K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-07-2010, 13:07   #1
abalone
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
abalone er ny på vejen
tage sin pension med her i europa.

Hej derude.
Hvad er mine rettighedder når jeg gerne vil flytte til et andet europæisk land.
Jeg syntes at kunne hske at jeg kan tage min pention med mig her i europa.
Med venlig hilsen abalone.
abalone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2010, 21:19   #2
Lau
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2007
Indlæg: 47
Styrke: 17
Lau er ny på vejen
Værsgo´:

https://www.borger.dk/Emner/pension-...-udlandet.aspx

Læg mærke til overskriften, det er noget man skal søge om, og der er en hel del at overveje inden man tager det skridt.

Det vigtigste efter min mening er om ens helbred egentlig kan holde til det, og hvad gør man uden det fabelagtige danske syge- og velfærdssystem!

Nej jeg joker ikke, har oplevet hvordan lavtlønnede i f.eks. Thailand behandles når de bliver syge, og ikke har en sygeforsikring...
Lau er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2010, 23:31   #3
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Nu handler spørgsmålet jo ikke om, hvordan man er sikret, hvis man rejser uden for EU.

Hvis man tager bopæl i et andet EU-land, så har man ret til at medtage sin pension som hidtil.

Danmark skal også fortsat sørge for, at pensionisten er sygeforsikret under bopæl i en anden medlemsstat, og det er således Danmark, der skal betale for lægebehandlinger og sygehosophold o.l.

Men kan også søge om personligt tillæg, varmetillæg og helbredstillæg fra Danmark under bopæl i et andet EU-land.

Det eneste, man ikke kan tage med er boligsikring - kan man ikke få boligsikring i et andet EU-land, kan man i stedet søge personligt tillæg fra Danmark.

Og Tyskland har et langt bedre læge- og sygehusvæsen end Danmark.

Og flytter man f.eks. til Tyskland, skal man ikke betale skat af den danske pension i Tyskland.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2010, 09:29   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg er helt enig med brøkpensionist. Og den med at man skal søge om det, gælder slet ikke indenfor EU, sikke et ramaskrig det ville give i Brüssel.

Man skal melde flytning til kommunen ligesom når man flytter indenlands, og hos pensionsstyrelsen skal man udfylde en E121, der netop har med sygesikring i værtslandet at gøre.

Ved fraflytning fra Danmark kan du blive "begrænset skattepligtig" i realiteten betyder det blot at du ikke skal betale kirkeskat.
Men ved f.eks. køb af ejendom i værtslandet, kan du også stadigvæk trække renterne fra i den danske skat.
Og endnu vigtigere hvis du er gift kan du som dansk pensionist (og da mere end 75% af din indkomst kommer fra Danmark), lade dig registrere som grænsegænger, og så kan du ligeledes gøre brug af din partners personlige skattefradrag, så du vil have et skattefradrag på 2 x 42.900.

Desuden skal det tages med i overvejelserne at Danmark har den tvivlsomme ære at have de højeste leveomkostninger på "leveomkostnings indekset" for EU. Danmark 151, Tyskland 103, UK 106, Ungarn 40, var lige dem jeg kunne huske.

Og indenfor EU har man nok også lettere ved at finde sig til rette da mentaliteten nok er det der kommer nærmest vores egen, selv om det også kan variere meget, men generelt kan man sige jo længere man kommer hjemmefra jo mere anderledes kan den være.



Ragdoll
Globetrotter & Vagabond
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 04-07-2010 kl. 11:13.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2010, 10:53   #5
frklarsen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2008
Lokation: Greve
Alder: 55
Indlæg: 215
Styrke: 16
frklarsen er ny på vejen
Uha man bliver da helt fristet til at rive teltpælene op og flytte mod syden eller deromkring
__________________
Hellere komme galt afsted end slet ikke at komme afsted
frklarsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Må man tage fag på VUC? Mama Spørgsmål ang fleksjob 2 20-06-2013 07:33
Kan de tage min FP fra mig Tullepigen90 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 12-09-2012 16:35
hvor lang til kan en arbejdskade sag tage/pension skivehansen Alt det andet 6 07-12-2011 14:16
kan jeg tage en udd.? Chin Spørgsmål ang fleksjob 2 08-03-2011 13:58
Kan Man tage et lån når man er på SDP? Samiam Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 30-01-2011 15:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension