K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2010, 17:14   #1
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Privat pension med tilbagevirkende kraft

Jeg er blevet bevilget privat pension med tilbagevirkende kraft - 3 år. Derfor får jeg udbetalt et rimeligt stort skattepligtigt engangsbeløb (skatten er trukket ved udbetaling iflg. mit bikort), som dækker de 3 år - samt i fremtiden et månedligt beløb.

Jeg er meget i tvivl om, hvordan kommunen ser på sådan en sag.

Nogen, er har erfaring med det?

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 17:43   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeg formoder at du er ftpér ? Jeg har ikke selv erfaring hermed, der kommer sikkert andre til, skulle bare lige have på plads hvilken off. ydelse du er på.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 17:52   #3
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Engangsbeløbet burde ikke få indflydelse på din pension. Men det kan det månedlige beløb godt gøre.

Du kan få kommunen til at regne ud på hvad og om det kommer til at berører din pension
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 19:15   #4
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Har lige fundet en afgørelse fra det Sociale Nævn, omhandlende dobbeltforsørgelse, tilbage i 2003. SN P-20-03

Ifølge den afgørelse læser jeg, at éngangsbeløbet skal indgå i beregning af pension i 12 måneder.

Nogen, der kender denne problematik?

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 20:21   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Altså de månedlige beløb du vil modtage vil blive modreget din pension, som var det en skatte pligtig indtægt. De første kr. 66.000 fradrages ikke din pension, men for beløbet derefter fradrages kr. 30 pr. kr. 100 af din private pensions ordnings udbetaling.

Tillige kunne det lyde som om at engangssummen, hvis den udbetales nu også splittes op på 12 mdr. og indgår på lige vilkår som angivet ovenfor, og lægges således oveni den månedlig ydelse du allerede får.

Dog har jeg også hørt at man for evt. engangs sum kan få denne udbetalt på en kreditor beskyttet konto, hvis det kan betale sig.

Hvis du var fleksjobber, ville ingen af dine privat pensions ubetalinger blive fradraget din løn, men det er jo så en anden side af sagen.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 20:49   #6
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej Enteneller - og tak.

Nu var jeg desværre for dårlig til flex.

Nej, for mig kan det ikke betale sig at få engangsbeløbet sat ind på en kreditorbeskyttet konto.

Ja, det ser ud til, at éngangsbeløbet skal være med til at forsørge mig de næste 12 måneder. Det er en gammel sag fra 2003 -SN P-20-03 - det undrer mig, at der ikke er andre, der har været udsat for det sammen - men måske er det ikke så tit, at private forsikringer udbetales med tilbagevirkende kraft?

Håber på flere indput.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 21:19   #7
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 18
Hammershus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgine Se meddelelser
Hej Enteneller - og tak.

Nu var jeg desværre for dårlig til flex.

Nej, for mig kan det ikke betale sig at få engangsbeløbet sat ind på en kreditorbeskyttet konto.

Ja, det ser ud til, at éngangsbeløbet skal være med til at forsørge mig de næste 12 måneder. Det er en gammel sag fra 2003 -SN P-20-03 - det undrer mig, at der ikke er andre, der har været udsat for det sammen - men måske er det ikke så tit, at private forsikringer udbetales med tilbagevirkende kraft?

Håber på flere indput.

Jørgine


Jeg fik udbetalt en ydelse fra pensionsselskabet med tilbagevirkende kraft.
I alt fik jeg udbetalt for ca. 2½ år, 1 måned EFTER min førtidspension gik igennem hos kommunen.
Det drejede sig om en invalideydelse, som de skulle udbetale til mig allerede efter 3 mdr. sygdom, så den var ikke afhængig af, om jeg blev førtidspensionist.

Jeg fik da at vide, at jeg skulle få lavet mine årsopgørelser om hos Skat, så jeg fik tilbageført beløbene og få lavet skatten om for de enkelte år, som beløbene skulle have dækket.

Skat mente dog i mit tilfælde, at da det ikke ville ændre noget videre og give mig en skattebesparelse på over et vist beløb, så ville de ikke ændre mine årsopgørelser.

Jeg meddelte kommunen, hvordan sagerne stod og fik den besked, at da beløbet i så tilfælde var en skattepligtig indkomst for mig det første år, jeg fik pension, så ville jeg blive modregnet.

Jeg synes, det er groft, da det i mit tilfælde skyldtes smøl fra pensionskassens side, og at det først var efter flere rykkere fra mig, at de udbetalte pengene. Det var ligesom ikke min fejl, at de først udbetalte 1 mdr, EFTER jeg havde fået pension. Havde de bare udbetalt en måned FØR, havde jeg undgået at blive modregnet.
Selvom det var et engangsbeløb, jeg fik udbetalt, var det trods alt penge, som jeg skulle have haft at leve for i årene FØR jeg overgik til førtidspension.
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2011, 00:50   #8
MineBørnsMor
Hvor skulle jeg ellers være
 
MineBørnsMors avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2009
Indlæg: 197
Styrke: 15
MineBørnsMor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hammershus Se meddelelser
Jeg fik udbetalt en ydelse fra pensionsselskabet med tilbagevirkende kraft.
I alt fik jeg udbetalt for ca. 2½ år, 1 måned EFTER min førtidspension gik igennem hos kommunen.
Det drejede sig om en invalideydelse, som de skulle udbetale til mig allerede efter 3 mdr. sygdom, så den var ikke afhængig af, om jeg blev førtidspensionist.

Jeg fik da at vide, at jeg skulle få lavet mine årsopgørelser om hos Skat, så jeg fik tilbageført beløbene og få lavet skatten om for de enkelte år, som beløbene skulle have dækket.
Skat mente dog i mit tilfælde, at da det ikke ville ændre noget videre og give mig en skattebesparelse på over et vist beløb, så ville de ikke ændre mine årsopgørelser.

Jeg meddelte kommunen, hvordan sagerne stod og fik den besked, at da beløbet i så tilfælde var en skattepligtig indkomst for mig det første år, jeg fik pension, så ville jeg blive modregnet.

Jeg synes, det er groft, da det i mit tilfælde skyldtes smøl fra pensionskassens side, og at det først var efter flere rykkere fra mig, at de udbetalte pengene. Det var ligesom ikke min fejl, at de først udbetalte 1 mdr, EFTER jeg havde fået pension. Havde de bare udbetalt en måned FØR, havde jeg undgået at blive modregnet.
Selvom det var et engangsbeløb, jeg fik udbetalt, var det trods alt penge, som jeg skulle have haft at leve for i årene FØR jeg overgik til førtidspension.
Jeg tillader mig lige at hive denne tråd frem igen, måske nogle kan hjælpe mig lidt her?

Jeg har lige været inde og tjekke årsopgørelsen, og fik et chok da der stod jeg skal betale 23000 kr tilbage!!! Så så jeg at min årsindtægt for 2010 lød på 577.000!!!! Wauw, så kan jeg da godt forstå folk er misundelige på 'os i systemet'!! Nå, men jeg har regnet lidt på det, og tror de kan nå det tal fordi jeg dels har fået sygedagpenge/ledighedsydelse, og så har fået månedeslig udbetaling fra min invalidepension fra lærernes pension. Det giver dog ikke nær så meget, men jeg fik jo udbetalt pension fra lærerne, med tilbagevirkende kraft fra 2008. Og det giver jo lige et ordenligt hak op i indtægt, så meget at jeg nu tilsyneladende skal betale topskat af det????

Er der nogen der kender regler om den slags? Der er jo trukket skat i kr af beløbet, men at regne det med som samlet indtægt i 2010 så jeg skal af med små 25000 i topskat, når det i virkeligheden er mindre beløb fra 2008+2009+2010.

Jeg skal selvfølgelig ha fat i dem fra skat.dk, men jeg har uhyggeligt svært ved at gennemskue den slags, og så er det jo nemt for dem at snakke hen over hovedet på mig. Så hvis nogen kender reglerne, eller henvisning til et sted jeg kan finde ud af det, så ville det være fantastisk.
__________________
Tilkendt førtidspension pr 1/3 2011
MineBørnsMor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2011, 11:04   #9
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Jeg sendte en anmodning til Skat om at få pensionsudbetalingerne skatteberegnet i de skatteår, de skulle have været udbetalt. Pensionsselskabet havde lavet en fin oversigt over pensionstallene pr. år.

Herefter modtog jeg 3 nye årsopgørelser fra Skat (fik 3 års tilbagevirkende) - sammen med en restskat pr. år. Har tjekket min årsopgørelse for 2010, og den er rigtig, så alt er på plads hos mig.

Håber, du blev klogere.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2011, 13:37   #10
tudsegaard
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2008
Lokation: opr. Jægerspris
Alder: 70
Indlæg: 12
Styrke: 16
tudsegaard er ny på vejen
hej hvis du ikke lige mangler pengene så betal dem ind på en ratepension eller livrente som et engangsbeløb - med en kvittering i hånden på det går du på skattekontoret og ændrer dit forskud og så på pensionskontoret med det nye skat. det berører ikke din pension.
kærligst lisbeth
tudsegaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
FT med tilbagevirkende kraft? kbh Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 3 13-09-2012 09:21
Pension med tilbagevirkende kraft? lina Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 03-11-2010 12:19
pension med tilbagevirkende kraft ? sunype Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 19-12-2009 18:39
med tilbagevirkende kraft fortvivletpige Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 03-09-2008 13:43
FØP med tilbagevirkende kraft ????? Silke Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 29-04-2008 09:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension