K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-02-2014, 18:23   #11
MissF
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Tårnby (2770 Kastrup)
Indlæg: 12
Styrke: 11
MissF er ny på vejen
Hej vovse,

Jeg vil se på zoneterapi, endnu engang tak for råd.

Mit største problem lige nu er, at undgå at mine fysiske lidelser spændingshovedpine/migræne bliver konverteret til psykisk diagnose iht. Funktionelle lidelser.

Jeg har derfor akut brug for råd om, hvordan jeg afslår behandlingstilbud på denne klinik uden at miste chance for at søge om varig tab af erhvervsevne.

Dette er der flere grunde til, bl.a. At jeg igennem 10 år har været igennem stort set det de tilbyder på klinikkens, og at jeg p.t. pga. få ressourcer, er meget glad for mit forløb hos psykolog, fysioterapeut/gradueret genoptræning samt kiropraktor.

Stress med at skulle afsted på tider jeg ikke selv bestemmer og uanset min smertetilstand den dag, vil forværre min situation meget.

Nogen råd?

MissF?

Svar til Østerbro - nej til behandling

Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
Ja du har vist været igennem hele Laison klinikkens tilbud, det eneste de kan tilbyde er stresshåndtering/afslapning/mindfullnes og medicin nedrustning se tråd idag.
Så hvis du ikke kan slippe, så tag din liste med behandlinger med til 1samtale,
Laison kan for nogle være godt, men ikke for alle
Det er en forskel at det er din læge og ikke jc, som foreslår det. Du kan sige tak men nej tak til behandling foreslået af læge.!

Men jc vil bruge det senere i mod dig så få dokumentationen i orden og opdateret, få også aktindsigt i din sag hos jc og evt hospital og speciallæger
Hej Østerbro,

Jeg er p.t stadig i tvivl omkring det at sige nej.

I forhold til Peters svar på min tråd, kan man i en forsøgspersoner på 2 år sige nej til behandling iht, Mette Frederiksen?!
Jeg arbejder på at finde dette på skrift.

Men hvad betyder det i forhold til min forsikring for tab af erhvervsevne? Mod min vilje er jeg blevet henvist (sagde ja, men vidste ikke hvad det indebar - lægen brugte 3 sek., nu ved jeg hvad det er og er imod, og nervøs...)

Det står nu i min journal hos jb, denne vil pensionsselskab få.

Aktindsigt. Jeg har en sagsbehandler fra Willis på, hun beder om aktindsigt i marts, for der skal vi forberede os til endt varighedsperiode 1/6-14).
Hun mener jeg skal tage på klinik og se hvad det er.

Jeg føler, at så snart du træder ind det sted (liaison klinik), så klapper fælden. De siger vel ikke nej til patienter, det giver jo beskæftigelse og kroner i kassen?!

Tak for råd :-)
Missf
MissF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 18:38   #12
kiwimor
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Lokation: herlev
Indlæg: 108
Styrke: 13
kiwimor er ny på vejen
Stakkels dig jeg lider også af kronisk migræne og har Været indlagt på Glostrup 4 gange uden resultat. . Overlægen fra Glostrup skrev at min tilstand var kronisk .. kommunen ville også have mig på liason klinikken men jeg nægtede .. fik tilkendt flex for 2 med siden efter 12 år på kh .. kan kommunen ikke bruge din udtagelse fra Glostrup ?
kiwimor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 18:44   #13
MissF
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Tårnby (2770 Kastrup)
Indlæg: 12
Styrke: 11
MissF er ny på vejen
Smile

Svar Til Vovse - zoneterapi for fordøjelsesproblemer

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hvis du har en eller anden grad af forstoppelse, så er mit bedste råd, at du får fat i en zoneterapeut.

Spændinger i baghovedet hænger ofte sammen med fordøjelsesproblemer, og man kan være mere påvirket af det end de fleste forestiller sig.

Hvis du vælger, at opsøge en zoneterapeut, så skal du være opmærksom på, at vedkommende gør meget ud af, at behandle lymfesystemet.

Iflg. min egen læge er zoneterapi noget af det bedste ved fordøjelsesproblemer. Og det passer fint sammen med mine egne erfaringer.
Hej vovse,

Jeg vil se på zoneterapi, endnu engang tak for råd.

Mit største problem lige nu er, at undgå at mine fysiske lidelser spændingshovedpine/migræne bliver konverteret til psykisk diagnose iht. Funktionelle lidelser.

Jeg har derfor akut brug for råd om, hvordan jeg afslår behandlingstilbud på denne klinik uden at miste chance for at søge om varig tab af erhvervsevne.

Dette er der flere grunde til, bl.a. At jeg igennem 10 år har været igennem stort set det de tilbyder på klinikkens, og at jeg p.t. pga. få ressourcer, er meget glad for mit forløb hos psykolog, fysioterapeut/gradueret genoptræning samt kiropraktor.

Stress med at skulle afsted på tider jeg ikke selv bestemmer og uanset min smertetilstand den dag, vil forværre min situation meget.

Nogen råd?

MissF?

Svar til kiwimor - nægtede at deltage på Liaison klinik

Citat:
Oprindeligt indsendt af kiwimor Se meddelelser
Stakkels dig jeg lider også af kronisk migræne og har Været indlagt på Glostrup 4 gange uden resultat. . Overlægen fra Glostrup skrev at min tilstand var kronisk .. kommunen ville også have mig på liason klinikken men jeg nægtede .. fik tilkendt flex for 2 med siden efter 12 år på kh .. kan kommunen ikke bruge din udtagelse fra Glostrup ?
Kære Kiwimor,

Jeg har tid hos Rigmor på Glostrup HP her d. 12/2, jeg håber hun kan hjælpe mig. Jeg har ikke været der i 2 år, kom ingen steder med behandling siden 2003.

Oprindeligt ville de ikke tage mig igen, trods henvisning fra neurolog, da de mente alle behandlingsmuligheder var udtømt. Men jeg insisterede, om ikke andet så for at have tilknytning til eksperter.

Talte du med HP omkring Liason?

Ved du hvad de mener om begrebet funktionel lidelse i forhold til deres diagnoser underkendes, eller bare i det hele taget?

Har/havde du en pension med forsikring for tab af erhvervsevne?

Hvordan fik du tilkendt fleksjob, var det en udtalelse fra HP der hjalp?

Mange spørgsmål, men så rart at finde én som kender til forløbet!

Misse :-)

Svar til zolskin -nej til henvisning til Liasonklinik

Citat:
Oprindeligt indsendt af zolskin Se meddelelser
Jeg har desværre ikke haft kræfter til at læse hele din besked.
Men som jeg ser det, har du prøvet rigtig meget og har været på hovedpineklinikken, så medmindre, du er interesseret i at prøve mere medicinsk behandling, så skal du da vist takke nej til liasion klinikken. Og du har jo ret til at sige nej til henvisningen til klinikken. prøv at mærke efter,hvordan har du det med den? og hvad forventer du, at de ville kunne gøre?
Det med at kigge på fordøjelsen lyder som en god ide, sammen med det du allerede gør. Måske også at se på åndredrættet. Jeg har hørt om lotte paarup, www.denintelligentekrop.dk
Kære zolskin,

Tak fordi du trods alt kom så langt

Henvisningen har min læge desværre sendt afsted og den er nu noteret i jb i min gh (generelle helbredsattest fra læge).

Vil du se mit svar i forhold til nej til klinikken under svar til Østerbro. Du må meget gerne komme med flere input?!

Jep, zoneterapi it is.

Og, tusind tak for navn til Lotte Paarup omkring åndedræt. Havde tænkt jeg skulle finde en der kunne hjælpe her, for jeg får simpelthen ikke trukket vejret igennem når jeg har så ondt - mindfullness eller ej.

Missf :-)
MissF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 19:09   #14
kiwimor
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Lokation: herlev
Indlæg: 108
Styrke: 13
kiwimor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MissF Se meddelelser
Kære Kiwimor,

Jeg har tid hos Rigmor på Glostrup HP her d. 12/2, jeg håber hun kan hjælpe mig. Jeg har ikke været der i 2 år, kom ingen steder med behandling siden 2003.

Oprindeligt ville de ikke tage mig igen, trods henvisning fra neurolog, da de mente alle behandlingsmuligheder var udtømt. Men jeg insisterede, om ikke andet så for at have tilknytning til eksperter.

Talte du med HP omkring Liason?

Ved du hvad de mener om begrebet funktionel lidelse i forhold til deres diagnoser underkender, eller bare i det hele taget?

Havde du en pension med forsikring mod tab af erhvervsevne?

Hvordan fik du tilkendt fleksjob, var der en udtalelse fra HP der hjalp?

Mange spørgsmål, men så rart at finde én som kender til forløbet!

Misse :-)
Hvis jeg var dig ville jeg melde mig ind i fb gruppen migræne og mig .. der har funktionel lidelse mht til migræne lige Været oppe og der er en der hedder Anne der har helt styr på det
kiwimor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 19:12   #15
MissF
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Tårnby (2770 Kastrup)
Indlæg: 12
Styrke: 11
MissF er ny på vejen
Smile

Svar til pphmw - kan godt forstå din skepsis/hvorfor

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Hvorfor?

Kære MissF

Hvorfor begynder mit første råd med overskriften "Jeg kan godt forstå din skepsis.." underforstået kontakt til Liaison klinikken?

Jeg har ikke den fulde viden om klinikken og deres arbejde eller metoder.

Jeg har ikke den fulde viden om Per Flink`s metoder.

Jeg har ikke den fulde viden om eksempelvis Vibeke Manniche, lægekonsulent.

Jeg er ikke hverken læge eller anden sundhedsperson, så der er rigtig meget, som jeg ikke har viden om.

Men jeg har min sunde fornuft og iagttagelsesevne samt et langt livs erfaring,som patient i det sociale-og sundhedssystem, hvor der findes et stort antal professionelle læger, sygeplejersker, psykologer og psykiatere.

Men der findes også et antal af ovenstående, som efter mine erfaringer ikke evner at lytte til deres patienter, med store konsekvenser for den patient, som ikke evner at stoppe op og forlange svar, på fornuftige spørgsmål.

Jeg har været henvist til Liaison klinikken på Bispebjerg, udelukkende fordi at lægerne ikke kunne forstå mine alvorlige symptomer, som ikke stod i deres "kloge" bøger. Så måtte der findes en forklaring i det psykiske.

Jeg var til konsultation een gang, ved en kvindelig psykiater, som nægtede min kone adgang til vores samtale.

Jeg er flymekaniker og har siden min barndom været særdeles tilfreds med at være beskidt.

Jeg blev mødt med følgende spørgsmål:

Hvor tit vasker du hænder?

Er du bange for at dø?

Er du bange for at få kræft?
(jeg er den eneste overlevende i familien pga familiær tyktarmskræft, som jeg går til kontrol med)

Undersøger du din afføring efter toiletbesøg?

Når du har låst en dør, går du så tilbage og kontrollerer om du nu også har låst døren? ( jeg er flymekaniker og kontrolmester gennem et lagt arbejdsliv)

Vil du have nervemedicin skrevet ud nu?

På dette tidspunkt havde jeg været indlagt på Sclerose- og Dystoni afdelingen gennem længere tid, for mistanke om Dystoni (som kan være medicinudløst) og afprøvet alt relevant medicin, herunder Bachlofen og forslag om indoperation af Baclofen-pumpe, uden succes. Tværtimod til stor skade for mit helbred.

Denne viden tager jeg som naturligt, at klinikken havde læst sig til, i min halve meter tykke journal, før de tilbyder mig yderligere psykofarmaka?????

Psykofarmaka, som jeg naturligvis ikke hverken ønskede eller søgte imod, fordi mit liv var totalt ødelagt pga operation af 2 diskusprolapser og een som ikke kunne opereres, "Sudden Deafness" hvor jeg kun har et balancecenter tilbage samt ødelagt autonomt nervesystem i højre side, med store spasmer til følge. Siddende i en kørestol med max Metadon uden evne til at gå eller tørre mig i r...., sygeplejerske 3 x i døgnet for Morfin injektion.

Med 3 alvorlige fysiske diagnoser forlod jeg klinikken grædende af raseri over en nedværdigende behandling og afslog videre aftaler.

Det var min oplevelse af Liaison-klinikken på Bispebjerg hospital.

Men tilbage til din situation, som din praktiserende læge har bragt dig i.

Efter min erfaring mangler din læge viden om, hvordan kommunernes embedsmænd gransker hvert et lille komma, i borgernes journaler, til egen vindings skyld. Hvor og hvordan kan vi fratage en borgers sygedagpenge etc etc. Læs på K10, så opdager man hvad der menes.

Jeg råder dig til at kontakte Liaison klinikken, skriftligt og spørge ind til om det er et krav at borgeren skal godkende en henvisning til behandling. Du nævner intet andet end hvad jeg beder dig om.

Hvis du går ind på klinikkens hjemmeside, som er ved at blive revideret pt, nævnes der at en henvisning skal godkendes af borgeren/patienten:


http://www.psykiatri-regionh.dk/menu...ikker/Liaison/

Henvisning bør indeholde:

problemstilling/diagnose
Resumé af sygehistorie og undersøgelser
Oplysning om behov for tolk
Oplysning om behov for kørsel
Patientens accept af henvisningen

Hvilken juridisk mulighed har vi, som patienter, for at nægte et deltage i en behandling, som vi ikke kender og som vi er utrygge ved.?

Det skal der findes svar på!

Jeg ville endnu engang tage kontakt til den liberale praktiserende læge og gentage min frygt og konsekvenser, for påbegyndelse af en behandling ved Liaison-klinikken. Spørge ind til om din manglende lyst til, at accepterer hans henvisning.

Ja, jeg har fået ødelagt mange nerver, både i ryg, mave og hele ridebukse området og er i dag en glad §4 patient, som har en særdeles professionel praktiserende læge, der i samarbejde med Sundhedsstyrelse og embedslægen styrer min smertedækning, således at politiet kan forny mit kørekort hver 12de måned, til min invalidebil ..... trods indtagelse af Morfin i mindre mængder.

Lyt til Vovses råd om fodzoneterapi imod din mave. Jeg har stor glæde af det også til min lille sidegevinst med tinnitus i hele hovedet pga "Sudden Deafness" og en Meniere, som giver anfald, som Fanden har skabt i vrede.

Jeg fik mit liv tilbage, da jeg, som sidste mulighed, påbegyndte min optræning ved http://ofeldt.dk/ på en vederlagsfri henvisning pga min Dystonia, som mange andre patienter med alvorlige diagnoser, sclerose, muskelsvind, lammelser, stivgørende rygge, muskelskørhed, tetra- og paraplegikere ect.

Bedste hilsner

Peter

Jeg stiller spørgsmål til Liaison-klinikken

Kære MissF

Jeg stiller disse spørgsmål, for ikke at gøre det mere besværligt for dig.


Kære Peter La Cure. Liaison-klinikken

I forbindelse med, at ens praktiserende læge ønsker, som et behandlingstilbud, at henvise en patient til vurdering ved Liaison-klinikken, nævner I på jeres hjemmeside at I ønsker borgerens accept af henvisningen.

Hvordan kan denne accept beskrives?

Er det en garantiforskrift der giver borgeren juridisk ret til, at afslå en sådan henvisning?

Hvis borgeren har fysiske diagnoser og er begrundet nervøs for at få en psykisk uvedkommende diagnose vedhæftet, endsige bare nævnt, i sin kommunale journal.

Det er jo en kendsgerning, at kommunernes embedsfolk er særdeles kreative i fortolkningen af patienternes journaler, for at dels udskyde en afgørelse eller give afslag på en given ansøgning om hjælp samt tildele borgeren uvedkommende behandlingsmuligheder.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen, har netop i disse dage forhindret tvungen behandling, for som tidligere at forhindre, at borgerens forsørgelsesgrundlag bliver fjernet, hvis et givent "behandlingstilbud" ikke ønskes.

Hvis Liaison klinikken modtager en henvisning, uden patientens samtykke, hvordan reagerer Liaison-klinikken så på den situation? S.U.

Hvilken juridisk mulighed har patienten for at afslå behandling ved Liaison-klinikken? S.U.

Med venlig hilsen

Peter

Jeg vender tilbage når jeg har modtaget svar fra Liaison-klinikken
Hej Peter,

Må jeg først sige, at jeg er virkelig ked af at høre det du har været igennem, det er uværdigt. Godt at du har en god læge nu - men du kunne have været meget foruden!

Sig til hvis du vil være interesseret i, at høre mere om aktiv kropshjælp en dag. Min mors nervecenter i ryggen var ødelagt, hun var ikke smertestillet trods store mængder morfin.

Anyway - var jeg for træt i nat SA jeg læste din besked, eller har du tilføjet noget til svar? I hvert fald, så har jeg selv netop skrevet til Liaison i Århus omkring krav til accept af henvisning.
Jeg beklager!

Jeg er meget glad for at du skrev til Bispebjerg, det er stort at du vil bruge dine få ressourcer på det, tak!
Jeg er meget spændt på svar.

Min bekymring kan være, at de vil ane en "smule" modvilje i din mail, og måske svare i forhold til det - men lad os nu se

Jeg kommer dog stadig tilbage til et andet problem. Min chance for forsikring for tab af erhvervsevne igennem pension. De får jo aktindsigt hos jb, og uanset om jeg kan sige nej eller ej iht. Mette Frederiksen ( leder stadig efter hvor jeg kan se dette gælder endegyldigt :-) ), så vil forsikring vel kunne sige, at alle behandlingstilbud ikke er oprømt, før jeg deltager på Liaison klinik, eller?

Hvis jeg får ret i, at læge ikke kan henvise mod minä vilje, kan jeg så bede om, at ny gh udfyldes, eller at der ses bort fra dette i min sag?
Kan jeg få det slettet i jb?

Peter, god weekend, tak for din store indsats - det føles som om jeg har fået en god fælle mod dette mærkelige system jeg er røget ind i. Du og alle herinde er meget hjælpsomme!

MissF

Svar til kiwimor - gruppen migræne og mig

Citat:
Oprindeligt indsendt af kiwimor Se meddelelser
Hvis jeg var dig ville jeg melde mig ind i fb gruppen migræne og mig .. der har funktionel lidelse mht til migræne lige Været oppe og der er en der hedder Anne der har helt styr på det
Hej Kiwimor,

Jeg kigger på siden og vender tilbage - tusind tak!

MissF
MissF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 19:59   #16
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Kan se her, at det de vil tilbyde dig er motion Samt kognitiv terapi, har det igennem de sidste år , må du kunne bruge det til dit nej.
http://www.psykiatri-regionh.dk/menu...G+RETTIGHEDER/

Du kan også dokumentere at det er migræne, og ikke noget uidentificeret ondt i livet, eller hvordan du takler din migræne og medicinering.
Ser ud til at de mener at man skal lære at leve med lidelsen så er det ikke så slemt

Lad være med at afprøve alle mulige useriøse /tilfældige piller mm, og doktorshopping for så tror de at du er kandidat til Laison , kræv at blive taget alvorligt

Migræneklinik er bestemt mere seriøst end liaison, lyt til Peter mfl
Prøv at læse den vrøvlede pjece fra Sundhedsstyrelsen


Www.funktionellelidelser.dk,

OM FUNKTIONELLE LIDELSER
Omkring 6 % af befolkningen har en funktionel lidelse i en sådan grad, at det påvirker deres livskvalitet. Det svarer til ca. 300.000 danskere. Halvdelen af disse er så syge, at de har svært ved at passe deres arbejde.

Der er mange myter om funktionelle lidelser, og mange patienter oplever at blive mødt med fordomme. Fordommene skyldes som regel uvidenhed og misforståelser.

Hvad er en funktionel lidelse?
En funktionel lidelse er en sygdom, hvor man er belastet af fysiske gener, som gør det svært at fungere i dagligdagen. Man kan forstå det som en tilstand, hvor hjernen og kroppen er overbelastet og ikke fungerer normalt.

Gennem de seneste år er der blevet forsket intensivt i årsager og behandling af funktionelle lidelser. Forskningen er på ingen måde afsluttet, og der er stadig mange ubesvarede spørgsmål, som vi håber at kunne få afklaret gennem den fortsatte forskning.

Der er blandt forskere og behandlere bred enighed om, at:
Årsagen til funktionelle lidelser er multifaktoriel, og forståelsen af de funktionelle lidelser udfordrer vores klassiske tænkning om, at sygdomme enten er rent fysiske eller udelukkende psykiske.
Ved funktionelle lidelser er hjernen sandsynligvis involveret. Man har ved skanninger fundet forandringer i den måde hjernen reagerer, når kroppen udsættes for smerte. Årsagen til disse forandringer og betydningen af dem er ikke endelig klarlagt.
Funktionelle lidelser skyldes ofte en kombination af medfødt sårbarhed og belastning eller stress. På samme måde som nogen kan reagere med depression eller angst, kan andre reagere med fysiske symptomer, når de udsættes for større belastning, end de kan klare.
Funktionelle lidelser kan behandles med kognitiv adfærdsterapi og gradueret genoptræning. Nogle patienter kan have gavn af medicinsk behandling, ofte i form af antidepressiv medicin.
Funktionelle lidelser er en reel sygdom
Patienterne er ikke ”indbildt” syge, og der er ikke tale om patienter som lyver, snyder eller overdriver for at opnå sociale ydelser
Forskningen viser, at mange patienter kan blive raske. De fleste kan få en betydelig forbedret livskvalitet. Men en del vil skulle blive ved med at tage hensyn til deres krop og lære at leve med den funktionelle lidelse på samme måde, som man kan lære at leve med andre kroniske sygdomme som fx astma eller diabetes.

Forholdsregler og diagnose

Hvis hovedpine ikke kan afhjælpes med almindelige hovedpinepiller, kan der være tale om migræne. Man bør kontakte lægen, der på de typiske symptomer som regel kan stille diagnosen. Har man migræneanfald, kan man prøve at finde de udløsende årsager og undgå disse. En hovedpine-dagbog, hvor man skriver om sine anfald, og hvad man foretog sig og spiste i tiden op til anfaldene, kan afsløre eventuelle sammenhænge. P-piller kan også udløse migræne-anfald. Det er vigtigt at huske, at migræne er en ufarlig sygdom.





Behandling af migræne

Behandlingen af migræne består af to ting, anfaldsbehandling og forebyggelse af nye anfald.



Anfaldsbehandling
For migræne uden aura kan anfald til tider behandles med almindelige smertestillende medicin, så som panodil og acetylsalicylsyre, og kvalmestillende medicin. Ellers er den mest almindelige behandling kar-sammentrækkende midler. Der findes flere forskellige typer, og måske skal man prøve nogle forskellige for at få den bedste effekt. Man skal dog være forsigtig og kun tage pillerne efter lægens anvisning, da de i sig selv kan give en meget kraftig hovedpine, f.eks. hvis de tages for hyppigt. Midlerne kan også fås som næsespray, stikpiller, etc. Hvilket kan være praktisk, når man har kvalme og opkastninger.

Forebyggelse af anfald
Hvis man har mere end to anfald pr måned, og hvis anfaldene er så kraftige, at de er stærkt generende eller invaliderende, kan man give forebyggende behandling. Dette kan f.eks. være beta-blokkere. En forebyggende behandling bør følges nøje af ens praktiserende læge.

Migræne har et svingende og meget individuelt forløb men klinger oftest af med alderen.
Fra sundhedsguide.dk
Det er meget mærkeligt, her på den officielle side står der intet om at migræne behandles med liaison!

Sig at du ikke er til udokumenterede eksperimenterende forsknings forsøg,
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 22:42   #17
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MissF Se meddelelser
Jeg har ikke set på den vinkel. Har i mange år haft fordøjelsesproblemer i perioder. Dog ikke på grund af smertesrillende piller, da jeg er meget forsigtig. Dette var noget af det første jeg blev opmærksom på hos Hovedpineklinikken i 2003. Men, vil gå ind i det og se hvad jeg kan gøre.

Noget råd til hvordan jeg kan undgå Klinik for funktionel lidelse, uden at miste sygedagpenge/forsikring?

Hilsen
MissF
Jeg har ikke nogle gode råd m.h.t. at undgå klinik for funktionel lidelse, men jeg kan se, at andre kommer med nogle bud vedr. dette.

Men hvis dine spændinger sidder i nakke/baghoved, og du jævnligt/ofte har hård mave/forstoppelse, så er der en chance for, at du helt kan slippe af med dine spændinger.
Spændinger/smerter i baghovedet hænger meget ofte sammen med fordøjelsesproblemer.

Den bedste, og mest effektive, behandling er zoneterapi, men det er vigtigt, at zoneterapeuten er grundig med, at bearbejde lymfesystemet, udover fordøjelsessystemet selvfølgelig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2014, 01:55   #18
MissF
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Tårnby (2770 Kastrup)
Indlæg: 12
Styrke: 11
MissF er ny på vejen
Vovse, endnu engang tak! :-)

..........

Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
Kan se her, at det de vil tilbyde dig er motion Samt kognitiv terapi, har det igennem de sidste år , må du kunne bruge det til dit nej.
http://www.psykiatri-regionh.dk/menu...G+RETTIGHEDER/

Du kan også dokumentere at det er migræne, og ikke noget uidentificeret ondt i livet, eller hvordan du takler din migræne og medicinering.
Ser ud til at de mener at man skal lære at leve med lidelsen så er det ikke så slemt

Lad være med at afprøve alle mulige useriøse /tilfældige piller mm, og doktorshopping for så tror de at du er kandidat til Laison , kræv at blive taget alvorligt

Migræneklinik er bestemt mere seriøst end liaison, lyt til Peter mfl
Prøv at læse den vrøvlede pjece fra Sundhedsstyrelsen


Www.funktionellelidelser.dk,

OM FUNKTIONELLE LIDELSER
Omkring 6 % af befolkningen har en funktionel lidelse i en sådan grad, at det påvirker deres livskvalitet. Det svarer til ca. 300.000 danskere. Halvdelen af disse er så syge, at de har svært ved at passe deres arbejde.

Der er mange myter om funktionelle lidelser, og mange patienter oplever at blive mødt med fordomme. Fordommene skyldes som regel uvidenhed og misforståelser.

Hvad er en funktionel lidelse?
En funktionel lidelse er en sygdom, hvor man er belastet af fysiske gener, som gør det svært at fungere i dagligdagen. Man kan forstå det som en tilstand, hvor hjernen og kroppen er overbelastet og ikke fungerer normalt.

Gennem de seneste år er der blevet forsket intensivt i årsager og behandling af funktionelle lidelser. Forskningen er på ingen måde afsluttet, og der er stadig mange ubesvarede spørgsmål, som vi håber at kunne få afklaret gennem den fortsatte forskning.

Der er blandt forskere og behandlere bred enighed om, at:
Årsagen til funktionelle lidelser er multifaktoriel, og forståelsen af de funktionelle lidelser udfordrer vores klassiske tænkning om, at sygdomme enten er rent fysiske eller udelukkende psykiske.
Ved funktionelle lidelser er hjernen sandsynligvis involveret. Man har ved skanninger fundet forandringer i den måde hjernen reagerer, når kroppen udsættes for smerte. Årsagen til disse forandringer og betydningen af dem er ikke endelig klarlagt.
Funktionelle lidelser skyldes ofte en kombination af medfødt sårbarhed og belastning eller stress. På samme måde som nogen kan reagere med depression eller angst, kan andre reagere med fysiske symptomer, når de udsættes for større belastning, end de kan klare.
Funktionelle lidelser kan behandles med kognitiv adfærdsterapi og gradueret genoptræning. Nogle patienter kan have gavn af medicinsk behandling, ofte i form af antidepressiv medicin.
Funktionelle lidelser er en reel sygdom
Patienterne er ikke ”indbildt” syge, og der er ikke tale om patienter som lyver, snyder eller overdriver for at opnå sociale ydelser
Forskningen viser, at mange patienter kan blive raske. De fleste kan få en betydelig forbedret livskvalitet. Men en del vil skulle blive ved med at tage hensyn til deres krop og lære at leve med den funktionelle lidelse på samme måde, som man kan lære at leve med andre kroniske sygdomme som fx astma eller diabetes.

Forholdsregler og diagnose

Hvis hovedpine ikke kan afhjælpes med almindelige hovedpinepiller, kan der være tale om migræne. Man bør kontakte lægen, der på de typiske symptomer som regel kan stille diagnosen. Har man migræneanfald, kan man prøve at finde de udløsende årsager og undgå disse. En hovedpine-dagbog, hvor man skriver om sine anfald, og hvad man foretog sig og spiste i tiden op til anfaldene, kan afsløre eventuelle sammenhænge. P-piller kan også udløse migræne-anfald. Det er vigtigt at huske, at migræne er en ufarlig sygdom.





Behandling af migræne

Behandlingen af migræne består af to ting, anfaldsbehandling og forebyggelse af nye anfald.



Anfaldsbehandling
For migræne uden aura kan anfald til tider behandles med almindelige smertestillende medicin, så som panodil og acetylsalicylsyre, og kvalmestillende medicin. Ellers er den mest almindelige behandling kar-sammentrækkende midler. Der findes flere forskellige typer, og måske skal man prøve nogle forskellige for at få den bedste effekt. Man skal dog være forsigtig og kun tage pillerne efter lægens anvisning, da de i sig selv kan give en meget kraftig hovedpine, f.eks. hvis de tages for hyppigt. Midlerne kan også fås som næsespray, stikpiller, etc. Hvilket kan være praktisk, når man har kvalme og opkastninger.

Forebyggelse af anfald
Hvis man har mere end to anfald pr måned, og hvis anfaldene er så kraftige, at de er stærkt generende eller invaliderende, kan man give forebyggende behandling. Dette kan f.eks. være beta-blokkere. En forebyggende behandling bør følges nøje af ens praktiserende læge.

Migræne har et svingende og meget individuelt forløb men klinger oftest af med alderen.
Fra sundhedsguide.dk
Det er meget mærkeligt, her på den officielle side står der intet om at migræne behandles med liaison!

Sig at du ikke er til udokumenterede eksperimenterende forsknings forsøg,
Hej igen,

Som sagt er jeg i tvivl om hvordan jeg står hvis jeg siger nej.

Men, tror du et er når jeg møder op på klinik jeg skal komme med mine forbehold, eller over for egen læge? Jb sagde at de ikke kunne se bort fra henvisning når den stod i gh. I mit tilfælde er det altså ikke jb der har henvist.

Tog en liste med til min læge for at vise, at jeg havde deltaget i tilsvarende på HP klinik, samt privat betalt. Desuden ved han, at jeg går til fysioterapi/træning igen, for han har selv henvist.
Hans eneste kommentar var, at han mente det var det bedste for mig, og at jeg skulle give det et skud. Vi endte lidt i en diskussion.

Lige nu er jeg faktisk i tvivl, om han måske har givet mig diagnosen funktionel lidelse.

Jeg er meget forfærdet over at se, at det pibler op med Liaison klinikker i landet, nu også Køge. Især når de behandler for en "sygdom" som ikke findes i WHO ICD-10 system.
(Måske det kommer med i ICD-11)?

Trods alt findes min kroniske spændingshovedpine/migræne i ICD-10 med koder.

Web-siden for funktionelle lidelser er under ombygning, men jeg kan se at de nu ligger under psykiatri-regi, så ingen tvivl om at dette er udgangspunktet.

Er så ked af, at skal bruge mine få ressourcer på noget som virker så håbløst. Det hjælper jo ikke mig - jeg går bare og venter på at kunne komme på HP og få hjælp af specialister i min sygdom.

Tør ikke ringe til forsikringsselskab og høre om jeg må sige nej af frygt for at miste chance for evt dækning (sorry, gentager mig selv).

Jeg har læst om funktionelle lidelser i flere dage nu, og ja - det er jo som om det nærmest er en sekt af mennesker der klapper hinanden på ryggen i deres egne teorier.

Hvordan kan man blive sendt til behandling for en lidelse der ikke er eksisterer i forhold til WHO ICD?

Men, ud fra hjemmesiden at dømme, i hvert fald liaison klinik på Bispebjerg, er jeg i tvivl om, om det stadig er et forskningsprojekt?

Hvis ikke, hvornår er det gået fra at være det? Og så kan jeg jo ikke henholde mig til nej til eksperimenterende behandling/forskning. Men ved det ikke!

Godnat herfra
MissF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2014, 05:07   #19
Klukdad
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-09 2012
Indlæg: 129
Styrke: 12
Klukdad er ny på vejen
Hvad er det der ikke findes i WHO ICD-10 ??
Klukdad er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2014, 09:26   #20
kiwimor
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Lokation: herlev
Indlæg: 108
Styrke: 13
kiwimor er ny på vejen
Jeg ville få Rigmor på Glostrup til St skrive til din læge .. fortæl hende hvad din læge har gang i .. tror hun mener det samme nemlig at migræne og HP ikke er en funktionel lidelse.. og tror mere at jb og læge tror mere på en der er professor i sit fag .. jeg ville invert fald ikke tage på liason pga min migræne ..
kiwimor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension