K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-07-2012, 00:24   #1
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Har man altid ret til pensionsordning i fleksjob?

Jeg var ansat som fleksjobber uden pensionsordning (den eksisterede ikke på arbejdspladsen, en skole under aftenskoleloven).
For nyligt er der kommet en sag frem hvor det påstås at fleksjobbere ikke kan ansættes uden pensionsordning. Er det rigtigt? For så har jeg vel ret til erstatning?
Jeg står ikke i fagforening da jeg aldrig har haft råd.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 06:28   #2
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Er man ansat i fleksjob, er man sikret en overenskomst. Findes der ikke en overenskomst på arbejdspladsen, hvor man er ansat, er man alligevel sikret.

Det sker ved, at kigge efter overenskomster, hvor fleksjobbets indhold ligger tæt op af, og dermed sikre fleksjobberen ordenlige løn- og arbejsvilkår. Den del er det jobcenter i samarbejde med fagforening der tager sig af.
Det har ikke betydning om man er medlem i fagforening eller ej, du er stadig sikret.

Ved indbetaling til en pensionsordning, får firmaet samme tilskud som til lønnen (1/2 eller 2/3).


På ansættelseskontrakten, plejer det at være anført, hvilken fagforenings overenskomst du er ansat under.

Tror ikke der findes nogen overenskomster i dag, hvor indbetaling til pension ikke er en del af det.

Hvad lavede du på jobbet? På den måde er det lettere at fortælle, hvilken overenskomst du sku' ha været under.

Var du på kontor, er det fx HK der ville være overenskomst.

Tidligere erfaring
----------------------------
Før jeg blev ftp., var jeg ansat som chauffør i et værktøjsfirma. Firmaet har ikke overenskomst med nogen, men jeg fik overenskomst med 3f-Transport og blev dermed sikret løn- og arbejdsvilkår.

Endvidere fik jeg overført min gl pensionsordning fra murerfaget, hvor jeg var før fleks, da den sikrede mig bedre end firmaets. Det er også en ret man har som fleksjobber.

I mit tilfælde, ville jeg ha' min egen ordning med, da jeg havde invalidedækning på den. I firmaets er der også invalidedækning, men de ville gå og og lave forbehold på dækningen, da jeg allerede var skadet på tidligere job.

Det betyder nu for mig, at jeg får 48000/år fra min egen pensionsordning.

Fagforening og priotering
----------------------------------

At ha' råd til fagforening, er et prioteringsspørgsmål. Du kan i dag finde fagforeninger til ca 100/mdr. Jeg betalte ca 400 i 3f, hvoraf en del var fradragsberettiget. I dag betaler jeg 142 kr som pensionist incl. en fritids- ulykkesforsikring.

Som fleksjobber, er det jo kun forbundet man skal være medlem af. A-kasse kan man ikke bruge til så meget mere.

Eller rettere; der kommer måske en ordning i den nye reform, hvor man som fleksjobber skal være i A-kasse, under en eller anden form, for at få ledighedsydelse. Den sag er der ikke styr på endnu.

Hvorfor stadig betale? Jeg vil gerne støtte min fagforening og de holder ind i mellem fester, hvor fx børnebørn kan komme med. Endvidere har de en klub for pensionister, hvor jeg er velkommen.

Sidst redigeret af Pophår; 09-07-2012 kl. 07:00.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 13:11   #3
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Hejsa
Jeg var ansat som lærer ved en dagskole under lov om aftenskoler, lønnet gennem Dansk Oplysningsforbund.
Jeg fik at vide af kommunen at min fagforening på området (Magistrenes) havde godkendt at dispensere fra kravet om pension, ellers var jeg ikke blevet ansat. Det godkendte jeg på daværende tidspunkt da jeg så gerne ville i job. - og naturligvis troede at det var en ok praksis.
Nu spekulerer jeg så på om der er sket forkert sagsbehandling?
Jeg har aldrig modtaget noget papir fra dem på det, og aldrig skrevet under på noget om pension. Har kun en kontrakt fra det første år jeg var der, og så lønsedler.
Bør jeg melde mig i fagforening og tage kampen op?
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 13:19   #4
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af amaranth Se meddelelser
Bør jeg melde mig i fagforening og tage kampen op?
Hvis du vil have en chance for, at vinde det her så får du brug for et medlemsskab af en fagforening.

Er du medlem af LAFS ? ellers kunne du tage en snak med dem om det. De har også en facebook gruppe hvor du kan stille spørgsmål uden, at være medlem.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 20:05   #5
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Lidt svært at skrive, hvad du skal. Du har underskrevet din ansættelseskontrakt og derved accepteret vilkårene for ansættelsen.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 21:53   #6
rumle
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2009
Lokation: Hjørring
Indlæg: 4
Styrke: 0
rumle er ny på vejen
Jeg har lige netop haft en sag kørende om manglende betaling af pensionsbidrag.Jeg blev bekendt med, at man som fleksjobber skal have pensions bidrag.HK løste sagen for mig, og det fik jeg en god portion penge ud af idet arbejdsgiver også kom til, at betale den del jeg selv skulle ha indbetalt.
rumle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 22:31   #7
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
Lidt svært at skrive, hvad du skal. Du har underskrevet din ansættelseskontrakt og derved accepteret vilkårene for ansættelsen.
Man accepterer da ikke vilkårene ved, at skrive under, for der ved du jo ikke om overenskomsten er overholdt.

Jeg kan da også skrive under på en kontrakt med en løn på f.eks 100 kr, senere viser overenskomsten at jeg har ret til 150 kr, så dem skal han da betale uanset underskrift eller ej.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 22:55   #8
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Det er jo det, at jeg faktisk ikke kan gå med til dårligere vilkår, og derfor er både arbejdsgiver og jeg selv blevet vildledt af kommunen - TROR JEG.
Det ligner meget denne sag, som er oppe i Fyens Stiftstidende for tiden: http://www.fyens.dk/article/2112207:...ale-erstatning
Jeg har ikke selv på nogen måde psykisk energi til at køre sag. Problemet er også at jeg virkelig holder af arbejdspladsen, men et eller andet sted må jeg vægte min egen interesse højere end dens.

Jeg er i øvrigt ikke enig i at det at have råd til ting altid er et spørgsmål om prioritering, men det er en ganske anden diskussion

Sidst redigeret af amaranth; 09-07-2012 kl. 23:38.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 00:00   #9
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Nu ved jeg jo ikke, hvad der står i kontrakten, men som trådstarter skrev før, var der ikke overenskomst i arbejdsforholdet.

Det går jeg så ud fra, er anført i ansættelseskontrakten (hvad det burde)

Er det ikke anført, kan du sagtens køre en sag på det.

Dvs. at de andre lærere heller ikke har pensionsvilkår?

Forstår slet ikke din fagforening kan lave den aftale for dig og med hvilket formål, udover at arbejdsgiver slipper for indbetaling, som de alligevel får dækket 1/2 eller 2/3, alt efter, hvor mange timer du har.

Vedr. det at fravælge fagforening pga økonomi.

Jeg forstår slet ikke at fagforening fravælges. I dag kan man være medlem af forbundet for ca 100 kr i de gule fagforeninger. De er ikke min kop the, men er da et alternativ.

Hvis man ikke har 100 kr/mdr til det i et fleksjob, står det godt nok sølle til.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 00:29   #10
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af amaranth Se meddelelser
Nu spekulerer jeg så på om der er sket forkert sagsbehandling?
Jeg har aldrig modtaget noget papir fra dem på det, og aldrig skrevet under på noget om pension. Har kun en kontrakt fra det første år jeg var der, og så lønsedler.
Bør jeg melde mig i fagforening og tage kampen op?
ja!

alt andet ville være at snyde sig selv for en mulig efterbetaling.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fleksjob og pensionsordning foetsie Spørgsmål ang fleksjob 6 17-08-2013 12:19
Pensionsordning og førtidspension frup Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 21-10-2011 15:48
Pensionsordning Simmer Spørgsmål ang fleksjob 4 11-03-2010 17:09
pensionsordning/flexjob jsh Spørgsmål ang fleksjob 0 06-05-2009 09:03
Pensionsordning for fleksjobbere dgilc Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 0 19-02-2008 11:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension