K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-08-2017, 14:49   #11
pj8000
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2017
Indlæg: 17
Styrke: 7
pj8000 er ny på vejen
Det giver rigtig god mening. Tusind tak for dine input.

Orker ikke søge om betaling af tandeftersynet (er medlem af Sygeforsikring Danmark) da det højst er et par hundrede kr.

Men jeg kan sagtens følge din pointe med IKKE at starte på noget som helst yderligere, før jeg har fået tilsagn om betaling. Har efterhånden fattet, at kommunen/Jobcentret etc. gør hvad de kan, for at slippe billigst muligt :/

I forbindelse med § 34-støtten blev mit rådighedsbeløb udregnet og det betød, at jeg nu får ca. 1.500 kr. i § 34-støtte. Det bør vel alt andet lige føre til, at kommunen skal komme frem til, at jeg ikke selv har råd til en større tandlægeregning lige pt. Eller det er måske 2 helt forskellige beregninger?
pj8000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 14:54   #12
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Husk at det du får i §82/82a, er efter det fra sygeforsikring dk, er trukket fra. For den del dækker kommunen selvfølgelig ikke

§34 afhænger ikke af rådighedsbeløb.
Ved §34 tager man samlede boligudgifter (husleje+vand+varme+el, minus alm boligstøtte). Det tallet overstiger et "grænsebeløb", kan du maks få §34 til.
Ved en enlig ikke-forsørger, er grænsebeløbet 2950 kr.
Dvs hvis samlede boligudgifter er 3000 kr, kan man maks få 50 kr i §34.

Der er også en øvre grænse for §34. For ikke-forsørger:
Din ydelse efter skat + §34, kan ikke overstige hvad du havde fået efter skat, hvis du før skat fik 14808 kr.
(Den forklaring er svær at forsimple :P )

Så det er to helt forskellige beregninger
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 14:57   #13
pj8000
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2017
Indlæg: 17
Styrke: 7
pj8000 er ny på vejen
Lige pt. står jeg i en situation, hvor jeg overvejer at skrive til Rådmanden i kommunen, da jeg finder sagsbehandlingen og afgørelsen om stop af mine sygedagpenge fuldstændig grotesk forkert.

Men hvis jeg kan udnytte nogle af de omhandlende §§ (specielt dem i 80'er-paragrafferne), så vil det jo være taktisk klogest, at vente med at forsøge at få "chefen" til at trække min sag tilbage, til efter fx en tandlægebehandling og måske § 81 a (jeg har en psykisk diagnose, så jeg burde være omfattet af målgruppen), hvor jeg pt. er 1 måneds husleje bagud, uden jeg dog har fået "udsættelses-brev" endnu.

Noget med 'den kloge narrer den mindre kloge'..
pj8000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 14:59   #14
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"§ 81 a. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede midlertidige huslejeudgifter til en person, der er udsættelsestruet på grund af huslejerestancer, hvis det på sigt kan forebygge, at personen udsættes af boligen. Kommunen kan betinge hjælpen af, at personen indgår en administrationsaftale, medvirker til fastsættelse af en plan for flytning til en mere passende bolig eller deltager i gældsrådgivning el.lign. Kommunen skal særlig rette hjælpen til børnefamilier og socialt udsatte borgere. Kommunen kan bestemme, at hjælpen udbetales direkte til udlejeren. Udgiften til hjælpen afholdes fuldt ud af kommunen, jf. § 99, stk. 2. "

Hvis du ikke har fået udsættelsesbrev, er du nok desværre ikke udsættelsestruet
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 15:02   #15
pj8000
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2017
Indlæg: 17
Styrke: 7
pj8000 er ny på vejen
Ok, til det med beregningerne. Men om en måned vil jeg komme 2 huslejer bagud, så alt andet lige, burde det give en beregning til min fordel i forhold til § 82.

Kigger de, i § 82/82 a, på den økonomiske situation her og nu, dvs. i den måned behandlingen skal foretages, eller hvordan?

Nej, var godt klar over, at jeg først skal være udsættelsestruet. Lige nu betaler jeg forrige måneds husleje (som jeg blot har modtaget almindelige rykkere for) med den nuværende.

I oktober kan jeg ikke lave den model, så der kommer jeg så 2 huslejer bagud. Jeg forventer derfor "brevet" om udsættelse kommer engang i oktober. Egentlig burde jeg frygte det, men omvendt er det jo en betingelse for § 81 a, så det jo "fint" nok når det så kommer
pj8000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 15:07   #16
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
§82a: eneste der har betydning, er om du opfylder kravet, for at være omfattet.
"Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp. "

§82:
De kigger som udgangspunkt på ens rådighedsbeløb, sådan generelt.
Dvs faste indtægter, minus faste udgifter.
Hvis du så på en opsparingskonto har 2000 kr stående, og du søger om en egenbetaling på 1500 kr, kan de sagtens sige at du bare kan bruge af de 2000 kr, til at betale udgiften.
(Medmindre man kan argumentere virkelig godt for, at de skal bruges til noget MEGET vigtigt)


§81a:
Så kan du jo håbe at kommunen når at behandle ansøgningen, inden du ryger på gaden. (Det er desværre ikke altid de er så gode til det)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 15:13   #17
pj8000
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2017
Indlæg: 17
Styrke: 7
pj8000 er ny på vejen
Jeg har "heldigvis" hverken opsparing eller andet af værdi, så jeg satser på den går hjem. Jeg giver selvfølgelig en update her i tråden, når der er nyt

Jeg modtager jo godt nok en ydelse svarende til kontanthjælp + § 34-tillægget (ca. 1.500 kr.), men går ud fra, jeg stadig er en del af målgruppen for paragraffen.

Hvor er det skønt med hjælpen på denne side. Har netop også lige anbefalet siden til min mentor, som har mange borgere der føler sig klemt i systemet
pj8000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 15:17   #18
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
De vil nok kigge på dit rådighedsbeløb også.
Altså om du selv havde kunnet betale den husleje, evt med en afbetalingsordning med udlejer.

Gætter på at du får cirka 8500 kr efter skat i ressourceforløbsydelse, og har boligudgifter på cirka 2950 kr, når man trækker §34 fra.
Nu ved jeg ikke hvad du ellers selv har af faste udgifter.
Men ikke alle kommuner medregner forsikringer. De behøver kun medregne billigste mobil og internet. Og afbetaling på gæld medregner de ikke
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 15:25   #19
pj8000
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2017
Indlæg: 17
Styrke: 7
pj8000 er ny på vejen
Har hørt gennem min mentor, at det er vidt forskelligt, hvordan § 81 a tolkes i kommunerne.

Han havde en "almindelig" borger, der ikke havde sløset med økonomien, der fik afslag på midlertidig huslejehjælp, mens en borger der havde brugt 2 måneders husleje på stoffer, fik tildelt hjælp.

Nu må jeg se hvad de ender med og om jeg bliver sat på gaden. Min 6-årige niece har heldigvis tilbudt mig sin underkøje, hvis det går helt galt
pj8000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 15:28   #20
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det kommer helt an på den enkelte sagsbehandler, da det er en individuel vurdering.
Det samme er det med egenbetalingen til tandlæge, efter §82.

Men hvis nu de kan se at du har betalt en masse gæld af, i stedet for at betale af på den måneds husleje, ville de nok vurdere det som værende "uforsvarlig økonomi". Dvs bevillige den med tilbagebetalingspligt
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension