K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-01-2010, 08:20   #1
tobiasp27
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
tobiasp27 er ny på vejen
formue og månedlig udbetaling

halløjsovs
jeg er på førtidspension fra 1-12-02 hvilket vil sige efter de gamle regler
jeg er gift og min kone får snart svar på noget forsikringshalløjsa
så jeg vil høre om nogen af jer kan svare på følgende?
hvis hun får det fulde beløb (cirka 1,7 millioner) hvordan vil det så påvirke min pensionsudbetaling og vores boligydelse?
lige pt får jeg 3200 i boligydelse men med sådan en formue vil den så blive skåret/bortfaldt?
tak på forhånd
Tobias
tobiasp27 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 10:12   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Tobias,

Nu kender jeg ikke så meget til de gamle regler omkring ftp. Jeg kender dog lidt til den med boligsikring og formue .

Jeg fandt flg. i bogen om sociale ydelser:

Til husstandsindkomsten lægges et tillæg for formue (visse former for formue er undtaget) (det var måske værd at undersøge hvilke det var for jeres vedkommende ?:

Formue tillægeget beregnes således:

- De første kr. 655.800 kr (boligsikring)/ 694.700 kr. (boligydelse) medregnes ikke.

- Af formue mellem 655.800 kr. (boligsikring)/ 694.700 kr. (boligydelse) og 1.311.700 kr. (boligsikring)/ 1.389.500 kr. (boligydelse) medregnes 10% som indtægt ved beregning af bs. og by.

- Af formue over 1.311.700 kr. (boligsikring)/ 1.389.500 kr. (boligydelse) medregnes 20 % som indtægt ved beregning af bs. og by.

Andelen i % af formuen medregnes i den årlige indtægt og kan der ved påvirke boligsikringen i den format. Du kan beregne dette på borger.dk.

Ellers er det vel kun renterne at jeres formue der hvis det er over 66.700 kr. kan blive fradraget i din/jeres ftp. ! ?

Du skriver i overskriften "månedlige udbetaling" ? Måske mener du derved at erstatningen også kan komme som udbetaling i månedlige rater ? Det kan vel næppe betale sig da dette vil påvirke jeres førtidspension. Erstatninger i månedlige ydelser anses som indtægt og derfor skal fradrages i førtidspensionen.!! Men det ved i formodentlig.

Held og lykke med det.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 13:00   #3
tobiasp27
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
tobiasp27 er ny på vejen
hejsa og tak for svaret :-)
grunden til at jeg skriver her er at jeg ikke er så gode venner med min sagsbehandler og at jeg bliver meget nemt forvirret
grunden til at jeg skrev månedlig betaling er mest pga hvad bundlinien vil sige
f.eks. da jeg blev gift ville kommunen udbetale mig den royale sum af cirka 700kroner per måned pga giftermålet og sådan så jeg har ikke meget fidus til dem
da jeg læste pensionsfolderen for 2010 blev jeg endnu mere forvirret f.eks.
der står at boligydelsen ikke er afhængig af formue men at hvis der sker ændringer i formuen skal man sige det alligevel og sådan noget
de der komunelle formuleringer har aldrig været min stærke side ;-)
sorry hvis det her er ekstremt uorganiseret har ikke lige fået sovet endnu
men tak igen
Tobias

Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej Tobias,

Nu kender jeg ikke så meget til de gamle regler omkring ftp. Jeg kender dog lidt til den med boligsikring og formue .

Jeg fandt flg. i bogen om sociale ydelser:

Til husstandsindkomsten lægges et tillæg for formue (visse former for formue er undtaget) (det var måske værd at undersøge hvilke det var for jeres vedkommende ?:

Formue tillægeget beregnes således:

- De første kr. 655.800 kr (boligsikring)/ 694.700 kr. (boligydelse) medregnes ikke.

- Af formue mellem 655.800 kr. (boligsikring)/ 694.700 kr. (boligydelse) og 1.311.700 kr. (boligsikring)/ 1.389.500 kr. (boligydelse) medregnes 10% som indtægt ved beregning af bs. og by.

- Af formue over 1.311.700 kr. (boligsikring)/ 1.389.500 kr. (boligydelse) medregnes 20 % som indtægt ved beregning af bs. og by.

Andelen i % af formuen medregnes i den årlige indtægt og kan der ved påvirke boligsikringen i den format. Du kan beregne dette på borger.dk.

Ellers er det vel kun renterne at jeres formue der hvis det er over 66.700 kr. kan blive fradraget i din/jeres ftp. ! ?

Du skriver i overskriften "månedlige udbetaling" ? Måske mener du derved at erstatningen også kan komme som udbetaling i månedlige rater ? Det kan vel næppe betale sig da dette vil påvirke jeres førtidspension. Erstatninger i månedlige ydelser anses som indtægt og derfor skal fradrages i førtidspensionen.!! Men det ved i formodentlig.

Held og lykke med det.

EE
tobiasp27 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 13:17   #4
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Enteneller har ret, så du skal forberede dig på en ekstra indtægt på mellem 100.000 og 150. Hvor man så kan få forrentet sine penge for mellem 10 og 20 % om året det kunne jeg godt tænke mig at vide.
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 14:14   #5
tobiasp27
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
tobiasp27 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af superhoax Se meddelelser
Enteneller har ret, så du skal forberede dig på en ekstra indtægt på mellem 100.000 og 150. Hvor man så kan få forrentet sine penge for mellem 10 og 20 % om året det kunne jeg godt tænke mig at vide.
der var vist en fyr i usa der hed bernie madoff som kom med et endnu bedre tilbud ;-)

og så også et bonus spørgsmål til jer
ville et eventuelt køb af en andelsbolig så være en god ide eller ville den så tælle med som formue?
Tobias
tobiasp27 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 14:27   #6
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Tak for sidebemærkningen om Madoff. Den fik mig i godt humør.

Hvad angår andelsbolig, så tæller den dels med som formue, og dels ydes boligsikringen her som lavforrentet lån,

(nationalbankens diskontorente fra oktober året før dvs. i 2010 gælder renten for oktober 2009 i 2011 gælder diskontorenten for oktober 2010 osv.) der altså skal tilbagebetales den dag andelsboligen måtte sælges.

Med hensyn til generelt køb af andelsbolig, så er det min vurdering at de pt. er billige i pris; men dette skyldes at det er sværere at låne til dem, da der usikkerhed omkring lån. Dvs. sige bankernes/panthavers sikkerhed er en smule usikke pt.

Som en sidebemærkning kan nævnes at gæld altid fratrække formue, så det vil altså typisk være en nulsumløsning at låne penge til noget der har samme værdi som det er belånt til.

Endelig kan nævnes at boligydelse som tilbagebetaling også kan udgøre en teoretisk mulighed for ejerboliger.

Sidst redigeret af superhoax; 25-01-2010 kl. 14:29.
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Formue på 12.000 Valencia Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 21 07-02-2013 13:59
Formue/kontanthjælp. Tommy47 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 05-02-2013 00:04
Formue moster0208 Alt det andet 6 23-06-2012 21:31
Formue og førtidspension MHH Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 29-09-2010 16:35
Formue. jose Nyttigt at vide for Førtidspensionister 3 14-04-2009 15:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension