K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-07-2009, 21:51   #1
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Til FTP'ere i Udlandet

Hej,

Jeg har i en længere periode overvejet at flytte til udlandet, da priserne på alt i DK er så f*cking høje, sammenlignet med alle andre steder end Norge.

Bare at flytte til Sverige eller Tyskland ville give mig et par tusinde mere om måneden, har jeg regnet ud. Hvis man da kun regner med FTP's grundbeløb - uden nogle tillæg så som boligsikring osv.

Indtil nu har jeg troet, at man kun får lov at tage sit grundbeløb med - intet andet - hvis man flytter væk fra lille Danmark.
Men efter at have læst nogle indlæg her, og lidt andet info andre steder, kommer jeg i tvivl.

Mht. sygesikring, ved jeg, at man teoretisk set kan få det betalt af staten (Sikringsstyrelsen) med en Blanket E121 i hånden.
Dog må jeg skynde mig at sige, at jeg ikke kunne få bekræftet dette, da jeg engang undersøgte mulighederne for at flytte til Schweiz.
Der fik jeg at vide, at jeg 'bare' skulle gå ned på den lokale Kommune dernede og få en stykke papir på, hvad den offentlige sygesikring koster og så sende en kopi til Sikringsstyrelsen, så ville de betale den.
Problemet er, at i Schweiz er der ikke noget, der hedder offentlig sygesikring. De har et system, der minder om USA's. Det hele er privat. Det eneste, staten gør, er at tvinge folk til at have en sygesikring. Folk må selv vælge hvilken og hvor de vil have den. Der er altså ikke en standard eller offentlig sygesikring.
Dette kunne de ikke fatte hos Sikringsstyrelsen og blev bare ved med at gentage, at jeg skulle gå på Kommunen dernede og have en seddel på, hvad deres sygesikring koster.
Jeg ringede flere gange til Sikringssyrelsen, i håb om at få fat i en anden person, der vidste lidt mere.
Men de sagde alle det samme.

Dette gjorde mig så usikker, at jeg droppede tanken om at flytte til Schweiz. En sygesikring, der koster mig 3000-4000 kr om måneden. Det har jeg ikke råd til. En del af problemet var netop, at jeg skulle søge om den Blanket E121, efter jeg havde flyttet adresse til Schweiz. Jeg turde ikke stå med håret i postkassen - uden penge til sygesikring.

I Tyskland er dette meget nemmere, da de har en standard, offentlig sygesikring (Krankenkasse).
I lande som Sverige, Norge, Finland og Island er der ikke nogle problemet i den retning, da de alle er 100% offentlige (sygsikringen).

Jeg har bekendte i Tyskland, Schweiz, Sverige, Norge og Island. Derfor har min interesse kun været vendt mod disse fem lande, hvis nogle skulle sidde og undre sig over, hvorfor jeg ikke overvejer meget billigere lande som f.eks. Portugal og Grækenland, hvis mit mål er at leve billigere.

Så jeg har faktisk flere spørgsmål, som jeg ikke har kunnet få svar på ved at kontakte Sikringsstyrelsen og læse diverse tekster online hos myndighederne.

Det første er, om jeg virkelig kan få betalt min sygesikring, hvis jeg bosætter mig i Schweiz.
Jeg spørger her, i håb om, at der er en FTP'er i Schweiz, der læser dette. Hvis der skulle være en, så venligst kontakt mig! Smid evt. en privat besked, hvis du er for genert til at besvare her i tråden. Jeg er FTP'er efter de nye regler, efter 2003.

Det næste spørgsmål drejer sig om generelt ydelser fra staten i andre lande.
Ved I, om man som dansk FTP'er kan få nogle som helst andre ydelser, ud over grundbeløbet fra FTP'en?

Jeg tænker, om man måske f.eks. fra den svenske stat kan få en slags boligsikring, hvis man nu bor i Sverige? De har vel også noget, som svarer til boligsikring derovre?
Jeg ved, at vi burde være socialt lige stillet som danskere, når bosætter os i Finland, Island, Norge eller Sverige. Er der en FTP'er i en af disse lande, der læser dette?

Er det evt. andre ydelser, som man kan få med fra DK?
Hvad med andre, ikke-Skandinaviske lande?

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre fra FTP'ere, som bor i udlandet. Ligemeget, hvilket land.

Meld jer, hvis I er derude!
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2009, 01:34   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Pyha... det er da nogle interessante spørgsmål. Måske nogle brugere her på siden, som er flyttet til Sverige kan bidrage.

Men jeg bemærkede, at du havde RINGET til Sikringsstyrelsen.

Hvis man ønsker svar på vigtige spørgsmål, er det en stor fordel at skrive.

Så kan de ikke løbe fra svaret, vel?

Et andet tip, jeg kan give dig, er at stille de samme spørgsmål hos Ældresagen. De har både folkepensionister og førtidspensionister, der måske kender til dine spørgsmål.

www.aeldresagen.dk

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2009, 08:36   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Du kan....

....tage din FP ubeskåret med dig, næsten hvorhen i verden du vil, da du er "ny" FPer.

For "gamle" FPer gælder lidt andre regler.

De tyske "krankenkasser" er også private, men det er lov at du skal være medlem af en krankenkasse, du kan så selv vælge hvilken.

I mit tilfælde udvalgte jeg selv hvilken krankenkasse jeg ville have og overdrog min E121 (som forøvrigt blev dækket af UK) til dem.

Da jeg er dansk statsborger, har jeg dansk sygesikring, sålænge jeg bor i Danmark, men hvis jeg flytter til et andet EU/EØS-land så er det UK der skal betale min sygesikring. Flytter jeg udenfor EU/EØS, skal jeg selv betale sygesikring ud af min pension. Sikringsstyrelsen kan dog efter ansøgning give et løbende tillæg, efter en behovs og trangsvurdering. De er ikke særligt villige til at gøre dette.

Sikringsstyrelsen udsender hvert år en vejledning til danske pensionister i udlandet.

Der findes også en vejledning på nettet den kan du læse mere i her
Der er også information specielt om Schweiz. Og adressen hvor du skal henvende dig i Schweiz står sammen med de andre adresser nederst i dokumentet.

Håber dette kan kaste lidt lys over det og besvare nogle af dine spørgsmål.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 22-07-2009 kl. 08:46.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2009, 09:28   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Fandt lige linket til den vejledning sikringstyrelsen sender ud til pensionister i udlandet en gang årligt



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2009, 11:08   #5
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hrefna Se meddelelser
De tyske "krankenkasser" er også private, men det er lov at du skal være medlem af en krankenkasse, du kan så selv vælge hvilken.
Jeg mente, de havde både en offentlig og private?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hrefna Se meddelelser
Der findes også en vejledning på nettet den kan du læse mere i her
Der er også information specielt om Schweiz. Og adressen hvor du skal henvende dig i Schweiz står sammen med de andre adresser nederst i dokumentet.
Tak. Den kender jeg næsten udenad allerede
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2009, 11:12   #6
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser

Hvis man ønsker svar på vigtige spørgsmål, er det en stor fordel at skrive.

Så kan de ikke løbe fra svaret, vel?
Det er helt rigtigt. Men til gengæld kan de løbe fra at svare i det hele taget.

Jeg skrev et brev til dem for godt over et år siden (godt nok ang. et andet spørgsmål). Jeg venter stadig på svar.

Hvis man ringer, kan de i det mindste ikke løbe fra at prøve at svare dig. Med mindre, de bare smider røret på.
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2009, 11:24   #7
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hrefna Se meddelelser
Fandt lige linket til den vejledning sikringstyrelsen sender ud til pensionister i udlandet en gang årligt
Takker.

Se lige, hvor (u)snedigt de skriver teksten:


Hvis du er statsborger i (og også bor i) EU eller Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz, har du muligvis ret til offentlige sygesikringsydelser i dit bopælsland. Også uden at skulle betale et eventuelt medlemsbidrag til sygesikringen i bopælslandet.


Da der simpelthen ikke findes en offentlig sygesikring i Schweiz, er man, som jeg kan se, på skideren.
Private sygesikringer findes ikke i ordforrådet hos de danske myndigheder.
Man ender i et hul, som er blevet overset, da de skrev loven.
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2009, 12:17   #8
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
I tyskland er sygekasserne som sådan private, men borgerne har en pligt til at være medlem af en sygekasse.

Sygehusvæsenet i Tyskland er derimod offentligt. Der findes uendeligt få private sygehuse i Tyskland, service niveauet og standarden er meget høj.

Hvis man er indlagt i mere end 21 dage, får man bagefter en regning for maden, for alle de dage indlæggelsen er på, inklusive de 21 dage

Generelt har jeg finder jeg både læger og sundhedssystemerne bedre i Tyskland og England, end i Danmark.

Her føler jeg mig som en slagtet kylling på et samlebånd. Jeg føler ingen engagement eller empati hos lægerne. Jeg føler at jeg bliver betragtet som en knap der trykkes på og så kommer der nogle penge ud i den anden ende. Min praktiserende læge er dog lidt bedre end de fleste man møder.

Det at blive læge i Danmark i dag har intet med kald at gøre mere, det har det stadig i udlandet.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2009, 16:36   #9
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hrefna Se meddelelser
I tyskland er sygekasserne som sådan private, men borgerne har en pligt til at være medlem af en sygekasse.
Hej.

Enten taler vi forbi hinanden, eller også er der noget en af os har misforstået.

Jeg har lige talt med en god ven, som er tysker og bor i Köln.
Han siger, at der er både private, offentlige og semi-offentlige sygesikringer i Tyskland.

De såkaldte "allgemeine Gesundheitskassen" er stort set alle 100% offentlige. Der findes 15-20 af dem. De fleste af dem er 100% opereret og administreret af de forskellige Bundesläender (hvilket vel svarer til vores Regioner i DK).

Derudover findes der en hulens masse 100% private og semi-private sygesikringer.
Han fortalte mig også, at når du først én gang har skiftet fra en offentlig til en 100% privat, så kan du aldrig gå tilbage til en offentlig (dette har jeg også hørt fra andre tyskere).

For at skifte til en 100% privat sygesikring skal man tjene mindst 2500 euro netto om måneden - eller være selvstændig.

Så Tyskland har altså en offentlig sygesikring, som man nemt kan få behandlet med en Blanket E121 som du selv nævner.
Dette er ikke tilfældet i Schweiz.

I UK, Sverige, Finland, Island og Norge er dette slet ikke noget thema, da de alle - som DK - har 100% offentligt sygevæsen (Blanket E121).
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 01:53   #10
Phönix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Phönixs avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2008
Lokation: Tølløse
Alder: 72
Indlæg: 162
Styrke: 17
Phönix er rigtig godt på vej
Nu ved jeg ikke så meget om sygesikringen i de forskellige lande, men der var noget jeg undrede mig over da jeg læste de forskellige indlæg.

Har selv spurgt kommunen om man selv skal betale til læge, operation o.l. i Sverige og fik den besked, at når jeg fik billigt hus og bil kunne jeg vel selv betale, hvis jeg var syg.

Tak for kaffe.

Jeg mente jo bare, at når jeg betaler dansk skat af pension og dermed også til det danske sygehusvæsen kunne det vel ikke være rigtigt jeg så også skulle betale i Sverige uanset det er et billigere land.

Er jeg helt forkert på den eller er det kommunen.

Det der UK der betaler, hvad/hvem er det?

Hilsen Phönix
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig

Førtidspensionist 1/12-2010
Phönix er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udlandet MissMurphey Alt det andet 4 11-03-2013 09:19
udlandet philippiens Alt det andet 19 13-02-2013 12:39
FP med til udlandet Kamma1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 33 08-11-2010 18:24
FTP med til udlandet musmor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 06-10-2009 19:17
FP fra udlandet LUM At søge førtidspension 2 12-11-2008 17:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension