K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-12-2010, 13:37   #31
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
El. hvad med flg.: "don't fix it if it ain't broken", som mange af reformens elementer bære præg af, som eks. ingen nedre timegrænse for fleksjob - old news.

Ikke fordi jeg mener at nuværende ordning ikke har brug for et gevaldigt eftersyn og rettelse, men det er jo fortrinvis praksis som giver det helt store problemer pt. udført af SB, som for mange vedkommende ikke kender lovgivning el. vejlending af samme. Har aldrig læst den, og gør det måske aldrig i sin helhed. Ansættelse af overordnede og papirlæger, som har et klart øk. incitatment til at ville spare, hvor spares kan bør også afskaffes.

Sidst redigeret af gunvor; 03-12-2010 kl. 13:40. Årsag: manglede sætning
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 16:41   #32
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det står meget tydeligt i det stykke jeg citere, men citere da gerne igen

Citat:
Førtidspensionister under 40 år skal have tilrettelagt et udviklingsforløb, der er magen til det, som andre personer under 40 år fremover vil tilbudt for at undgå en førtidspensionering
Jeg har lidt svært ved at se hvad der er at misforstå.

Reformen ligger ikke op til at denne gruppe mister deres ydelse, MEN de SKAL have tilrettelagt bla bl bla.

Tager jeg ikke meget fejl er det lige som med så meget andet... man "tilbydes" og hvis man ikke makker ret og tager imod tilbudet, tja så har det altså konsekvenser, altså det samme som de har kørt med i mange mange år: Frivillig tvang. Grunden til den antagelse er netop ordet; skal.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 17:07   #33
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Selvfølgelig bliver man ikke tvunget til noget, hvis ens læger er enige i at det vil være kontrainciceret at følge forløbet.
Men mener ens egne læger at det vil være gavnligt, tja så er det jo bare op på hesten og derud af.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 17:26   #34
-Henrik-
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2009
Indlæg: 50
Styrke: 15
-Henrik- er ny på vejen
LUM, du tager det ud af konteksten, så det får den stik modsatte mening af, hvad Henriette Kjær skrev.

Læs det igen i sin helhed:

Citat:
Et tredje vigtigt initiativ er, at førtidspensionister får bedre muligheder for at arbejde. Reformen lægger ikke op til at tage førtidspensionen fra personer, der allerede har fået den tilkendt. Derimod vil det med reformen blive muligt for førtidspensionister at udvikle og afprøve deres arbejdsevne, hvis de selv ønsker det. Førtidspensionister under 40 år skal have tilrettelagt et udviklingsforløb, der er magen til det, som andre personer under 40 år fremover vil tilbudt for at undgå en førtidspensionering. Derudover skal alle førtidspensionister, der selv ønsker det, have mulighed for vejledning, opkvalificering og virksomhedspraktik. Nogle kommuner har med stor succes forsøgt sig med noget lignende allerede nu.
"...hvis de selv ønsker det".

Der bliver ingen tvang - du ser spøgelser ved højlys dag.
-Henrik- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 17:40   #35
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen -Henrik- der står jo direkte (og jeg citerer) Førtidspensionister under 40 år skal have tilrettelagt et udviklingsforløb, der er magen til det, som andre personer under 40 år fremover vil tilbudt for at undgå en førtidspensionering.

JEG læser det som om, at alle førtidspensionister under 40 år skal have tilrettelagt et udviklingsforløb, præcis som alle de andre der ansøger?????

IKKE at det gør mig bange, for det er jo bare at få sine læger til at skrive at det er kontraindiceret og at man ikke kan. Men skrækscenariet er vel for ret mange, at deres læger muligvis ikke vil skrive det, og at de derfor bliver tvunget ud i nogle forløb som de ellers troede sig fritaget fra - lidt som at begynde forfra igen med breve, tilbud om møder, handleplan, kampen om at blive fritaget osv osv.....

Men jeg HÅBER da at jeg bare misforstår lige præcis dén sætning!!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 17:46   #36
-Henrik-
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2009
Indlæg: 50
Styrke: 15
-Henrik- er ny på vejen
Hm, Helene m.fl., jeg kan godt se problemet nu.
Men som jeg læser det, hænger sætningen "Førtidspensionister under 40 år skal have tilrettelagt et udviklingsforløb..." sammen med de foregående sætninger.
Altså så der er tale om noget, der er frivilligt for de nuv. førtidspensionister.

Se hvad Henriette Kjær starter med at skrive:
At der ikke bliver tale om, at tage førtidspensionen fra nogen.
Men hvis der ikke bliver tale om, at tage førtidspensionen fra nogen, så må det med udviklingssamtaler da også alt andet lige være noget, der er frivilligt, tænker jeg.
Eftersom staten ingen sanktionsmuligheder har overfor den enkelte; man kan ikke miste sin FP.

Ja, hvad ved jeg, men det er sådan, jeg læser det i hvert fald.
Der er mange åbne spørgsmål omkring denne her førtidspensionsreform.
Det skal blive rart at få lidt mere klarhed over situationen i de kommende dage/uger.
-Henrik- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 18:10   #37
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jamen -Henrik- der står jo direkte (og jeg citerer) Førtidspensionister under 40 år skal have tilrettelagt et udviklingsforløb, der er magen til det, som andre personer under 40 år fremover vil tilbudt for at undgå en førtidspensionering.

JEG læser det som om, at alle førtidspensionister under 40 år skal have tilrettelagt et udviklingsforløb, præcis som alle de andre der ansøger?????

IKKE at det gør mig bange, for det er jo bare at få sine læger til at skrive at det er kontraindiceret og at man ikke kan. Men skrækscenariet er vel for ret mange, at deres læger muligvis ikke vil skrive det, og at de derfor bliver tvunget ud i nogle forløb som de ellers troede sig fritaget fra - lidt som at begynde forfra igen med breve, tilbud om møder, handleplan, kampen om at blive fritaget osv osv.....

Men jeg HÅBER da at jeg bare misforstår lige præcis dén sætning!!!!
Du glemmer at der står " andre unge under 40 år.

Jeg forstår det sådan at det er dem under 40 år det gælder, og der er jo osse FTPer under 40 åt i dag.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 18:35   #38
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sushjer 1 Se meddelelser
Du glemmer at der står " andre unge under 40 år.

Jeg forstår det sådan at det er dem under 40 år det gælder, og der er jo osse FTPer under 40 åt i dag.
Hmmmmm, forstår ikke lige hvad du mener

Hun skriver jo førtidspensionister under 40 år skal have samme tilbud som de andre under 40 år skal igennem. Sådan frit oversat.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 18:41   #39
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Det er sådan set ligemeget hvad Henriette Kjær skriver, faktum er, at der i bekendtgørelsen af reformforslaget på beskæftigelsesministeriets hjemmeside står, at det er frivilligt.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 18:43   #40
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
"I stedet for at sluse dem direkte ind i pensionssystemet, hvorfra de sandsynligvis aldrig kommer ud igen, skal personer under 40 år fremover have tilrettelagt et udviklingsforløb på 1-5 år. Forløbet skal tilpasses den enkeltes behov og kan f.eks. indeholde uddannelse, behandling eller beskæftigelsesrettede tiltag. Dog skal det være muligt for unge, der aldrig bliver i stand til at arbejde, at få tilkendt førtidspension, selvom de er under 40 år. Også personer over 40 år skal tilbydes et udviklingsforløb, hvis der er mulighed for, at de kan komme i arbejde."

Hrm, der er noget, der grueligt halter her
Bliver man sluset direkte ind i pensionssystemet i dag? Det lyder som om der i dag findes en direkte vej til fp. Nogen, der kan vise mig den?

Man kan ikke opponere mod tanken her - det lyder ikke alene fornuftigt, men noget, der burde være en selvfølge - at der skal tilrettelægges et særligt forløb før man kommer på FP (medmindre det er et åbenlyst tilfælde)

I min 5 årige tid i systemet, har jeg bedt og bedt om hjælp, men her har systemets tilbud ikke rakt. Havde jeg dog bare fået hjælp til at få mig diagnosticeret, så jeg ikke skulle gå i 5 år og blive dårligere og dårligere. Havde der dog bare været nogle tiltag, der kunne tilgodese, og støtte, sådan ens om jeg, istedet for at sende mig ud i halsløse aktiviteter, som endte med at give mig en tillægsdiagnose. Havde jeg dog bare fået EN ELLER ANDEN form for hjælp, havde der været en reel mulighed for at finde ud af om jeg ville have kunnet klare et fleksjob
Istedet har de 5 år i den grad ødelagt mig, og der er ikke længere anden udvej end førtidspension

MEN... Når det er sagt, kan jeg godt være meget bekymret.
Os, der kender systemet indefra, og som må kæmpe en grotesk kamp, bare for at få en sagsbehandling, ved også hvor hamrende ineffektivt systemet er
Konstante nedskæringer, sagsbehandlere der sygemeldes af stress, så der er endnu færre hænder til at klare arbejdet, konstante omrokeringer og nye sagsbehandlere, der ikke har tid/overskud til at sætte sig ind i vores sag
Det er virkeligheden
Hvordan har man tænkt sig at omgås den?

Ikke alene skal unge potentielle førtidspensionister gennem et udviklingsforløb, men det skal også tilrettelægges personligt. Hvordan i alverden har man dog tænkt sig at finde ressourcer til dette??
Dette kan ikke gøres uden en massiv økonomisk håndsrækning til kommunerne, samt en omlægning, og holdningsændring, til sagsbehandlingen

Selv hvis dette sker (som vi godt ved ikke vil ske), er potentielle førtidspensionister en meget uhomogen gruppe med meget forskellige behov. Systemet er simpelthen ikke gearet til at håndtere, endsige forstå, individuelle behov. Alt er bygget op i kasser, som man presser ting (læs: mennesker) ned i. Vil man nu til at foretage en total kovending og tillade (og betale for) at tænke uden for kasserne?

Vil man specialuddanne socialrådgivere, som vil være særligt rustede til at håndtere denne uhomogene grupper? For som det er i dag, skal man være særlig heldig at få en sagsbehandler, som rent faktisk har forståelse, og erfaring nok, til at vide, hvordan man håndterer et kronisk sygt menneske. Med det resultat at et ukendt antal 'klienter' bliver endnu dårligere i systemet, undertegnede iblandt

Endeligt skal man have tilbud til de potentielle førtidspensionister. Og her er behovene lige så forskellige, som der findes diagnoser til
Måske det er muligt i de største kommuner, men hvad vil man gøre i de mindre?

Jeg ser det for mig. Resultatet bliver at den uhomogene gruppe af potentielle førtidspensionister alle puttes ind i en kasse med den samme overskrift. Man bliver sendt ud i nytteløse tilbud. Og man får det dårligere og dårligere

Tanken om individuelle forløb er meget god og temmelig nødvendig, og hvis ovenstående kan gøres på en reel og ordentlig måde med de rette midler, den rette samvittighed, og det rette uddannede personale, er det lige nøjagtig sådan noget, der skal til for at se om der er en eller anden mulighed for at hjælpe folk til ikke at ende på førtidspension

Men vi ved godt, at det ikke vil lykkes
Til dels er det ikke det menneskesyn vores regering udviser
Til dels er økonomien ikke til det
Til dels er populistisk politik ikke mere værd end demagogien
Til dels fordi dette er endnu en hovsa løsning som tvinges igennem fordi det på papiret og i teorien lyder rigtig godt

Jeg ville ønske der for en gangs skyld kunne være substans i det tiltag regeringen forsøger at lave. Hvor ville jeg ønske det for rigtig mange mennesker. Ikke for at spare samfundet for den økonomiske byrde at have en masse førtidspensionister. Men for at spare en hel masse mennesker (og deres familier) for at lide under at være fanget i et system, som ikke mener man har nogen selvrespekt eller værdighed tilbage

Systemet skaber syge mennesker
Desværre ser jeg det også ske i fremtiden. Denne gang bare på et billigere forsørgelsesgrundlag
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan ASK ændre sin afgørelse pga. den nye førtidspensionsreform PeaJay Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 10-04-2013 20:38
Bettina post i stærkt fejlagtigt forsvar for mette frederiksens førtidspensionsreform Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 8 29-03-2012 13:36
Enhedslisten ude af førtidspensionsreform Webmaster K10 Nyheder 0 14-03-2012 11:40
Førtidspensionsreform boowam Politik og Samfund 6 28-02-2012 00:20
Ellen Ryg Olsen bl.a. om evaluering af førtidspensionsreform zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 1 28-07-2007 14:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension