K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-12-2013, 10:29   #11
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Hvis der er en overenskomst på området som siger pension, så SKAL den følges som minimum..
Uanset om man står i forbund eller ej, så SKAL det forbund som har overenskomsten have tilsendt en kopi af aftalen. Og godkende den. (LOV)

Hvis der absolut IKKE findes en overenskomst, eller nogen fra et tilsvarende job, så forhandler i selv løn og vilkår..

Du må selvfølgelig gerne få mere end hvad en evt. overenskomst siger..

Er det et funktionærjob, så er der specielle regler for fleksere, uanset om det kun er få timer pr. uge..
For at være omfattet af overenskomsten på området, skal arbejdsgiver have tilsluttet sig denne. Lønmodtager skal også være medlem af relevant forbund for at kunne gøre krav på overenskomstmæssige forhold.

Der er ingen specielle regler for flexere i henhold til funktionærloven. Man skal være beskæftiget over 8 timer/uge i gennemsnit for at være omfattet af funktionærloven.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2013, 12:21   #12
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
For at være omfattet af overenskomsten på området, skal arbejdsgiver have tilsluttet sig denne. Lønmodtager skal også være medlem af relevant forbund for at kunne gøre krav på overenskomstmæssige forhold.

Der er ingen specielle regler for flexere i henhold til funktionærloven. Man skal være beskæftiget over 8 timer/uge i gennemsnit for at være omfattet af funktionærloven.
Det stemmer ganske enkelt IKKE

Uanset om arbejdsgiveren IKKE har tilsluttet sig overenskomsten, eller flekseren IKKE er medlem af det forbund som har overenskomsten, så SKAL den følges...

Funktionærloven siger at for at være funktionær, så skal man arbejde over 8 timer om ugen. Det er korrekt..
MEN der er sat specielle regler for fleksjobbere under 9 timer om ugen..

En fleksjobber UNDER 9 timer/uge (fra og med 8 timer og ned) og som udføre funktioner som en funktionær, er underlagt samme rettigheder som en funktionær..

Citat:

Udgangspunktet er, at løn og øvrige arbejdsvilkår fastsættes efter de kollektive overenskomster, herunder sociale kapitler, lokalaftaler mv. Har arbejdspladsen ikke en overenskomst, skal der tages udgangspunkt i relevant sammenlignelig overenskomst med arbejdsområdet.

Udfører en ansat funktionærlignende arbejde, og arbejder pågældende 8 timer eller derunder om ugen, er arbejdsgiver forpligtet til at ansætte vedkommende efter funktionærlovens vilkår som helhed.


Se hvad Mette Frederiksen har svaret på det spørgsmål om overenskomst eller ej.. Og som blev vedtaget.. LINK

Sidst redigeret af mik16; 21-12-2013 kl. 12:49.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2013, 15:30   #13
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Der er ikke så meget der kommer gratis, og drejer det sig om 5000/ måned, så kan jeg ikke forstå at nogle hundrede kr til en fagforening skulle være givet så dårligt ud.

Dit spørgsmål er jo ikke ligefrem et JA/NEJ spørgsmål, og måske derfor er det vigtigt med nogen der kender den konkrete arbejdsgiver og løn/pensionsforhold, og det er fagforeningerne der gør det.

Selvom jeg godt kan se at det her og nu koster at være i fagforening, så ville jeg ikke turde lade være, specielt når man er ansat på særlige vilkår... det faktum at man er anderledes ansat end kolleger kan i sig selv fordre et medlemskab af fagforening.
Det kan en fagforening da ikke ændre på om jeg mister 5000 i pensionsopsparing!! Det er noget regeringen har valgt da de forringede vilkårene for fleks jobberne (se evt.min anden tråd)Jeg har under alle omstændigheder kun ret til en % sats af min løn og det kan ingen fagforening ændre.Så jeg ser stadig medlemskab af en fagforening som unødvendig. Dertil kommer at jeg jo ikke er anderledes ansat end mine kollegaer (det har regeringen også ændret ) jeg har bare et mindre timeantal!!

Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Hvis der er en overenskomst på området som siger pension, så SKAL den følges som minimum..
Uanset om man står i forbund eller ej, så SKAL det forbund som har overenskomsten have tilsendt en kopi af aftalen. Og godkende den. (LOV)
]
TAK ,så fik jeg svar på mit spørgsmål!! Der er overenskomst så det er bare den hun skal følge!!
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2013, 15:50   #14
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Har du nogle paragraffer - tak

Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Reglerne for indbetaling af pension når man er i fleksjob er sådan at man kan blive i sit gamle selskab uanset hvilken ny branche man kommer i.

Fleksjobbere er den eneste gruppe i hele dette "kongerige" der kan fravælge et pensionsselskab der betales overenskomstmæssigt til fra, til fordel for et tidligere.

I den her sammenhæng er det vigtigt at du ved at de nye regler for fleksjob har reduceret arbejdsgivers indbetalinger til pension til en brøkdel.

Du kan risikere at gå fra indbetalinger på flere tusinde om måneden, til nogle få hundrede kroner.

Nogle pensionsselskaber, som nu mit Pensam, sløjfer alle hidtidige ordninger hvis der ikke kommer samme beløb fremover.
De små beløb der i fremtiden kommer vil så blive indbetalt på en kapitalpension eller lignende... men alt anden dækning falder.

Der er meget stor forskel på hvordan pensionsselskabernes regler er, og det er derfor bedst at høre dem...

Men husk at du som fleksjobber har den fordel at du kan vælge at blive stående eller skifte, det er ikke arbejdsgiver eller overenskomst der bestemmer lige i dette tilfælde.
Nøgne tæer,

Er du helt sikker på det du skriver, jeg var nemlig af den samme opfattelse men da det blev aktuelt da fik vi at vide at - i vores tilfælde - forelå der ikke en aftale mellem KL og KTO vedr. den nye fleksjobreform og således heller ikke for pensionerne.

Min ægtefælle fik nemlig fleksjob og ønskede at fortsætte i PKA også fordi PKA så ville supplere op til beløbet der før blev indbetalt, men dette blev nægtet og vi fik så tvunget en forpligtet pensionsordning ned gennem halsen i PenSam (9 timer fleksjob). Som forklaring fik vi ovenstående - manglende forlig mellem Kl og KTO.

Resultat et kæmpe pensionsmæssigt tab.

Fik skrevet til de forskellige organisationer samt forsk. ministerier - men selvfølgelig ikke fået svar - vi venter på 5. måned på et svar

Så hvis du kunne henvise til nogle paragraffer eller lign. så tak så må vi se om vi kæmper videre.
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2013, 20:16   #15
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af foetsie Se meddelelser
Min ægtefælle fik nemlig fleksjob og ønskede at fortsætte i PKA også fordi PKA så ville supplere op til beløbet der før blev indbetalt, men dette blev nægtet og vi fik så tvunget en forpligtet pensionsordning ned gennem halsen i PenSam (9 timer fleksjob). Som forklaring fik vi ovenstående - manglende forlig mellem Kl og KTO.

Resultat et kæmpe pensionsmæssigt tab.
Hvem nægtede ?

Meget underligt at han overhovedet kunne komme ind i Pensam, for jeg fik direkte oplyst at selvom jeg var medlem ville jeg ALDRIG kunne fortsætte min aftale der, hvis jeg kom i nyt fleksjob, så var der kun indbetaling til kapitalpension hos dem fremover, som det beløb der blev indbetalt, kunne bruges til, altså ingen øvriger dækninger overhovedet hos Pemsam !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2013, 16:52   #16
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Nøgne tæer,

Fleksjobbet er hos en kommunal instans med en overenskomst under FOA og således en pensionsordning i Pensam og som det ser ud på 'policen' er han fuld ud dækket som alle andre - ingen begrænsninger som fleksjobber - men helt stole på det gør vi ikke .

Vi ønskede at fortsætte i PKA - hvilket de også anbefalede og de ville så supplere indbetalingen op til beløbet som blev indbetalt inden han blev syg og blev fleksjob visiteret.

Efter at have ringet frem og tilbage med Kommunen, PenSam og PKA fik vi at vide at det ikke kunne lade sig gøre pga af et manglende forlig i KL og KTO. PKA var uforstående overfor dette - men såvel Kommunen som Pensam kan ikke komme med nogle love eller paragraffer og jeg har støvsuget nettet og kan heller ikke finde noget, men nægtet blev det.

Sågar fremlagt spørgsmålet i 2 ministerier men svar får man aldrig - så man er lidt på herrens mark og derfor spurgte jeg om du har et link hvor højt og tydeligt står at fleksjobbers som de eneste i Kongeriget selv kan bestemme hvor de vil have deres pension indbetalt??

God jul - snart - til alle på K10
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2013, 17:43   #17
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg kan sige at jeg stod i samme situation, og der gik HK ind og undersøgte min påstand og måtte give mig ret, jeg forblev i min gamle pensionskasse.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2017, 15:44   #18
Hanne1973
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2014
Indlæg: 49
Styrke: 10
Hanne1973 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Reglerne for indbetaling af pension når man er i fleksjob er sådan at man kan blive i sit gamle selskab uanset hvilken ny branche man kommer i.

Fleksjobbere er den eneste gruppe i hele dette "kongerige" der kan fravælge et pensionsselskab der betales overenskomstmæssigt til fra, til fordel for et tidligere.

[....]

Men husk at du som fleksjobber har den fordel at du kan vælge at blive stående eller skifte, det er ikke arbejdsgiver eller overenskomst der bestemmer lige i dette tilfælde.
Jeg er i den samme situation nu: Har fundet et flexjob (øj, det var svært!!) og skal have styr på pensionsordning. Mit flexjob er på bare 7 timer, så min pensionsindbetaling er ganske lille. Hvis jeg starter en ny ordning, går det alt sammen til gebyrer. Derfor er jeg interesseret i at fortsætte i mit gamle selskab og ikke et nyt. (Min arbejdsgiver peger på fagforeningens pensionsordning, da jobbet er under overenskomst).

Det er virkelig svær at blive rådgivet. HR afdeligen ved ikke noget om flexjob. Min sagsbehandler på kommunen mener der er ”noget med fritvalg”, men det er ikke særlig konkret.

Hvor kan jeg læse om regler for frit valg? Er det en lov eller bare retningslinjer? Skal det være præcis den ordning man allerede har eller kan det være bare samme selskab? (Pga tabt arbejdsevne har jeg præmiefritagelse på min eksisterende pensionsordning, så den kan der vist nok ikke indbetales på).
Hanne1973 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2017, 16:45   #19
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Der er ikke frit valg mellem pensionskasser, men man kan som fleksjobber vælge at blive i sin gamle hvis det nye job er et andet fag.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2017, 21:05   #20
Hanne1973
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2014
Indlæg: 49
Styrke: 10
Hanne1973 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Der er ikke frit valg mellem pensionskasser, men man kan som fleksjobber vælge at blive i sin gamle hvis det nye job er et andet fag.
Hvad er det for en regel? Tilsyneladende er den ret ukendt blandt pensionskasser og arbejdsgivere.

Jeg har prøvet at gøre opmærksom på at det er et felksjob og bare fået at vide, at det er lige meget for det er under overenskomst og så skal jeg bruge fagforeningens pensionskasse.

Jeg skal på en eller anden måde kunne vise noget på tryk, om at jeg denne ret.
Hanne1973 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension