteringsteam » Rehabiliteringsplan » Den forberedende del og LÆ 265
Personens ressourcer og udfordringer i forhold til beskæftigelse og uddannelse på ordinære vilkår skal være fuldt afklarede. Dokumentationen for, at betingelserne for fleksjob er opfyldt, er, at arbejdsevnen er søgt udviklet gennem en aktiv indsats, der har et konkret sigte mod arbejdsmarkedet eller uddannelse.

Juridisk hotline har modtaget følgende spørgsmål
Hvis det vurderes at en borgers arbejdsevne er varigt og væsentlig nedsat i et sådan omfang at borgeren opfylder betingelserne for bevilling af fleksjob, skal borgeren så forinden sagen forelægges rehabiliteringsteamet eller overgår til en decideret visitation til fleksjob, være fuldstændig afdækket erhvervsmæssigt ift. en arbejdsprøvning?

Eller vil man kunne visitere en sag til fleksjob, hvor det er tydeligt at arbejdsevnen medvirker til at borgeren ikke kommer tilbage til ordinær beskæftigelse, men at borgeren derefter nærmere afklares eller udvikles ift. fremtidig fleksjob med antal timer og beskrivelse af skånebehov.

Overordnet set går mit spørgsmål ift. om en arbejdsprøvning/ virksomhedspraktik er nødvendigt forinden sagen kan visiteres til fleksjob og om det er afgørende at de ved visitering skal kunne stå til rådighed for fleksjob ift. også match kategoriseringen.

Juridisk hotline svarede

Det fremgår af § 70, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at hovedreglen er, at fleksjob først kan tilbydes, når alle relevante tilbud efter beskæftigelsesindsatsloven og andre foranstaltninger, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse.

Af bemærkningerne til lov nr. 1380 af 23.12.2012 fremgår følgende til § 1, nr. 40 (§ 70 a):

"Det er hensigten med reformen, at dokumentationen for, at betingelserne for fleksjob er opfyldt, skal ske ved dokumentation for, at arbejdsevnen er søgt udviklet og ikke alene er blevet afprøvet. Arbejdsevnen skal således udvikles gennem en aktiv indsats, der har et konkret sigte mod arbejdsmarkedet eller uddannelse. Vejen til arbejdsmarkedet skal således understøttes gennem sociale støttetilbud, beskæftigelsestilbud og sundhedsrettede tilbud. Der skal ske et opgør med meningsløse arbejdsprøvninger, der alene har til formål at dokumentere en mangelfuld arbejdsevne.

Det foreslås endvidere, at det dokumenteres, at personens ressourcer og udfordringer i forhold til beskæftigelse og uddannelse på ordinære vilkår er fuldt afklarede, og at alle relevante indsatser, herunder revalidering, i den ordinære beskæftigelseslovgivning er udtømte, at personens arbejdsevne anses for varigt og væsentligt nedsat og ikke kan anvendes til at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår inden for ethvert erhverv."

Bemærkninger til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension og forskellige andre love

Ankestyrelsen har i principafgørelse 24-14 taget stilling til, at kommunen typisk skal anvende fleksjob, når der er en forholdsvis høj grad af afklaring af personens arbejdsevne og et konkret beskæftigelsesmål.

Der er et vist overlap mellem fleksjob på få timer og ressourceforløb, hvor begge ordninger efter en socialfaglig vurdering vil være relevante at anvende.

Principafgørelse 24-14

Fleksjob kan også anvendes i tilfælde, hvor arbejdsevnen aktuelt er meget begrænset, men hvor der er udviklingsmuligheder.

I principafgørelse 25-14 har Ankestyrelsen taget stilling til lovens § 70, stk. 2, som giver jobcenteret mulighed for også give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne. Det er en betingelse, at kommunen vurderer, at der er mulighed for, at borgerens arbejdsevne kan udvikles, så borgeren kan øge sin arbejdsindsats indenfor en rimelig tid.

Kommunen skal bl.a. inddrage oplysninger om borgerens helbredsmæssige forhold, gennemførte afklarings- eller praktikforløb, herunder oplysninger om de opgaver borgeren har kunnet udføre, arbejdstid, og borgerens evne til at fungere på en arbejdsplads, når kommunen vurderer, om borgerens arbejdsevne kan udvikles.

Principafgørelse 25-14

Også i tilfælde af et fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, skal kommunen derfor sikre, at forholdene er afklaret forinden.

Det fremgår også af, at rehabiliteringsplanens forberedende del bl.a. skal indeholde:

Dokumentation for, at personens ressourcer og udfordringer er fuldt afklarede i forhold til uddannelse og beskæftigelse
Dokumentation for, at alle relevante indsatser efter denne lov samt andre foranstaltninger har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse.
Reglerne om midlertidigt fleksjob betyder ikke, at kommunen kan bevilget et fleksjob, hvor arbejdsevnen er uafklaret.

Ankestyrelsens svar i juridisk hotline er en vejledning - ikke en afgørelse.
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2015, 15:18   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Vigtig information, grundet følgende spørgsmål:

Oprindeligt indsendt af Jetted Se meddelelser

Hvad hvis hospitalslæge udtaler, at man aldrig vil komme til at arbejde på ordinære vilkår? Ser man slet ikke på det?

Ingen, absolut ingen hverken læger, speciallæger, kommunens lægekonsulent eller hospitalslæger må udtale sig om, hvilken bevilling kommunen skal/bør bevilge en borger.

Hvis de gør, skal kommunen reagere over for disse læger, der ytre sig om en borger/patient, bør/skal eller vurderes til, at bevilges fleksjob, førtidspension eller andet.

Læs Ankestyrelsens Praksisundersøgelse:

Titel Lægekonsulenternes arbejde Udgiver Ankestyrelsen, april 2012 ISBN nr 978-87-7811-171-5


Hvor der nævnes på side 4 § 5.:

"• Kommunen skal søge borgerens helbredstilstand belyst uden at anmode lægen om at vurdere borgerens arbejdsevne

Kommunen skal ikke acceptere lægeerklæringer, der indeholder synspunkter om borgerens arbejdsevne eller ret til sociale ydelser som dokumentation i sagen og må reagere over for lægen, der har udfærdiget erklæringen
"

Punktum!

Kun den praktiserende læge kan og skal have denne mulighed for at uopfordret tilkendegive sin lægefaglige mening om hvilken bevilling en borger bør have. Det kan være en hvilken som helst bevilling men hovedsaglig fleksjob eller førtidspension.

Det sker gennem en LÆ 165

http://www.laeger.dk/public/plsql/at...?v_att_id=1131

OBS! Honorar 0 kr. Derfor kan det muligvis alene af den grund være modvilligt at udskrive en sådan LÆ 165, men her er det vigtigt at borgeren og den praktiserende læge har et godt forhold, da den praktiserende læge er en vigtig medspiller i en social sag.

http://ekstern.infonet.regionsyddanm...n-terminal.pdf

"Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling"

Hospitalslæger, speciallæger skal naturligvis have mulighed for at beskytte sin patient og kan bruge meget præcis formuleringer i sine "Statuserklæringer" og/eller "Speciallægeerklæring" men skal være meget præcis i sin formulering og bruge ord som "kontraindicerende".

Ellers vil sagsbehandlerne med kyshånd fortolke lægernes formulering til kommunens bedste, læs økonomi.

Læs: http://www.k10.dk/showthread.php?t=30893

En hospitalslæge kan naturligvis kræve, efter en lumbal operation eksempelvis, at en patient ikke må påbegynde en eventuel genoptræning efter en give tidsrum. Bemærk her at hospitalslægen er den eneste, som har retten til at forbigå Retssikkerhedslovens §3 stk.2 om politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister.

En hospitalslæge kan altid indskrive sin lægefaglige mening/krav. Det kunne være en dese-operation, cervicalt eller lumbalt, at borgeren ikke må påbegynde dette eller hin eller skal gå med krykker de første 3 ,måneder etc.

Men at foreslå patienten skal bevilges eksempelvis førtidspension er forbudt.

Der er sund logik i disse regler.

Problemet opstår når sagsbehandlere påbegynder, at sagsbehandle efter private holdninger eller ordre ovenfra.

Konklusion:

Kun den praktiserende læge må foreslå en kommune, hvad lægen mener der skal bevilges, fleksjob, førtidspension eller et nyt træben. Lægen bestemmer, hvad denne ønsker at fremhæve.

http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_...-_april_20.PDF

Side 22

"Tilvejebringelse af lægelige oplysninger sker således på kommunens initiativ, idet lægen dog ved brug af LÆ 165 –"Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling" på eget initiativ, og som en undtagelse fra denne
regel, kan meddele kommunen oplysninger
.

Der er også en undtagelse vedrørende LÆ 255 Attest om mulighed for at varetage et arbejde , idet lægen skønt kommunen alene har anmodet om attestens 1. del kan finde grundlag for fremsendelse af såvel 1. som 2. del.

Det er kommunen, der afgør, hvilke oplysninger –herunder lægelige oplysninger, der er nødvendige for, at der kan træffes afgørelse i en social sag. Det er således også kommunen, der afgør, om man fx i forbindelse med en hjælpemiddelansøgning har brug for en attest fra praktiserende læge eller en speciallægeattest
".

Side 25

"5.2.8. Lægens eget forslag om socialmedicinsk sagsbehandling.

Lægen kan på eget initiativ fremsende LÆ 165 Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling. Her kan lægen endvidere, ved afkrydsning, fremsætte forslag til kommunen om indhentning af supplerende oplysninger.
Lægen kan på LÆ 165 Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling markere sit ønske om at blive informeret i forhold til, hvad der videre bliver foretaget i sagen. Kommunen kan kun med patientens samtykke give lægen den ønskede information, og når det anses for at være fremmende for
det gode samarbejde.
"

Så hvis den praktiserende læge mener, at patienten bør have bevilget førtidspension, skal det foregår via en LÆ 165 som kommunen skal tage med i sin videre vurdering. Men det er altid kommunen der afgøre.

Hvad skal kommunen ved en LÆ 165?

Læs side 48 & 49

http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_...-_april_20.PDF

"Det skal understreges, at lægens anmodning er et forslag til videre bistand i en given sag. Det er således alene kommunen, der afgør, hvilken social ydelse, borgeren skal tilbydes."

Hilsen Peter

Bilag

http://www.avisen.dk/skuffet-anne-lo...fl_345079.aspx

... og da omtale kvinde ikke har den juridiske betegnelse "svært handicappet" og dermed ikke kan modtage individuel optræning, havner hun på holdtræning. Her går samfundet ind og ødelægger kvindes sociale og økonomiske fremtid, da hun på ressourceforløbsydelse selv skal finde de ca 2- 4.000 kr til at betale sine 60% af regningen.

Fordi, at i 2016 SKAL der kun være 15% tilbage af 2014 niveauet på individuel vederlagsfri fysioterapi i 2016.

Ringen er sluttet. Det er hvad syge mennesker er oppe imod. Er hun ikke kronisk smertepatient skal hun nok blive det, det er 100% sikkert.

Læs og forstå: http://www.k10.dk/showthread.php?t=30308

Sidst redigeret af phhmw; 20-09-2015 kl. 16:20.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2015, 16:56   #8
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Min helbredsmæssige tilstand og arbejdsevne er uændret gennem 1,5 år - den er (hvis jeg ikke foretager mig andet) 2x3 timer/uge med omkring 50% effektivitet.

På den sidste udtalelse fra januar fra hospitalet forventede lægen at jeg ville kunne komme tilbage til det ordinære arbejdsmarked - så kommunen har ikke kunne forstå, hvorfor der ikke sker noget. (hun nævnte ikke engang en af mine største problemer, som er min arm)

Vi ved jo, at kommunerne tit spørger, så de får de svar de helst vil have, og ofte kun ser på de mest optimistiske.

Da jeg var til kontrol i sidste uge (hos en anden hospitalslæge) spurgte jeg om det stadig var realistisk at jeg vil kunne vende tilbage til ordinært arbejdsmarked, når der ikke sker noget - hvortil hun sagde, at når der er gået så lang tid uden bedring, må de revurdere deres opfattelse. Jeg bad hende om at skrive det i min journal sammen med alt det andet vi talte om.

Når kommunen en af dagene beder om oplysninger, er jeg sikker på, at hun bare svarer på det de spørger om.

Mikey jeg kunne se, at du har fået besvaret dit spørgsmål, så jeg tillod mig at skrive videre i din tråd, efter at Peter have kommenteret mit spørgsmål. jeg tænker at det kan være relevant for andre.
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension