K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-09-2013, 09:52   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nyt skema. Afleveres med ansøgning til førtp og flexjob

FORSLAG.

Kommunernes bevidste planlægning af sociale sager i forsøget på at forlænge sagsforløbet til langsommelig afgørelser.

Med baggrund i denne tilfældige tråd og vores observationer.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28023

"Jeg har nu været afklaret i kommunen de sidste 4,5 år af forskellige årsager - Det ligger helt klart at det er "formålsløst/udsigtsløst" at afklarer mig mere på det fysiske plan ( selv lægekonsulenten er enig) men jeg er via en psykiatrisk screening/test blevet vurderet til yderligere afklaring da jeg scorer højt på angst, depression, post traumatisk stress og evt ADHD"

Hvem præcis har nu stillet kravet om at borgeren nu skal psykologtestet?

Er det en sagsbehandler der har denne ret til at igangsætte denne test?

Er det en læge?

Er det en socialrådgiver?

Er det kommunens forvaltningschef?

Dette må undersøges nærmere om hvem der har denne ret til at kræve en psykologtest.

Læs side 8 og nedefter
http://www.dp.dk/da/Aktuelt/~/media/...amarbejde.ashx

Kommunens behov for oplysninger fra psykologer


"Såfremt sagsbehandleren finder behov for en fornyet psykologisk
AKTUEL SITUATION, VURDERING eller UNDERSØGELSE, bør dette drøftes med klienten i forbindelse med opnåelse af samtykket hertil."

Screeningstest.

http://www.videnscenterfordemens.dk/...gsinstrumenter

Er der nogen på K10 der har kendskab til, hvilken screeningstest kommunerne bruger?

KL, Kommunernes Landsforening, eksempel på en screeningstest

http://www.kl.dk/ImageVault/Images/i...ltHandler.aspx

Anden aktør: "Bemærk: Hvis man arbejder i en profitbaseret organisation, skal man søge tilladelse til at anvende denne test."


FORSLAG.

Kunne det være formålstjenligt at vi fremstillede et nyt skema under "Nyttige Link" til brug for ansøgning til førtidspension og flexjob der afleveres TIDLIGT, eller sammen med, ens ansøgning til førtidspension/flexjob (eller anden ansøgning/udredning).

Således at ansøgeren ikke oplever at når udredningen er nær sin afslutning, fremkommer kommunen ofte med endnu nye krav, som de tilfældigvis er kommet i tanker om i slutningen af ens sag/udredning.

Har andre nogle forslag til hvad der kunne nævnes i skemaet, er alle velkommen til at komme med forslag.


Hvad siger du Web?

Bedste hilsner
Peter

Til Kommune XXXX
Ved XXXX XXXXX sagsbehandlerens navn og afdeling

VEDR.: Person nr.

I forbindelse med min ansøgning/udredning til førtidspension/flexjob (eller andet?) beder jeg venligst Kommune xxx om at tilrettelægge min udredning således at eventuelle psykologiske test samt krav om vægttab, eller andet krav, som behandlingsmulighed, bliver stillet til mig tidligt i mit forløb.

Netop for at min udredning kan foregår på en hurtig og smidig måde. Således at jeg ikke bliver stillet over for nye behandlingsmuligheder i afslutningen af den udredning, som kommunen kræver i min sag.

Jeg beder venligt om en skriftlig bekræftelse på modtagelsen af denne opfordring samt en tilkendegivelse af hvad kommune ønsker at behandlingsmuligheder igangsat.

Jeg er bevidst om at ikke alle krav til udredningen kan forudsige på nuværende tidspunkt, men psykologtest og krav om vægttab kan godt igangsættes på nuværende tidlige tidspunkt.

Denne opfordring bedes ilægges i mine journalakter.


Med venlig hilsen

XXXX XXXXX

Sidst redigeret af phhmw; 24-09-2013 kl. 10:53.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 10:22   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg har altid været kæmpe modstander af psykolog/psykiater udredning af fysiske sygdomme..
Jeg forstår simpelthen ikke formålet med det. Det er jo fuldstændig skandaløst at de forsøger at proppe psykiske diagnoser på fysiske syge borgere..
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 10:38   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, det samme her...

Kære Bodrum.

... men, det er en kendsgerning at det bruges i stadig større og større udstrækning. Et faktum.

Men det skal stoppes med at de bruges som forhalingsværktøj. Således at borgeren i BEGYNDELSEN af sin sag har kendskab til hvad der forventes.

Sagsbehandleren ved jo udmærket hvilke værktøj denne kan bruge i sin sagsbehandling og vurdering.

Især når sagsbehandleren FØRSTE gang har fysisk kontakt med en borger der har et BMI der ligger uden for normalen. Så burde borgeren blive gjort opmærksom på at det kan give problemer senere, som et krav. Især hvis det er en rygpatient eksempelvis.

Men der holder sagsbehandleren kæft og tænker "Rutinesag, her kan jeg senere bruge vægttab, som behandlingsmulighed og som forhalingsværktøj, så bliver ledelsen glad for mig"

Og i den ovenstående sag kan det undre at man ikke har krævet en screeningstest for 4 år siden.?

Men NEJ, den bliver forelagt lige før en afgørelse for at trække sagen yderligere ud.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 24-09-2013 kl. 10:55.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 10:52   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jamen vi kan sagtens lægge et sådan skema op...

Der skal så bare findes på hvad vi skal kalde skemaet og hvad der skal stå i det...

Det bedste ville nok være hvis du lige sender det til mig via en privatbesked Peter....da det ikke lige er sikkert jeg ser eller husker det her fra tråden...når der er kommet nogle input frem til hvad skemaet skal indeholde og hedde...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 10:58   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
OK, Web.....

... jeg holder øje med hvad andre har af mening eller forslag.

Så kommer jeg med et slutforslag, som jeg sender til dig privat.

Husk!

Formålet er at stoppe denne FORHALINGSMULIGHED inden for de områder vi har mulighed for at forudsige.

Bedste hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 11:55   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
En bemærkning og skæbne fra virkeligheden..

http://www.k10.dk/showthread.php?p=284570#post284570

Indlæg #6

"Kommunen mente at mine kroniske rygsmerter efter brud var psykiske.

Jeg blev sendt til psyk. speciellæge, som totalt fejede beskyldningerne af vejen - og som faktisk skældte kommunen ud over den behandling.

Der gik 1½ år fra denne erklæring til jeg var afsluttet på smerteklinik hvor jeg intet hørte fra jobcenter.

( min mening PH, Hvilket tydeligvis har været formålet, forhaling af afgørelsen i denne sag"

Da jeg modtog epikrise fra smerteklinik gik der knap en måned, så var jeg tilkendt pension."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 21:24   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Er der nogen på K10 der har kendskab til, hvilken screeningstest kommunerne bruger?
Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, men hvis du er interesseret kan jeg citere nogle ting fra min egen psykolog-rapport, så du kan få et indtryk af hvordan det foregik.
Fra rapporten var skrevet gik der 2,5 måned før jeg var tilkendt fp.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 09:48   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Meget gerne..

Kære Vovse.

Kom bare med så mange oplysninger som muligt. Fordi der findes tilsyneladende mange former for screeninger.

Fint nok, men det er væsentlig at vide hvilke regler der kan igangsætte en sådan screening.

Formålet med denne tråd er at få kendskab til disse regler, hvem og hvordan.
Anden aktør, læger eller sagsbehandlere af enhver slags der har myndighed til at igangsætte en sådan.

Anden aktør (privat firma skal have tilladelse og kendskab til disse test)

Men hvis borgerne skal screenes og testes må vi kræve at det stoppes at det igangsættes som et forhalingsværktøj, for at trække en afgørelse ud.

Bedste hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 20:47   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg prøver, at citere lidt i morgen.

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Men hvis borgerne skal screenes og testes må vi kræve at det stoppes at det igangsættes som et forhalingsværktøj, for at trække en afgørelse ud.

Bedste hilsner
Peter
Helt enig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2013, 11:44   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Vovse.

Kom bare med så mange oplysninger som muligt. Fordi der findes tilsyneladende mange former for screeninger.
Jeg vil prøve, ud fra psykologens rapport, at beskrive hvordan undersøgelsen foregik, i håb om, at det kan berolige andre, som skal igennem sådan en undersøgelse.

Psykologen var en mand et sted i 60'erne (vil jeg tro), han var ganske behagelig at tale med, det hele foregik i en god atmosfære, han havde en god humor, og brugte ind i mellem ironi når han henviste til ting som kommunen har gjort i min sag.

Først skriver psyk'en, at der foreligger en række sagsakter, bl.a. cv, en meget omfattende dagbog fra praktikperiode, mine informationer om smertetackling, helbredsmæssige oplysninger og en vurdering af praktikperioden.

Så kommer samtalen.
Første del af samtalen er for, at forstå problemstillingen.
Dernæst spurgte han ind til min barndom, uddannelse og jobs.

Han spurgte ind til hvornår min ryg begyndte, at lave problemer, hvordan det påvirkede min arbejdssituation.
Han spurgte ind til div. tiltag i forb. med min sag i kommunen, og skriver bl.a.:

"I denne sammenhæng fremkommer den oplysning at den reelle indsats i arbejdsprøvningen var på 6-9 timer om ugen, og på den baggrund menes det at et fleksjob på ca. 20 timer om ugen kan klares. Herefter bliver meningen til en beslutning om fleksjob i 2008."
Under vores samtale var hen tydeligt ironisk da han sagde dette, han var tydeligt utilfreds med den måde kommunen havde behandlet min sag.

Han kommer så med en beskrivelse af min sidste praktik, ud fra de udtalelser, som konsulenten fra anden aktør har skrevet.
Alt sammen meget sobert, og lægger tydeligt op til en fp.

Han skriver om effekten af mine helbredsproblemer, hvordan jeg tackler hverdagen og fritidsinteresser, henviser også til den lægelige dokumentation.

Han skriver bl.a.:
"Hukommelse og koncentration opleves besværede, især de senere år. Smerter opstår ved aktivitet og ved belastning, og de øges jo mere kroppen bruges, hvilket iøvrigt kan iagttages ved samtalen efter ca. 1 times forløb dels fordi "Vovse" har skiftet stol og dels hænger på albuerne."

Og han skriver:
"Kontakten er tilfredsstillende, "Vovse" virker psykisk upåfaldende og redegør præcist og forståeligt for livsforløbet og helbredsproblemets indvirkning på arbejdsevnen, hun virker ikke trist eller deprimeret, men er helt klar over sine begrænsninger. En vis motorisk uro opstår efterhånden. Kooperationen i prøverne er tilfredsstillende."

"Indprentnings- og hukommelsesfunktion
Ved indprentning af 10 ordpar nås kriteriet en fejlfri gengivelse ikke, idet der efter 4, 6, 8 og 10 gennemlæsninger gengives 6, 8, 8 og 7 ord korrekt. Ved reproduktionen efter kortere tid huskes 7 ord. Det ser således ud til at der er en lettere indprentningsvanskelighed, der indebærer at omfanget af indlært materiale ikke øges med gentagelser. Hun husker i dette eksempel det lærte, men hverdagens oplevelse vil være at der er hukommelsesproblemer.

Opmæksomheds- og koncentrationsfunktion
I sætningsgengivelse er kun de korteste sætninger rigtige, i de øvrige ses udeladelser og ændringer, oftest ikke så omfattende, men i en sætning ses at næsten det hele forsvinder.
I tetkstgengivelse er kun en af 18 enheder rigtig, og der ses næsten ingen evne til et fastholde information af denne længde. Præstationen er dårlig.
I talspændvidde gengives maksimalt 5 cifre forfra og bagfra, bagfra er det stabile niveau dog kun 3 cifre.
Opmærksomheds- og koncentrationsfunktionen er usikkert og ustabilt fungerende.

Abstraktionsfunktion
På baggrund af informationsprøven fra WAIS vurderes "Vovse" at være normal begavet, men med udgangspunkt i lighedsprøven er det indtrykket at den oprindelige intellektuelle kapacitet er endnu bedre. Der ses ikke abstraktionsvanskeligheder, men en godt fungerende abstraktionsfunktion.
"

Så kommer psyk'ens konklusion, hvor han sammenfatter det hele.

Og til sidst hans vurdering:
"Alt i alt er det således vurderingen, at der er tale om en godt begavet kvinde med en fysisk helbredsproblematik der over tid er forværret og som bevirker en så lang række negative effekter, herunder nedsatte kognitive funktioner, at hun ikke vil kunne fungere effektivt i nogen arbejdsmæssig sammenhæng, men udelukkende på egne præmisser ved at tage hensyn til den dagsaktuelle helbredstilstand. Arbejdsevnen vurderes således varig helbredsmæssigt dekompenseret i et omfang der udelukker tilknytning til arbejdsmarkedet."
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning til flexjob fordre.... phhmw Spørgsmål ang fleksjob 2 01-07-2011 11:47
ansøgning til flexjob. le cuere Spørgsmål ang fleksjob 3 14-03-2011 12:09
Ansøgning om flexjob stina2630 Spørgsmål ang fleksjob 9 27-05-2010 12:18
Behandlingstid for flexjob ansøgning nu over 3,5 år lomo Spørgsmål ang fleksjob 10 27-03-2009 11:59
Fra Flexjob til sygdom til ansøgning om ftp laicapigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 07-06-2008 00:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension